گجت (Gadget) چیست | بررسی انواع گجت هوشمند و پوشیدنی

گجت (Gadget) چیست | بررسی انواع گجت هوشمند و پوشیدنی


26 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع گجت هوشمند

برای بسیاری جای سوال است که گجت چیست؟ عمدتا وسایل مکانیکی یا الکترونیکی هستند که با نوآوری ها و ایده های تازه خود باعث راحتی زندگی ما یا راحتی استفاده از برخی از سایر وسایل دیگر می شوند. با ما در مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر در مورد انواع گجت و انواع گجت های هوشمند بخوانید.

 

شاید برای کسانی که در دنیای تکنولوژی با «گجت (Gadget)» نا آشنا باشند، گجت البته به جز نام کارآگاه گجت! بیشتر شبیه به نام یک دستگاه یا وسیله به خصوص باشد. ولی اینطور نیست، بلکه گجت ها که به آنها «گزیمو (Gizmo)» نیز گفته می شود، دستگاه های خاصی نیستند، بلکه در اصطلاح تکنولوژیکی آن به هر دستگاه یا وسیله ای که دارای نوآوری و ایده خاصی باشد گجت گفته می شود. گجت ها با توجه به نوآورانه بودن خود در ابتدا با قیمت های نسبتا بالا سر از نمایشگاه های تکنولوژی در می آورند و پس از استقبال خریداران تبدیل به محصولاتی رایج می شوند.

برای مثال، دستگاه های الکترونیکی رایجی همچون تلفن های موبایل، لپتاپ و حتی دستگاه های قابل حمل پخش موسیقی همچون واکمن، دوربین های عکاسی کداک و بعدا ام پی تری پلیرها در ابتدا به عنوان گجت شناخته می شدند. ولی با توجه به گستردگی استفاده از این وسایل حالا دیگر در دسته گجت ها به حساب نمی آیند.

 

 

تاریخچه گجت ها: گجت چیست و از کجا آمد؟

 

تاریخچه گجت ها: گجت ها از کجا آمد؟

 

قدم اول برای پاسخ به سوال گجت چیست؟ آشنایی با معنای این واژه است. همچنان ابهاماتی در مورد نام گجت وجود دارد. تصور می شود اولین استفاده از واژه گجت به قرن هجدهم بازگردد. در این دوران گجت یکی از ابزارهای به کار رفته در صنعت شیشه سازی بود. ولی واژه گجت به تدریج طی سال های بعدی تغییر معنی داد و برای اشاره به وسایل یا دستگاه های خاص مورد استفاده قرار گرفت. چنانچه حتی خود دانشمندانی که در خلال «پروژه منهتن» مشغول ساخت بمب اتم بودند از آن به عنوان یک گجت نام می بردند.

در صنعت نرم افزارهای کامپیوتری هم گجت به دسته ای از نرم افزارها گفته می شود که خدمات خاصی را بدون اجرای نرم افزار در اختیار کاربران قرار می دهند. با این حال، بحث امروز ما بیشتر در مورد آن دسته از گجت های الکترونیکی هوشمندی است که وارد عرصه های مختلف زندگی شده و باعث راحتی و آسودگی ما می شوند.

از این جهت، منظور از گجت همان ابزارها و دستگاه های الکترونیکی و مبتنی بر تکنولوژی کوچکی است که دارای برخی کاربردهای خاص هستند. با در نظر داشتن این تعریف، وسایلی همچون تلفن هایی که تنها برای مکالمه به کار روند یا ساعت هایی که تنها نشانگر زمان باشند نیز گجت محسوب می شوند.

کسانی هم دائما در حال جابجایی یا سفر هستند و عموما در دنیای مدرن کنونی هر کسی دوست دارد که از وقایع دنیا باخبر باشد. این مهم نیز به وسیله گجت های معمولی میسر نمی شود. بلکه گجت های هوشمندی همچون تلفن ها، ساعت ها و تلویزیون های هوشمند از جمله گجت هایی هستند که در این مورد به کار می روند. اکثر افراد هم معمولا به یکی از این گجت ها برای رفاه خود دسترسی دارند.

 

 

انواع گجت ها: چه انواعی از گجت ها وجود دارد؟

 

انواع گجت ها: چه انواعی از گجت ها وجود دارد؟

 

قدم بعدی برای پاسخ به گجت چیست بررسی انواع گجت های هوشمند است. با توجه به تنوع بسیار بالای ابزارها و وسایل تکنولوژیکی تقسیم بندی دقیق آنها نیز کار دشواری است. ولی با توجه به کاربرد گجت ها می توانیم آنها را به گروه ها و انواع مختلفی تقسیم کنیم. انواع گجت هایی که اینجا معرفی می کنیم با توجه به آنکه همیشه به جدیدترین تکنولوژی های روز مجهز می شوند همواره در دسته گجت ها باقی می مانند. در ادامه با برخی از انواع گجت های هوشمند آشنا شوید.

 

 

انواع گجت های هوشمند پوشیدنی

 

«گجت های پوشیدنی (Wearable Gadgets)» از محبوب ترین انواع گجت ها به حساب می آیند. این خط تولید گجت ها روز به روز گسترده تر می شود. گجت های پوشیدنی انواع مختلفی دارند از ساعت های هوشمند و عینک های هوشمند، مچ بندها و لباس های هوشمندی که به وسایل الکتریکی هوشمند متصل می شوند تا دستگاه های هوشمند کوچکی که برای پیگیری برخی فعالیت های زیست شناختی بدن همچون ضربان قلب و میزان کالری سوزانده شده به کار می روند.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای کامل خرید ساعت هوشمند «

حتما بخوانید  مروری تاریخچه و اهمیت «روز ملی صنعت چاپ»

 

 

عینک های ویدئویی از گجت های واقعیت مجازی

 

عینک های ویدئویی از گجت های واقعیت مجازی

 

در ساخت «عینک ویدئویی (Video Glasses)» از یک صفحه نمایش در لنزها استفاده شده است که قابلیت پخش تصاویر را دارد. عینک های ویدئویی عموما برای پخش ویدئوهای با کیفیت بالا طراحی شده اند. عینک های ویدئویی که از گجت های واقعیت مجازی به حساب می آیند به خصوص برای نمایش خصوصی فیلم ها و تبلیغات کاربرد عدیده ای دارند. با توجه به اینکه تصاویر عینک های ویدئویی را تنها خود فرد می بیند، تجربه استفاده از این گجت های واقعیت مجازی بسیار جذاب است.

 

 

عینک های واقعیت افزوده از گجت های پوشیدنی

 

تکنولوژی به کار رفته در «عینک های واقعیت افزوده (Augmented Reality Glasses)» شبیه به عینک های ویدئویی است. پلتفرم های این دستگاه های هوشمند تصاویر و اطلاعات تازه ای از واقعیت مجازی را به اشیا و تصاویر واقعی می افزاید. کاربرد عینک های واقعیت افزوده از سرگرمی و بازی تا ایجاد تعامل با محیط اطراف (با نمایش اطلاعات حساس در مورد محیط) متفاوت است.

 

کلاه ایمنی واقعیت مجازی از گجت های واقعیت مجازی

 

«کلاه ایمنی واقعیت مجازی (Virtual Reality Helmet)» یکی دیگر از گجت های واقعیت مجازی است که به کاربران این امکان را می دهد تا در دنیای واقعیت مجازی کاملا غوطه ور شوند. کاربران با قرار دادن این گجت های واقعیت مجازی روی سر که شبیه کلاه های ایمنی هستند می توانند کاملا دنیایی متفاوت را با اثرات بصری و صوتی و حتی حسی تجربه کنند.

 

 

لباس های هوشمند از انواع گجت های پوشیدنی محبوب

 

لباس های هوشمند از گجت های پوشیدنی محبوب

 

«لباس های هوشمند (Smart Clothes)» از جذاب ترین گجت های پوشیدنی به حساب می آیند. در ساخت لباس های هوشمند عموما فیبرهای نقره به کار گرفته می شود که به صورت حسگر عمل کرده و اطلاعات را به صورت آنی به دستگاه های هوشمند مخابره می کنند. برای مثال برخی از گجت های پوشیدنی به جوراب یا کفش متصل شده و میزان مسافت طی شده را محاسبه می کنند. اخیرا برخی از برندهای بزرگ دنیای پوشاک نیز وارد تجارت گجت های پوشیدنی و لباس های هوشمند شدند تا بتوانند لباس های هوشمندی با قابلیت کنترل تنفس، ضربان قلب و استرس را تولید کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین اپلیکیشن های خانه هوشمند «

 

 

گجت های تناسب اندام از سایر گجت های پوشیدنی

 

لباس های هوشمند از گجت های پوشیدنی محبوب

 

«گجت های تناسب اندام (Fitness Gadgets)» انواع مختلفی دارند یکی از محبوب ترین این گجت ها مچ بندهای کنترل کننده فعالیت های روزانه کاربران هستند. این گجت های جالب اطلاعات مختلفی از میزان مسافت طی شده، تعداد پله های که بالا و پایین رفته و کالری سوزانده شده را محاسبه می کنند. حتی این گجت های پوشیدنی می توانند خواب فرد را نیز کنترل کرده و با ایجاد ارتعاش روی مچ دست عمل زنگ بیدار باش را انجام دهند. روی پوست بله این مورد نیز به عنوان یکی از گجت‌های پوشیدنی محسوب می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مچ بند و ساعت های هوشمند ارزان در ۲۰۲۱ «

 

 

گجت های ایمپلنت از جدیدترین گجت ها

 

«گجت های ایمپلنت (Implanted Gadgets)» هم از گجت های جذاب به حساب می آیند. همانطور که از نام ایمپلنت نیز مشخص است، این ابزارهای ریز با یک جراحی مختصر زیر پوست کار گذاشته می شوند. گجت های ایمپلنت انواع مختلفی دارند از خالکوبی ها، دستگاه های تنظیم کننده ضربان قلب و الکتروشوک ها (وسیله ای که تپش قلب را به حالت عادی بر می گرداند) که هم اکنون در بازار گجت ها وجود دارد. هم اکنون انواع زیادی از گجت های ایمپلنت‌ برای درمان برخی بیماری های کُشنده به کار گرفته می شوند، از برخی نارسایی های قلبی تا مشکلات بطن قلب. همچنین برخی گجت های ایمپلنت برای کنترل زایمان نیز به کار می روند.

 

 

ساعت های هوشمند از گجت های پوشیدنی

 

ساعت های هوشمند از گجت های پوشیدنی

 

«ساعت های هوشمند (Smart Watches)» از رایج ترین و پرفروش ترین گجت های پوشیدنی به حساب می آیند. گجت های پوشیدنی وقتی به تلفن همراه یا سایر دستگاه های هوشمند متصل شوند می توانند وظیفه اطلاع رسانی از انواع پیام ها، ایمیل ها و اطلاعیه های شبکه اجتماعی را انجام دهند. برخی از ساعت های هوشمند نیز علاوه بر اداره مکالمه ها،‌ یادآوری ها و ذخیره و پخش موسیقی با استفاده از نرم افزارهای هوشمند امکان نظارت بر آلودگی هوا و اشعه ماورای بنفش خورشید را انجام می دهند. با وجود محبوبیت نسبی ساعت های هوشمند، این گجت های پوشیدنی جذاب همچنان از الزامات بسیاری از کاربران به حساب نمی آیند. ولی تصور می شود در آینده ای نزدیک ساعت های هوشمند بازار بزرگی از تجارت گجت های پوشیدنی را به خود اختصاص دهند.

 

 

جواهرات هوشمند از دیگر گجت های پوشیدنی

 

جواهرات هوشمند از دیگر گجت های پوشیدنی

 

«جواهرات هوشمند (Smart Jewelry)» بخش دیگری از بازار رو به رشد گجت های پوشیدنی است. اما گجت جواهر هوشمند چیست ؟ برخی از شرکت های بزرگ تصمیم گرفته اند همان ایده ساعت های هوشمند را در جواهرات هوشمند پیاده کنند. ایده ای که به خصوص بانوان را هدف قرار داده است. جواهرات هوشمند کارکردی شبیه به ساعت های هوشمند دارند و کلیه اطلاع رسانی ها و ایمیل و پیام ها و تماس های تلفنی را به کاربر اطلاع می دهند. در حال حاضر برخی از برندهای بزرگ طراحی جواهرات برای تولید جواهرات هوشمند با شرکت های لوازم جانبی در حال همکاری هستند. جواهرات هوشمند از گردنبند و دستبند تا انگشتر و دکمه های لباس، سگک کمربند، گیره کراوات و غیره متفاوت هستند.

حتما بخوانید  روز جهانی اینترنت | مروری بر 30 سال تاریخچه پیدایش شبکه جهانی اینترنت

 

 

پرینتر های سه بعدی از گجت ها

 

پرینترهای سه بعدی از جذاب ترین گجت های دنیا به حساب می آیند. با چاپ سه بعدی می توان هر چیزی از وسایل الکترونیکی تا اعضای مصنوعی بدن انسان را تولید کرد. استفاده از پرینترهای سه بعدی همچنین به مواد اولیه کمتری نسبت به روش های تولید سنتی نیاز دارد و تولید اشکال پیچیده به وسیله آن امکان پذیر است.

 

 

گجت های جاسوسی از انواع گجت ها

 

گجت های جاسوسی از انواع گجت ها

 

گجت جاسوسی چیست ؟ اگر از علاقه مندان به فیلم های جاسوسی باشید و حداقل دستکم فیلم های معروفی همچون «ماموریت غیرممکن» و «هویت بورن» را تماشا کرده باشید، به خوبی با کاربرد «گجت های جاسوسی (Spy Gadgets)» آشنایی دارید. البته گجت های جاسوسی امروز تنها در بخش جاسوسی و نظامی کاربرد ندارند بلکه ممکن است برخی از این گجت های جاسوسی در اختیار عموم مردم نیز قرار گیرند.

