فواید و خواص مصرف گیاه جینسینگ برای بدن + بررسی عوارض احتمالی آن

فواید و خواص مصرف گیاه جینسینگ برای بدن + بررسی عوارض احتمالی آن


30 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید-گیاه-جینسینگ-بدن

قرن هاست که از گیاه جینسینگ در طب سنتی چین به دلیل فواید زیادی که برای بدن دارد استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی گیاه جینسینگ و فواید و خواص آن برای بدن می‌پردازیم.

گیاه جینسینگ چیست؟

 

فواید-گیاه-جینسینگ-بدن

 

این گیاه که بسیار کند و در طولانی مدت رشد می‌کند، دارای ریشه‌های گوشتی است. جینسینگ بر اساس مدت رشد به ۳ دسته طبقه‌بندی می‌شود. گیاه جینسینگ تازه، سفید و یا قرمز. هر کدام از این سه طبقه فواید و خواص خواصی برای بدن دارند. جینسینگ تازه قبل از ۴ سال برداشت می‌شود. در حالی که جینسینگ سفید بین ۴ تا ۶ سال و جینسینگ قرمز بعد از ۶ سال و یا بیشتر برداشت می‌شود. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد. اما محبوب‌ترین آن‌ها جینسینگ آمریکایی و جنسینگ آسیایی است.

جینسینگ آمریکایی و جینسینگ آسیایی از نظر ترکیبات فعال و اثرات و فواید آن برای بدن متفاوت هستند. جنسینگ آمریکایی به عنوان یک ماده آرام بخش استفاده می‌شود. در حالی که انواع آسیایی آن یک اثر تقویت کننده برای روی بدن دارد. جینسینگ حاوی دو ترکیب قابل توجه جینسنوزیدها و گینتونین است که فواید خاص و مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد.

 

آنتی‌اکسیدان قوی یکی از فواید گیاه جینسینگ برای بدن

 

فواید-گیاه-جینسینگ-بدن

 

گیاه جینسینگ دارای فواید و خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی مفیدی است. برخی از مطالعات نشان داده که عصاره جنسینگ و ترکیبات آن می‌تواند التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی سلولی را افزایش دهد. عصاره جینسینگ قرمز کره‌ای باعث کاهش التهاب و بهبود فعالیت آنتی‌اکسیدانی در سلول‌های پوستی افراد مبتلا به اگزما می‌شود.

 

بهبود عملکرد مغز از فواید گیاه جنسینگ

 

مطالعات انجام شده برای گیاه جینسینگ نشان می‌دهد که یکی از فواید آن برای بدن کمک به بهبود عملکرد مغز، حافظه و بهتر شدن رفتار و خلق و خو است. برخی از آزمایش‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که جنسینگ می‌تواند از مغز در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. مطالعه‌ای که بر روی ۳۰ فرد سالم نشان می‌دهد افرادی که روزانه ۲۰۰ میلی گرم جینسینگ مصرف می‌کنند، پس از ۴ هفته علائم چشمگیری در بهبود سلامت روان، عملکرد اجتماعی و خلق و خو دارند.

 

با این حال گفته می‌شود علائم مثبت و فواید جنسینگ پس از ۸ هفته مصرف مداوم ممکن است دیگر به شدت ۴ هفته اول نباشد. مشخص نیست که چرا میزان بالاتر مصرف گیاه جینسینگ فواید اولیه برای بدن را ندارد. تحقیقات نشان داده که مصرف کوتاه مدت جینسینگ باعث درمان اختلال نعوظ در مردان می‌شود. همچنین مطالعه بر روی افرادی جراحی برای سرطان معده انجام داده‌اند نشان می‌دهد که پس از مصرف دو سال روزانه گیاه جنسینگ بیماری آن‌ها کاملا درمان شده است. گفته می‌شود گیاه جنسینگ به دلیل افزایش سیستم ایمنی بدن اثرات برخی واکسن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

 

فواید و خواص گیاه جینسینگ در مقابله با سرطان

 

فواید-گیاه-جینسینگ-بدن

 

جنسینگ فواید و تاثیرات بالقوه فراوانی در مقابله با سرطان دارد. گیاه جینسینگ باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها می‌شود. این گیاه به کاهش التهاب کمک می‌کند و از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن محافظت می‌کند. مواد موجود در گیاه جینسینگ به محافظت از سلول‌ها کمک کرده و از رشد غیرطبیعی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. جینسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت بسیاری از افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، بسیار کمک کند. از فواید مهم گیاه جنسینگ برای کسانی است که در دوره شیمی درمانی به سر می‌برند. این گیاه عوارض جانبی برخی از داروها را به شدت کاهش می‌دهد.

 

گیاه جینسینگ باعث کاهش قند خون می‌شود

 

فواید-گیاه-جینسینگ-بدن

 

یکی از فواید و خواص مهم گیاه جنسینگ تأثیر آن در کاهش و کنترل گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت است. این گیاه به دلیل میزان آنتی‌اکسیدان فراوان و خاصیت ضد التهابی نقش مهمی در کنترل قند خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های التهابی و حتی بیماری‌های قلبی دارد.

 

عوارض گیاه جینسینگ برای بدن

 

فواید-گیاه-جینسینگ-بدن

 

با وجود تمام فواید و خواصی که در مورد گیاه جینسینگ و مصرف آن برای بدن گفته شد، اما باید گفت که این گیاه عوارضی هم دارد. مصرف این گیاه گاهی باعث ایجاد نوسان در فشار خون و ضربان قلب می‌شود. افرادی که دارای فشار خون هستند باید از مصرف این گیاه جلوگیری کنند. تاثیرات هورمونی گیاه جینسینگ را نمی‌توان نادیده گرفت.

این گیاه باعث تغییر میزان استروژن در بدن می‌شود. تاثیراتی که باعث ایجاد اختلال در قاعدگی، التهاب پستان و برخی بیماری های دیگر خواهد شد. مصرف بالای گیاه جنسینگ عوارضی چون افزایش پلاکت‌های خون و تداخل در عملکرد سلول‌های بدن را به همراه دارد. همچنین برخی از افراد پس از مصرف گیاه جنسینگ دچار التهاب روده و اسهال می‌شوند. گاهی مصرف این گیاه افراد را دچار بیخوابی فراوان و بی‌قراری می‌کند.

اگر از جمله افرادی هستید که مستعد بیماری‌های آلرژیک هستید، از مصرف گیاه جنسینگ خودداری کنید. چرا که عوارض واکنشی آلرژیک برای بدن به همراه دارد. سعی کنید زمانی که برخی از داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین و آسپرین مصرف می‌کنید، هرگز از گیاه جینسینگ استفاده نکنید. چرا که این گیاه با این داروها تداخل زیادی دارد. یکی از عوارض نادر استفاده از گیاه جینسینگ پاناکس کبد است. پاناکس با علائمی مانند زرد شدن چشم و درد به دلیل آسیب به کبد، بروز پیدا می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک