طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید به ۲ روش رستورانی

طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید به ۲ روش رستورانی


3 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید

سس بشامل یکی از معروف‌ترین انواع سس غذا با اصالت فرانسوی است که در شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه آماده کنید. سس بشامل جزو انواع سس با پاستای مرغ هم هست. طرز تهیه سس بشامل بسیار ساده است و شما می‌توانید این سس سفید مخصوص لازانیا و فست فود را در عرض چند دقیقه در خانه آماده کنید. برای درست کردن سس بشامل یا سس سفید معمولاً از آرد، شیر و کره آماده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید طرز تهیه سس بشامل خوشمزه و کاربرد سس بشامل را یاد بگیرید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد سس بشامل یا سس سفید پاسخ خواهیم داد.

 

 

کاربرد سس بشامل

 

کاربرد سس بشامل

 

سس بشامل یکی از محبوب‌ترین سس‌ها برای تهیه انواع غذاها و مزه بخشیدن در کنار برخی غذاها استفاده می‌شود. این سس غذا در سال ۱۶۵۱ توسط فرانسوی‌ها ابداع شد. در آن زمان یکی از اعضای سلطنتی فرانسه به نام «لوئیس بشامل» علاقه زیادی به این سس پیدا کرد و از همین رو اسم او را روی سس بشامل گذاشتند.

 

معمولاً به سس بشامل سس سفید لازانیا نیز گفته می‌شود. شما می‌توانید علاوه بر لازانیا این سس را به صورت گرم در کنار غذاهای گوشتی، استیک، خوراک مرغ، فیله ماهی و پیتزا و انواع پاستا میل کنید.

 

 

طرز تهیه سس بشامل

 

طرز تهیه سس بشامل

 

مواد لازم برای طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید

 

  • کره: ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • جوز هندی: به مقدار لازم (اختیاری)
  • فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم
  • خامه: ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)

 

مراحل طرز تهیه طرز تهیه سس بشامل

 

سس بشامل یا سس سفید یک سس خوشمزه برای درست کردن لازانیا و برخی غذاهای دیگر است. معمولاً در طرز تهیه سس بشامل حرفه‌ای از ترکیب شیر، آرد، کره و خامه استفاده می‌شود. سس بشامل در عرض ۲۰ دقیقه آماده می‌شود.

 

 

مرحله اول؛ ذوب کردن کره برای مایه سس بشامل

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سس سفید خوشمزه باید کره را داخل یک ماهیتابه گود و نسبتاً کوچک بریزید تا ذوب شود. بهتر است شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا کره به آرامی داغ شود.

 

 

مرحله دوم؛ تفت دادن آرد با کره برای سس سفید

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سوفله شکلاتی در فر یا قابلمه مرحله به مرحله

تفت دادن آرد با کره برای سس سفید

 

بعد از این که کره ذوب شد، آرد سفید را داخل ماهیتابه بریزید و سریع هم بزنید تا آرد به طور کامل با کره ترکیب شود. هم زدن را ادامه دهید تا حباب‌های ریزی در سس ایجاد شود. مراقب باشید که شعله گاز زیاد نباشد، وگرنه سس می‌سوزد و رنگ آن تیره می‌شود.

 

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن شیر به سس بشامل

 

بعد از این که آرد و کره با هم مخلوط شدند، شیر را به آرامی به سس اضافه کنید و مدام هم بزنید. در این مرحله باید سس را به خوبی ترکیب کنید تا گلوله‌های آرد داخل شیر حل شوند.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله چهارم؛ اضافه کردن چاشنی‌ها به سس سفید

 

بعد از اینکه همه شیر را به ترکیب آرد و کره اضافه کردید، مواد را به خوبی هم بزنید تا یک دست شده و به جوش بیاید. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و در صورت تمایل جوز هندی به سس سفید لازانیا اضافه کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ جوشیدن سس سفید لازانیا

 

بعد از این که همه مواد را به سس بشامل اضافه کردید، در این مرحله از طرز تهیه سس بشامل حرفه‌ای باید سس را برای ۲ تا ۳ دقیقه دیگر روی حرارت قرار دهید تا کمی بجوشد و به غلظت دلخواه برسد. توجه داشته باشید که بیش از حد جوشیدن سس موجب سفت شدن آن می‌شود. بنابراین حواستان باشد که سس را به اندازه بجوشانید.

 

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن خامه

 

بعد از این که سس بشامل یا سس سفید شما کاملاً یکدست شد، حرارت را خاموش کنید و در انتها می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری خامه را هم به سس اضافه کنید تا طعم و مزه بهتری پیدا کند.

