چطور خلال پسته خانگی را با ۲ قلم مواد به روش بازاری درست کنیم؟

چطور خلال پسته خانگی را با ۲ قلم مواد به روش بازاری درست کنیم؟


5 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خلال پسته خانگی

خلال پسته یکی از کاربردی‌ترین مواد غذایی در آشپزی ایرانی است که برای تهیه و تزیین انواع شیرینی و دسر، کیک، پلوها و خورش‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خوراکی با پسته علاوه بر طعم لذیذ بسیار هم مقوی است. خلال پسته خانگی به مراتب با کیفیت‌تر از انواع بازاری است؛ اما چطور در خانه خلال پسته با کیفیت بازاری درست کنیم؟ با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه خلال پسته خانگی و نکات تازه و خوش‌رنگ ماندن خلال پسته را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خلال پسته خانگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مغز پسته تازه ۳۰۰ گرم
آب به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه خلال پسته خانگی

مراحل طرز تهیه خلال پسته خانگی

در طرز تهیه خلال پسته خانگی می‌توانید از پسته تازه یا پسته خشک خام و بدون نمک استفاده کنید. مراقب باشید، پسته‌ها را زیادی نازک برش نزنید.

مرحله اول: پوست استخوانی پسته تازه را بگیرید

در اولین مرحله از طرز تهیه خلال پسته خانگی، ابتدا پسته‌ تازه را با دقت بشویید تا آلودگی‌ها و سیاهی‌های آن برطرف شود. سپس، پوست اولیه پسته و همچنین، پوسته استخوانی پسته‌ها را بگیرید. اگر می‌خواهید کارتان آسان‌تر شود، می‌توانید پسته تازه را برای یک ساعت در معرض هوای آزاد قرار دهید تا پوسته‌های چند لایه آن کمی خشک‌تر و روند پوست‌گیری آسان‌تر شود.

مرحله دوم: مغز پسته را بخیسانید

پس از جدا کردن پوسته استخوانی، ظرف مناسبی را تا نیمه پر از آب خنک کنید و مغز پسته‌های تازه را در آن بریزید تا حداقل به مدت نیم ساعت خیس بخورند. با انجام این کار، پوسته سوم پسته‌ی تر کاملا از مغز پسته فاصله می‌گیرد و به راحتی جدا می‌شود.

مرحله سوم: پوسته سوم پسته را جدا کنید

پس از گذشت این مدت، مغز پسته‌ها را به نوبت از آب خارج کرده و با کمک یک چاقو، شکاف کوچکی در بخش میانی و پایین مغز پسته ایجاد کنید. به این ترتیب، به راحتی می‌توانید پوسته سوم را از روی مغز سبز و تر و تازه پسته جدا کرده و اصطلاحا پسته‌ها را «سه پوسته» کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک خرما به ۲ روش در فر و قابلمه

مرحله چهارم: مغز پسته را خلال کنید

حالا، مغز پسته‌های بدون پوست را دانه دانه روی تخته آشپزی قرار دهید؛ با کمک یک چاقوی کاملا تیز هر یک از مغزها را از وسط به دو نیم کنید و سپس، به صورت خلالی برش بزنید. توجه داشته باشید، خلال پسته پس از خشک شدن مقداری از آب خودش را از دست می‌دهد و کوچک‌تر می‌شود. بنابراین، بهتر است خلال پسته را زیادی باریک برش نزنید.

مرحله آخر: خلال پسته را خشک کنید

در این مرحله، پارچه نخی تمیزی را در مکانی خنک و دور از تابش مستقیم خورشید پهن کنید. سپس، خلال پسته‌های تازه را روی این پارچه بریزید و حداقل، به مدت ۳ تا ۴ روز منتظر بمانید تا خشک شوند. در صورت امکان، بهتر است خلال‌ها را در مقابل باد کولر یا پنکه قرار دهید و در آفتاب خشک نکنید. در طول این مدت، روزی یکی دو بار به خلال‌ها سر بزنید و آن‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک و آماده شوند.

