چند طرز تهیه دمنوش بهار نارنج و خواص و مضرات و طبع آن

چند طرز تهیه دمنوش بهار نارنج و خواص و مضرات و طبع آن


24 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چند طرز تهیه دمنوش بهار نارنج و خواص و مضرات و طبع آن
فهرست محتوا پنهان

دمنوش بهار نارنج یکی از خوش عطر و طعم ترین و مفیدترین انواع دمنوش گیاهی است که برای درست کردن آن از شکوفه های خشک شده پرتقال و نارنج استفاده می شود. عطر این دمنوش بسیار دلپذیر است ست و موجب ایجاد حس آرامش در شما می شود. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با چند طرز تهیه دمنوش بهارنارنج آشنا شوید و در مورد خواص و مضرات این دمنوش جذاب بیشتر بدانید.

 

 

خواص دمنوش بهار نارنج

 

خواص دمنوش بهار نارنج

 

آرامش اعصاب

 

استفاده از دمنوش بهارنارنج قبل از هر چیزی موجب ایجاد آرامش و کاهش استرس در شما می شود. از طرف دیگر این دمنوش برای رفع افسردگی و ناراحتی نیز بسیار مؤثر عمل می کند. خوردن چای بهار نارنج می تواند موجب رفع سردرد شود و با تسکین درد و آرامش اعصاب حس و حالتان را بهتر کند.

 

 

خواص بهار نارنج برای معده

 

بهار نارنج می تواند مشکلات مربوط به معده و سوء هاضمه را برطرف کند. از خواص بهار نارنج برای معده می توان به برطرف کردن مشکلات معده و نفخ در کودکان اشاره کرد. این دمنوش موجب برطرف کردن دردهای شکمی و نفخ شکم می شود و معده را تقویت می کند.

 

 

کاهش سطح هورمون کورتیزول با دمنوش بهار نارنج

 

کاهش سطح هورمون کورتیزول با دمنوش بهار نارنج

 

کورتیزول همان هورمونی است که موجب ایجاد استرس و اضطراب مزمن درمان می شود. شکوفه های خوش عطر بهار نارنج می ‌تواند به کنترل تولید کورتیزول در بدن ما کمک کند و موجب ایجاد آرامش و از بین رفتن استرس و اضطراب درمان شود. مطالعات نشان می دهد که تنها استنشاق بوی بهار نارنج می تواند تا میزان قابل توجهی مقدار استرس را کنترل کند و سطح کورتیزول را در بدن ما کاهش دهد.

 

 

کاهش فشار خون از خواص دمنوش بهار نارنج

 

از دیگر خواص دمنوش بهارنارنج می توان به تنظیم فشار خون اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن این دمنوش برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بسیار مؤثر است. حتی بوییدن این شکوفه ها نیز می تواند روی تنظیم فشار خون تأثیر بگذارد.

 

بهترین مواد غذایی برای کاهش سریع فشار خون

 

 

بهبود علائم یائسگی از خواص دمنوش بهار نارنج

 

بهبود علائم یائسگی از خواص دمنوش بهار نارنج

 

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ روی تأثیر بهار نارنج بر زنان یائسه انجام شد، نشان داد که بهار نارنج می‌تواند روی سطح استروژن و غلظت کورتیزول زنان در یائسگی تأثیر بگذارد. از طرف دیگر بهار نارنج می تواند ضربان قلب و فشار خون زنان در یائسه را کنترل کند. خانم هایی که در زمان یائسگی از دمنوش بهارنارنج استفاده می‌کنند، معمولاً علائم آزار دهنده کمتری را در این دوران تجربه خواهند کرد.

 

بهترین درمان گر گرفتگی یائسگی

 

 

کاهش التهاب از خواص دمنوش بهار نارنج

 

یکی دیگر از خواص دمنوش بهارنارنج مربوط به کاهش التهاب و درد می باشد. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن این دمنوش می تواند بیماری های التهابی دردناک همانند آرتریت روماتوئید و فیبرومیالژیا را تا حدود زیادی کنترل کند.

 

 

جلوگیری از اسپاسم عضلانی و سردرد از مهم ترین خواست همیشه بهار نارنج

 

مطالعات نشان می‌دهد که دمنوش بهارنارنج می ‌تواند از اسپاسم های عضلانی و گرفتگی شکم و دردهای عضلات بعد از ورزش کردن جلوگیری کند. تحقیقات نشان می ‌دهد که رایحه بهار نارنج موجب کاهش سردردهای تنشی می شود و اثرات ضد اسپاسم قوی دارد.

 

 

رفع اختلالات خواب از خواص دمنوش بهار نارنج

 

یکی از مهم ترین خواص دمنوش بهارنارنج رفع اختلالات مربوط به خواب است. بهار نارنج یک تسکین دهنده طبیعی است که می تواند به درمان بی خوابی کمک زیادی کند. افرادی که از بی خوابی رنج می برند می توانند برای غلبه بر این مشکل از این دمنوش استفاده کنند. از طرف دیگر تنها بوییدن عطر بهار نارنج نیز می ‌توانند به افراد کمک کند تا خواب راحت تری را تجربه کنند.

