بهترین روش نگهداری از لوازم آرایشی و تاریخ انقضا آن ها

بهترین روش نگهداری از لوازم آرایشی و تاریخ انقضا آن ها


29 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش نگهداری از لوازم آرایش

لوازم آرایشی به طور مستقیم با پوست ما در ارتباط هستند. از همین رو استفاده از لوازم آرایش نامرغوب و با تاریخ انقضای گذشته می تواند به بدن ما آسیب وارد کند. توجه به اصول و ترفندهای نگهداری از انواع لوازم آرایشی می تواند به شما کمک کند تا در مدت زمان بیشتری از این لوازم استفاده کنید. برخی از انواع لوازم آرایش نباید در برابر نور و گرما قرار بگیرند. از طرفی برای نگهداری برخی از لوازم آرایشی بهتر است از یخچال استفاده کنید. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با روش نگهداری از لوازم آرایشی به طور صحیح آشنا شوید.

 

 

۱- محصولات آرایشی را در برابر نور آفتاب قرار ندهید

 

محصولات آرایشی را در برابر نور آفتاب قرار ندهید

 

بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی در دمای اتاق وضعیت مناسبی دارند. در واقع نگهداری لوازم آرایشی در یخچال همیشه ضرورتی ندارد. اما مهم ترین موضوعی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، عدم قرار گرفتن آن ها در برابر نور مستقیم آفتاب است. نور خورشید موجب گرم شدن محصولات آرایشی و سرعت بخشیدن در روند فساد لوازم آرایشی می شود. گرم شدن لوازم آرایشی مواد فعال موجود در آن ها را تجزیه می کند. از همین رو بهتر است به جای اینکه همه لوازم آرایشی و بهداشتی را روی میز آرایش بچینید، آن ها را داخل کمد و کشوها قرار دهید.

 

 

۲- با نگهداری کرم ها در یخچال به اثربخشی آن کمک کنید

 

با نگهداری کرم ها در یخچال به اثربخشی آن کمک کنید

 

کرم های آرایشی و مراقبت از پوست حاوی مواد فعال و ویتامین هایی هستند که با قرار گرفتن در گرما دچار آسیب می شوند. نگهداری لوازم آرایشی در یخچال یک ترفند فوق العاده برای طولانی کردن زمان نگهداری از این لوازم است. محصولات پوستی حاوی ویتامین C و رتینول موجب می شود تا این مواد کمتر در معرض تخریب و آسیب قرار بگیرند و خواص خود را حفظ کنند. به منظور افزایش زمان استفاده از انواع کرم و همچنین حفظ خاصیت های آن ها بهتر است که آن ها را در یخچال قرار دهید. سرد شدن کرم از فساد زود هنگام آن جلوگیری می کند. این کار موجب می شود تا کرم های شما مدت ماندگاری بیشتری داشته باشند.

 

 

۳- نگهداری لاک در یخچال از خشک شدن آن جلوگیری می کند

 

قرار گرفتن لاک در معرض گرما موجب خشک شدن و گلوله شدن آن می شود. اگر می خواهید از شر این مشکلات خلاص شوید و لاک شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، می توانید یک طبقه کوچک از کنار درب یخچال را به لاک هایتان اختصاص دهید.

 

 

۴- نگهداری ماسک صورت در یخچال اثربخشی آن را افزایش می دهد

 

ماسک های صورت حاوی انواع ویتامین ها و مواد فعالی هستند که با سرد شدن به صورت فعال باقی می مانند. از طرف دیگر سرد شدن ماسک صورت به کاهش پف و سیاهی دور چشم کمک می کند. از همین رو بهترین روش نگهداری از لوازم آرایش و مراقبت از پوست دارای ویتامین این است که آن ها را در یخچال نگهداری کنید. این کار به افزایش اثربخشی ماسک ها نیز کمک می کند.

حتما بخوانید  راهنمای روش های درمان سریع انواع جوش صورت و بدن

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۶ ماسک خانگی برای رفع گودی و سیاهی و تیرگی دور چشم

 

 

۵- لوازم آرایش خشک را در حمام و مکان مرطوب نگذارید

 

لوازم آرایش خشک را در حمام و مکان مرطوب نگذارید

 

حمام فضای فوق العاده شرجی و مرطوبی دارد. بهترین روش نگهداری از لوازم آرایش خشک مثل پنکیک و سایه این است که آن ها را در مکانی خشک و خنک قرار دهید. رطوبت موجب کپک زدن لوازم آرایشی می شود. در صورت خیس شدن لوازم آرایشی حتماً آن را خشک کنید. برای این کار دربش را باز بگذارید تا در معرض هوا قرار بگیرد.

 

 

۶- نگهداری رژ لب در یخچال از آب شدن آن جلوگیری می کند

 

برخی از رژ لب های جامد با قرار گرفتن در معرض گرما ذوب می شوند و یا به صورت تکه تکه درمی آیند. برای افزایش ماندگاری رژ لب های جامد و همچنین کمک به حفظ حالت آن می توانید گاهی آن ها را در یخچال قرار دهید. اما به یاد داشته باشید که برخی اوقات نگهداری لوازم آرایشی در یخچال برای مدت طولانی مناسب نیست. این کار می تواند موجب جدا شدن روغن و موم رژ لب ها می شود. از همین رو می توانید رژ لب های جامد را برای چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا حالت آن ها حفظ شود.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رنگ رژلب و نحوه رژلب زدن

 

 

۷- کرم ضد آفتاب را در معرض گرما قرار ندهید

 

بعد از تابستان که معمولاً مقدار مصرف ضد آفتاب هم تا حدودی کمتر می شود، بهتر است برای نگهداری کرم های ضد آفتاب از یخچال استفاده کنید. گرما موجب کاهش کارایی SPF ضد آفتاب ها می شود. از همین رو قرار گرفتن ضد آفتاب در فضای گرم اثربخشی آن را تا حدود زیادی کاهش می دهد. توجه داشته باشید زمانی که تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب گذشت، دیگر خواص اولیه خود را ندارد و ممکن است برای پوست شما مضر باشد، پس بدون درنگ آن را دور بیندازید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کرم ضد آفتاب با SFP مناسب

 

 

۸- برای افزایش اثربخشی ژل آلوئه ورا آن را در یخچال قرار دهید

 

ژل آلوئه ورا یکی از بهترین روش های درمان برای درمان سوختگی است. بهترین روش نگهداری از لوازم آرایش طبیعی مثل ژل آلوورا در یخچال است. قرار دادن این ژل در یخچال موجب می شود تا به محض استفاده درد و قرمزی ناشی از سوختگی را درمان کند و چندین برابر بهتر عمل کند.

 

 

۹- مواد آرایشی ارگانیک را در یخچال بگذارید

 

مواد آرایشی ارگانیک را در یخچال بگذارید

 

اگر از لوازم آرایشی یا کرم های مراقبت از پوست ارگانیک استفاده می کنید، بهتر است برای نگهداری آن ها از یخچال استفاده کنید. این کار به حفظ خواص و همچنین افزایش ماندگاری این محصولات کمک می کند.

 

 

۱۰- لوازم آرایشی و بهداشتی را در فریزر قرار ندهید

 

دمای بسیار سرد می تواند به اندازه گرمای شدید به لوازم آرایشی آسیب وارد کند. انواع کرم ها، روغن و لوسیون ها با قرار گرفتن در فریزر و سرد شدن، حالت خود را از دست می دهند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. اگر در مکانی زندگی می کنید که دمای هوا بسیار سرد است، بهتر است لوازم آرایشی خود را از کنار پنجره و فضاهایی که سرمای هوا زیاد است دور کنید.

 

 

۱۱- عطرهایتان را دور از نور و گرما قرار دهید

 

عطرهایتان را دور از نور و گرما قرار دهید

 

خیلی از ما عادت کرده ایم که عطرهایمان را روی میز آرایشی بچینیم. اما باید بدانید که نو و گرما می تواند موجب تجزیه مواد شیمیایی داخل عطر شود. این موضوع موجب می شود تا بوی عطر شما بعد از مدتی تغییر کند و دیگر ماندگاری قبل را نداشته باشد. بهتر است عطرها را داخل کمد یا داخل جعبه بگذارید تا کیفیت آن دچار تغییر نشود.

حتما بخوانید  معرفی شامپوهای مناسب انواع موی خشک و چرب و آسیب دیده

 

 

۱۲- به تاریخ انقضای لوازم آرایش مایع توجه کنید

 

به تاریخ انقضای لوازم آرایش مایع توجه کنید

 

به طور کلی مواد آرایشی که به صورت مایع هستند، بیشتر در معرض فساد قرار دارند. گاهی اوقات گرما، رطوبت، ورود ماده خارجی به این محصولات در کنار عدم رعایت بهداشت می تواند موجب شود تا مواد آرایشی مایع زودتر از زمان انقضایی که روی بسته بندی آن درج شده فاسد شوند. بهترین روش نگهداری از لوازم آرایش و افزایش ماندگاری آن ها این است که آن ها را تا قبل از نزدیک شدن به تاریخ انقضا استفاده کنید.

از طرف دیگر می توانید با قرار دادن آن ها در یخچال مدت نگهداری محصولات آرایشی را افزایش دهید. توجه داشته باشید که زمانی که تاریخ انقضای کانسیلر یا کرم های آرایشی تمام شد، حتماً آن ها را دور بریزید. استفاده از این کرم ها می تواند به پوست صورت شما آسیب وارد کند. می توانید تا زمانی که کرم ها دچار تغییر بو نشدند، آن ها را برای روشن کردن زانو و لکه های روی پاهایتان استفاده کنید.

 

 

کدام مواد آرایش تاریخ مصرف گذاشته را باز هم می توانیم استفاه کنیم؟

 

برخی مواد آرایشی تاریخ مصرف گذشته تا مدت زمان محدودی قابل استفاده هستند. اگر در فکر این هستید که با کرم تاریخ مصرف گذشته چه باید کرد؟ باید ابتدا نگاهی به تاریخ انقضای کرم مرطوب کننده تان بیندازید. اگر به تازگی تاریخ آن گذشته است، پس کرم را بو کنید و بافت آن را بررسی کنید. چنانچه هیچ تغییری در ظاهر کرم مرطوب کننده شما ایجاد نشده است، می توانید از آن به عنوان نرم کننده کف پا استفاده کنید.

اگر تاریخ انقضای پنکیک شما گذشته است، بهتر است بدانید که می توانید از آن برای پوشاندن لکه های روی بازو و پاها استفاده کنید. اگر هم تاریخ انقضای بالم لب شما به اتمام رسیده می توانید به جای نرم کردن لب ها از آن برای نرم کردن کف پا یا بخش های خشک بدن مثل آرنج و زانو استفاده کنید.

 

 

 ۱۳- با خرید مینی یخچال لوازم آرایش بهتر از لوازمتان نگهداری کنید

 

با خرید مینی یخچال لوازم آرایش بهتر از لوازمتان نگهداری کنید

 

اگر در فکر خرید یخچال لوازم آرایش هستید بهتر است بدانید که این یخچال های کوچک برای نگهداری بهتر لوازم آرایشی و بهداشتی طراحی شده اند. شما می توانید این یخچال کوچک را روی میز آرایشی خود قرار دهید. سپس کرم های ارگانیک، ضد آفتاب و سرم های مراقبت از پوستی خود را در آن بگذارید. با نگهداری لوازم آرایشی در یخچال به حفظ خواص و جلوگیری از فساد محصولات آرایشی کمک کنید.

 

 

۱۴- مواد آرایشی دارای دو تاریخ انقضا هستند

 

مواد آرایشی دارای دو تاریخ انقضا هستند

 

بهتر است بدانید که تاریخ انقضایی که روی محصول نوشته می شود، حداکثر زمان استفاده از آن است. یک تاریخ انقضای دیگر معمولاً در پشت همه محصولات آرایشی بهداشتی وجود دارد. علامت آن شبیه به عکس درب یک محصول باز شده است و روی آن عددی نوشته شده است. این تاریخ انقضا نشان می دهد که بعد از باز شدن محصول شما چند ماه فرصت دارید تا از آن استفاده کنید. بهتر است به جای توجه به تاریخ انقضای اصلی بعد از باز شدن درب محصول به این تاریخ انقضای مخصوص توجه کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

روش نگهداری از لوازم آرایش و بهداشتی می تواند زمان ماندگاری آن ها را افزایش دهد. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر محصول حتماً به علامت تاریخ انقضای آن نگاه کنید. محصولات پوستی و آرایشی تاریخ گذشته می توانند به پوست صورت شما آسیب وارد کنند. بهتر است آن ها را بررسی کنید و اگر بو و بافت محصول تغییر نکرده، از آن به شیوه دیگری استفاده نمایید.

 

 

منابع: birchbox، bezzia

 

کالابرگ الکترونیک