برخی از رایج ترین انواع گجت های جاسوسی شامل دوربین های دید در شب، دستگاه های تولیدکننده نویز (اساسا باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه های استراق سمع می شوند)، انواع وی پی ان ها و فیلترشکن ها که باعث می شوند آی پی (نشانی یا آدرس دستگاه متصل به اینترنت) شما از دید بقیه مخفی بماند، انواع دستگاه های شناسایی دوربین های امنیتی و وسایل شنود و استراق سمع و بسیاری گجت های جاسوسی دیگر.

 

 

گجت های بازی

 

گجت های بازی

 

«گجت های بازی (Gaming Gadgets)» احتمالا از رایج ترین گجت های دنیا به حساب می آیند. گیمرهای حرفه ای و کسانی که به صورت تخصصی بازی های کامپیوتری انجام می دهند عموما نیاز به انواع لوازم جانبی و گجت های بازی دارند. گجت های بازی با توجه به طراحی و کاربرد انواع مختلفی دارند. ولی هر نوع گجت بازی که بتواند باعث سهولت در روند بازی و افزایش هیجان و لذت شود را گجت های بازی می گویند.

کنترلرها یا دسته های بازی بدون سیم، ماوس پدهای مخصوص ماوس‌ های اپتیکال و لیزری، انواع هاردهای اکسترنال، کیبوردهای مخصوص بازی، جوی استیک، ماوس های حرفه ای مخصوص بازی، گجت های مخصوص بازی های اتومبیل رانی به همراه فرمان، پدال و ویبره، هدست ها و هدفون و بسیاری دیگر از گجت های بازی.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین ابزار خانه هوشمند ارزان در سال ۲۰۲۱ «

 

 

گجت های سلامتی

 

گجت های سلامتی

 

«گجت های سلامتی (Health Gadgets)» انواع مختلفی دارند و نمی توان تعریف درستی نیز از دسته بندی این گجت ها ارائه داد. ولی عموما هر گجتی که باعث بهبود وضعیت سلامتی یا درمان شود را در این دسته بندی جای می دهند. برای مثال، گجت هایی که یادآور وقت مصرف دارو هستند یا اینکه به صورت خودکار دارو را به بیماران تزریق می کنند از گجت های سلامتی و پزشکی به حساب می آیند.

در همین حال، گجت های ماساژور که باعث کاهش استرس می شوند و برخی وسایل پزشکی همچون دماسنج های محیط و بدن،‌ دستگاه های تشخیص فشار خون و قند خون و…، دستگاه های ضدعفونی کننده قابل حمل، دستگاه مخصوص بیماران دیابتی، دستگاه های کنترل کننده شرایط و فشار شریانی و بسیاری دیگر از گجت های سلامتی به حساب می آیند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین اپلیکیشن های رایگان کاربردی آیفون در ۲۰۲۱ «

 

 

انواع گجت های هوشمند در یک نگاه

 

انواع گجت های هوشمند در یک نگاه

 

با وجود به تنوع و گستردگی گجت ها نمی توان به راحتی تمام گجت ها را در این مختصر معرفی کرد. به این جهت در اینجا دسته بندی های کلی گجت ها را آورده ایم. هر چند باز هم ممکن است که برخی از گجت ها از فهرست جا مانده باشند. با این حال، دسته بندی اصلی انواع گجت ها تقریبا چیزی شبیه به آنچه در اینجا آورده ایم است و هر دستگاه جدید و گجت تازه ای که وارد بازار شود لزوما با توجه به کاربرد در یکی از این دسته بندی ها جای می گیرد.

 

گجت های سرگرمی: کینکت ایکس باکس (حسگرهای کنترل حرکت) و کنسول بازی دستی گیم بوی، انواع پخش کننده های همراه موسیقی، انواع عینک های ویدئویی و واقعیت مجازی و کلاه های ایمنی واقعیت افزوده

گجت های کامپیوتری یا محاسباتی: آی پد و انواع تبلت ها

گجت های ارتباطی و موبایل: آیفون و انواع هدست های بلوتوث و جی پی اس

گجت های سبک زندگی: بسیاری از گجت های پوشیدنی همچون مچ بندها، ساعت های هوشمند، کارت های اعتباری و باتری های قابل شارژ، مسواک برقی

گجت های عکاسی و دوربینی: مونوپاد، دوربین های گوپرو، کوادکوپتر و وبکم

گجت های خانگی: حسگرهای تشخیص دود، جارو برقی دستی، ماشین ریش تراش، انواع کلید و پریز و لامپ های هوشمند

گجت های پزشکی: دستگاه تشخیص سلامت تنفس، دستگاه کنترل کننده ضربان قلب، سمعک، باتری قلب، دماسنج های محیط و بدن، دنبال کننده های خواب و حسگرهای بیوامپدانس (دستگاه های اندازه گیری و آنالیز ترکیبات بدن)

 

کالابرگ الکترونیک