بهترین روش های درمان پوسته پوسته شدن اطراف بینی

بهترین روش های درمان پوسته پوسته شدن اطراف بینی


13 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان پوسته شدن اطراف بینی
فهرست محتوا پنهان

پوسته پوسته شدن اطراف بینی یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. به طور معمولاً خشکی پوست و بروز بیماری های خاص از مهم ترین دلایل ایجاد این مشکل هستند. برخی افراد بعد از عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی با این مشکل مواجه می شوند و برخی دیگر این پوسته پوسته شدن با قرمزی و سوزش نیز همراه است و معمولاً ایجاد آن دلایل متفاوتی دارد. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با علت پوسته شدن اطراف بینی و روش های درمان آن آشنا شوید.

 

 

علت پوسته شدن اطراف بینی

 

علت پوسته شدن اطراف بینی

 

خشکی پوست و پوسته شدن اطراف بینی مشکلی است که احتمالاً اکثر ما آن را تجربه کرده ایم. مشکلی آزار دهنده که معمولاً به دلایل مختلفی رخ می دهد.

 

 

سرد شدن هوا، دلیل اصلی خشکی پوست بینی

 

با سرد شدن هوا به خصوص در مناطق خشک بسیاری از افراد با مشکل پوسته شدن اطراف بینی مواجه می شود. در واقع اگر در هوای سرد به خوبی از پوست محافظت نکنید، احتمال ایجاد قرمزی و پوسته پوسته شدن بینی بسیار زیادی است.

 

 

دوش آب گرم طولانی، علت پوسته شدن اطراف بینی

 

دوش گرفتن با آب گرم آن هم در هوای سرد زمستان بسیار لذت بخش است. اما این کار موجب خشکی شدید پوست و پوسته شدن اطراف بینی می شود.

 

 

کم آبی بیش از حد، پوسته پوسته شدن بینی

 

کم آبی بیش از حد، پوسته پوسته شدن بینی

 

اگر بدن شما هیدراته شود و با کم آبی شدید مواجه شود، ممکن است این مشکل با پوسته پوسته شدن بینی خود را نشان دهد. به طور معمول مهم ترین عامل خشکی پوست معمولاً کمبود آب بدن است. از همین رو گاهی استفاده از گران ترین کرم های آبرسان یا مرطوب کننده هم این خشکی ها را درمان نمی کند. برای جبران کمبود آب بهترین راهکار مصرف آب بیشتر است.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم گرمازدگی در کودکان و بزرگسالان «

 

 

نوع پوست، علت پوسته پوسته شدن بینی

 

پوست برخی از افراد خشک است و پوست برخی دیگر چرب و مختلط. به طور معمول افرادی که پوست خشکی دارند، بیشتر با مشکل پوسته پوسته شدن بینی مواجه می شوند. اما به هر حال بروز برخی بیماری های پوستی مثل درماتیت آتوپیک و پسوزیازیس اطراف بینی نیز از عوامل ایجاد این مشکل محسوب می شوند. معمولاً اگر بیماری پوستی یا مشکلات مربوط به پوست داشته باشید قرمز شدن اطراف بینی نیز همراه با پوسته شدن ایجاد می شود.

 

 

حتما بخوانید  11 راهکار قطعی از بین بردن بوی بد عرق بدن و روش‌های درمانی تعریق شدید

سرماخوردگی و آلرژی عامل پوسته شدن پوست اطراف بینی

 

سرماخوردگی و آلرژی عامل پوسته شدن پوست اطراف بینی

 

استفاده از دستمال کاغذی در پی آبریزش بینی که در آلرژی و سرماخوردگی ایجاد می شود، می تواند پوست اطراف بینی شما را تحریک کنید.

