علائم بیماری دیابت خاموش و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

علائم بیماری دیابت خاموش و نشانه هایی که باید جدی بگیرید


3 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم بیماری دیابت خاموش و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

علائم بیماری دیابت خاموش مشخص هستند. این علائم را باید جدی گرفت. بیماری دیابت یک بیماری‌ رایج است. تقریباً ۹.۴ درصد کل جمعیت آمریکا مبتلا به دیابت هستند. یعنی رقمی معادل ۳۰/۳ میلیون نفر امریکایی. اگرچه کشف اینکه ممکن است شما مبتلا به دیابت باشید کمی وحشتناک به نظر می‌رسد،  اگر تشخیص به بیماری داده شود و هر چه زودتر در پروسه درمان قرار بگیرید، وضعیت شما قابل کنترل‌تر خواهد بود. درمان زودهنگام با انسولین می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند تا قند خون خود را بهتر مدیریت کنند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به برخی از علائم و نشانه های بیماری دیابت می‌اندازیم.

کاهش وزن از علائم و نشانه های دیابت خاموش

 

گرچه از نظر برخی از افراد کاهش وزن ناخواسته، یک رویا به نظر می‌رسد. اما این موضوع می‌تواند یک نشانه ترسناک باشد. کاهش وزن ناخواسته نشان می‌دهد که لوزالمعده شما مانند گذشته کار نمی‌کند. کاهش وزن تصادفی اغلب یکی از علائم پیش دیابت و بیماری دیابت خاموش است. با این حال از دیگر سو خود کاهش وزن خود یکی از موضوعاتی است که به بیماران دیابتی بسیار کمک می‌کند. همچتین از دست دادن ۵ درصد از وزن بدن ممکن است، خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کاهش دهد.

 

 

تاثیر دیابت خاموش در بینایی

 

تاثیر دیابت خاموش در بینایی

 

یکی از علائم پیش دیابت مشکلات بینایی است. مشکلات بینایی یک چیز معمول محسوب می‌شود. بیش از ۶۰ درصد مردم آمریکا از عینک استفاده می‌کنند. اما منظور از مشکلات بینایی، ضعیف شدن چشم نیست. تغییرات ناگهانی در بینایی شما به ویژه تیرگی چشم یکی از علائم اصلی ابتلا به بیماری دیابت خاموش است. تاری دید اغلب که از علائم مهم دیابت محسوب می‌شود. چراکه سطح بالای قند خون می‌تواند باعث تورم عصب‌ها شده و در نتیجه بینایی شما را دچار مشکل کند. خوشبختانه بینایی جز< علائمی است که بسیار موقتی بوده و با کنترل قند خون از بین می‌ر‌ود.

 

 

راش پا از علائم بیماری دیابت خاموش

 

یکی از علائم بیماری دیابت خاموش راش پا یا ضایعات گرد و بیضی شکل در پایین ساق پا است. بسیاری از بیماران دیابتی از همین علائم شناسایی می‌شوند. معمولاً این لکه‌ها در ۵۵ درصد تشخیص بیماری دیابت نقش دارند.

 

 

خستگی مداوم از علائم ابتلا به بیماری دیابت

 

اگر در شبانه روز به خوبی استراحت می‌کنید و اما همچنان احساس خستگی زیاد دارید، بهتر است حتما با پزشک صحبت کنید. دیابت اغلب سطح طبیعی قند خون را جابجا کرده و باعث خستگی زیاد می‌شود. مرحله بعدی پس از این پروسه مرگ بافتی است. بنابراین اگر دلیل خستگی شما ابتلا به بیماری دیابت باشد، باید خیلی زود تشخیص داده شود. چراکه عدم تشخیص دیابت خاموش باعث جلوگیری از گردش خون و محدود کردن آن می‌شود. بنابراین عملا اکسیژن ‌رسانی در خون به خوبی انجام نمی‌شود. در نتیجه این موضوع بدن شما سست می‌شود. بنابراین می‌توان خستگی مداوم را یکی از علائم ابتلا به بیماری دیابت نام برد.