 

 

درمان سرماخوردگی سرفه و آنفولانزا از مهم ترین خواص دمنوش بهار نارنج

 

درمان سرماخوردگی سرفه و آنفولانزا از مهم ترین خواص دمنوش بهار نارنج

 

دمنوش بهار نارنج برای درمان سرماخوردگی سرفه و آنفولانزا همانند یک داروی طبیعی عمل می کند. نوشیدن تنها یک فنجان دمنوش بهارنارنج می تواند علائم جزئی سرماخوردگی و سرفه را برطرف کند. افزودن یک قاشق عسل دمنوش بهار نارنج برای درمان علائم آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

 

بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی و کرونا

 

 

تنظیم سطح کلسترول از خواص دمنوش بهار نارنج

 

دمنوش بهارنارنج با افزایش سطح پکتین موجب تنظیم کلسترول خون می ‌شود. پکتین یک ماده مؤثر در تنظیم کلسترول است.

 

 

دمنوش بهارنارنج برای لاغری

 

دمنوش بهارنارنج برای لاغری بسیار مؤثر است و با افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها می تواند در دراز مدت روی لاغری شما تأثیر بگذارد. خوردن تنها یک تا دو لیوان چای سبز در روز می تواند در کنار یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم، موجب کاهش وزن شما شود.

 

 

طرز تهیه انواع دمنوش بهارنارنج

 

طرز تهیه انواع دمنوش بهارنارنج

 

برای درست کردن دمنوش بهارنارنج می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. می توانید این دمنوش را به صورت خالص از بهار نارنج تهیه کنید و یا آن را در ترکیب با سایر دمنوش ها استفاده نمایید. در ادامه می توانید با طرز تهیه انواع دمنوش بهارنارنج آشنا شوید.

 

 

روش اول طرز تهیه دمنوش بهارنارنج

 

در اولین روش طرز تهیه دمنوش بهار نارنج باید کتری را روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس مقداری بهار نارنج تازه و یا خشک شده را بعد از شستن با آب سرد داخل قوری بریزید. مقداری آب جوش به قوری اضافه کنید. سپس همانند روش دم کردم چای، قوری را برای ۲۰ دقیقه روی کتری قرار دهید تا دمنوش دم بکشد. در نهایت می توانید این دمنوش لذیذ را همراه با یک قاشق عسل میل کنید.

 

 

دومین روش طرز تهیه دمنوش بهارنارنج

 

در دومین روش طرز تهیه دمنوش بهارنارنج باید مقداری بهار نارنج را در یک قابلمه آب بریزید سپس در ظرف آب را روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. برای درست کردن دمنوش بهار نارنج به این روش لازم نیست از مقدار زیادی بهار نارنج استفاده کنید. زیرا طعم چای شما نسبت به روش قبل تندتر و از عطر و مزه آن بیشتر خواهد بود. در این روش طرز تهیه دمنوش بهار نارنج بهتر است برای هر نفر به اندازه یک قاشق چای خوری از بهار نارنج خشک شده استفاده کنید. در نهایت بعد از جوشاندن بهار نارنج آن را از داخل یک صافی عبور دهید و نوش جان کنید.

 

 

طرز تهیه دمنوش بهارنارنج و دارچین

 

طرز تهیه دمنوش بهارنارنج و دارچین

 

دمنوش بهار نارنج و دارچین یکی از لذیذترین و مفیدترین انواع دمنوش است که خواص زیادی نیز برای بدن دارد. از مهم ترین خواص دمنوش بهار نارنج و دارچین تأثیر آن بر کاهش چربی خون است. مطالعات نشان می دهد که خوردن این دمنوش می تواند چربی خون را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. برای درست کردن این دمنوش شما تنها به ۳ قاشق چای خوری بهار نارنج خشک، ۱ عدد چوب دارچین و در صورت تمایل ۱ قاشق چای خوری آب یا شربت بهار نارنج نیاز دارید.

 

بهار نارنج را داخل یک ظرف بزنید و چوب دارچین را کمی خرد کرده و به آن اضافه کنید. سپس ۲ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و درب ظرف را برای حدود ۱۰ دقیقه بپوشانید. حالا یک صافی روی فنجان خود قرار دهید و دمنوش را در آن بریزید. در صورت تمایل می توانید مقداری عسل نیز به این دمنوش اضافه کنید.

 

خواص و مضرات دارچین

 

 

طرز تهیه دمنوش بهارنارنج و گل محمدی

 

دمنوش بهار نارنج و گل محمدی نیز به دلیل داشتن دو گیاه جذاب و پر فایده در آن، عطر و طعم دلپذیری دارد و سرشار از فواید مختلف برای بدن است. این دمنوش برای تسکین درد، هضم غذا، درمان استرس و کنترل دیابت بسیار مفید است و موجب کاهش دردهای التهابی و اضطراب می گردد. برای درست کردن این دمنوش شما به ۳ قاشق چای خوری بهار نارنج خشک و ۳ قاشق چای خوری گل محمدی خشک نیاز دارید. برای تهیه این دمنوش باید بهار نارنج و گل محمدی را داخل یک قوری بریزید. سپس مقداری آب جوش به آن ها اضافه کنید. درب قوری را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا دمنوش شما دم بکشد.