شما می‌توانید خلال پسته با کیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

طرز تهیه خلال پسته با پسته خشک

طرز تهیه خلال پسته با پسته خشک

برای تهیه خلال پسته خانگی با پسته خشک، ابتدا مغز پسته خشک خام و بدون نمک را در مقداری آب در حال جوش بریزید و به مدت ۴ الی ۵ دقیقه بجوشانید. سپس، پسته‌ها را بلافاصله از آب جوش خارج کنید و در کاسه حاوی یخ و آب سرد بریزید.

پس از ۲ دقیقه، مغز پسته را در سبد بریزید و آبکشی کنید. سپس، پوسته نازک مغز پسته را به راحتی جدا کرده و مغز پسته بدون پوست را مطابق دستور بالا خلال و خشک کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خلال پسته خانگی

  • توجه داشته باشید، از هر کیلوگرم پسته تازه حدود ۳۰۰ گرم مغز پسته و چیزی در حدود ۱۶۵ گرم خلال پسته خانگی به‌دست می‌آید.
  • قبل از پوست‌گیری حتما پسته تازه را به خوبی بشویید تا همه آلودگی‌های آن برطرف شود.
  • خلال پسته را هرگز در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. دلیلش هم این است که گرما و آفتاب موجب تغییر رنگ و تغییر طعم خلال پسته می‌شود.
  • پسته خشک را زیادی نجوشانید؛ چراکه در غیر این صورت کاملا شکننده می‌شود و نمی‌توانید آن خلال کنید.
  • در هنگام جوشاندن مغز پسته خشک ممکن است متوجه تغییر رنگ آن شوید؛ نگران نباشید! در این حالت، فقط پوسته نازک روی مغز پسته تغییر رنگ می‌دهد و مغز آن همچنان سبز رنگ باقی می‌ماند.
  • بعد از جوشاندن مغز پسته خشک، حتما به مدت چند دقیقه مغز پسته را داخل آب یخ بگذارید تا پوست نازک آن سریع‌تر جدا شود و رنگ مغز پسته درخشان‌تر و بهتر شود.
حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه دسر ماست و شکلات شیک و مجلسی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خلال بادام

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خلال پسته خانگی

فوت و فن‌های طرز تهیه خلال پسته خانگی

چگونه می‌توانیم خلال پسته خانگی را برای مدت طولانی تازه نگهداریم؟

برای تازه نگهداشتن خلال پسته خانگی، لازم است خلال‌ها را در ظرف شیشه‌ای درپوشیده یا کیسه نخی بریزید و داخل یخچال قرار دهید. به این ترتیب، از تغییر رنگ و مزه خلال پسته جلوگیری می‌کنید و می‌توانید از آن برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید.

چرا خلال پسته خانگی ریز می‌شود؟

خلال پسته پس از خشک شدن مقداری از آب خودش را از دست می‌دهد و ریز می‌شود. برای آن‌که خلال‌های درشت‌تر و چشمگیرتری داشته باشید، مغز پسته‌ها را زیادی نازک برش نزنید.

کاربردهای خلال پسته چیست؟

خلال پسته را می‌توانید به تنهایی یا همراه با انواع میوه‌ها و غلات نوش جان کنید. همچنین، خلال پسته یکی از گزینه‌های مناسب برای تزیین و طعم‌دهی انواع دسر، شیرینی، کیک و غذاهای متنوع است. علاوه بر همه این‌ها، خلال پسته در دستور پخت بسیاری از غذاهای ایرانی مانند مرصع پلو، زرشک پلو با مرغ، شیرین پلو و قیمه نثار قزوینی جای ثابتی دارد.

چگونه می‌توانیم خلال پسته اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

متاسفانه به دلیل بالا بودن قیمت پسته، طرز تهیه خلال پسته با باقالی سبز و تازه رواج دارد. واقعیت این است که خلال باقالی هرگز جایگزین خلال پسته نمی‌شود. چراکه رنگ، شکل ظاهری و طعم خلال باقالی کاملا با خلال پسته متفاوت است. با این حال، روش قابل اعتماد و دقیقی برای تشخیص خلال پسته اصل از تقلبی وجود ندارد. بنابراین، بهترین راهکار این است که از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

 

محصولات مرتبط