 

 

افزایش سن، علت پوسته شدن اطراف بینی

 

با افزایش سن پوست رفته رفته نازک تر می شود. رطوبت پوست کاهش پیدا می کند و هر دو این موارد موجب می شود تا پوست بسیار خشک و زبر شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۵ کرم مرطوب کننده خانگی برای پوست خشک «

 

 

استفاده از محصولات مراقبت از پوست، دلیل اصلی خشکی پوست بینی

 

استفاده از محصولات مراقبت از پوست، دلیل اصلی خشکی پوست بینی

 

در بسیاری از مواقع استفاده از بیش از اندازه از شوینده های پوستی و محصولات مراقبت از پوست موجب خشکی پوست شما می شود. این کار موجب می شود تا پوست رفته رفته حالتی زبر و خشن به خود بگیرد. به علاوه انتخاب اشتباه محصولات مراقبت از پوست بدون در نظر گرفتن نوع پوست نیز می تواند عامل بروز اگزما کنار بینی و پوسته پوسته شدن آن باشد. بنابراین سعی کنید محصولات درستی را برای پوست خود انتخاب کنید و به شیوه مناسبی از آن استفاده نمایید.

 

 

جراجی بینی، علت پوسته شدن بینی به صورت موقتی

 

به طور معمول جراحی بینی موجب افزایش چربی پوست می شود. به هم ریختن تعادل چربی پوست بینی بعد از عمل معمولاً به دلیل ضرباتی است که در طول عمل به بینی وارد شده است. به علاوه استفاده طولانی مدت از چسب های بینی نیز می تواند موجب تحریک پوست و پوسته پوسته شدن بینی شود. معمولاً این مشکل بعد از مدتی برطرف می شود. در واقع درمان پوسته شدن بینی بعد از عمل صبر کردن و همچنین استفاده از شوینده های مناسب روی پوست بینی می باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای کامل عمل جراحی بینی گوشتی و استخوانی «

 

 

درمان پوسته پوسته شدن اطراف و روی بینی

 

درمان پوسته پوسته شدن روی بینی

 

بهترین روش درمان برای از بین بردن پوسته شدن اطراف بینی معمولاً درمان خشکی پوست است. از طرف دیگر پیدا کردن علت این مشکل نیز می تواند به شما کمک کند تا از شر پوسته پوسته شدن بینی خلاص شوید. در ادامه به مؤثر ترین روش های درمان پوسته شدن اطراف و روی بینی اشاره شده است.

 

 

استفاده از نرم کننده بهترین روش درمان پوسته شدن اطراف بینی

 

استفاده از نرم کننده بهترین روش درمان پوسته شدن اطراف بینی

 

برای از بین بردن خشکی پوست و پوسته شدن بینی بهتر است درست بعد از شستن پوست، از نرم کننده استفاده کنید. این کار موجب می شود تا مرطوب کننده همانند یک سد روی پوست عمل کند و با به دام انداختن رطوبت در پوست، خشکی پوست شما را درمان کند. توجه داشته باشید که برای درمان خشکی پوست همیشه استفاده از پماد و کرم مؤثرتر از لوسیون عمل می کند. بهتر است برای رفع این مشکل از نرم کننده هایی که حاوی هیالورونیک اسید و گلیسیرین هستند استفاده کنید. اگر پوست خیلی خشکی دارید می توانید ۳ تا ۴ بار در روز از نرم کننده استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی شباهت و تفاوت و نحوه عملکرد آبرسان و مرطوب کننده «

 

 

اجتناب از لایه برداری بیش از حد پوست، درمان پوسته پوسته شدن بینی

 

شاید لایه برداری پوست خشک وسوسه انگیز به نظر برسد، اما بهتر است بدانید که لایه برداری کردن پوست می تواند پوست ما را خشک تر کند. اگر پوست خشکی دارید باید کمتر از لایه بردار استفاده کنید و در صورت نیاز نیز حتماً از لایه بردار مناسب پوست خشک استفاده نمایید.

حتما بخوانید  20 خواص درمانی سنگ نمک و نحوه نگهداری از آن

 

 

استفاده از روغن نارگیل، بهترین درمان برای پوسته های اطراف بینی

 

روغن نارگیل یک ضد التهاب و نرم کننده طبیعی فوق العاده مؤثر است. استفاده از روغن نارگیل روی پوست های کنار بینی می تواند هم به نرم شدن پوست شما کمک کند و هم آن را به طور عمیق درمان کند.

 

 

استفاده از ژل آلوئه ورا، بهترین داروی پوسته پوسته شدن پوستی

 

استفاده از ژل آلوئه ورا، بهترین داروی پوسته پوسته شدن پوستی

 

شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد اما بهترین ماسک خانگی برای رفع پوسته پوسته شدن صورت و بینی آلوئه ورا است. آلوئه ورا یکی از بهترین روش های درمان خشکی پوست و حساسیت های پوستی است. حتی اگر پوسته پوسته شدن اطراف بینی شما به دلیل اگزما یا حساست ایجاد شده باشد، معمولاً با استفاده از آلوئه ورا درمان می شود. برای این کار تنها باید مقداری ژل آلوئه ورا را روی محل پوسته شده بمالید. این کار را چندین بار در روز ادامه دهید تا پوسته شدن بینی به طور کامل درمان شود.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید شگفت انگیز آلوورا برای درمان مشکلات پوستی مختلف «

 

 

هیدراته نگه داشتن بدن، بهترین راهکار برای درمان پوسته های روی بینی

 

هیدراته نگه داشتن بدن، بهترین راهکار برای درمان پوسته های روی بینی

 

برای حفظ رطوبت پوست و خلاص شدن از شر خشکی پوست بهتر است آب بیشتری بنوشید. در مصرف آب کوتاهی نکنید و سعی کنید بدن خود را هیدراته نگه دارید. در صورتی که ورزش می کنید به ازای هر ۴۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط حتماً نیم لیتر آب بیشتر مصرف کنید.

 

 

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، روش درمان پوسته شدن اطراف بینی

 

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، روش درمان پوسته شدن اطراف بینی

 

شاید با خودتان فکر کنید کمبود چه ویتامینی باعث پوسته پوسته شدن صورت میشود؟ باید بدانید که کاهش مصرف استفاده از آنتی اکسیدان ها و همچنین امگا ۳ می تواند موجب بروز این مشکل شود. برای رفع این مشکل سعی کنید در رژیم غذایی خودتان بیشتر از ماهی، زردچوبه، چای سبز و شکلات تلخ استفاده کنید.

 

 

روش هایی برای جلوگیری از پوسته شدن اطراف بینی

 

روش هایی برای درمان و جلوگیری از پوسته شدن اطراف بینی

 

  • برای جلوگیری از پوسته شدن اطراف بینی از شوینده های ملایم برای شستن پوستتان استفاده کنید.
  • هر روز از نرم کننده روی پوست خشک خودتان استفاده کنید.
  • بیشتر از یک بار در روز پوستتان را با شوینده نشویید.
  • قبل از بیرون رفتن حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در زمان دوش گرفتن از آب داغ استفاده نکنید.
  • در زمستان برای جلوگیری از خشکی پوست از ضد آفتاب و نرم کننده قوی استفاده کنید.
  • آب بیشتری در طول روز بنوشید.
  • به جای استفاده از دستمال کاغذی در زمان سرماخوردگی و آلرژی بهتر است از یک پارچه نرم استفاده کنید تا به پوست شما آسیب وارد نشود.
  • برای درمان علائم سرماخوردگی و اجتناب از تحریک پوست می توانید از اسپری بینی استفاده کنید.
  • برای کاهش خشکی هوا و خشک شدن پوست می توانید از دستگاه بخور استفاده نمایید.
  • در صورتی که به قارچ کنار بینی مبتلا شده اید از صابون ها و داروی های ضد قارچ برای درمان استفاده کنید.
  • از استفاده از کرم های آرایشی روی پوست حساس اطراف بینی اجتناب کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

اگر پوست اطراف بینی شما پوسته پوسته می شود و خشک است، قبل از هر چیزی باید این خشکی را برطرف کنید. سعی کنید نکات و روش های درمانی ذکر شده در این مقاله را انجام دهید. در صورتی که مشکل برطرف نشد و یا احساس کردید که علائم در حال افزایش است، بهتر است از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

 

 

منابع: healthline، wikihow

 

کالابرگ الکترونیک