 

 

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک و به لیمو

 

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک و به لیمو

 

به لیمو یکی دیگر از گیاهان مفید و خوش عطر و طعم برای تهیه دمنوش است که در ترکیب با بهار نارنج، خواص بی نظیری دارد. استفاده از این دمنوش موجب تصفیه دستگاه گوارش و آرامش ذهن و اعصاب می شود. طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک با به لیمو به این صورت است که ابتدا مقداری از این گیاهان را داخل قوری می ریزید. سپس دو لیوان آب جوش به قوری اضافه می کنید و ۱۰ دقیقه صبر می کنید تا دمنوش شما آماده شود. در صورت تمایل می توانید این دمنوش خوشمزه و پر فایده را با عسل نیز میل کنید.

 

 

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک و چای سبز

 

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک و چای سبز

 

چای سبز به تنهایی خواص زیادی برای بدن دارد و یکی از سالم ترین و پروفایده ترین نوشیدنی ها محسوب می شود. ترکیب چای سبز و بهارنارنج می تواند به بدن شما کمک کند تا با جذب آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن از آسیب سلول ها جلوگیری کنید. خوردن این دمنوش موجب بهبود جریان خون و کاهش کلسترول شود. از طرف دیگر این دمنوش روی بهبود وضعیت قلب فشارخون بالا و همچنین حافظه نیز تأثیرات مثبتی دارد. برای درست کردن این دمنوش باید مقداری چای سبز و بهار نارنج خشک داخل قوری بریزید سپس حدود دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید این دمنوش برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. اگر از دمنوش چای سبز و بهارنارنج برای کاهش وزن استفاده می کنید، بهتر است آن را بدون استفاده از شکر و یا سایر شیرین کننده ها مصرف کنید.

 

 

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک و زنجبیل

 

زنجبیل یک گیاه فوق العاده مؤثر در تسکین درد معده و پیشگیری از انواع بیماری ها محسوب می ‌شود. مصرف دمنوش بهارنارنج و زنجبیل در پیشگیری از بیماری های قلبی و همچنین بهبود سطح سلامت افراد نقش مهمی دارد. برای درست کردن این دمنوش می توانید ۴ تا ۶ برش نازک از زنجبیل تازه را با دو قاشق چای خوری بهار نارنج خشک ترکیب کنید.  سپس به اندازه دو فنجان آب جوش به آن اضافه نمایید. برای دم کشیدن این دمنوش حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. در صورت تمایل مقداری عسل به آن اضافه نموده و مصرف کنند.

 

خواص زنجبیل برای درمان سرفه خشک 

 

 

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک و چای سیاه

 

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج خشک و چای سیاه

 

خوردن روزانه چای سیاه تبدیل به یک عادت همیشگی برای اکثر ما ایرانیان شده است چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های مفید است که بدن شما برای مقابله با انواع بیماری ها کمک می کند. برای درست کردن دمنوش بهارنارنج و چای سیاه می ‌توانید در زمان تهیه چای سیاه مقداری بهار نارنج خشک نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید چای طبق روال معمول روی کتری دم بکشد. استفاده از بهار نارنج در چای سیاه موجب معطر شدن چای و لذیذ شدن طعم آن می گردد.

 

معرفی و روش تشخیص انواع چای ایرانی

 

 

مضرات دمنوش بهار نارنج

 

دمنوش بهارنارنج در کنار همه فواید و مزیت هایی که برای بدن دارد، می ‌تواند عوارض جانبی را نیز داشته باشد. معمولاً مصرف بیش از اندازه بهار نارنج آن هم همراه با کافئین می تواند خطر ابتلا به سکته های قلبی را افزایش دهد. دمنوش بهارنارنج در بارداری نیز برای افرادی که به مرکبات حساسیت دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. به طور کلی مصرف دمنوش بهار نارنج برای خانم های باردار توصیه نمی شود. در هر صورت بهتر است خانم های باردار قبل از مصرف این دمنوش حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

 

زیاده روی در مصرف این دمنوش می ‌تواند موجب ایجاد بدخوابی شود. از طرف دیگر باید بدانید که خوردن دمنوش بهارنارنج با داروهای ضد افسردگی تداخل دارد. از همین رو بهتر از قبل از مصرف این دمنوش در کنار داروهایی که مصرف می کنید حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از اندازه دمنوش بهار نارنج برای افرادی که به فشار خون بالا و بیماری های قلبی مبتلا هستند موجب تشدید علائم می گردد.

 

 

دمنوش بهار نارنج گرم است یا سرد؟

 

دمنوش بهار نارنج گرم است یا سرد؟

 

طبع بهار نارنج گرم و خشک است و از همین رو برای افراد سرد مزاج و بلغمی بسیار مناسب است.

 

منابع: staynaturally، masalaherb، beaire

کالابرگ الکترونیک