معرفی و خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

معرفی و خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی


28 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن در مورد خطاها و اشتباهایی صحبت می کند که همه افراد در هنگام تصمیم گیری در مورد مسائل روزمره زندگی با آن مواجه هستند. دوبلی به تصمیم گیری های ناآگاهانه و اشتباه اشاره کرده و می گوید در بسیاری از مواقع به دلیل چنین تصمیم گیری هایی بسیاری از فرصت ها در زندگی را از دست خواهیم داد. نویسنده در این کتاب به نکاتی برای درست فکر کردن و تغییر نگرش نسبت به خطاها و اشتباهات اشاره می کند. در این مقاله از سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش  به کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی و ترجمه عادل فردوسی پور نگاهی انداخته ایم.

نکاتی در مورد درست فکر کردن در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

نکاتی در مورد درست فکر کردن در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

آیا تا به حال در آزمونی شرکت کرده اید که نمره بدی بگیرید و بعد از آن رتبه بندی را بی فایده بدانید؟ به احتمال زیاد در چنین مواقعی فکر می کنید که این آزمایش عادلانه نبوده و شرایط باعث شکست شما شده است. شاید بهترین راه این باشد که با خود صادق باشید و این که از یکی از نزدیکان خود که کاملا صریح است بخواهید تا در مورد این موضوع نظرش را به شما بگوید. شاید بهتر باشد تا از او بخواهید به طور صریح نقاط ضعف و قوت شما را مطرح کند. در کتاب هنر شفاف اندیشیدن نویسنده در مورد نکات و درس هایی صحبت می کند که خطاهای ذهنی ما هستند. رولف دوبلی می گوید نباید در این خطاهای ذهنی که به اصطلاح «تله» هستند، گرفتار شد. خطای نگرش اشتباه درباره موفقیت، خطای اهمال تایید اجتماعی و حسادت از جمله این تله ها محسوب می شوند.

 

 

تله رفتاری نگرش اشتباه به مورد موفقیت

 

تله رفتاری نگرش اشتباه به مورد موفقیت در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

بقا و نگرش اشتباه در مورد موفقیت از جمله تله هایی است که رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به آن اشاره می کند. بیشتر افراد احتمال موفقیت را در بیشترین حد ممکن و انتظار تخمین می زنند. به عنوان مثال اقدام به راه اندازی یک کسب و کار نوپا کرده و تمام سرمایه خود را صرف آن می کنند. در واقع آن ها میزان موفقیت را بالا ارزیابی کرده اند. چرا که بسیاری از کسب و کار های نوپا به دلایل مختلف به موفقیت نمی رسند. به همین دلیل است که نام آن ها را استارتاپ می گذارند. نویسنده اشاره می کند که گاهی نباید در زندگی احتمال موفقیت را بسیار بالا تخمین زد. باید با واقعیت مواجه شد. این که بسیاری از کسب و کارهای نوپا بر اساس آمار در ۳ سال اول شروع کار از هم می پاشند. آن ها با مشکلاتی چون عدم جذب سرمایه و حتی اختلاف نظر میان هم بنیان گذاران مواجه می شوند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «هفت عادت مردمان موثر» اثر استفان کاوی

 

 

تله رفتاری تایید اجتماعی

 

حتما بخوانید  13 اصل کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

تله رفتاری تایید اجتماعی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

از جمله خطاهای دیگری که رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به آن اشاره دارد، بحث یکی از تله های اجتماعی پر رنگ است. این تله، تله تایید اجتماعی نام دارد. او می گوید بسیاری از افراد در زندگی به طور ناخودآگاه در این تله قرار می گیرند. افراد معمولا زمانی که مثل بقیه عمل می کنند، احساس بهتری دارند. نویسنده به سرمایه گذاری در بازار بورس اشاره می کند. او می گوید وقتی همه به سمت سرمایه گذاری در یک سهام خاص می روند، دیگر افراد نیز در همین مسیر قرار می گیرند و این همان خطا و تله تایید اجتماعی است. اگر ۵۰ میلیون چیز احمقانه ای بگویند، آن چیز کماکان احمقانه است. نباید در این تله رفتاری قرار گرفت. اگر یک نفر بر روی زمین می نشیند نباید شما هم به تبعیت از او چنین کاری را انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب «نسل پنجم بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر «

 

 

تله رفتاری توهم در کنترل

 

تله رفتاری توهم در کنترل در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

یکی از تله های رفتاری رایج، تله رفتاری توهم در کنترل است. رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن می گوید افراد زیادی تصور می کنند که روی تمامی مسائل در زندگی روزمره تسلط و کنترل دارند. آن ها فکر می کنند می توانند تمامی کارها را مدیریت و کنترل کنند. در حالی که کنترل بر روی تمامی مسائل غیرممکن است. تنها کاری که برای مدیریت این خطای ذهنی می توان انجام داد این است که واقع گرا بوده و بر روی موضوعاتی تمرکز کنید که واقعا در کنترل شما هستند. گاهی باید تمرکز بر روی مسائلی که از کنترل ما خارج هستند را رها کرد. چرا که جز اذیت سودی برای ما ندارند. نویسنده در مثال این بخش می گوید: تله توهم در کنترل را می توان با مثال طرفداران در بازی فوتبال جا انداخت. آن ها هیچ کنترلی بر بازی ندارند اما گاهی در چنین تله رفتاری قرار می گیرند. او می گوید قشر قمارباز از این نوع توهم کنترل رنج می برند. یعنی باور دارد که بر چیزهایی که تحت کنترل او نیست، تاثیرگذار است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «آن ها می پرسند، شما پاسخ دهید» اثر مارکوس شریدن

 

 

تله رفتاری حسادت

 

تله رفتاری حسادت در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

حسادت چیزی برای شما ندارد. گاهی باید با خود شفاف و رو راست بود. رولف دوبلی می گوید: زمانی که درگیر حسادت می شوید، بهتر است که با خود فکر کنید آیا چیزی تغییر می کند؟ قطعا این طور نیست و شما وقت خود را تلف می کنید. قطعا برای همه افراد پیش آمده که از افزایش حقوق اطرافیان تان و یا بالا رفتن موقعیت اجتماعی نزدیکان ناراحت شده باشید و خود را با او مقایسه کرده باشید. در چنین مواقعی به عقیده نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن، باید دست از مقایسه برداشت. به جای آن می توانید توانایی های خود را افزایش دهید. شرایطی ایجاد کنید که بتوانید برای خود بهترین ها را خلق کنید. به موفقیت های خود پاداش بدهید. مهم نیست که مهارت شما چقدر کوچک است؛ مهم این است که آن مهارت در زندگی شما تاثیرگذار است.

حتما بخوانید  ۷ عادت روزانه افراد موفق | افراد موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

 

تله رفتاری هزینه های هدر رفته

 

تله رفتاری هزینه های هدر رفته در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

یکی از خطاهایی که ذهن افراد ممکن است در آن گرفتار شود، تله رفتاری هزینه هدر رفته است. نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن می گوید گاهی لازم است فراموش کرد و از یاد برد. گاهی اوقات افراد بر روی کاری انرژی زیادی می گذارند و آن کار با موفقیت روبرو نمی شود. حتی گاهی آزار دهنده و آسیب رسان می شود اما حاضر نیستند بپذیرند و رها کنند. دولف روبلی می گوید این تله یکی از تله های خطرناک است. چیزی که ضرر رسان است را باید رها کرد. گاهی باید پذیرفت و جلوی ضرر بیشتر را گرفت. قرار گرفتن در بسیاری از رابطه ها و آزار دیدن از این روابط عاطفی از جمله همین تله های رفتاری هزینه هدر رفته است. گاهی باید رها کرد تا اتفاقات بهتر و بیشتری برای تان رخ دهد.

 

تله رفتاری بازنگری

 

تله رفتاری بازنگری در کتاب هنر شفاف اندیشیدن

 

شاید به افرادی برخورده اید که مدام می گویند: اگر می خواهید من را بشناسید، به موفقیت هایم نگاه کنید. این افراد معمولا در تله رفتاری بازنگری قرار می گیرند. بسیاری از مدیران در شرکت ها از چنین جمله ای استفاده می کنند. این طرز تفکر باعث می شود تا احتمال موفقیت خود را در آینده بالا ارزیابی کنید و حتی در تله رفتاری دیگری مثل نگرش نادرست درباره موفقیت قرار بگیرید. حتی گاهی با این طرز تفکر در تله رفتاری تایید اجتماعی نیز قرار می گیرد. تله رفتاری بازنگری که نویسنده در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به آن اشاره می کند، یک خطای کاملا خطرناک است. گاهی نباید به دانش و مهارت خود بیش از حد اعتماد کرد. گاهی باید مشکلات و مسائل را در نظر گرفت. مسائلی که حتی به ذهن ما خطور نمی کنند. برای غلبه بر روی این تله رفتاری باید بر روی ذهن تان تا حد زیادی کار کنید. اگر در این تله رفتاری قرار دارید باید بدانید که واقعیات را حد ممکن نمی دانید.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب مشتریان گرسنه/ استیفن وانکر «

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به خطاها و تله های زیادی در ذهن اشاره کرده است. نویسنده با اشاره به مثال هایی آشنا سعی کرده تا مفهوم این تله های رفتاری را به طور کامل در ذهن خواننده جا بیاندازد. نویسنده که یک کارآفرین سوئیسی است، کتابش مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. کتاب هنر شفاف اندیشیدن در زبان فارسی با ترجمه های بسیار موفقی به بازار عرضه شده است. عادل فردوسی پور، علی شهروز و بهزاد توکلی این کتاب را بسیار روان ترجمه کرده اند. هنر شفاف اندیشیدن یکی از کتاب هایی است که نشان می دهد برای زندگی موفق باید درست اندیشید و برای درست اندیشیدن لازم است تا با تله های ذهنی خود کاملا آشنا باشید. پس از خواندن کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شما توصیه می کنیم تا حتما کتاب های «هنر خوب زندگی کردن» و «پیگیر اخبار نباشید»  اثر این نویسنده و ترجمه عادل فردوسی پورد و تیم همکارش را هم مطالعه کنید.

 

 

منبع: lifeclub

 

کالابرگ الکترونیک