۱۴ فرمول شستن لباس مشکی با دست و ماشین بدون بور شدن

۱۴ فرمول شستن لباس مشکی با دست و ماشین بدون بور شدن


12 آذر 1402 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۴ فرمول شستن لباس مشکی با دست و ماشین لباسشویی بدون بور شدن
فهرست محتوا پنهان

بلد بودن ترفندهای شستن لباس مشکی و تیره می‌تواند از بور شدن و رنگ‌پریدگی لباس‌های مشکی جلوگیری کند. در بسیاری از مواقع شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی موجب کمرنگ شدن لباس و نیز باعث رنگ پس دادن لباس مشکی و تیره شدن سایر لباس‌ها می‌شود. رعایت فوت و فن‌های شستن لباس مشکی با ماشین و دست به شما کمک می‌کند تا از آسیب به رنگ لباس‌ها جلوگیری کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با نکاتی طلایی برای شستشوی لباس و چادر مشکی در لباسشویی و با دست آشنا شوید. همچنین به شما می‌گوییم که لباس‌های مشکی و تیره را با چی بشوریم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شستن لباس سیاه با دست و ماشین لباسشویی پاسخ خواهیم داد.

 

ترفندهای شستن لباس و چادر مشکی بدون بور شدن

ترفندهای شستن لباس و چادر مشکی بدون بور شدن

چادر و لباس‌های مشکی معمولاً زودتر از دیگر لباس‌ها بور می‌شوند و ظاهر جذاب خود را از دست می‌دهند. اگر قصد شستن چادر و لباس‌های مشکی‌تان را دارید، بهتر است فوت و فن شستن لباس مشکی و تیره را یاد بگیرید و به صورتی اصولی و درست این کار را انجام دهد. در ادامه می‌توانید با نکاتی برای شستن و نگهداری لباس‌های مشکی آشنا شوید.

۱- لباس‌های مشکی و تیره را زمانی بشویید که واقعا چرک شده‌اند

هر بار که لباس‌های مشکی مختلف از جمله چادر، شال و مقنعه مشکی و تیره را می‌شویید، رنگ لباس شما بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و الیاف پارچه آسیب بیشتری می‌بیند. مهم نیست چقدر در شستشوی لباس‌های مشکی دقت کنید، به هر حال شستشو موجب ساییدگی و از دست رفتن رنگ پارچه می‌شود و این موضوع روی ظاهر لباس مشکی شما تأثیر می‌گذارد.

بهتر است تنها زمانی لباس‌های مشکی‌ و در کل لباس‌های تیره را بشویید که واقعاً احساس می‌کنید کثیف هستند و نیاز به شستشو دارند.

۲- قبل از شستن لباس مشکی حتماً برچسب روی لباس را بررسی کنید

قبل از شستن هر لباس ابتدا برچسب داخل لباس را بررسی کنید و ببینید که آیا لباس شما قابل شستشو است و یا باید به صورت خشک تمیز شود. بررسی کنید که لباس باید در لباسشویی شسته شود یا با دست و چه دمایی برای شستن لباس مشکی مناسب است.

با این روش آسیب کمتری به لباس مشکی و تیره شما وارد می‌شود و ظاهر لباس شما نیز برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ خواهد شد.

۳- از شستن لباس‌های مشکی و تیره با لباس‌های پرزدار اجتناب کنید

از شستن لباس‌های مشکی با لباس‌های پرزدار اجتناب کنید

به عنوان مهم‌ترین ترفند شستن لباس مشکی با دست و ماشین به یاد داشته باشید که هیچگاه نباید لباس‌های مشکی و تیره را همراه با لباس‌های پرزدار بشویید. شستن لباس‌های تیره با لباس‌های پرزدار موجب چسبیدن پرز لباس به لباس مشکی شما می‌شود و ظاهر آن را کدر می‌کند.

۴- لباس مشکی را با چی بشوریم؟

از شوینده مناسبی برای شستن لباس‌های مشکی استفاده کنید

مهم‌ترین فرمول شستن لباس مشکی بدون بور شدن این است که لباس‌های تیره را با مایع شوینده مخصوص لباس‌های مشکی بشویید و از شوینده‌های معمولی استفاده نکنید. برخی فرمول‌های مواد شوینده دقیقاً برای لباس‌های تیره و مشکی طراحی شده‌اند و از همین رو آسیبی به رنگ و بافت پارچه مشکی وارد نمی‌کنند.

مایع لباسشویی جنرال سافتلن بنفش HD

مایع لباسشویی جنرال سافتلن بنفش HD برای شستن لباس های تیره و مشکی

در پاسخ به این سوال که لباس مشکی را با چی بشوریم باید بگوییم «مایع لباسشویی جنرال سافتلن بنفش HD» با استفاده از شوینده‌های ملایم‌تر (به دلیل استفاده از آنزیم‌های تخصصی) و با شست‌وشوی لباس‌ها در PH و دمای مناسب‌تر، از البسه و پارچه‌های تیره رنگ و مشکی شما محافظت می‌کند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

ماده «اپتیکال برایتنر» موجود در این محصول به حفظ شادابی، درخشش و مراقبت لباس‌های تیره در مدت زمان کمتر کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، با قدرت حل شوندگی بسیار بالا و کف کنترل‌شده، حاوی مواد ضد خوردگی و ضد رسوب هم هست که مجموع این عوامل منجر به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی شما هم می‌شود.

برای استفاده از مایع لباسشویی جنرال بنفش HD بسته به میزان کثیفی لباس‌ها،‌ می‌توانید به اندازه ۱/۵ تا ۲ پیمانه از این شوینده را در مخزن شوینده‌های ماشین لباسشویی بریزید و از قدرت لکه‌بری عالی، رایحه خوش و قدرت محافظت از ماشین لباسشویی و الیاف پارچه‌های تیره، نهایت بهره را ببرید.

مایع لباسشویی جنرال آبی سافتلن ۲۰۰۰ گرمی

مایع لباسشویی جنرال آبی سافتلن ۲۰۰۰ گرمی مناسب برای شستن لباس های تیره و مشکی بدون بور شدن

«مایع لباسشویی HD سافتلن مدل جنرال» برای شستن انواع لباس‌ها، از لباس‌های رنگی با پارچه‌ای ظریف گرفته تا لباس‌های تیره، مناسب است. این شوینده از تداخل رنگ‌های لباس داخل ماشین لباسشویی جلوگیری کرده و باعث می‌شود لباس‌ها در حین شست‌وشو به هم رنگ ندهند، به این ترتیب مشکل تیره شده لباس‌های رنگ روشن در ماشین هم حل می‌شود. استفاده از این شوینده مایع کمک می‌کند تا از ماشین لباس‌شویی‌تان هم حفاظت کرده و عمر آن را طولانی‌تر کنید.

حتما بخوانید  20 کاربرد جالب قرص ماشین ظرفشویی از تمیز کردن فرش تا مبل و دیوار

خاصیت لکه‌بری فوق‌العاده این مایع شوینده باعث می‌شود به‌راحتی لکه‌های ایجادشده روی لباس‌ها از بین رفته و لباسی تمیز و خوشبو داشته باشید. مایع لباس‌شویی جنرال آبی سافتلن، بدون سفید کردن لباس‌ها، کار شست‌وشو را راحت انجام می‌دهد. برای پارچه‌های لطیف و معمولی و شستشوهای روزانه با چرک‌های کم، استفاده از این مایع لباس‌شویی بهترین انتخاب است.

۵- لباس‌ها را به روش درست و اصولی در ماشین لباسشویی قرار دهید

برای شستن لباس مشکی و تیره با ماشین لباسشویی باید ابتدا باید زیپ لباس‌ها را ببندید و لباس را همراه با لباس‌هایی با وزن مشابه در ماشین قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا لباس شما بهتر شسته شود و به ماشین لباسشویی نیز در یک سمت فشار وارد نشود.

۶- لباس‌های مشکی را به روش درستی خشک کنید

لباس‌های مشکی را به روش درستی خشک کنید

به عنوان یک فوت و فن شستن لباس مشکی باید بدانید که لباس‌های مشکی و تیره بهتر است در معرض هوا و دور از نور مستقیم خورشید خشک شوند. این کار موجب می‌شود تا ظاهر لباس‌های شما حفظ شود و رنگ آن‌ها تغییر نکند.

در صورتی که برای خشک کردن لباس‌ مشکی از خشک‌کن ماشین استفاده می‌کنید، حتماً کمترین دما را انتخاب کنید و مراقب باشید که لباس‌ها بیش از اندازه خشک نشوند. بهتر است لباس‌ها را کمی مرطوب از خشک‌کن ماشین خارج کنید و سپس در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

۷- لباس‌های مشکی را با آب سرد بشویید

نکته دیگری که به عنوان فرمول شستن لباس مشکی باید بدانید این است که این لباس‌ها باید با آب سرد شسته شوند تا رنگ کمتری را از دست بدهند. استفاده از آب سرد برای شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی و دست موجب می‌شود تا رنگ لباس تیره شما حفظ شود.

برای شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی حتماً سردترین دمای ممکن را برای شستشو انتخاب کنید. در صورتی که لباس شما خیلی کثیف است، می‌توانید دما را کمی زیاد کنید و سرعت چرخش ماشین لباسشویی را روی کمترین میزان قرار دهید.

۸- لباس‌های تیره را با چرخش زیاد، فشار و چنگ زدن نشویید

لباس‌های تیره را به روش مناسبی بشویید

چه قصد داشته باشید لباس‌های تیره و مشکی را در ماشین بشویید و چه با دست، باید از فشار دادن و چنگ زدن با دست و چرخش بیش از حد این لباس‌ها در ماشین لباسشویی اجتناب کنید. این کار موجب از دست رفتن رنگ پارچه‌های تیره و مشکی و بور شدن آن‌ها می‌شود. سعی کنید برای شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی از کوتاه‌ترین زمان و کمترین میزان چرخش استفاده کنید.

هر چقدر لباس‌های شما کمتر در ماشین لباسشویی بمانند، کمتر رنگ خود را از دست می‌دهند. برای شستن لباس‌های تیره با دست نیز از چنگ زدن و فشار دادن لباس در آب پرهیز کنید.

۹- برای لکه‌بری لباس مشکی از مشکین شوی استفاده کنید

بهتر است بدانید که استفاده از مایع سفید کننده برای لباس‌های مشکی و تیره اصلا مناسب نیست، اما زمانی که لکه‌هایی سخت روی لباس ایجاد شده که به سادگی برطرف نمی‌شود، می‌توانید از مایع شستشوی مخصوص لباس‌های تیره استفاده کنید که خاصیت لکه‌بری بالا بدون آسیب زدن به پارچه تیره را دارند یادتان باشد قبل از استفاده از هر ماده شوینده، حتماً برچسب روی لباس را مطالعه کنید.

مایع لباسشویی تیره و مشکی سافتلن

مایع لباسشویی تیره و مشکی سافتلن

احتمالا برای شما هم شناخته شده‌ترین مایع لباسشویی برای لباس‌های مشکی، مایع‌های با بطری تیره رنگ هستند. هر چند برندهای مختلفی اقدام به تهیه و تولید مایع‌های مشکین‌شوی می‌کنند اما در میان این شوینده‌ها، «مایع لباسشویی سافتلن مخصوص رنگ‌های تیره و مشکی»، با قدرت پاک کنندگی بالا، با وجود از بین بردن لکه‌های سخت و چربی، هیچ آسیبی به الیاف پارچه وارد نمی‌کند و به همین دلیل برای شستن لباس‌های مشکی گران‌قیمت و ظریف بسیار مناسب است. در کنار این‌ها، رنگ و درخشش لباس‌ها با استفاده از این شوینده به طور کامل حفظ خواهد شد.

بد نیست بدانید که این مایع لباس‌شویی بدون سفید کردن لباس‌ها، کار شست‌وشوی پارچه‌ها و لباس‌ها را به راحتی انجام می‌دهد. از طرف دیگر، بدون آسیب به ماشین لباسشویی و ایجاد رسوب و خوردگی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شست و شوی لباس‌های مشکی و تیره رنگ است.

اگر لباس‌ گران قیمتی دارید که نمی‌خواهید با شست‌وشوی آنها، کیفیت الیاف تغییر کند، مایع لباسشویی تیره و مشکی سافتلن می‌تواند از پارچه‌ها محافظت کرده و در عین حال، آنها را تمیز کند.

۱۰- شستن لباس مشکی با نمک را امتحان کنید

شستن لباس مشکی با نمک را امتحان کنید

برای اینکه رنگ لباس مشکی شما ثابت باقی بماند، می‌توانید مقداری نمک را در آب حل کنید. برای شستن لباس مشکی با نمک لباس را برای ۵ دقیقه در محلول آب و نمک قرار دهید. سپس لباس را بشویید.

این کار هم موجب تمیز شدن لباس مشکی می‌شود و هم رنگ آن را حفظ می‌کند. می‌توانید به جای نمک از مقداری سرکه نیز برای شستشوی لباس‌های مشکی در خانه استفاده کنید.

۱۱- برای شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی آن را پشت و رو کنید

رای شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی آن را پشت و رو کنید

بهترین فرمول شستن لباس مشکی این است که قبل از شستن لباس آن را پشت و رو کنید. با این روش ساده ماندگاری رنگ لباس‌ها بیشتر می‌شود و مواد شوینده روی لایه بیرونی لباس تأثیر کمتری می‌گذارند. برای این کار باید قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی آن‌ها را پشت و رو کنید، سپس با پایین‌ترین قدرت چرخش موتور ماشین آن‌ها را بشویید تا به رنگ و پارچه لباس آسیب وارد نشود.

حتما بخوانید  نقش اسباب بازی در آینده کودکان و رشد عاطفی و اجتماعی آن ها

در کنار رعایت این نکته، به کار بردن شوینده‌هایی با کارایی ویژه برای شست و شوی لباس‌های تیره و مشکی، می‌توانید کار شست‌وشو را راحت‌تر و بدون دردسر کند.

۱۲- مراقب رنگ‌دهی لباس مشکی به سایر لباس‌ها باشید

حتما برایتان پیش آمده که لباس مشکی یا تیره شما، به سایر لباس‌ها رنگ داده و آن‌ها را هم تیره کرده است. برای جلوگیری از رنگ دادن لباس مشکی به دیگر لباس‌ها، باید در نظر داشته باشید که شستن پارچه‌های مشکی و تیره،‌ قلق خودش را دارد. مثلا باید لباس‌ها را جداگانه بشویید و با رنگ‌های روشن و سفید در ماشین لباسشویی نیندازید. یا دمای آب را روی حالت سرد قرار دهید چون آب گرم، باعث رنگ‌دهی بیشتر این نوع پارچه‌ها می‌شود. همچین باید دور کند ماشین را برای شستن این پارچه‌ها انتخاب کنید و از شوینده‌های خیلی قوی استفاده نکنید.

مایع‌‌های لباسشویی که عنوان جنرال را با خود یدک می‌کشند، در تثبیت رنگ، موفق‌تر از سایر شوینده‌های لباس، عمل می‌کنند. به این معنی که این شوینده‌ها، با بیشترین توان، در مقابل رنگ‌دهی لباس‌ها عمل می‌کنند و این موضوع باعث جلوگیری از رنگ‌دهی لباس‌های تیره و مشکی (تا حد ممکن) شده و دیگر الیاف و لباس‌ها هم از رنگ گرفتن آن‌ها در امان می‌مانند. حتی این موضوع برای لباس‌های رنگی هم صدق می‌کند.

مایع لباسشویی جنرال سبز سافتلن ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ HD

مایع لباسشویی جنرال سبز سافتلن ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ HD

در این میان «مایع لباسشویی جنرال سبز در بطری‌های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ گرمی»، علاوه بر شست و شو و لکه‌بری تخصصی لکه‌های مختلف، مثل سایر انواع مایع شوینده سافتلن که در این مقاله معرفی کردیم، از تداخل رنگی البسه، جلوگیری کرده و رنگ آن‌ها را نیز تثبیت می‌کند. این مایع همچنین، از بور شدن لباس‌های مشکی، جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا لباس‌ها برای مدت زمان بیشتری نو و خوش‌رنگ بمانند. علاوه بر این برای شستن لباس‌های رنگی هم مناسب است و با کمک به تثبیت رنگ آنها، به خود لباس و دیگر البسه‌ای که همراه با آن شسته‌ می‌شوند، آسیب نمی‌رساند.

مایع لباسشویی جنرال سافتلن، به خاطر استفاده از آنزیم‌های تخصصی در فرمول شوینده‌های خود و با شست‌وشوی لباس‌ها در Ph و دمای مناسب‌تر، از البسه و پارچه‌های شما محافظت می‌کند. در نتیجه عمر پارچه‌ها و لباستان بالا می‌رود و در عین حال شادابی و درخشندگی آنها را حفظ می‌کند. همان‌طور که گفته شد، بهتر است از شوینده‌های قوی برای لباس‌هایتان استفاده نکنید تا رنگ و درخشش خود را به مرور از دست ندهند.

۱۳- در صورت شستن لباس مشکی با دست از سرکه استفاده کنید

بهترین روش برای شستشوی لباس‌های مشکی و تیره، شستن آن‌ها با دست است. در این روش آسیب کمتری به رنگ و بافت پارچه وارد می‌شود و ظاهر لباس نیز بهتر حفظ می‌شود. برای این کار باید در وان یا یک تشت یک فنجان سرکه سفید را با مقداری از هر کدام از مایع‌های شوینده لباس گفته شده در این نوشتار، مایع ظرفشویی و آب سرد ترکیب کنید.

سپس لباس مشکی خود را برای حدود نیم ساعت درون این ترکیب قرار دهید. در نهایت لباس را آبکشی کنید. استفاده از سرکه سفید موجب می‌شود تا رنگ لباس شما حفظ شود و بعد از شستشو رنگ خود را از دست ندهد و براق‌تر شود.

۱۴- برای شستن لباس مشکی با شامپو از شامپوهای ملایم استفاده کنید

برای شستن لباس مشکی با شامپو از شامپوهای ملایم استفاده کنید

شستن لباس مشکی با شامپو بهترین فوت و فن شستن لباس مشکی است که به دلیل شویندگی ملایم و نرم‌کنندگی که دارد، به حفظ ظاهر لباس‌های شما کمک می‌کند. برای نو کردن لباس مشکی رنگ و رو رفته و شستشوی لباس‌های مشکی با دست بهتر است از مقداری شامپو بچه استفاده کنید.

برای تهیه انواع مایع شستشوی لباس مشکی و تیره و انواع شامپو بچه از برندهای معتبر بازار به صورت خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

سوالات متداول

چگونه چادر و لباس‌ مشکی و تیره را بشوریم؟

بهترین روش شستن چادر و لباس مشکی در خانه استفاده از شوینده‌های مخصوص لباس‌های مشکی و تیره است. سعی کنید برای شستن این لباس‌ها از آب سرد استفاده کنید و در صورتی که لباس را با لباسشویی می‌شویید، آن را روی مدت زمان کوتاه و کمترین میزان چرخش و دور ماشین تنظیم کنید.

آیا شستن لباس مشکی با مشکین شوی واقعاً مؤثر است؟

شوینده‌های مخصوص لباس مشکی مثل مشکین شوی، دقیقاً برای لباس‌های تیره و مشکی طراحی شده‌اند و از همین رو رنگ لباس را حفظ می‌کنند و از بور شدن آن جلوگیری می‌کنند.

بهترین دمای آب برای شستن لباس‌های مشکی چه دمایی است؟

برای شستن لباس‌های مشکی سعی کنید از آب سرد و یا حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید.

آیا رنگ دادن لباس نشانه کیفیت پایین آن است؟

خیر. اتفاقا لباس‌هایی که رنگ ‌می‌دهند، از پارچه‌هایی درست شده‌اند که رنگ کردن آنها ‌سخت‌تر و حساس‌تر است. بنابراین رنگ را کمتر به خود جذب می‌کنند و این موضوع، باعث پس دادن رنگ آن‌ها، هنگام شست‌وشو خواهد شد. در بین لباس‌هایی که رنگ پس ‌می‌دهند، معمولا لباس‌هایی یافت ‌می‌شود که اتفاقا هم قیمت بالاتری داشته و هم از کیفیت دوخت بالایی برخوردارند. مثل پارچه‌های ابریشمی‌ که رنگ‌پذیری پایینی دارند و برخلاف جنس مرغوب پارچه‌شان، بیشتر از سایر انواع لباس رنگ ‌می‌دهند

نحوه شستن لباس مشکی با مایع ظرفشویی چگونه است؟

برای شستن لباس مشکی با مایع ظرفشویی باید آن را با مقداری سرکه و مایع لباسشویی ترکیب کنید. سپس این ترکیب را همراه با آب سرد در وان بریزید و لباس مشکی خودتان را برای نیم ساعت در آن قرار دهید تا تمیز شود.

 

منابع: marthastewart، wikihow، thespruce

کالابرگ الکترونیک