۱۱ تکنیک‌ زبان بدن در مصاحبه استخدامی تضمین قبولی در مصاحبه

۱۱ تکنیک‌ زبان بدن در مصاحبه استخدامی تضمین قبولی در مصاحبه


16 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 تکنیک‌ زبان بدن در مصاحبه استخدامی برای تضمین قبولی در مصاحبه

 

 کارشناسان زبان بدن مطالعات عمیق و مفصلی در مورد زبان بدن برای شناخت فردی که در مصاحبه استخدامی شرکت می‌کند انجام داده‌اند. برای این‌که بدانید کدام حرکت و زبان بدن در مصاحبه استخدامی حیاتی است و از چشم مصاحبه‌کنندگان دور نمی‌ماند بد نیست قبل از مصاحبه استخدامی کمی در این مورد مطالعه کنید تا بتوانید مصاحبه‌کنندگان را تحت تاثیر قرار دهید. ۱۰ نمونه از تکنیک‌های زبان بدن در مصاحبه استخدامی و مذاکره که مصاحبه کننده و مخاطب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برگرفته از مصاحبه هایی با دکتر لیلیان گلس، نویسنده کتاب Body Language Advantage، خانم پتی وود، متخصص زبان بدن و نویسنده SNAP و همچنین تونیا ریمن، کارشناس زبان بدن که آخرین کتابش The Body Language of Dating در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید را در بخش علم و تکنولوژی از مجله کوروش بخوانید.

 

۱- کمرتان را به پشتی صندلی تکیه بدهید

 

تکنیک های زبان بدن

 

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های زبان بدن در مصاحبه استخدامی و مذاکره صاف و محکم نشستن روی صندلی است. هنگامی که روی صندلی می‌نشینید قوز نکنید، راست بنشینید و کمرتان را به پشتی صندلی تکیه بدهید. در حقیقت نحوه نشستن شما روی صندلی نخستین نشانه اعتماد به نفس در شماست. اگر ذاتا آدمی هستید که قوز می‌کنید در لحظه فکر کنید که یک طناب به فرق سرتان وصل است و شما را به سمت بالا می‌کشد.

 

 

۲- مستقیم به چشم‌های مصاحبه کننده زل نزنید

 

در حقیقت به جای این‌که مستقیم به چشم‌های مصاحبه کننده زل بزنید بهتر است به صورتش نگاه کنید و تماس چشمی مستقیم برقرار کنید. یکی دیگر از مهم‌ترین ترفندهای زبان بدن در مصاحبه استخدامی این است که خودتان را علاقمند و پیگیر نشان دهید و برای این منظور هر چند ثانیه یک بار به قسمت‌های مختلف چهره مصاحبه کننده نگاه کنید. چرخش از چشم‌ها به بینی، لب‌ها و سایر اجزای صورت. به این ترتیب مجبور نیستید در چشم‌های فردی که با شما مصاحبه می‌کند مستقیما زل بزنید.

 

 

۳- هنگام صحبت کردن از دست‌هایتان استفاده کنید

 

تکنیک های زبان بدن در مصاحبه شغلی

 

اگر واقعا نمی‌دانید با دست‌های‌تان چکار کنید کافی است وقتی در حال صحبت کردن هستید دست‌هایتان را هم به بازی بگیرید. زمانی که واقعا عصبی هستید معمولا تمایل دارید دست‌های‌تان را مخفی کنید چون این دست‌ها هستند که عصبانیت شما را لو می‌دهند. به همین دلیل برای این‌که نشان دهید آرام هستید و استرس ندارید بهتر است هنگام مصاحبه استخدامی دست‌های‌تان را هم به بازی بگیرید و نشان دهید که آرام و با اعتماد به نفس هستید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

مطالب بیشتر درباره رشد و توسعه فردی را می‌توانید در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۴- کف دست‌تان را نشان دهید

 

مذاکره و زبان بدن

 

یکی دیگر از تکنیک‌های زبان بدن در مصاحبه استخدامی و مذاکره نشان دادن کف دست‌هاست. در حقیقت نشان دادن کف دست‌ها هنگام صحبت کردن نشانه صادق بودن و تعهد شماست. در این حالت سیستم لیمبیک یا سامانهٔ عصبی احساسی مغز برداشت مثبتی از مصاحبه دارد و این باعث می شود مصاحبه کننده با شما احساس راحتی کند. یکی از دلایل تکان دادن دست‌ها نشان دادن کف دست‌ها است. این امر به غریزه بقا در انسان هم ارتباط دارد. زمانی که ما کف دست مقابل را نبینیم ناخودآگاه نسبت به او گارد می‌گیریم و نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم. در مجموع حرکات زبان بدن آشکار و رو به بالا مثل نشان دادن کف دست، لبخند، صاف نشستن روی صندلی و لبخند زدن شما را فردی پر انرژی‌تر نشان می‌دهد.

 

 

۵- پاهایتان را کاملا روی زمین بگذارید

 

مصاحبه استخدامی

 

تونیا ریمن، نویسنده کتاب «The Body Language of Dating» بر این باور است که یک ترفند مهم زبان بدن در مصاحبه استخدامی قرار دادن هر دو پا روی زمین در زمانی است که روی صندلی و روبروی مصاحبه کننده نشسته‌اید. اگر خانم هستید به هیچ وجه پا روی پا نیندازید اما انداختین مچ پاها روی همدیگر اشکالی ندارد. در حقیقت زمانی که در حال پاسخ دادن به سوالات فراوان مصاحبه کنندگان هستید بهترین حالت بدن که به شما آرامش هم می‌دهد این است که کف پای‌تان دقیقا روی زمین باشید. در اصطلاح عمومی پاهایی که کاملا روی زمین قرار گرفته‌اند قادرند تا به شما میان تفکر خلاق و تفکر منطقی بسیار پیچیده کمک کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ سوال مصاحبه‌های استخدامی و بهترین جواب‌

 

 

۶- شق و رق و بدون قوز کردن راه بروید

 

به عقیده نویسنده کتاب «The Body Language of Dating » در حقیقت مصاحبه کنندگان در همان ۱۰ ثانیه اول مصاحبه تصمیم می‌گیرند شما را استخدام کنند یا خیر. این‌که چگونه وارد اتاق می‌شوید بخشی از قضاوت مصاحبه‌کنندگان در مورد شماست. شانه‌ها را به سمت عقب و گردن‌تان را راست بگیرید. هر قدم شما باید هماهنگ با قدم دیگری باشد و طول هر قدم باید بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد. مستقیما به سمت فردی که قرار است با شما مصاحبه کند بروید و قسمتی از بدن‌تان را به سمت او بگیرید، مثلا با مصاحبه کننده دست بدهید. تماس چشمی را هرازگاهی قطع و دوباره برقرار کنید.

 

 

۷- نفس عمیق بکشید و وقتی نفس‌تان را خارج کردید صحبت کنید

 

یک ترفند موثر زبان بدن در مصاحبه استخدامی که اتفاقا حسابی اعصاب‌تان را آرام و ریلکس می‌کند این است که به درستی نفس بکشید. باید روی تنفس به عنوان یک بخش حیاتی و مهم از مصاحبه تمرکز کنید. زمانی که از شما یک سوال پرسیده می‌شود نفس عمیقی بکشید و سپس با صدای رسا به سوال پاسخ دهید. نفس عمیق سبب می‌شود که واکنش عصبی بدن متوقف و آرام شود. قبل از شروع مصاحبه ده نفس عمیق بکشید. این کار باعث می‌شود ضربان قلب، فشار خون و سطح هورمون استرس در شما کاهش پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه برای مصاحبه کاری لباس بپوشیم

 

 

۸- در حالی که به سوالات گوش می‌دهید سرتان را تکان دهید

 

مصاحبه و زبان بدن

 

به جز نشان دادن توجه خود با چشم‌ها و حالت صورت زمانی که در حال گوش دادن به سوالات مصاحبه کننده هستید سر خود را به آرامی و به نشانه توجه و تایید تکان دهید. این کار به مصاحبه‌کنندگان نشان می‌دهد که شما در حالی‌که از شرایط مصاحبه راضی و خشنود هستید کاملا متوجه صحبت‌ها و سوالات آن‌ها هم هستید.

 

 

۹- تکیه دهید

 

زمانی که مشغول مکالمه هستید اندکی خم شدن به سمت جلو امری طبیعی است. تکیه دهید و کمی به سمت جلو خم شوید. برای این‌ کار شانه‌های‌تان را به سمت عقب بگیرید و قفسه سینه‌تان را کمی بالا ببرید. این حالت بدن نشانه علاقه شما به گفتگو و مصاحبه است. وضعیت شما یک بخش جدایی‌ناپذیر از یک مکالمه غیر کلامی است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته بسیار مهم در مصاحبه استخدامی

 

 

۱۰- نه خیلی وول بخورید و نه خیلی عصا قورت داده باشید

 

موفقیت در مصاحبه شغلی

 

بعضی افراد ذاتا عادت دارد مرتب وول بخورند. مثلا با انگشت‌هایشان ور بروند، دست در موهای‌شان بکشند یا روی پاهای‌شان ضرب بگیرند. مشکل اینجاست که این حرکات ممکن است از طرف فرد مصاحبه کننده نشانه ترس یا ناسازگاری به نظر برسند. با این‌همه به عقیده دکتر «لیلیان گلس» متخصص زبان بدن، گاهی خیلی بی حرکت و عصا قورت داده بودن هم ممکن است نشانه خوبی نباشد.

هنگامی که شما صحبت می کنید و در مکالمه عادی شرکت می کنید، طبیعی است که بدن شما حرکات ناخودآگاه و آرامی داشته باشد. بنابراین فردی کخ خیلی خشک و بدون حرکت و عصا قورت داده روبروی شما می‌نشیند ممکن است حامل یک علامت هشدار بزرگ باشد. اگر بتوانید میان زیاد حرکت کردن و عصا قورت دادگی تعادل ایجاد کنید می توانید در برخورد با دیگران یک احساس بهتر ایجاد کنید.

 

 

۱۱- درست بنشینید

 

مذاکره شغلی

 

در کل بایستی در جلسه مصاحبه به طرف مقابل این اطمینان را بدهید که برای انجام شغل مناسب هستید. سعی کنید نه خیلی راحت برخورد کنید و نه خیلی رسمی و خشک. سعی کنید زبان بدن خود را با توجه به مواردی که تا اینجا گفته شد بهبود دهید تا بتوانید در مصاحبه شغلی پذیرفته شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین شغل‌های جهان

 

منبع: The Body Language of Dating

 

 

کالابرگ الکترونیک