 

 

عفونت مکرر از علائم ابتلا به بیماری دیابت خاموش

 

اگر دچار عفونت‌های مکرر ادراری یا پوستی می‌شوید، احتمالاً با یکی از علائم اصلی بیماری دیابت خاموش مواجه شده‌اید. قند خون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و بدن به وسیله قند زیاد در معرض عفونت زیادی قرار می‌گیرد. اگر سریعاً به پزشک مراجعه نکنید، قند خون باعث پیشرفته‌تر شدن بیماری دیابت و آسیب عصبی و مرگ بافتی در بدن می‌شود. گاهی اوقات این عفونت‌های تا حدی زیاد می‌شوند که می‌توانند پیش درآمد قطع عضو باشند.

 

 

تکرر ادرار از علائم اصلی ابتلا به بیماری دیابت

 

تکرر ادرار از علائم اصلی ابتلا به بیماری دیابت

 

تکرر ادرار در دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که کلیه‌های شما مجبور هستند قند اضافی موجود در خون را دفن کنند. شما آب زیاد می‌نوشید و در نتیجه این آب نیاز به دفع شدن دارد. بنابراین تکرر ادرار را می‌توان یکی از علائم اصلی ابتلا به بیماری دیابت دانست. گاهی اوقات این تکرر ادرار باعث شب ادراری شبانه در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز می‌شود.

تنفس شیرین از علائم ابتلا به دیابت

 

تنفس شیرین آن طور که به نظر می رسد، شیرین نیست. بیماران دیابتی اغلب قبل از تشخیص بیماری نوعی نفس می‌کشند که به نفس شیرین معروف است. این علامت عجیب غریب زمانی بروز پیدا می‌کند که وضعیت بدن شما در سطح بالای گلوکز است. زمانی که بدن نمی‌تواند این گلوکز را به انرژی تبدیل کند. بنابراین آن را می‌توان یکی از علائم جدی بیماری دیابت خاموش نام برد. در صورت عدم درمان، قند خون در سطح خطرناک قرار گرفته و حتی باعث مرگ افراد می‌شود.

 

تشنگی بیش از حد یکی از نشانه های پیش دیابت

 

تشنگی بیش از حد یکی از نشانه های پیش دیابت

 

یکی از علائم بیماری دیابت خاموش بالا رفتن قند خون و تشنگی بیش از حد است. اکثر آمریکایی‌ها در روز کمتر از ۴ لیوان آب می‌نوشند. با این حال احساس تشنگی بیش از حد، می‌تواند نشانه این باشد که با خطر افزایش قند خون مواجه هستید. بیماران مبتلا به دیابت اغلب به شدت تشنه می‌شوند. چرا که بدن آن‌ها سعی می‌کند قند اضافه در خون را از بین ببرد. اگر احساس تشنگی بیش از حد دارید به جای اینکه به سمت نوشیدنی‌های شیرین بروید، این تشنگی را با آب جبران کنید. آب باعث سم‌زدایی و چربی سوزی و لاغری می‌شود.

 

 

علائم دیابت در دهان و تورم لثه در دیابت خاموش

 

یکی از علائم دیابت در دهان است. اگر متوجه شدید که لثه‌های شما به طرز شگفت انگیزی برجسته به نظر می‌رسند، بهتر است با یک متخصص غدد مشورت کنید. التهاب لثه مربوط به افزایش قند خون است که گاهی به صورت علائم بیماری دیابت خاموش خود را در دهان نشان می‌دهد. افزایش قند خون باعث ایجاد مشکلات دهانی می‌شود. مشکلاتی چون تورم و عقب رفتن لثه و خونریزی بیش از حد هنگام نخ دندان کشیدن.

 

 

کاهش لیبیدو در بیماران مبتلا به دیابت

 

اگر میل جنسی شما از حالت زیاد و یا نرمال کاملا تغییر کرده است، دیابت می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. یکی از علائم بیماری دیابت خاموش کاهش لیبیدو، گردش خون ضعیف و افسردگی است. این علائم اغلب در نتیجه افزایش قند خون و ابتلا به دیابت ایجاد می‌شوند. این موضوع باعث کاهش تحریک‌پذیری می‌شود.

 

 

حالت تهوع از علائم دیابت

 

قند خون بالا و یا پایین می‌تواند حالت تهوع ایجاد کند. این احساس ناراحتی از اولین علائم ابتلا به بیماری دیابت است. بنابراین بهتر است زمانی که با تهوع بیش از حد مواجه شدید، حتما به پزشک مشاور مراجعه کنید. ممکن است یکی از دلایل حالت تهوع شما افزایش قند خون باشد.

 

 

افزایش وزن

 

در حالی که بسیاری از بیماران دیابتی علائم کاهش وزن را در این بیماری تجربه می‌کنند، اما افزایش وزن نیز به همان اندازه رایج است. دیابت و اختلالات تیروئید اغلب دست به دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند تا تعادل متابولیسم بدن بر هم خورد. بنابراین انتظار کاهش یا افزایش وزن در مبتلایان به بیماری دیابت وجود دارد.

 

 

علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و دیابت در زنان

 

بیماری دیابت و بیماری سندروم تخمدان پلی‌کیستیک تقریباً هر دو علائم مشابهی دارند. خوشبختانه با کاهش وزن می‌توان هم از ابتلا به بیماری پلی‌کیستیک جلوگیری کرده و هم خطر کاهش ابتلا به دیابت را کاهش داد. بنابراین اگر مشکوک به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستید، حتماً تست دیابت هم بدهید.

 

 

افسردگی و تحریک‌پذیری از علائم دیابت خاموش

 

افسردگی و تحریک‌پذیری از علائم دیابت خاموش

 

اگر احساس افسردگی دارید و دلیل آن را متوجه نمی‌شوید، احتمالاً دچار بیماری دیابت خاموش شده‌اید. افزایش و کاهش سریع قند خون در مبتلایان به بیماری دیابت باعث احساس افسردگی می‌شود. اگر این دیابت درمان نشود، تغییرات عمیقی در خلق‌وخوی شما ایجاد می‌شود. همچنین تغییرات ناگهانی سطح قند خون باعث تحریک‌پذیری زیاد شما در مقابله موضوعات خارجی می‌شود. تهوع، عصبانیت و خستگی از نشانه‌های تحریک‌پذیری بالا در مقابل نشانه‌های خارجی است.

 

 

گرسنگی بیش از حد

 

هر وقت احساس گرسنگی می‌کنید، بدن با نوسان قند خون مواجه است. افراد مبتلا به دیابت مدام احساس گرسنگی بیش از حد می‌کنند. سطح بالای قند خون شرایط غیر قابل کنترلی را برای آن‌ها ایجاد کرده که گرسنگی شدید را مدام تجربه می‌کنند. جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از این قند خون به انرژی تبدیل نمی‌شود. بنابراین بهتر است اگر زمانی دچار گرسنگی مکرر شدید،حتماً به پزشک مراجعه کنید. احتمالا تست قند خون برای شما تجویز خواهد شد.

 

 

بهبود آهسته زخم از علائم ابتلا به دیابت

 

بهبود آهسته زخم از علائم ابتلا به دیابت

 

اگر برشی که دو ماه پیش برای دست شما ایجاد شده، هنوز تازه به نظر می‌رسد، حتما از پزشک بخواهید تا تست دیابت به شما بدهد. ترکیب قند خون بالا و گردش خون ضعیف و عفونت‌های مکرر همگی در بهبود آهسته زخم تاثیر‌گذار هستند. روند کند بهبودی یکی از علائم اصلی بیماری دیابت محسوب می‌شود. جراحات به کندی خوب می‌شوند. بنابراین بهتر است حتماً تست دیابت داده و از میزان سطح قند خون خود آگاه شوید.

 

منبع: eatthis

کالابرگ الکترونیک