۲ طرز تهیه پای اسپاگتی ساده و پنیری در ۷ مرحله آسان

۲ طرز تهیه پای اسپاگتی ساده و پنیری در ۷ مرحله آسان


9 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا نمایش

پای اسپاگتی یکی از غذاهای محبوب و کلاسیک ایتالیایی با اسپاگتی یا همان ماکارونی رشته‌ای خودمان است که در دورهمی‌ها و تعطیلات آخر هفته، به عنوان شام یا ناهار سرو می‌شود. پای اسپاگتی را، هم می‌توانید به صورت گیاهی و بدون گوشت و هم با گوشت چرخ کرده درست کنید. همچنین در تهیه پای اسپاگتی، می‌توانید از پنیرها، سس و چاشنی‌های مختلفی استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه پای اسپاگتی ساده و پنیری و نکات خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه پای اسپاگتی ساده (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
اسپاگتی (ماکارونی رشته‌ای) ۳۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده مخلوط ۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد درشت
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
قارچ ۵ عدد بزرگ
فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مواد لازم برای تهیه سس بشامل

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
پنیر پیتزا ۱۵۰ گرم
پنیر گودا ۱۰۰ گرم
جعفری یا ریحان ریز خرد شده ۱ مشت

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت پای اسپاگتی با سس سفید: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه پای اسپاگتی با سس سفید

مراحل طرز تهیه پای اسپاگتی با سس سفید

در این روش، هم مایه ماکارونی و هم سس بشامل را باید تهیه کرده و با مواد اسپاگتی میکس کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه پای اسپاگتی را به ترتیب زیر، دنبال کنید.

مرحله اول: مواد مایه اسپاگتی را درست کنید

ابتدا قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را بشویید و تخم‌های آن را بیرون بیاورید. فلفل را نگینی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد آماده را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: مایه اسپاگتی را درست کنید

بعد از آماده شدن پیاز داغ، گوشت چرخ کرده را در تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) را در تابه بریزید و تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود و رنگ باز کند. سپس قارچ و فلفل دلمه‌ای، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. همه مواد را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید.

سپس به مایه اسپاگتی، به اندازه ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب اضافه کنید و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید مایه اسپاگتی ۱۵ دقیقه بپزد و مواد نرم شوند.

شما می‌توانید گوشت چرخ کرده مخلوط، رب گوجه فرنگی، قارچ و انواع ادویه غذا را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: اسپاگتی را آماده کنید

در این فاصله، یک قابلمه با اندازه مناسب را تا نیمه آب کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس ماکارونی یا اسپاگتی را در آب جوش بریزید و حدود ۱۰ دقیقه بجوشانید تا نرم شود. بعد آن را آبکش کنید.

اسپاگتی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

حتما بخوانید  4 طرز تهیه دوغ گازدار خانگی مثل دوغ آبعلی مرحله به مرحله

مرحله چهارم: اسپاگتی و مایه آن را مخلوط کنید

وقتی اسپاگتی را آبکش کردید، آن را در یک ظرف بریزید و نصف مایه اسپاگتی را اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. این مواد را کنار بگذارید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس به سراغ درست کردن سس بشامل بروید.

مرحله پنجم: سس سفید را درست کنید

یک تابه را روی حرارت بگذارید و آرد را در آن بریزید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس کره را اضافه کنید و با آرد تفت دهید تا ذوب شود. بعد شیر را به تدریج اضافه کنید و همزمان مواد را هم بزنید تا آرد گلوله نشود و شیر بریده نشود.

اجازه دهید این سس، روی حرارت غلیظ شود. بعد پنیر گودا و جعفری یا ریحان خرد شده، کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. سس که غلیظ شد، از روی حرارت بردارید. برای مطالعه طرز تهیه سس بشامل به روش‌های دیگر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آرد، کره، شیر و انواع پنیر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله ششم: مواد پای اسپاگتی را با هم ترکیب کنید

سس سفید که آماده شد، آن را به ظرفی که اسپاگتی مخلوط شده با سس بشامل ریخته‌اید، اضافه کنید. دوباره همه مواد را با هم مخلوط کنید تا اسپاگتی‌ها، با سس سفید و مایه اسپاگتی، ترکیب شوند. بعد کف و دیواره‌های یک قالب کمربندی یا ظرف پیرکس را  چرب کنید. این مخلوط را در قالب بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا سطح آن صاف شود.

مرحله هفتم: لایه رویی را روی اسپاگتی بریزید و آن را بپزید

روی لایه اسپاگتی نیمی از مقدار پنیر پیتزا را بریزید و بعد باقی‌مانده مایه اسپاگتی را که کنار گذاشته بودید، روی پنیر پیتزا بریزید. دوباره به عنوان لایه سوم و آخر، نصف پنیر پیتزای باقیمانده را بریزید. همه مواد که تمام شدند، قالب را به مدت ۲۰ دقیقه در فر بگذارید. در ۵ دقیقه پایانی، گریل فر را روشن کنید.

برای خرید پنیر پیتزا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله آخر : پای اسپاگتی را سرو کنید

بعد از اینکه پنیر روی اسپاگتی، طلایی شد، ظرف را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی خنک شود. اگر قالب کمربندی استفاده کرده‌اید، آن را باز کنید. پای اسپاگتی را به‌ صورت گرم سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه پای اسپاگتی پنیری (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
اسپاگتی ۱۲۰ گرم
کره ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پارمسان ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۲ حبه
پودر سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد

 

مواد لازم برای لایه میانی پای اسپاگتی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
رب گوجه ۳ قاشق غذاخوری
سس کچاپ ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
ریحان تازه و خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط

 

مواد لازم برای لایه پنیری پای اسپاگتی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر خامه‌ای یا ریکوتا ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۱ عدد
پونه کوهی خشک ۱ قاشق چای‌خوری
پنیر پیتزا رنده شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت پای اسپاگتی پنیری: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه پای اسپاگتی با سس پنیر

مراحل طرز تهیه پای اسپاگتی با سس پنیر

در این روش، مواد اسپاگتی به صورت لایه‌ لایه‌ای در قالب ریخته می‌شوند. همچنین سس پنیری که در این روش استفاده می‌شود، نیاز به پخت ندارد. در ادامه این مدل جذاب پای اسپاگتی پنیری را هم می‌توانید آموزش ببینید.

مرحله اول: اسپاگتی بجوشانید

ابتدا، در یک قابلمه مناسب، مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس اسپاگتی‌ها را در قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بجوشند و نرم شوند. سپس اسپاگتی‌ها را آبکش کنید و در یک کاسه بریزید. فر را هم روشن و روی دمای ۱۷۵ درجه تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله دوم: اسپاگتی را آماده کنید

در ادامه، سیر را پوست بگیرید و رنده کنید. سیرها را به اسپاگتی اضافه کنید. کره، پودر سوخاری، تخم مرغ و پنیر پارمسان را به اسپاگتی اضافه کنید و همه مواد را مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس یک قالب را چرب کنید و اسپاگتی مخلوط شده با مواد را در قالب بریزید و در طبقه وسط فر قرار دهید. صبر کنید تا اسپاگتی، به مدت ۲۰ دقیقه بپزد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان ماست در فر و تابه با بافت نرم و خوشمزه

شما می‌توانید پنیر پارمسان، تخم مرغ و پودر سوخاری را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده را درست کنید

در فاصله پختن ماکارونی‌ها، یک پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود. پیازها را در آن بریزید و اجازه دهید پیازها سبک شوند.

سپس گوشت چرخ‌ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. بعد زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه را اضافه کنید. وقتی طعم خام آن گرفته شد، سس کچاپ را هم بیفزایید. در آخر ریحان خرد شده را اضافه کنید. ۱۵ دقیقه سس را روی حرارت ملایم بگذارید تا گوشت چرخ‌کرده بپزند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله چهارم: سس پنیر را درست کنید

برای تهیه سس پنیر، پنیر خامه‌ای یا ریکوتا را در یک کاسه بریزید، به آن پونه کوهی و تخم مرغ را اضافه کنید و با همزن دستی یا چنگال مواد را مخلوط کنید تا بافت پنیر باز شود.

انواع پنیر خامه‌ای، سس کچاپ و انواع سبزی خشک معطر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: مایه پای را به اسپاگتی اضافه کنید

اسپاگتی که پخت، آن را از فر بیرون بیاورید و روی آن،‌ سس پنیر را بریزید. بعد مایه گوشت چرخ کرده را بریزید و در آخر، پنیر پیتزا رنده شده را به عنوان لایه آخر بریزید.

مرحله آخر: پای اسپاگتی را در فر بپزید

همه مواد که تمام شدند، قالب را در فر به مدت ۲۵ دقیقه دیگر بگذارید تا پنیر پیتزا طلایی شود. در ۵ دقیقه آخر، گریل را هم روشن کنید. سپس قالب را از فر بیرون بیاورید و پای اسپاگتی پنیری را سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پای اسپاگتی

فوت و فن های خوشمزه شدن پای اسپاگتی

پنیر پای اسپاگتی چیست؟

اگر می‌خواهید پای اسپاگتی پنیری درست کنید، از پنیر پارمسان، پنیر خامه‌ای و پنیر ریکوتا استفاده کنید و در آخر پنیر پیتزا را روی پای اسپاگتی بریزید. اگر می‌خواهید پای اسپاگتی با سس بشامل درست کنید، فقط برای لایه روی پای، به پنیر پیتزا نیاز دارید.

سس پای اسپاگتی چیست؟

برای سس اسپاگتی می‌توانید سس خامه یا سس بشامل (سس سفید) درست کنید. اما برای مایه اسپاگتی، از گوشت چرخ کرده با سس گوجه (یا کچاپ) استفاده می‌شود.

 

محصولات مرتبط