آیا می دانید معروف ترین کارآفرینان جهان چه کسانی هستند؟

آیا می دانید معروف ترین کارآفرینان جهان چه کسانی هستند؟


12 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معروف ترین کارآفرینان جهان

کارآفرین کسی است که با پذیرفتن ریسک مالی، کسب و کار یا سازمانی را راه اندازی می کند که هدف آن نوآوری یا ساخت و توسعه خدمات یا محصولات جدید است. کارآفرین در ساده ترین تعریف کسی است که شرکتی را به قصد نوآوری تأسیس می کند. کارآفرینان همواره امور تجاری را مدیریت می کنند و خطرات را به جان می خرند. با این حال، تعریف کارآفرین تعریفی کاملا سرراست و ثابت نیست. هر کس می تواند بنا به درک و ذهنیت خود، تعریف خاص خود را از کارآفرین داشته باشد. برای اینکه بیشتر با مفهوم کارآفرینی، انواع آن و همچنین خصوصیات یا وظایفی که انجام می دهد و همچنین معروف ترین کارآفرینان جهان بیشتر آشنا شوید، توصیه می کنیم حتما تا پایان این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش همراه ما باشید.

 

 

کارآفرینی چیست؟

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ کارآفرینی چیست؟

 

کارآفرینی معمولا با ریسک پذیری برای جستجوی کسب و کارهای جدید، نوآوری یا ایجاد نهاد یا سازمانی مالی تعریف می شود. کارآفرین ها در ازای ریسکی که متحمل می شوند، در اغلب موارد از موفقیت شرکت خود سود مالی قابل توجهی به دست می آورند. بحث زیادی در مورد تعریف دقیق کارآفرین وجود دارد. به این جهت، تعریف کارآفرین گسترده تر از چیزی است که گفتیم. ولی به غیر از آنچه گفته شد،‌ اکثریت قریب به اتفاق افراد روی این موضوع توافق دارند که یک کارآفرین نه تنها باید کاملا مستقل کار کند،‌ بلکه باید کسب و کاری کاملا نوآورانه و تازه داشته باشد.

 

 

 

کارآفرین ها چطور کار می کنند ؟

 

کارآفرینان جنبه مهمی از اقتصاد هستند. کارآفرین ها با ریسک بالا ایده های نوآورانه ای را به منصه ظهور می رسانند که تا پیش از آنها یا وجود نداشته یا اینکه اهمیتی به آن داده نمی شده است. به این جهت، افراد کارآفرین خواه ناخواه به رشد اقتصادی هر جامعه ای کمک می کنند. شاید احتمال موفقیت کارآفرین ها همیشه بالا نباشد، ولی در صورت موفقیت فعالیت های کارآفرینی، موفقیت آنان می تواند تکاپوی اقتصادی بسیاری ایجاد کند. یک کارآفرین در زمان دستیابی به موفقیت باید از موانع و مسائل متعددی از جمله تأمین بودجه، کارمندان و چالش های سازمانی گذر کند.

 

 

خصوصیات یک کارآفرین موفق چیست؟

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ کارآفرین ها چطور کار می کنند

 

بررسی خصوصیات رایج کارآفرینان شاید بتواند شما را بیشتر با مفهوم کارآفرینی آشنا کند. چه فردی با این خصوصیاتی که در ادامه ذکر می کنیم متولد شده باشد یا آنکه به مرور این خصوصیات را به دست آورده، شباهت های زیادی بین کارآفرینان موفق وجود دارد که ما از آن به عنوان خصوصیات کارآفرینان نام می بریم.

 

 

خصوصیات معروف ترین کارآفرینان جهان

 

اشتیاق: فقط کافی است با کارآفرینان موفق اندکی صحبت کنید تا ترجیع بند همیشگی آنان یعنی کلمه «شور و اشتیاق» را بارها بشنوید. دنبال کردن علایق و اشتیاق خود به تنهایی می تواند متضمن موفقیت در هر عرصه و شغلی باشد.

استقلال فکری: کارآفرینان موفق اکثرا آدم هایی هستند که خارج از چارچوب فکر می کنند. آنها طرز فکر خاص خود را دارند و به راحتی تحت تاثیر دیگران قرار نمی گیرند. خصوصا آنهایی که می خواهند ایده ها و نظراتشان را زیر سوال ببرند.

خوش بینی: اگر به نتیجه کاری که انجام می دهید باور نداشته باشید، قطعا موفقیت در آن دشوار خواهد بود. کارآفرینان افرادی رؤیاپرداز هستند. آنها از صمیم قلب باور دارند ایده هایشان حتی اگر دست نیافتنی ترین ها نیز باشند باز هم امکان پذیرند.

خودباوری: این خصوصیت به این معنا نیست که کارآفرینان هیچ وقت به خودشان شک نمی کنند، ولی می توانند از پس بحران ها بربیایند و باور داشته باشند که به اهدافشان می رسند.

مبتکر و حلال مشکلات: مشکل در بودجه، دانش و منابع معمولا وجود دارد، ولی کارآفرینان می توانند هرآنچه به آن احتیاج دارند را به دست بیاورند و از آن برای پیشبرد اهداف تجاری خود بهره ببرند. آنها هیچ وقت نمی گذارند مشکلات و چالش ها جلوی راهشان را سد کند. بلکه در عوض، آنها آدم هایی هستند که با وجود دشواری ها، راهکارهایی برای رسیدن به موفقیت پیدا می کنند.

پرتلاش و توانایی غلبه بر مشکلات: کارآفرینان در مقابل مانع اول، دوم یا حتی صدم سر خم نمی کنند. برای آنان شکست اصلا وجود خارجی ندارد. بنابراین آنها حتی در صورتی که شکست بخورند، باز هم با همان جدیت سابق به کار خود ادامه می دهند.

دید: یکی از تعریف های دقیق تر از کارآفرینی داشتن دید است. دیدی عالی به کارآفرینان کمک می کند در هنگام شروع کار، دورنمای پایانی را به وضوح پیشِ چشم خود تجسم کنند.

تمرکز: حواس پرتی در این دنیای شلوغ و پرسرعت راحت است. بسیاری از استارتاپ ها و شرکت های نوپا به دام «سندرم اشیای براق» می افتند. یعنی درگیر محصولات و خدماتی می شوند که ارمغان آور نتایجی فوری هستند یا اینکه درگیر مشغله های بی اهمیت می شوند. کارآفرینان موفق از این حواس پرتی اجتناب کرده و همیشه روی نتیجه اصلی خود متمرکز می مانند.

عملگرا: کارآفرینان هیچ وقت انتظار ندارند از هیچ به جایی برسند، بنابراین اصلا هم منتظر اتفاقات نمی مانند. بلکه خودشان آستین بالا زده و شروع به کار می کنند. آنها بر چالش ها غلبه می کنند و از عقب انداختن کارها واقعا متنفرند.

 

 

انواع کارآفرینان جهان

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ انواع کارآفرینان جهان

 

یکی از دلایلی که باعث اختلاف نظرهای زیاد در مورد تعریف کارآفرین می شود، این است که کارآفرینی شامل انواع مختلفی از مشاغل و حرفه ها می شود. در اینجا برخی از رایج ترین انواع کارآفرینی را ذکر کرده ایم.

 

 

کسب و کارهای کوچک

 

برخی پروژه های کارآفرینی در نهایت بدل به شرکت های بزرگ می شوند، ولی کار خود را با کسب و کارهای کوچک شروع کرده و بسیاری هم به همان صورت کوچک باقی می مانند. برخی از کسب و کارهای کوچک شامل شرکت های مسئولیت محدود، مؤسسات و شرکت های انفرادی هستند.

 

 

کسب و کارهای خانگی

کسب و کارهای خانگی می توانند در گروه کسب و کارهای کوچک هم قرار بگیرند. تنها با این تفاوت که دیگر به جای محل کار یا دفتر، خانه حکم محل کار را دارد. صرف اینکه کسب و کاری از خانه اداره می شود، اصلا به این دلیل نیست که نمی تواند با مشاغل بزرگ رقابت کند. بسیاری از شرکت های بزرگ ابتدا کار خود را به عنوان مشاغل خانگی آغاز کرده اند و سپس به دفاتر بزرگ منتقل شدند.

 

 

کسب و کارهای آنلاین

 

کسب و کارهای اینترنتی می توانند شرکت های کوچک، خانگی یا حتی بزرگ را شامل شوند. ولی تفاوت مهم در اینجا این است که کسب و کار عمدتا به صورت آنلاین انجام می گیرد. این دست کارآفرینی ها شامل شرکت هایی مانند آمازون یا سایر مشاغل تجارت الکترونیکی، وبلاگ نویسان، صاحبان eBay و اِتسی و سایر تجارت ها می شود که عمدتا به صورت آنلاین انجام می گیرند.

 

 

مخترعان

 

برای اینکه مخترعی، کارآفرین هم قلمداد شود، باید از مرحله ایده پردازی فراتر رفته، خودش محصول را بسازد و به بازار عرضه کند. کسانی همچون ایلان ماسک، توماس ادیسون، بیل گیتس، استیو وازنیک، استیو جابز و دیگران از این دست کارآفرینان مخترع هستند.

 

 

کارآفرین سریالی

 

بسیاری از کارآفرینان بیشترین لذت را از راه اندازی و تاسیس یک کسب و کار می برند. ولی تمایلی به ادامه مدیریت آن ندارند. بلکه نوعی کسب و کار را شروع کرده و سپس آن را می فروشند و دوباره از نو به راه اندازی ایده ای نو روی می آورند. این دست افراد هنوز کارآفرین تلقی می شوند، چون زمانی صاحب کسب و کار هستند و ریسک کار را پذیرفته اند. گاهی اوقات کارآفرینان سریالی همزمان چندین کسب و کار را اداره می کنند.

 

 

کارآفرین سبک زندگی

 

اگرچه کارآفرینی سبک زندگی اصلا مفهوم تازه ای نیست، ولی با ظهور فناوری هایی همچون یوتیوب که به همه امکان جذب مخاطبانی گسترده و جهانی را می دهد، این نوع کارآفرینی به محبوبیت زیادی دست یافته است. کارآفرین سبک زندگی به شخصی گفته می شود که کسب و کاری را بر مبنای علایق شخصی خود و اهداف زندگی خود راه اندازی می کند. بسیاری از این دست افراد را اصطلاحا «عشایر دیجیتال» نیز می نامند. چون دارای مشاغل آنلاینی هستند که به آنها امکان سفر را نیز می دهد. به هر حال، سفر همیشه جنبه ی ثابتی از کارآفرینی سبک زندگی نیست. فاکتور اصلی کارآفرینی سبک زندگی این است که کارآفرینان روشی برای کسب درآمد از طریق سرگرمی ها، عادت ها و سبک زندگی خود می یابند. احتمالا یوتیوبرهای زیادی را با این مشخصات می شناسید.

 

 

چطور تبدیل به یک کارآفرین شویم ؟

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ چطور تبدیل به یک کارآفرین شویم

 

قرار نیست که آدم موفق، ثروتمند یا مشهوری باشید تا تبدیل به یک کارآفرین شوید. بلکه نمونه های بی شماری از کارآفرینان داریم که ایده هایی داشته و توانسته اند با به واقعیت تبدیل کردن این ایدها کسب و کاری پر رونق و سودآور به وجود بیاورند.

مادرانی بوده اند که خودشان یک ابزار اختراع کرده اند یا یک وبلاگ سبک زندگی راه اندازی کرده اند. نوجوانانی که خودشان تبدیل به ستاره برنامه های کانال یوتیوب خود شدند هم از این دست اند. افراد بازنشسته ای که دستاوردهای یک عمر خود را به عنوان مشاور یا مربی در اختیار دیگران قرار می دهند نیز نمونه های دیگری از این نوع کارآفرینی هستند.

تبدیل شدن به یک کارآفرین اصلا کار دشواری نیست. برای اینکه به یک کارآفرین تبدیل شوید باید مراحل زیادی را طی کنید که عبارتند از:

  • ابتدا ایده ای عالی که پولساز باشد در چنته داشته باشید
  • سپس برنامه ای دقیق و حساب شده برای موفقیت داشته باشید
  • اجرای مداوم و تعهد کامل به طرح و برنامه ای که ریخته اید

اگرچه کارآفرین شدن نیاز به تحقیق، برنامه ریزی و کار و تلاش دارد، ولی می توانید خیلی سریع از یک کار خانگی و تنها در عرض یک ماه، کسب و کاری که می خواهید را شروع کنید.

 

 

 

 

معروف ترین کارآفرینان دنیا چه کسانی هستند ؟

 

حالا که با مفهوم کارآفرینی آشنا شدید، بهتر است برخی از کارآفرینان نامی و مشهور دنیا را بشناسید. قطعا نام بسیاری از اشخاصی که در این فهرست ذکر می کنیم را قبلا شنیده اید. ولی هستند کسانی که شاید نامشان به گوشتان آشنا نباشند، ولی قطعا با کسب و کار یا محصولاتشان آشنایی دارید.

 

 

۱. ایلان ماسک مشهورترین و موفق ترین کارآفرینان جهان

 

ایلان ماسک مشهورترین و موفق ترین کارآفرینان جهان

 

ایلان ماسک ۴۹ ساله، یکی از مشهورترین و موفق ترین کارآفرینان جهان طی چند دهه اخیر است. او اخیرا با دارایی خالص ۲۰۹ میلیارد دلار از جف بیزوس پیشی گرفت و خود به تنهایی به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. ایلان ماسک کارآفرینی همه فن حریف است که چندین شرکت بزرگ دنیا از جمله تسلا موتورز، پی‌ پال و اسپیس‌ ایکس را تأسیس کرده است.

 

 

۲. جف بیزوس مدیر عامل آمازون

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ جف بیزوس مدیر عامل آمازون

 

جف بیزوس متولد سال ۱۹۶۴ (۵۷ ساله) بنیانگذار و مدیرعامل اجرایی غول تجارت الکترونیکی آمازون است. جف بیزوس دارای ثروتی ۱۳۱ میلیارد دلاری است که او را به دومین فرد ثروتمند در میان کارآفرینان موفق جهان تبدیل کرده است. بیزوس در سال ۱۹۹۴ وب سایت آمازون را به عنوان یک کتابفروشی آنلاین راه اندازی کرد. پس از آن، مرتب محصولات تازه ای به فروشگاه اینترنتی خود افزود. تا اینکه حالا آمازون نه تنها بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا است، بلکه وارد عرصه های دیگری از جمله خدمات وب آمازون، جانگلی و اُدیبل و غیره نیز شده است.

 

 

۳. بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت

 

بیل گیتس بنیانگذار شرکت نرم افزار رایانه های شخصی مایکروسافت است. گیتس ثروتی بالغ بر ۹۷ میلیارد دلار دارد. از بیل گیتس همواره به عنوان یکی از پیشگامانی یاد می شود که با استفاده از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت، انقلابی در صنعت محاسبات شخصی به وجود آورده است. شرکت مایکروسافت از سال ۱۹۷۵ شروع به کار کرده و امروزه به بخش ها و شرکت های متنوعی از جمله اسکایپ، لینکدین و مایکروسافت موبایل (که قبلا به آن نوکیا گفته می شد) تقسیم شده است. بیل گیتس همچنین یکی از افرادی است که بخش اعظمی از ثروت خود را همواره صرف امور خیرخواهانه می کند.

 

 

۴. وارن بافت از موفق ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

وارن بافت از موفق ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

وارن بافت یکی از موفق ترین سرمایه گذاران دوران خود است. وارن بیش از ۸۲ میلیارد دلار ثروت دارد تا به یکی از ثروتمندترین افراد جهان نیز تبدیل شود. او صاحب شرکت خوشه ای برکشایر هاتاوی است که مشتمل بر بیش از ۶۰ شرکت می شود. وارن بافت نیز متعهد شده است که ۹۹ درصد از ثروت خود را صرف امور خیریه کند.

 

 

۵. برنار آرنو ثروتمندترین فرد اروپا

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ برنار آرنو ثروتمندترین فرد اروپا

 

برنار آرنو رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل اجرایی شرکت چند ملیتی کالاهای لوکس ال و ام هاش است. آرنو با دارای خالص ۷۶ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد اروپا لقب گرفته است. ال و ام هاش بیش از ۷۰ شرکت تابعه دارد.

 

 

۶. کارلوس اسلیم صاحب شرکت مخابرات

 

معروف ترین کارآفرینان جهان ؛ کارلوس اسلیم

 

کارلوس اسلیم، صاحب شرکت مخابراتی آمریکا موویل مکزیک است. او با دارایی خالص ۶۵ میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین افراد دنیا به حساب می آید. کارلوس اسلیم هم در بخش های دیگر از جمله ساخت و ساز، کالاهای مصرفی، معدنکاری، ‌املاک و رسانه نیز فعالیت دارد.

 

 

۷. آمانسیو اورتگا صاحب برند پوشاک زارا

 

آمانسیو اورتگا از موفق ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

آمانسیو اورتگا بنیانگذار شرکت ایندیتکس که برند پوشاک زارا را نیز اداره می کند، یکی از موفق ترین و ثروتمندترین کارآفرینان دنیا به حساب می آید. دارایی خالص اورتگا ۶۵ میلیارد دلار است. شرکت ایندیتکس او دارای بیش از ۸ برند مختلف با بیش از ۷۵۰۰ فروشگاه عظیم در سرتاسر دنیا است.

 

 

۸. لری الیسون از ثروتمند ترین کارآفرینان

 

لری الیسون از ثروتمند ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

لی الیسون بنیانگذار شرکت نرم افزاری اوراکل است. او هم با دارایی خالص ۶۲ میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین کارآفرینان جهان به حساب می آید. اوراکل یکی از شرکت های عمده در حوزه نرم‌ افزارهای پایگاه داده است.

 

 

۹ مارک زاکربرگ جوان ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

مارک زاکربرگ جوان ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

مارک زاکربرگ بنیانگذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی فیسبوک است. زاکربرگ با دارایی خالص ۶۲ میلیارد دلار،‌ یکی از جوان ترین کارآفرینان موفقی است که در این فهرست قرار گرفته است. او از زمان تأسیس فیسبوک در سال ۲۰۰۴ جهش زیادی در کار خود داشته است. فیسبوک طی سال های اخیر کسب و کار خود را به شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی همچون اینستاگرام و واتساپ هم گسترش داده است. زاکربرگ هم متعهد شده است که ۹۹ درصد از دارایی های فیسبوک را صرف امور خیریه کند.

 

 

۱۰. مایکل بلومبرگ ثروتمند ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

مایکل بلومبرگ ثروتمند ترین و معروف ترین کارآفرینان جهان

 

مایکل بلومبرگ بنیانگذار و مدیر عامل غول رسانه ای بلومبرگ است. چنانچه احتمالا بدانید، بلومبرگ شرکتی در زمینه خدمات مالی و نرم افزاری نیز به حساب می آید. مایکل بلومبرگ با دارایی خالص ۵۵ میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین کارآفرینان جهان به حساب می آید. او هم متعهد شده تا نیمی از ثروت خود را صرف امور خیریه کند.

 

 

منبع : bizain، balancesmb

کالابرگ الکترونیک