راهنمای کامل نصب و استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس (Clubhouse)

راهنمای کامل نصب و استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس (Clubhouse)


5 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونگی نصب و استفاده از کلاب هاوس (Clubhouse)

کلاب هاوس، جدیدترین برنامه شبکه اجتماعی پر مخاطب است که این اواخر نامش بر سرزبان ها افتاده است. با ما در مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره چگونگی نصب و استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس و سایر جزییات آن بدانید.

 

افراد مشهور زیادی در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس (Clubhouse)» حضور دارند. برای عضویت در این شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت، نیاز به دعوتنامه دارید. فعلا چین اولین کشوری است که این شبکه اجتماعی را فیلتر کرده است. در حال حاضر، ارزش کلاب هاوس بالای ۱ میلیارد دلار برآورد می شود. و به تازگی هم شمار کاربران کلاب هاوس از مرز ۱۰ میلیون گذشته است.

 

برنامه های شبکه اجتماعی معمولا به همان سرعتی که سر از فضای مجازی در می آورند، محو می شوند. شکست برخی از این شبکه های اجتماعی به دلیل کپی برداری شرکت های بزرگتر است. برخی از این برنامه های شبکه اجتماعی نیز خریداری و در شرکت های بزرگتر ادغام می شوند. همچون برنامه «واین (Vine)» که توسط توییتر خریداری شد. اپ واین، امکان ساخت ویدئوهای کوتاه ۶ ثانیه ای را فراهم می کرد. از همین روی هم باید گفت که جلب توجه کاربران در اینترنت برای مدت طولانی، دستکم آنقدری که سر زدن به برنامه شبکه اجتماعی بدل به عادت شود، کاری بسیار دشوار است.

 

ولی حالا ظاهرا کلاب هاوس با حمایت جمعی از بزرگان سیلیکون ولی (قلب شرکت های فناوری جهان) همچون ایلان ماسک، مارک زاکربرگ وبسیاری دیگر توانسته حداقل موقتا با استقبال بی نظیری مواجه شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از مهمترین سوالات شما درباره چگونگی نصب و استفاده از اپلیکیشن شبکه اجتماعی کلاب هاوس پاسخ دهیم.

 

 

برنامه شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» چیست؟

 

برنامه شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» چیست؟

 

کلاب هاوس، یک برنامه شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت است که کاربران در «روم ها» یا «اتاق های» آن به بحث و گفتگو در مورد موضوعات مختلف می پردازند. برای کسانی که با محیط این برنامه شبکه اجتماعی چندان آشنا نیستند، شاید بهتر باشد بگوییم که محیط این برنامه چیزی شبیه یک ویدیو کنفرانس و تماس تصویری گروهی منتهی در فضای عمومی تر و البته به صورت صوتی است.

 

انواع اتاق های کلاب هاوس هم بی شمار هستند، تقریبا در مورد هر موضوعی می توانید در کلاب هاوس در اتاقی عضویت پیدا کنید و به مباحث آن گوش دهید. ولی قالب فعلی کلاب هاوس به این ترتیب است که در هر اتاق گروه محدودی برای عده ای دیگر که تنها شنونده هستند به بحث و گفتگو می پردازند. به این جهت، حضور در برخی از اتاق های این برنامه شبکه اجتماعی شبیه به گفتگوهای تدکس و شنیدن پادکست های گفتگو محور است. البته طبیعت چنین گفتگوهای اجتماعی بی نظمی و بحث های داغ و واکنش های آنی است. همین قالب نیز باعث می شود که شاهد گفتگوهای صریح و بی پروایی باشیم که کمتر می توان در سایر شبکه های اجتماعی سراغ گرفت.

 

به این جهت شنیدن برخی از گفتگوها در اتاق های کلاب هاوس به خصوص در مورد مباحثی که برای کاربران اهمیت دارد و همچنین نبود فشار برای حضور در گفتگوها برای سایر کاربران، می تواند روش سرگرم کننده خوبی برای وقت گذرانی باشد. حضور در روم های این برنامه شبکه اجتماعی به خصوص در این دوران کرونا که انزوا سبک زندگی قالب است، می تواند برای بسیاری از کاربران دلگرم کننده نیز باشد. در ادامه در مورد چگونگی نصب و استفاده از کلاب هاوس بیشتر بخوانید.

حتما بخوانید  چگونه از تکنولوژی برای خلق آینده استفاده می کنیم؟

 

 

ثبت نام در برنامه کلاب هاوس چگونه انجام می شود؟

 

چطور در برنامه کلاب هاوس ثبت نام کنیم؟

 

کلاب هاوس فعلا این محدودیت را برای عضویت گذاشته که تنها امکان عضویت در آن از طریق دعوت نامه وجود داشته باشد. اما چطور باید دعوتنامه کلاب هاوس را گرفت. برای گرفتن دعوتنامه کلاب هاوس باید کسی که پیش از شما در برنامه شبکه اجتماعی عضویت دارد و شما را می شناسد، برایتان دعوت نامه ارسال کند. پس از اینکه دعوت نامه عضویت کلاب هاوس برای شما ارسال شد می توانید به این برنامه شبکه اجتماعی بپیوندید. برای ثبت نام در این برنامه شبکه اجتماعی باید یک شماره تلفن و نام کاربری در اختیار برنامه قرار دهید. شخصی که اقدام به دعوت شما می کند نیز نیاز به شماره تلفن شما دارد. پس از اینکه لینک دعوت نامه را دریافت کردید می توانید مراحل ثبت نام را گام به گام دنبال کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین اپلیکیشن های رایگان آیفون در ۲۰۲۰ « 

 

 

چگونه پروفایل کلاب هاوس بسازیم؟

 

پس از نصب و ورود به اپ، می توانید همچون سایر برنامه های شبکه اجتماعی پروفایل خودتان را در کلاب هاوس بسازید. البته ظاهرا توسعه دهندگان این برنامه شبکه اجتماعی با گسترش سایر شبکه های اجتماعی مشکلی ندارد و گزینه ای برای اتصال به توییتر و اینستاگرام را به کاربران خود داده است. می توانید بدون ساختن پروفایل تنها به توییتر خود متصل شوید و از عکس و پروفایل توییتر استفاده کنید. سوای این موارد، اگر با اینستاگرام یا توییتر کار کرده باشید، به راحتی می توانید با این برنامه شبکه اجتماعی هم کار کنید. رابط کاربری کلاب هاوس بسیار ساده است. همین باعث می شود که با تنها چند دقیقه وقت گذاشتن، می توانید به راحتی از تمام بخش های آن سردربیاورید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ حقیقت جالب درباره شبکه جهانی اینترنت « 

 

 

کلاب هاوس چطور کار می کند و چطور آن را نصب کنیم؟

 

کلاب هاوس چطور کار می کند؟

 

برنامه کلاب هاوس تا پیش از این تنها برای دستگاه های iOS قابل دسترسی بود. ولی از ۱۹ اردیبهشت امسال نسخه اندرویدی این اپ شبکه اجتماعی نیز در اپ استور عرضه شد. با این حال، چنانچه گفتیم تفاوت برنامه کلاب هاوس با بسیاری از سایر شبکه های اجتماعی در این است که شما تنها با دعوت نامه می توانید به عضویت این شبکه اجتماعی در بیایید. به این ترتیب، کاربرانی که قبل از شما در این برنامه شبکه اجتماعی حضور دارند باید دعوت نامه ای برای شما ارسال کنند تا امکان عضویت در این شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت را پیدا کنید.

 

 

نحوه ایجاد روم در کلاب هاوس به چه شکل است؟

 

اتاق های این برنامه شبکه اجتماعی برخلاف توییتر یا گروه های فیسبوک، کاملا باز نیستند. بلکه بیشتر شبیه ویدئو کنفرانس ها هستند. گروهی از افراد نیز در این گروه ها به عنوان ناظر عمل می کنند و دیگرانی نیز مجری هستند امکان صحبت کردن را دارند. می توانید با هاله خاکستری رنگی که دور عکس پروفایل هر کدام از کاربران نمایان می شود، بفهمید کدام یک از کاربران در حال صحبت است. با این حال هر کدام از کاربران خودشان می توانند یک اتاق یا روم باز (Open) ایجاد کنند. یعنی هر کسی می تواند در این اتاق عضو شود و یک رویداد ایجاد کند.

حتما بخوانید  5 ترفند موثر و مفید آموزش نگارش ایمیل کاری حرفه‌ای

 

در مقابل، اتاق های گفتگوی اجتماعی (Social) را نیز در این برنامه شبکه اجتماعی داریم که تنها کسانی که دنبال می کنید می توانند به آن بپیوندند. در همین حال اتاق های بسته (Closed) نیز وجود دارند که تنها مختص میهمانانی هستند که به اتاق دعوت می شوند. کاربران همچنین امکان دنبال کردن کلاب‌ ها (Clubs) را نیز در کلاب هاوس دارند.

 

 

نحوه عضویت در گروه ها و اتاق های مختلف

 

نحوه عضویت در گروه ها و اتاق های مختلف

 

کلاب ها اساسا گروه هایی هستند که کسانی که به موضوعات مشترکی علاقه دارند، اتاق ها یا روم های مختلفی را درباره آن موضوعات برگزار می کنند. به این جهت، دنبال کردن کلاب هایی که به موضوعات یا اعضای آنها علاقه مند هستید، می تواند روش بسیار خوبی برای پیدا کردن اتاق های مناسب باشد.

همچنین می توانید با کلیک روی آیکون تقویم، فهرست پیشنهادی یا فهرست مرتب نشده ای از اتاق هایی را که  گفتگوهایشان در زمان های مختلف برگزار می شود مشاهده کنید. در حال حاضر اپ کلاب هاوس چندان به لحاظ بصری برنامه شبکه اجتماعی جذابی نیست. معمولا ردیف های طولانی از پروفایل های زیاد و عکس های روی پروفایل ها در آن دیده می شود که با توجه به تمرکز آن بر صوت منطقی نیز به نظر می رسد. در همین حال، فعلا از آنجایی که کلاب هاوس شبکه اجتماعی در حال توسعه است، گزینه ای برای حذف حساب کاربری در اختیار کاربران قرار نداده است.

 

 

کدام افراد مشهور در برنامه کلاب هاوس عضویت دارند؟

 

کدام افراد مشهور در برنامه کلاب هاوس عضویت دارند؟

 

شاید مشهورترین کسی که در اتاق های گفتگوی کلاب هاوس حضور پیدا کرده، ایلان ماسک، مدیر عامل اجرایی تسلا و اسپیس ایکس باشد که همین حضور او باعث به وجود آمدن هیاهویی پیرامون این شبکه اجتماعی شد. اعلام حضور ایلان ماسک در یک گفتگوی شبانه باعث شد که بسیاری از دنبال کنندگان او در شبکه های اجتماعی به سرعت به این برنامه شبکه اجتماعی بپیوندند. تقریبا بلافاصله پس از شروع گفتگوی ماسک بود که راهروها یا تالارهای گفتگوی زیادی به وجود آمدند که اتاق های جایگزینی برای گوش دادن به صحبت های او را در اختیار کاربران قرار می دادند.

 

اتاق اصلی که ایلان ماسک در آن صحبت می کرد، خیلی زود به سقف ۵۰۰۰ کاربر رسید. دیگر چهره مشهوری که در گفتگوهای این برنامه شبکه اجتماعی شرکت کرده، مارک زاکربرگ، مدیرعامل اجرایی فیسبوک بوده است. البته به دلیل مشکلی که در سرور کلاب هاوس به وجود آمد، گفتگوی زاکربرگ ناتمام ماند تا چندان سروصدایی پیرامون این گفتگو به پا نشود.

 

اپرا وینفری، دریک (رپر)، کریس راک (کمدین)، لیندسی لوهان (بازیگر) از دیگر چهره های آشنایی بودند که در این برنامه شبکه اجتماعی حضور پیدا کردند. در ایران نیز گفتگویی که اواخر فروردین بین بین مصطفی فقیهی و فائزه هاشمی رفسنجانی در یکی از اتاق های کلاب هاوس برگزار شد، رکورد پرمخاطب ترین گفتگوی کلاب هاوس برای فارسی زبانان را به ثبت رسانده است. حدود ۲۴ هزار کاربر این گفتگو را به صورت زنده دنبال می کردند. با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نظر می رسد در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، شاهد برگزاری بسیاری از اتاق های این شبکه اجتماعی با محور انتخابات و مناظره های بین کاندیداهای ریاست جمهوری خواهیم بود.

 

 

منبع: washingtonpost، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک