طرز تهیه سوهان کنجدی در ۵ مرحله ساده به روش بازاری

طرز تهیه سوهان کنجدی در ۵ مرحله ساده به روش بازاری


24 تیر 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوهان کنجدی در ۵ مرحله ساده به روش بازاری

سوهان کنجدی یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که به دلیل راحتی تهیه و طبخ آن بسیار محبوب است. این مدل سوهان خوشمزه با مواد اولیه در دسترس و بدون نیاز به فر و دیگر لوازم شیرینی‌‎پزی به آسانی در خانه درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه سوهان کنجدی به چند روش خوشمزه می‌پردازیم در کنار آن نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن و فوت و فن تهیه سوهان کنجدی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم جهت طرز تهیه سوهان کنجدی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کنجد ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۲۵ گرم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۵ دقیقه
مدت زمان تهیه سوهان کنجدی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوهان کنجدی با شکر

مراحل طرز تهیه سوهان کنجدی با شکر
سوهان کنجدی یک شیرینی سبک و لذیذ است که با سه قلم مواد اولیه در دسترس در مدت زمان کوتاهی به عمل می‌آید. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید در کنار چای سرو و در مهمانی‌ها و مراسم‌ها، جشن‌ها و اعیاد از آن استفاده کنید.

مرحله اول: کنجدها را تفت دهید

یک تابه مناسب انتخاب کنید. کنجدها در آن بریزید و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید. کنجدها را روی حرارت ملایم تفت دهید تا کمی تغییر رنگ پیدا کنند. در این مرحله مراقب باشید کنجدها بیش از اندازه حرارت نبینند و نسوزند چون در نهایت طعم سوهان تلخ می‌شود.

شما می‌توانید برای تهیه کنجد به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله دوم: شکر را ذوب کنید

بعد از آنکه کنجدها تفت خوردند و از حالت خامی درآمدند، آنها را کنار بگذارید و شکر را به تابه اضافه کنید. شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. برای هم زدن شکر نباید از قاشق و یا هر وسیله دیگری استفاده کنید. تابه را به صورت دورانی و عقب جلو کردن تابه روی حرارت بچرخانید تا تمام شکرها کاملا ذوب شوند.

شما می‌توانید برای تهیه شکر به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله سوم: کره را به شکر ذوب شده اضافه کنید

وقتی مطمئن شدید تمام شکرها روی حرارت کاملا ذوب شدند نوبت اضافه کردن کره است. یک قالب ۲۵ گرمی کره را به شکر ذوب شده روی حرارت اضافه کنید. کره و شکر را به سرعت هم بزنید تا به خوبی مخلوط و کاملا یکدست شوند.

شما می‌توانید برای تهیه کره به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله چهارم: کنجد را به ترکیب کره و شکر اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوهان کنجدی، کنجدهای بو داده شده را نیز به ترکیب کره و شکر ذوب شده اضافه کنید. کنجدها را کمتر از ۲ دقیقه با باقی مواد مخلوط کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک بیسکویت یخچالی به ۲ روش

مرحله پنجم: زمان دهید تا سوهان کنجدی خشک شود

در این فاصله یک سینی رویی و یا آلومینیومی مناسب بردارید و کف آن را به طور کامل با مقداری روغن مایع چرب کنید. سپس مقدار مناسب از مایه سوهان کنجدی داغ را روی آن بریزید. سوهان کنجدی را با قاشق روی سینی پهن کنید. در ادامه با چاقوی تیز و یا پیتزا‌بر سوهان کنجدی را برش دهید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

مرحله آخر: سوهان کنجدی را سرو کنید

بعد از آنکه سوهان کنجدی کاملا خشک شده، تکه‌های سوهان را از روی سینی جدا کنید. سوهان کنجدی را در کنار چای و یا به تنهایی می‌توانید میل کنید. ضمن آنکه می‌توانید آن را در یک ظرف خشک و تمیز در بسته قرار دهید و به مدت طولانی در یخچال از آن نگهداری کنید.

طرز تهیه سوهان کنجدی به روش‌های دیگر

طرز تهیه سوهان کنجدی به روش‌های دیگر
بعد از آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه سوهان کنجدی لازم به ذکر است که این شیرینی لذیذ خانگی به روش‌های دیگری نیز تهیه می‌شود که در هرکدام از این روش‌ها کافی است شکر را حذف کرده و بنا بر سلیقه خود ماده اولیه دیگری به آن اضافه کنید. در زیر انواع دیگری طرز تهیه سوهان کنجدی را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه سوهان کنجدی با عسل

سوهان کنجدی عسلی یک دسر و شیرینی خوشمزه است که در کنار طعم لذیذش، سالم و مقوی نیز است. سوهان عسلی کنجدی به ویژه برای ورزشکاران و بیمارانی که پرهیز غذایی دارند مفید است.

در طرز تهیه سوهان کنجدی با عسل کافی است مرحله به مرحله مطابق با دستور تهیه سوهان کنجدی با شکر پیش بروید با این تفاوت که به جای شکر از ترکیب آب و عسل استفاده کنید. این دو ماده را روی حرارت متوسط قرار دهید و به خوبی هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. زمانی که احساس کردید روی عسل حباب ایجاد شده، زمان اضافه کردن کنجد بو داده است. بقیه مراحل را مثل روش بالا دنبال کنید.

شما می‌توانید برای تهیه عسل به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور

یکی از رژیمی‌ترین مدل‌های سوهان کنجدی، تهیه آن با شیره انگور است. برای تهیه سوهان کنجدی با شیره انگور کافی است شکر را از مواد اولیه حذف کنید و به جای آن از نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی شیره انگور استفاده کنید. شیره انگور را روی حرارت ملایم بگذارید و آنقدر هم بزنید تا به جوش آید. وقتی به جوش آمد بگذارید پنج دقیقه دیگر روی حرارت باقی بماند.

سپس بقیه مراحل طرز تهیه سوهان کنجدی به روش اول دنبال کنید. شما می‌توانید به همین روش طرز تهیه سوهان کنجدی با شیره خرما و سوهان کنجدی با ارده و شیره را نیز داشته باشید.

شما می‌توانید برای تهیه شیره انگور، شیره خرما و ارده به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

طرز تهیه سوهان کنجدی توری

«سوهان عسلی کنجدی توری» یک مدل دیگر سوهان کنجدی است که ظاهر متفاوت‌تری نسبت به بقیه انواع این سوهان دارد. هنگام پخت این نوع از سوهان کنجدی حباب‌های ریزی روی آن شکل می‌گیرد که ظاهری توری مانند به آن می‌دهد.

در این روش ۲ قاشق غذاخوری خامه صبحانه را به شکر ذوب شده اضافه کنید و سپس کنجد را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. بعد از پهن کردن ترکیب به دست آمده باید آن را ده دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. در این مرحله سوهان کنجدی می‌جوشد. جوشیدن و قل زدن باعث می‌شود در نهات سوراخ‌هایی روی آن به شکل تور ایجاد شود.

حتما بخوانید  آیا پنیر پیتزا برای کبد چرب مضر است؟

شما می‌توانید برای تهیه خامه به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوهان عسلی

نکات مهم در طرز تهیه سوهان کنجدی

نکات مهم در طرز تهیه سوهان کنجدی

  • اگر از سینی استیل برای خشک کردن سوهان کنجدی استفاده می‌کنید حتما روی آن کاغذ روغنی قرار دهید. در غیر این صورت موقع جدا کردن سوهان با مشکل مواجه خواهید شد و سوهان به کف سینی می‌چسبد.
  • در تهیه سوهان کنجدی باید سرعت عمل بالایی داشته باشید. سوهان کنجدی سریع خشک می‌شود و آن حالت شکل‌پذیر بودنش از دست می‌رود.
  • می‌توانید به جای کنجد خام از کنجد بو داده استفاده کنید. اگر از کنجد بو داده استفاده می‌کنید دیگر نیازی به تفت دادن آن ندارید.
  • استفاده از کره باعث می‌شود تا بافت سوهان کنجدی نرم و تردد شود.
  • برای کاراملی کردن شکر به حدود دو دقیقه زمان نیاز دارید. در این مدت حرارت را کم و زیاد نکنید.
  • هنگام تفت دادن کنجد به طور مرتب آن را هم بزنید. مراقب باشید چون کنجد خیلی زود می‌سوزد و ته می‌گیرد.
  • می‌توانید سوهان کنجدی را با مغز بادام، مغز گردو، مغز پسته، خلال پسته، خلال بادام و یا هر نوع مغز دیگری که تمایل دارید هم تهیه کنید.
  • در مرحله نهایی به دلخواه می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به مایه سوهان کنجد اضافه کنید تا یک سوهان کنجدی زعفرانی داشته باشید.
  • برای داشتن سوهان کنجدی نازک، به وسیله یک گوشتکوب دستی مایه سوهان را کف سینه بکوبید تا یک لایه کاملا نازک درست شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوهان قم به روش بازاری

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن سوهان کنجدی

چرا سوهان کنجدی تلخ می‌شود؟

برای آنکه سوهان کنجدی تلخ نشود باید مراقب باشید شکر و کنجد بیش از اندازه و با حرارت بالا تفت نخوردند.

چرا سوهان کنجدی سفت می‌شود؟

برای آنکه سوهان کنجدی سفت نشود باید بلافاصله بعد از آنکه از روی حرارت برداشتید داغ داغ کف سینی پهن کنید و تعلل نکنید.

چرا شکر در حال ذوب شدن را نباید با قاشق هم زد؟

با قاشق هم زدن شکر در حال ذوب شدن موجب شکرک بستن آن می‌شود. تکان دادن مرتب تابه روی حرارت بهترین روش برای ذوب کردن شکر است.

 

 

محصولات مرتبط