 

 

مرحله ششم؛ نگهداری از سس بشامل

 

بعد از آماده کردن سس بشامل یا سس سفید بهتر است آن را بلافاصله استفاده کنید. برای نگهداری سس بشامل می‌توانید آن را داخل یک ظرف بسته بریزید و برای یک هفته در یخچال قرار دهید.

 

 

سس بشامل بدون شیر و خامه

 

سس بشامل بدون شیر و خامه

 

در طرز تهیه سس بشامل خوشمزه بدون شیر و خامه باید ابتدا کره را داخل ماهیتابه یا شیرجوش بریزید و اجازه دهید آب شود. سپس آرد را اضافه کنید و با کره تفت دهید. در انتها مقداری ادویه به سس بزنید و زمانی که به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سس بشامل

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سس بشامل

 

  • در طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید غلظت سس شما باید به اندازه‌ای باشد که وقتی انگشتتان را روی قاشق می‌کشید، رد انگشت روی آن باقی بماند.
  • مقدار شیر سس بشامل یا سس سفید باید به اندازه‌ای باشد که شیر بیش از اندازه رقیق نشود.
  • در طرز تهیه سس سفید لازانیا می‌توانید به جای کره از روغن نباتی یا روغن زیتون نیز استفاده کنید.
  • برای خوش عطر شدن سس بشامل با شیر و خامه می‌توانید مقداری سبزیجات معطر، پودر سیر یا پودر آویشن به سس اضافه کنید.
  • اگر بعد از آماده شدن سس بشامل هنوز سس شما حالت گلوله‌ای دارد، می‌توانید سس را از صافی عبور دهید تا بافت آن یکدست شود.
  • در طرز تهیه سس بشامل ساده باید از شیر ولرم استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا سس شما گلوله گلوله نشود.
  • در طرز تهیه سس بشامل با پنیر می‌توانید بعد از آماده شدن سس مقداری پنیر پیتزا به آن اضافه کنید.
  • اضافه کردن خامه به سس بشامل یا سس سفید کاملاً اختیاری است.
  • در طرز تهیه سس سفید مخصوص لازانیا باید به ازای هر یک قاشق آرد یک لیوان شیر به سس اضافه کنید.
  • به منظور جلوگیری از گلوله شدن آرد در سس بشامل بهتر است آرد را قبل از ترکیب کردن با سس الک کنید.
  • در طرز تهیه سس بشامل خوشمزه هیچ‌گاه زمانی که سس هنوز روی شعله گاز است، خامه را اضافه نکنید. این کار موجب می‌شود خامه حالت بریده بریده پیدا کند.
  • برخی افراد برای درست کردن سس بشامل یا سس سفید مقداری پیاز سرخ شده نیز به آن اضافه می‌کنند. برای این کار باید پیازها را به صورت ریز رنده کنید و در کره تفت دهید تا کمی رنگ آن طلایی شود. سپس می‌توانید آرد را به کره اضافه کنید و آرد را هم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  • برای درست کردن سس بشامل بدون شیر و خامه می‌توانید از آب گوشت یا مرغ استفاده کنید.
  • راحت‌ترین روش در طرز تهیه سس سفید لازانیا این است که آرد را تفت ندهید. برای آماده کردن سس بشامل به این روش می‌توانید آرد را در شیر سرد حل کنید و سپس مقداری کره و ادویه به آن اضافه کنید. سپس سس را روی شعله گاز قرار دهید تا به آرامی غلیظ شود. هر زمان که سس به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. در این روش می‌توانید از مقدار کره کمتری استفاده کنید.
حتما بخوانید  16 مورد از مضرات و عوارض جانبی روغن زیتون

 

 

 

این بود طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید لازانیا و فوت و فن‌ های آن. یادتان باشد که سس بشامل یک سس لذیذ و پرکالری است که با استفاده از مقداری زیادی کره آماده می‌شود. اما شما می‌توانید این سس را به صورت رژیمی و با مقدار کره کمتر نیز آماده کنید.

 

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل موجب می‌شود تا لازانیای شما عطر و طعم بهتری پیدا کند و بافت آن منسجم‌تر شود. بهتر است سس بشامل را به صورت تازه آماده کنید و برای درست کردن غذا استفاده نمایید. برای نگهداری از سس بشامل یا سس سفید می‌توانید سس را داخل یک ظرف درب بسته بریزید و برای چند روز در یخچال قرار دهید.

 

 

سوالات متداول

 

چرا در طرز تهیه سس سفید لازانیا بعد از آماده شدن سس، خامه را اضافه می‌کنند؟

 

برای درست کردن سس بشامل باید بعد از آماده شدن سس، خامه را اضافه کنید تا خامه به اصطلاح نبرد و به خوبی با سس ترکیب شود.

 

برای درست کردن سس بشامل یا سس سفید از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید از آرد، شیر، کره و مقداری ادویه و طعم دهنده استفاده می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک