همه چیز درباره شبکه اجتماعی بی ریل (BeReal) | رقیب جدید اینستاگرام

همه چیز درباره شبکه اجتماعی بی ریل (BeReal) | رقیب جدید اینستاگرام


11 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شبکه اجتماعی بی ریل (BeReal)؛ رقیب جدید اینستاگرام

در مورد شبکه اجتماعی بی ریل (BeReal) ‌چیزی می‌دانید؟ برای اینکه بدانیم بی ریل چیست بد نیست ابتدا کمی در مورد اینستاگرام صحبت کنیم. اینستاگرام در حال حاضر به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های اجتماعی، نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا است. حدود ۹۰ درصد جوانان (بیشتر از هر گروه سنی دیگری) از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در مقابل آن آسیب‌پذیر هستند. در میان شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام بیش از دیگر پلتفرم‌ها، بر روان جوانان تاثیرات مخرب داشته‌ است. البته آثار مثبتی هم که اینستاگرام داشته، کم نبوده است. اما حالا یک اپلیکیشن در شبکه اجتماعی برای رفع آثار سوء اینستاگرام بر سلامت روان سر بر آورده است که مورد استقبال هم قرار گرفته است. بی‌ریل (BeReal) ‌در واقع یک برنامه فرانسوی برای نمایش خود واقعی خودمان است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به معرفی شبکه اجتماعی بی ریل و تمام جزییات مربوط به آن می‌پردازیم.

 

 

بی ریل چیست؟

 

بی ریل چیست؟

 

بی‌ریل BeReal یک شبکه اجتماعی جدید است که از آن به عنوان رقیب اینستاگرام و اسنپ‌چت یاد می‌کنند. در این برنامه همان‌طور که از اسمش پیدا است، هر فرد می‌تواند خود واقعی‌اش را به نمایش بگذارد. بنابراین امکان استفاده از فیلتر، افکت یا ادیت عکس و ویدئو وجود ندارد. این شبکه اجتماعی با این کار می‌خواهد مخاطبان برای نشان دادن خود واقعی‌شان دچار اضطراب و تمسخر و آزار از تصور منفی نسبت به بدن و چهره خود نشوند.

 

هدف بی ریل چیست؟

 

در یک نظرسنجی که «انجمن سلطنتی بهداشت عمومی انگلیس» انجام داده است، ۱۴۷۹ کاربر شبکه‌های اجتماعی در سنین ۱۴ تا ۲۴ سال شرکت کردند و از آنها خواسته شد بگویند که شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری بر اضطراب، افسردگی، تنهایی، آزار، تمسخر و تصور آنها از بدن خود دارد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اینستاگرام بدترین تاثیر را بر سلامت روانی جوانان داشته است. این شبکه اجتماعی که امکان اشتراک عکس و ویدیو را می‌دهد، بر تصویری که کاربران از بدن خود دارند، تاثیر منفی می‌گذارد. ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان زن در این نظرسنجی گفته‌اند که از بدن خود راضی نیستند.

ایده و هدف بی‌ ریل، ترویج اصالت، رک و حقیقی بودن است. این هدف برخلاف سایر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک است که مخاطب از قبل محتوایی را می‌سازد و آن را ویرایش و تدوین می‌کند. بنابراین معمولا آنچه شما در این شبکه می‌بینید، محتواهایی است که از قبل برنامه‌ریزی و آماده شده‌اند. این امکان در شبکه اجتماعی بی ریل وجود ندارد و در آنجا فقط می‌توانید خودتان باشید، در لحظه و بدون برنامه‌ریزی.

حتما بخوانید  ۱۰ روش مهم برای افزایش امنیت رایانه‌‌ای (Computer Security)

 

بیشتر بخوانید: ۳۰ سلبریتی اینستاگرام با بیشترین فالوور

 

شبکه اجتماعی بی‌ریل چطور کار می‌کند؟

 

شبکه اجتماعی بی‌ریل چطور کار می‌کند؟

 

شبکه اجتماعی بی‌ ریل طوری طراحی شده است که در آن می‌توانید عکس‌های خود را به نمایش بگذارید. اما برای به اشتراک‌گذاری عکس‌هایتان در BeReal فقط ۲ دقیقه فرصت دارید تا از خودتان یک عکس واقعی بگیرید که در حال انجام چه کاری هستید. به این صورت که اپلیکیشن به شما یک پیام هشدار می‌فرستد که از زمان دریافت پیام تا زمان گرفتن عکس، ۱۲۰ ثانیه فرصت دارید و از کاربر خواسته می‌شود که محتوا را دقیقا در همان زمان به اشتراک بگذارد.

 

روزانه چند پست می‌توان در بی ریل منتشر کرد؟

 

روزانه چند پست می‌توان در شبکه اجتماعی بی ریل منتشر کرد؟

 

برنامه بی ریل در طول روز، تنها یک پیام هشدار برایتان می‌فرستد که در آن زمان خودتان را برای به اشتراک گذاری عکس‌هایتان آماده کنید. این زمان هشدار می‌تواند در طول روز متغیر باشد و طی ساعت کاری یا ساعات غیرکاری به شما فرستاده شود. البته وقتی نظرات کاربران را می‌خوانید، متوجه می‌شوند که برخی از آن‌ها در مورد زمان ارسال پیام اعلام نارضایتی کرده‌اند چون این زمان مثلا در ساعات نیمه‌شب بوده است.

اما بی ریل در اصل هدف خود را بر این گذاشته است که شما در هر ساعتی از شبانه‌روز فرصت نشان دادن خود واقعی‌تان را داشته باشید. از طرفی برخی از کاربران به خاطر ساعات کاری متفاوت و شیفت شب، در این ساعت بیدار هستند و حتی ممکن است از به اشتراک گذاشتن عکسشان خوشحال شوند. در کل ایده خودِ واقعی بودن در شبکه اجتماعی باعث می‌شود در مورد زمان عکس گرفتن، نتوان پیش‌بینی خاصی انجام داد.

 

لایک و کامنت در بی ریل

 

در برنامه بی ریل خبری از لایک کردن نیست. این یعنی محتواها به میزان بازدیدی که می‌شوند، مورد نمایش عموم قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این، اگر بخواهید محتوایی را ببینید، مجبور به ارسال مطلب هستید. این یعنی تا زمانی که عکس خودتان را ارسال نکنید، نمی‌توانید تصاویر دوستانتان را ببینید.

در ضمن برای این که نشان دهید محتوای به اشتراک گذاری شده توسط دوستان را پسندیده‌اید، باید یک عکس سلفی بگیرید یا کامنت بگذارید و با دو بار ضربه زدن روی عکس، نمی‌توانید لایک کنید.

 

چه کسانی محتوای شما را در شبکه اجتماعی بی ریل می‌بینند؟

 

در بی ریل هم امکان انتشار تصاویر به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی وجود دارد. اگر به اشتراک گذاری، عمومی باشد، همه کاربران بی ریل می‌توانند محتوا را ببینند و اگر به صورت خصوصی آن را منتشر کنید، فقط کسانی می‌توانند آن را ببینند که در لیست مخاطبان شما قرار دارند.

 

در شبکه اجتماعی BeReal هر محتوا چقدر می‌ماند؟

 

هر محتوا در بی ریل چقدر می‌ماند؟

 

در شبکه اجتماعی بی ریل برخلاف اینستاگرام، محتوا برای طولانی مدت در صفحه شخصی‌تان نمی‌ماند. عکسی که به اشتراک می‌گذارید، روز بعد در همان لحظه‌ای که فرصتی برای گرفتن و اشتراک‌گذاری یک عکس جدید پیش می‌آید، ناپدید می‌شود. همراه با پاک شدن خودکار عکس، کامنت‌هایی هم که در مورد عکس گرفته‌اید، پاک می‌شوند.

 

حتما بخوانید  نگاهی به زندگینامه استیو جابز | مردی که جهان را تغییر داد

نشان دادن موقعیت مکانی در بی ریل

 

همان طور که می‌دانید در اینستاگرام، موقعیت مکانی به صورت خودکار پست نمی‌شود و شما می‌توانید بعد از پست کردن عکس یا محتوای خود، موقیت مکانی خود را انتخاب کنید. حتی در اینستاگرام می‌توانید در مورد موقعیت جغرافیایی‌تان دروغ بگویید.

اما شبکه اجتماعی بی ریل، به طور خودکار موقعیت مکانی شما را با عکس شما پست می‌کند، مگر اینکه این ویژگی را در تنظیمات برنامه‌تان غیرفعال کنید. حتی بی ریل، نسخه مخصوص به خود Snapmaps را دارد.

این اپلیکیشن بر اساس پست‌های هر روزه شما می‌تواند داده‌هایی را جمع‌آوری کند که تصویری از عادت‌های شما را ترسیم می‌کند، این امکان در رقبای بی ریل وجود ندارد. شاید جالب باشد بدانید که این اپلیکیشن می‌تواند مکان دقیق شما را به اشتراک بگذارد.

دقت کنید که موقعیت مکانی شما فقط محدود به شهر یا مکان عمومی که در آن قرار دارید نیست، بلکه می‌تواند خانه شما را روی نقشه نشان دهد. البته، این برنامه قول می‌دهد که داده‌ها و اطلاعات شما را به اشخاص ثالث نفروشد، هرچند هنوز هم در مورد این موضوع بین کاربرانش، نگرانی‌هایی وجود دارد.

 

میزان موفقیت شبکه اجتماعی بی ریل

 

اپلیکیشن بی ریل از برنامه‌هایی است که به تازگی معرفی شده است ولی در همین مدت کوتاه هم تعداد زیادی مخاطب را به سمت خود جذب کرده است. در حال حاضر بی ریل در فرانسه، در میان ۱۰ برنامه برتر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد که بیشترین بارگیری در اپ استور را به خود اختصاص داده است.

در ایالات متحده آمریکا هم این برنامه در رتبه‌های ۱۰۰ برنامه برتر قرار دارد. اما در کل این برنامه در رتبه ۶۱ دانلود را داشته و مورد توجه بسیاری افراد قرار گرفته است. طبق گفته Lexi Sydow، رئیس اطلاعات در data.ai، بی ریل ۵ میلیون بار در سراسر جهان دانلود شده و ۳/۲ میلیون از این دانلودها، متعلق به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بوده است.

 

دانلود و نصب اپلیکیشن BeReal

 

دانلود و نصب اپلیکیشن BeReal

 

اگر می‌خواهید در شبکه اجتماعی بی ریل عضو شوید، کافی است برنامه آن را بارگذاری کنید. دانلود برنامه بی ریل بسیار ساده است. برای این کار به App Store در دستگاه iOS یا Play Store در دستگاه Android بروید و BeReal را جست‌وجو کنید. سپس، برنامه را دانلود و نصب کنید. برنامه اطلاعاتی در مورد شماره تماس (برای ارسال کد امنیتی ثبت نام)، نام کاربری و تاریخ تولد از شما می‌خواهد. پس از آن می‌توانید شروع به استفاده از این شبکه اجتماعی کنید.

 

سوالات متداول

 

هر روز چند عکس می‌توان در بی ریل به اشتراک گذاشت؟

 

هر روز یک پیام هشدار از بی ریل ارسال می‌شود که تا ۲ دقیقه فرصت دارید عکستان را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.

 

تفاوت بی ریل با اینستاگرام چیست؟

 

هر دو اپلیکیشن برای نمایش و به اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو به کار می‌روند ولی در بی ریل امکاناتی مثل فیلتر و ادیت عکس وجود ندارد. همچنین عکس‌ها با زدن دو ضربه لایک نمی‌گیرند. بعد از ۲۴ ساعت هم عکستان از صفحه‌تان پاک می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک