۵ طرز تهیه بادام شور بو داده بازاری در تابه، فر، مایکروفر و هواپز

۵ طرز تهیه بادام شور بو داده بازاری در تابه، فر، مایکروفر و هواپز


15 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 طرز تهیه بادام شور بو داده بازاری در تابه، فر، مایکروفر و هواپز

بادام شور بو داده یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین انواع آجیل است که به خاطر طعم شور و نمکی، همه آن را دوست دارند. بادام بو داده، علاوه بر طعم دلپذیر، خواص بسیار زیادی هم برای سلامت بدن دارد و به تنهایی یا ترکیب با دیگر مغزها، جزو مهمی از آجیل عید، چهارشنبه سوری، آجیل برای تنقلات روزانه و … است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه بادام شور بو داده با پوست کاغذی و بدون پوست روی گاز، در فر، هواپز و در مایکروفر را به شما آموزش خواهیم داد. برای آموزش فوت و فن های خوشمزه شدن بادام شور بو داده، تا انتهای متن با ما باشید.

مواد لازم برای تهیه بادام شور بو داده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادام درختی تازه و خام ۱ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۲ تا ۸ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت بادام شور بو داده در تابه: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه بادام شور بو داده در ماهیتابه

مراحل طرز تهیه بادام شور بو داده در ماهیتابه

یکی از آسان‌ترین روش‌های بو دادن بادام درختی، طریقه درست کردن بادام شور در تابه است. در ادامه طریقه بو دادن بادام در ماهیتابه را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: بادام‌ها را بخیسانید

در ابتدا برای طعم‌دار شدن بادام‌ها یعنی برای اینکه طعم شور به خورد بادام‌ها برود، در یک کاسه آب، نمک و آبلیمو را بریزید و هم بزنید تا دانه‌های نمک حل شوند. بادام‌های درختی را بشکنید و مغز بادام‌ها را در این محلول بریزید و هم بزنید. بادام‌ها را به مدت ۲ تا ۸ ساعت استراحت دهید تا مزه‌دار شوند.

برای خرید آبلیمو و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید. در ضمن انواع مغز بادام شور و آماده را هم به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: بادام‌ها را آبکش کنید

بعد از مزه‌دار شدن بادام‌ها، آنها را در آبکش بریزید. یک پارچه نخی تمیز پهن کنید. بادام‌های آبکش شده را روی آنها بریزید و کمی خشک کنید.

مرحله سوم: بادام‌ها را برشته کنید

یک تابه را روی حرارت بگذارید و بادام‌ها را در تابه بریزید. بعد از اینکه تابه داغ شد، شروع به تکان دادن تابه یا تفت دادم بادام‌ها کنید، طوری که همه بادام‌ها، حرارت ببینند و رطوبت داخل آنها خشک شود. در صورت تمایل می‌توانید در اواسط تفت دادن، کمی دیگر آبلیمو یا نمک هم اضافه کنید.

مرحله چهارم: بادام‌ شور بو داده را سرو کنید

بعد از اینکه رطوبت بادام‌ها کشیده شد و بادام‌ها خشک شدند، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید بادام‌های بو داده شور، از دما بیفتند. سپس بادام‌های برشته را در ظرف سرو بریزید و میل کنید.

حتما بخوانید  باکله پته مازندرانی | یک غذای ارزون و فوری برای شام امشب

طرز تهیه بادام شور بو داده فوری در تابه

اگر بادام شور فوری می‌خواهید درست کنید، دیگر نیازی به خیساندن طولانی‌مدت بادام‌های درختی نیست. در این روش باید در یک قابلمه آب و نمک را بجوشانید و مغز بادام‌ها را در آن بریزید. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید بادام‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محلول آب نمک داغ بمانند. سپس آنها را آبکش کنید.

در ادامه بادام‌ها را در تابه بریزید و به آنها آبلیمو اضافه کنید. تابه را روی حرارت بگذارید و بادام‌ها را تفت دهید تا وقتی که برشته شوند. برای تست کردن برشته شدن بادام‌ها، چند تا از بادام‌ها را از وسط نصف کنید. اگر رنگ قسمت داخلی مغز، قهوه‌ای روشن بود، بادام شور بو داده شما آماده شده است. شعله را خاموش کنید و وقتی بادام‌ها سرد شدند، آنها را سرو کنید.

دستور تهیه بادام شور بو داده در فر

طرز تهیه بادام شور بو داده در فر

برای تهیه بادام شور در فر، بادام‌ها را ابتدا یا در آب نمک سرد یا ولرم به مدت ۲ تا ۸ ساعت یا در آب نمک جوشیده به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید. سپس آنها را آبکش کنید.

فر را روشن و روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف یک سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. بادام‌ها را روی کاغذ روغنی بریزید، طوری که بادام‌ها روی هم نباشند. سینی را در فر بگذارید و هر ۵ دقیقه یک بار بادام‌ها را هم بزنید تا برشته و آماده شوند.

روش تهیه بادام شور بو داده در هواپز (ایرفرایر)

هواپز هم یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در آشپزی و پخت و پز است که می‌توانید از آن برای بو دادن مغز بادام درختی استفاده کنید. برای تهیه بادام شور بو داده در هواپز، بادام خام را بخیسانید و آبکش کنید.

هواپز را روی دمای ۳۲۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، گرم کنید. در دستگاه یک لایه از بادام بریزید و روی آن به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری، روغن زیتون بریزید. می‌توانید کمی نمک و آبلیمو یا زردچوبه و دیگر ادویه‌ها هم بپاشید.

بادام‌ها را هم بزنید تا به مواد آغشته شوند. بعد درب هواپز را ببندید و ۵ دقیقه صبر کنید. دوباره درب هواپز را باز کنید و هم بزنید و ۲ تا ۳ دقیقه دیگر صبر کنید. وقتی بادام‌ها آماده شدند، آنها را از هواپز بیرون بیاورید و در ظرف سرو بریزید  تا خنک شود. سپس آنها را میل کرده یا در ظرف دربسته نگهداری کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن گیاهی مثل روغن زیتون را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از افق کوروش خریداری کنید.

طرز تهیه بادام شور بو داده در مایکروفر

طرز تهیه بادام شور بو داده در مایکروفر

برای تهیه بادام شور بو داده در مایکروفر، مانند روش‌های قبل بادام‌ها را بخیسانید. سپس بادام‌ها را در یک ظرف در مایکروفر بریزید و قدرت دستگاه را روی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد تنظیم کنید. بادام‌ها را به مدت ۴ تا ۵ دقیقه در مایکروفر بگذارید و هر ۲ دقیقه یک بار بادام‌ها را هم بزنید. وقتی بادام‌ها برشته شدند، آنها را در ظرف بریزید.

مواد لازم برای تهیه بادام منقا یا پوست کاغذی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادام پوست کاغذی ۱ کیلوگرم
نمک ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)
آب ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک هلو و موز به ۳ روش با بستنی و بدون بستنی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت بادام شور کاغذی با پوست: ۱/۵ ساعت

مراحل طرز تهیه بادام منقا شور

مراحل طرز تهیه بادام منقا شور

طرز بو دادن بادام کاغذی با پوست هم مشابه بو دادن مغز بادام است. طرز تهیه بادام درختی با پوست کاغذی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: بادام‌ها را آماده کنید

در ابتدا، ماهیتابه را روی حرارت بگذارید و بادام‌ها را در تابه بریزید. روی بادام‌ها، آب، نمک و در صورت دلخواه زردچوبه را اضافه کنید. شعله را روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند.

برای خرید زردچوبه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: بادام شور را تفت دهید

در مدتی که آب نمک می‌جوشد، مدام بادام‌ها را تفت دهید تا آب، بخار شود و به خورد بادام‌ها برود. حدود یک و نیم ساعت طول می‌کشد تا آب تابه کشیده شود. سپس شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا سرد شود. بعد بادام‌های کاغذی بوداده را سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه بادام شور بو داده بازاری

نکات تکمیلی طرز تهیه بادام شور بو داده بازاری

  • اگر بادام‌ها را بو دادید ولی حس کردید هنوز بادام‌ها مرطوب هستند، بادام‌ها را دوباره به مدت یک الی ۲ دقیقه (بسته به رطوبت بادام‌ها) در مایکروفر بگذارید و هر ۱ دقیقه یک بار درب مایکروفر را باز کنید و بادام‌ها را هم بزنید.
  • بعد از اینکه بادام‌ها را بو دادید، اجازه دهید سرد شوند و بعد درب ظرف دربسته بریزید. در صورتی که بادام‌ها داغ باشند، اگر در ظرف دربسته ریخته شوند، بخار داخل ظرف ایجاد می‌شود و بادام‌ها نرم و مرطوب می‌‌شوند.
  • برای طرز تهیه بادام شور براق، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون به تابه بادام‌ها اضافه کنید.
  • می‌توانید به بادام‌ها انواع ادویه‌های معطر مثل زردچوبه، سبزی‌های معطر مثل گلپر یا چاشنی‌هایی مثل آبلیمو یا سرکه اضافه کنید.
  • برای اینکه نمک‌ها به بادام‌ها بچسبد، می‌توانید کمی نشاسته هم به بادام‌ها اضافه کنید و هم بزنید.
  • برای نگهداری بادام شور بو داده، بهتر است بادام‌ها را در یک ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید تا طعم آنها تغییر نکند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بادام شور بو داده

برای بو دادن بادام شور، چقدر نمک بریزیم؟

میزان نمک و آبلیمو یا چاشنی‌هایی مثل سرکه در بادام بو داده، سلیقه‌ای است. برای ۱ کیلو بادام، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری سر پر نمک، کافی است ولی اگر می‌خواهید بادام شورتر باشد، می‌توانید این مقدار را بیشتر در نظر بگیرید.

برای بو دادن بادام، چقدر آن را خیس کنیم؟

هر چه بادام‌ها برای زمان بیشتری در آب نمک بمانند، طعم شوری بیشتر به خورد آنها می‌رود. اگر از آب سرد استفاده می‌کنید، بادام‌ها را حداقل ۲ ساعت یا حداکثر ۸ تا ۱۲ ساعت خیس کنید. اگر از آب نمک جوشیده و داغ استفاده می‌کنید، آنها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب جوش بگذارید، کافی است.

 

محصولات مرتبط