با عادت خواب افراد موفق دنیا بیشتر آشنا شوید

با عادت خواب افراد موفق دنیا بیشتر آشنا شوید


21 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عادت خواب افراد موفق

آیا تا به حال فکر کرده اید که خواب افراد موفق چقدر است و این دست افراد چقدر می خوابند؟ به نظر شما، عادت خواب افراد موفق به چه صورت است؟ آیا همه ی آنها آن اَبر انسان های قدرتمند هستند که برخلاف ما به سختی تمایلی به خوابیدن دارند؟ یا برعکس؟ در سرویس سبک زندگی  مجله کوروش در این رابطه بیشتر بخوانید.

 

خواب از مهم ترین و ضروری ترین ارکان حیات انسان است. در حالی که محققان بیشتر و بیشتر بر تحقیقات خود در مورد چرایی خواب می افزایند و اینکه ما آدم ها خواب کافی نداریم. اهمیت خواب خوب در شب هر روز بیش از پیش آشکار می شود. مطالعه ای از سوی محققان دانشگاه جانز هاپکینز نشان می دهد که تفاوتی قابل توجهی بین خواب طولانی منقطع و خواب کوتاه ولی بدون وقفه وجود دارد. همانطور که قابل حدس است، برای مغز انسان بهتر است که زمان بدون وقفه کمتری بخوابد تا اینکه زمان طولانی بدون وقفه را به امر مهم خواب اختصاص دهد.

 

در واقع، زمانی که خواب شب فرد مختل می شود، فرد دیگر فرصتی برای پیشرفت در مراحل خواب به دست نمی آورد و نمی تواند آن مقدار خواب موج آهسته که برای ریکاوری بدن ضروری است را به دست بیاورد. محققان دانشگاه جانز هاپکینز برای اثبات این موضوع تحقیقاتی را روی گروهی داوطلب انجام دادند. به گروهی از این افراد امکان داشتن یک خواب طولانی در طول شب داده شد. ولی گروه دیگری بودند که تا دیر وقت بیدار نگه داشته شدند و علاوه بر آن، در طول خواب شب هم چندین بار برای آن وقفه به وجود آورده شد. پس از این بود که محققان متوجه الگوهای مشخصی شدند. افرادی که خوابی منقطعی داشتند اعلام کردند، روز بعد به طرز قابل توجهی از خلق و خوی مثبت آنان نسبت به سایرین (گروهی که خواب کوتاه ولی بدون وقفه ای داشتند) کاسته شده است. این گروه از داوطلبان انرژی کمتر و احساسات مثبتی همچون دلسوزی و صمیمیت کمتری نیز داشتند.

 

نتایج این یافته های علمی نه تنها در مورد افراد سالم، بلکه به احتمال زیادی در مورد افرادی که خواب بدی دارند صدق می کند. در حقیقت، گفته می شود، از هر ۱۰ نفر، یک نفر دچار بی خوابی است و اگر شما هم یکی از این دست افراد باشید، اصلا نیازی به مطالعات علمی ندارید تا بدانید که این میزان خواب به مرور برای شما مشکلات سلامتی عدیده ای را به وجود می آورد. تحقیقات دیگری نیز نشان داده اند که ساعات کم و زیاد خواب در دراز مدت هر دو به نحوی با مشکلات سلامت عدیده و حتی مرگ و میر زودرس در ارتباط است. به نظر می رسد، برای همه ی افراد یک نقطه مطلوب خواب وجود دارد که نزدیک ۷ ساعت است. هر گاه این زمان کم و بیش تغییر کند، فرد دچار مشکلاتی می شود.

 

در ادامه عادات خواب ۱۸ نفر از افراد بسیار موفق دنیا را با هم مرور می کنیم. چنانچه در ادامه ملاحظه خواهید کرد، همه افراد ساعات عادی خواب ندارند، ولی مهم این است که فرد الگوی خواب خود و آنچه مناسبش است را پیدا کند و به آن پایبند بماند. از آنجایی که خواب از نظر نقش در سلامتی با تغذیه و ورزش رابطه ای تنگاتنگ دارد، توجه لازم به آن قطعا در سلامتی کلی فرد ضروریت خاصی دارد. اگر نمی توانید در طول شب به آن زمان دلخواه خود دست پیدا کنید، چرت زدن در میان روز اصلا را به آن داشته باشید. اگر شب نمی توانید به تعداد ساعت مورد نیاز خود برسید، چرت زدن در میان روز اصلا منعی ندارد و حتی بسیاری از کارشناسان چرت میان روز را توصیه نیز می کنند.

 

 

۱. عادت خواب بیل گیتس

 

عادت خواب بیل گیتس

 

میزان خواب: ۷ ساعت

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

بیل گیتس (کارآفرین، تاجر و نیکوکار) به مرور که به خاطر ساخت مایکروسافت متحمل شب بیداری های زیادی شده بود، حالا بیشتر به درک اهمیت خواب رسیده است. مؤسس مایکروسافت قبلا در این خصوص در یادداشت وبلاگی نوشته بود: «یکی دو باری دو شب متوالی را هم بیدار ماندم. ولی متوجه شدم که ذهنم با اکتفا به قهوه کافئین و آدرنالین، آنچنان هوشیار و تیزبین نیست. ولی وسواس شدیدی به کارم داشتم و حس می کردم زیادی خوابیدن نشانه ی تنبلی است.» بیل گیتس اعلام کرده که هم اکنون معمولا در شبانه روز دستکم ۷ ساعت می خوابد.

 

 

مهارت هایی که هر مدیر کسب و کاری باید بداند

 

۲. جف بیزوس یکی از افراد موفق دنیا

 

جف بیزوس یکی از افراد موفق دنیا

 

میزان خواب: ۸ ساعت

 

جف بیزوس (کارآفرین و سرمایه گذار) در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه ای گفت که دوست دارد شبی ۸ ساعت بخوابد. مدیرعامل و مؤسس شرکت آمازون و دومین فرد ثروتمند جهان در این رابطه گفت:«۸ ساعت خواب برایم ایده آل است و تلاش زیادی می کنم که این کار را در میان اولویت هایم قرار دهم. به عقیده من، این مقدار خواب، برای داشتن انرژی و هیجان کافی ضرورت دارد.»

 

 

۳. ریچارد برانسون (کارآفرین و سرمایه گذار)

 

ریچارد برانسون (کارآفرین و سرمایه گذار)

 

میزان خواب: ۶ ساعت

 

برانسون معمولا به روز خود با یک شام دسته جمعی خاتمه می دهد. او حتی اخیرا از خوردن نوشیدنی های الکلی کاملا صرف نظر کرده و آن را با آب گازدار و لیمو جایگزین کرده است. او ساعت ۱۱ شب به رختخواب می رود و ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می شد. اولین کاری هم که انجام می دهد ورزش است.

 

 

بخوانید: عاداتی که افراد موفق ندارند

 

۴. بارک اوباما (وکیل، سیاستمدار و برنده جایزه صلح نوبل)

 

عادات خواب بارک اوباما (وکیل، سیاستمدار و برنده جایزه صلح نوبل)

 

میزان خواب: ۵ تا ۷ ساعت

 

زمانی که بارک اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مشغول به کار بود، در پایان هر روز، وارد دفتر شخصی خود می شد و چند ساعتی را در خلوت خودش سپری می کرد. او حوالی ۱۲ تا ۲ شب به رختخواب می رفت و ۷ صبح هم از خواب بر می خاست.

 

 

۵. شریل سندبرگ، (مدیر حوزه فناوری، کنشگر و نویسنده)

 

شریل سندبرگ، (مدیر حوزه فناوری، کنشگر و نویسنده)

 

میزان خواب: ۸ ساعت

 

شریل سندبرگ در پستی در وب سایت پرسش و پاسخ کورا در سال ۲۰۱۵ در مورد تفاوت الگوی خواب خود و مارک زاکربرگ (مؤسس فیسبوک) صحبت به میان آورده بود. او در این رابطه نوشته بود: «او (مارک) تصور می کرد که چون ساعت ۹ و نیم شب به رختخواب می روم مریضم. ولی به او توضیح دادم که با داشتن دو فرزند خردسال، ۹:۳۰ شب زمان معمول من برای به خواب رفتن است.» سندبرگ هر روز ساعت ۵:۳۰ صبح از خواب بلند می شود تا بچه هایش را برای مدرسه رفتن آماده کند.

 

 

۶. جیسون فرید (محقق حوزه فناوری و نویسنده)

 

جیسون فرید (محقق حوزه فناوری و نویسنده)

 

میزان خواب: ۸ ساعت

 

جیسون فرید هم در مورد خواب خود گفته است: «غفلت از خواب اشتباه مهلکی است. بدهی است که هیچ وقت نمی توانید پرداخت کنید. این غفلت روی همه اطرفیان شما نیز اثر می گذارد. من حول و حوش ۱۰ شب به رختخواب می روم و حوالی ۶ صبح هم از خواب بلند می شوم.»

 

 

۷. ایلان ماسک (مهندس، مخترع، کارآفرین و سرمایه گذار)

 

عادات خواب ایلان ماسک (مهندس، مخترع، کارآفرین و سرمایه گذار)

 

میزان خواب: ۶ تا ۶،۵ ساعت

 

ایلان ماسک با زمان خوابی حدود ۱ شب، معمولا پس از حدود ۷ ساعت خواب، بین ۶  تا ۶:۳۰ صبح از خواب بلند می شود. زمانی که او طی سال های اخیر متوجه شده که همان عادت خواب مناسب او است. ماسک در پاسخ به کاربران تاپیک «هر آنچه می خواهی از من بپرس (AMA)» شبکه اجتماعی ردیت در سال ۲۰۱۵ در این مورد گفته بود: «خواب واقعا عالی است. اگر خوابم کافی نباشد واقعا ترشرو می شوم. می توانم تا آستانه ی خاصی کم خوابی بکشم، ولی چنانچه ساعت های بیشتری بیدار بمانم، قادر به انجام کارهای کمتری هستم. چون ذهنم دیگر آن هوشیاری و تیزبینی لازم را ندارد.»

 

 

۸. مالکم گلادول و عادات خواب

 

مالکم گلادول و عادات خواب او

 

میزان خواب: ۸ تا ۹ ساعت

 

مالکم گلادول (روزنامه نگار، نویسنده و جامعه شناس) نویسنده کتاب مشهور «تافته‌ های جدا بافته» معمولا روز خود را با تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون یا خواندن کتاب های خاطرات و زندگینامه شروع می کند. برای مثال او در سال ۲۰۱۱ مشغول تمام کردن کتاب زندگی نامه کیت ریچاردز (نوازنده و خواننده گروه رولینگ استونز) بود. گلادول حدود ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب به رختخواب می رود و روز بعد بین ۸ الی۸:۳۰ از خواب برمی خیزد.

 

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی چه ساعتی از روز است؟

 

۹. آریانا هافینگتن و عادات خوابی نویسنده های موفق

 

آریانا هافینگتن و عادات خوابی نویسنده های موفق

 

میزان خواب: ۸ ساعت

 

آریانا هافینگتن (نویسنده و روزنامه نگار) یکی از برجسته ترین طرفداران توازن کاملِ بین زندگی و کار و خواب کافی است. معمولا او از ساعت زنگ دار استفاده نمی کند، بلکه بعد از ۸ ساعت خواب و معمولا هم حدود ۷ صبح از خواب بلند می شود. هافینگتن از آن دست افرادی نیست که اولین کار روزش نگاه کردن به گوشی تلفن باشد. بلکه در عوض او مدتی را به مراقبه گذرانده یا اینکه برخی اوقات به نوشتن خوابی که شب قبل دیده می پردازد.

 

 

۱۰. آرنولد شوارتزنگر و عادات خواب افراد موفق

 

آرنولد شوارتزنگر و عادات خواب افراد موفق

 

میزان خواب: ۶ ساعت

 

آرنولد شوارتزنگر (ورزشکار و بدنساز، بازیگر، سیاستمدار، تاجر و فعال محیط زیست) وقتی که صحبت از خواب می شود، آرنولد شوارتزنگر حال دیگر نسبت به دوران دوران جوانی خود کمتر می خوابد. او در سال ۲۰۱۸ در گفتگو با پادکست تیم فریس به او گفت: «وقتی که ۱۹ ساله بودم روزی ۹ ساعت می خوابیدم، چون جوان تر بودم و به خواب بیشتر احتیاج داشتم. ولی هر چه گذشت، به خواب کمتری احتیاج پیدا کردم. حالا مهم نیست که کجا باشم، ۶ ساعت بعد از خوابیدن بلند می شوم.»

 

 

۱۱. ماریا پوپووا و عادات خوابش

 

ماریا پوپووا و عادات خوابش

 

میزان خواب: ۸ ساعت

 

پوپووا در مصاحبه ای با تیم فریس، خاطر نشان کرد که زمان برخاستن او از خواب متفاوت است، ولی همیشه دقیقا ۸ ساعت پس از خوابیدن است. او سپس روز خود را در آپارتمانش در بروکلین با یک جلسه مراقبه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای یا ۲۰ عدد بارفیکس، ۵۰ حرکت شنا و سپس پلانک و حرکات نرمشی شروع می کند تا اینکه خودش را به سالن ورزشی برساند. او در آنجا وقت زیادی را بر روی دستگاه الپتیکال (دستگاه اسکی فضایی) می گذارند و در همان حالت هم بخش زیادی از مطالعه های روزانه اش را انجام می دهد.

 

 

۱۲. عادات خواب آلیسون فلیکس

 

عادات خواب آلیسون فلیکس

 

میزان خواب: ۷ تا ۸ ساعت

 

آلیسون فلیکس، (ورزشکار دو و میدانی) تنها بانوی ورزشکار دو و میدانی است که توانسته ۶ مرتبه برنده مدال طلای المپیک شود. او در المپیک ۲۰۰۸ پکن ۱ مدال طلا، در ۲۰۱۲ لندن ۳ مدال و نهایتا در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو هم دو مدال طلا به دست آورد. به هر حال، به گواه خود فلیکس، هیچ چیز به اندازه خواب در زندگی و موفقیت های ورزشی او نقش نداشته اند. او برای اینکه بتواند مطمئن شود بدنش کاملا از تمرینات شدید ریکاوری می می شود، دستکم ۷ تا ۸ ساعت می خوابد. فلیکس این خواب ۷ تا ۸ ساعته را معمولا به چرت های میان روز تکمیل می کند.

 

۶ نوشیدنی خواب‌آور با شیر برای درمان بی‌خوابی که پایه علمی دارند

 

۱۳. شان کامز (رپر، طراح مد و بازیگر)

 

شان کامز (رپر، طراح مد و بازیگر)

 

میزان خواب: ۵ ساعت

 

شان کامز در دورن اوج هنری خود که چارت های بیلبورد مملو از آهنگ هایش بود، در مصاحبه ای با مجله رولینگ استون یک روز از زندگی خود را کاملا تشریح کرد: «من ۱۰ صبح از خواب بلند می شوم. سپس تلفن می کنم. یعنی در رختخوابم و به تلفن ها جواب می دهم و به رتق و فتق امور می پردازم. بلند می شوم و ساعت ۱۱:۳۰ برای مدت کوتاهی به دفتر کارم می روم. سپس به رستوران و استودیو می روم. بعد از آن احتمالا تمرین یا مصاحبه دارم، سپس حدود ساعت ۹ یا ۱۰ شب به استودیو برمی گردم و تا ساعت ۴ یا ۵ صبح آنجا کار می کنم. سپس می خوابم و همه چیز را از نو شروع می کنم. و عاشقم کارم هستم.»

 

 

۱۴. جوکو ویلنیک کارآفرین موفق و عاداتش

 

جوکو ویلنیک کارآفرین موفق و عاداتش

 

میزان خواب: ۴ تا ۴،۵ ساعت

 

جوکو (نویسنده، متخصص تناسب اندام و پادکستر) قبل از اینکه ساعت ۱۱ راهی رختخواب شود، همه چیز را برای روز بعد آماده می کند. از جمله نوشتن فهرست کارهایی که باید انجام دهد و آماده کردن وسایل تمرینش. جوکو بین ۴:۳۰ تا ۴:۴۵ صبح هر روز بیدار می شود و مستقیم به تمرین می رود و برنامه تمرینی که در چهار روز تقسیم شده و شامل حرکات پوول، شنا، لفت و اسکوات می شود. او بعدا به برخی حرکات ورزشی پایه ای و همچنین تمرینات کاردیو نیز می پردازد.

 

 

۱۵. لبرون جیمز و عادات افراد موفق

 

لبرون جیمز و عادات افراد موفق

 

میزان خواب: ۱۲ ساعت

 

لبرون جیمز (ورزشکار بسکتبال) هم از ورزشکاران حرفه دیگری است که ظاهرا برای ریکاوری بدنش نیاز به میزان خواب بالایی دارد. او به طور متوسط ۱۲ ساعت را صرف خواب می کند. لبرون جیمز پس از دستکم ۸ تا ۹ ساعت خواب، ساعت ۵ صبح بیدار می شود. و دوباره در طول روز هم می خوابد. لبرون قبلا در مصاحبه ای به CBS Sports گفته بود: «در دوران حرفه ای ۱۳ ساله ام، در بیشتر روزها و مطمئنا در روزهای بازی در میان روز چرت می زنم. با برنامه سختی که ما (ورزشکاران حرفه ای) داریم، خواب مهمترین مسئله در حین ریکاوری است. برنامه هایمان باعث می شود تا شب ها بیدا بمانیم و بیشتر اوقات صبح زود هم از خواب بیدار شویم. در این میان، قطعا هیچ چیزی برای ریکاوری بدن مهمتر از خواب کافی نیست.»

 

۵ نمونه از حرکات مدیتیشن برای تجربه خواب عمیق در کمتر از ده دقیقه

 

۱۶. دوئین جانسون و عادات خوابش

 

دوئین جانسون و عادات خوابش

 

میزان خواب: ۳،۵ ساعت

 

دوئین جانسون (بازیگر، تهیه ‌کننده سینما و کشتی ‌گیر حرفه ‌ای) زمان بیداری معمولی ۳:۳۰ صبح، راک یکی از آن افراد نادر است که به خواب زیادی احتیاج ندارد، او معمولا تنها به ۳ تا ۵ ساعت خواب احتیاج دارد. در حالی که ظاهرا این میزان خواب برای بسیاری نامطلوب و حتی برای سلامتی مضر است، ولی راک عنوان کرده که هیچ چیز برای او مهمتر از سپری کردن اوقاتی در خلوت نیست. دوئین جانسون مشهور به راک در گفتگویی که در سال ۲۰۱۷ به نشریه وریایتی داشت، عنوان کرد: «تنها چیزی که برایم بدل نظم شده این است که قبل از طلوع آفتاب و دو ساعت پیش از اینکه هیچکدام از اهالی خانه بیدار شوند و خانه در سکوت کامل است بیدار شوم. معمولا دو ساعت از خواب خودم را فدای آن می کنم تا بتوانم اوقات آرامی را پیش از بیدار شدن اهل خانه از جمله حیوانات خانگی بگذارنم.»

 

 

۱۷. عادت خواب افراد موفق فلوید می ‌ودر

 

عادت خواب افراد موفق فلوید می ‌ودر 

 

میزان خواب: ۹ تا ۱۰ ساعت

 

فلوید می ‌ودر (بوکسور) یک جغد شب است. زندگی او همیشه بوکس بوده است. بنابراین سبک زندگی او پیرامون ساعاتی شکل گرفته که مسابقات بوکس برگزار می شود، یعنی ساعات پایانی شب. در همین ساعات بود که او پیش از بازنشستگی مرتبا با بردها و قهرمانی های خود عناوین مطبوعات و رسانه ها را از آن خود می کرد. می ‌ودر در سال ۲۰۱۷ به یاهو اسپورتز گفت: «من ۹ تا ۱۰ ساعت می خوابم. تا زمانی که بخواهم می خوابم و سپس بلند می شوم و روز خود را شروع می کنم. اجازه می دهم تا بدنم کاملا استراحت کند. من ساعت ۵ صبح به رختخواب می روم. بعدا هم حوالی ۱:۳۰ ظهر از خواب بلند می شوم.»

 

فلج خواب یا بختک | دلایل و راه های پیشگیری و درمان

 

۱۸. عادت خواب افراد موفقی همچون آرون لیوی

 

عادت خواب افراد موفقی همچون آرون لیوی

 

 ۷.۵ تا ۸ ساعت

 

برای مدیر عامل اجرایی ۳۵ ساله کارآفرین شرکت باکس (کمپانی مشهور خدمات اینترنت ابری) که به طور معمول تا ساعت ۲ بامداد در دفتر مرکزی باکس بیدار است، چرت زدن سلاح مخفی است که خود لیوی آن را «بهره وری مداوم» می نامد. به دلیل ساعت کار در اواخر شب، لیوی تمایل دارد بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰ صبح بیدار شود. او در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه ای به وبگاه فَست کمپانی گفت: «من در رختخوابم و مشغول سویپ، رپلای و دیلیت کردن (با تلفنم) هستم. سعی می کنم مطمئن شوم که وقتی به دفتر کارم می رسم پیامی را نخوانده نگذاشته نباشم.»

 

 

منبع: balancethegrind

کالابرگ الکترونیک