۷ علت زرد شدن برگ بنجامین و روش های درمان آن

۷ علت زرد شدن برگ بنجامین و روش های درمان آن


3 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت زرد شدن برگ بنجامین

بنجامین یک گیاه فوق العاده محبوب برای نگهداری در محیط های آپارتمانی محسوب می شود. گیاهی با ظاهر زیبا و جذاب که به مراقبت خاص و ویژه ای نیاز ندارد. برگ های آویزان و براق این گیاه طراوت و نشاط فوق العاده ای به فضا می بخشد. اما درست زمانی که گیاه ظاهراً در بهترین وضعیت خود قرار دارد، ممکن است ناگهان متوجه زرد شدن برگ های آن شوید. اما چرا این اتفاق می افتد؟ در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم شما را با علت زرد شدن برگ بنجامین و روش مراقبت از این گیاه آپارتمانی آشنا کنیم.

 

 

۱- آبیاری کم گیاه، مهم ترین علت زرد شدن برگ بنجامین

 

آبیاری کم گیاه، مهم ترین علت زرد شدن برگ بنجامین

 

بنجامین گیاهی است که به آبیاری منظم نیاز دارد. اگر گیاه شما خشک شود و آب کافی نداشته باشد برگ های آن شروع به زرد شدن می کنند. گاهی اوقات علت ریختن برگهای بنجامین نیز همین موضوع است. برای آبیاری بنجامین باید خاک گیاه تا عمیق چند سانتی متری کاملاً خشک باشد. برای این کار می توانید انگشت خود را درون خاک فرو کنید. در صورتی که خاک خشک است، آن را به طور کامل آبیاری نماید. سپس یک زیر گلدانی زیر گلدان آن قرار دهید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش کاشت ۱۰ گیاه دارویی در باغچه و گلدان «

 

 

۲- آبیاری بیش از اندازه، علت ریختن برگهای بنجامین و زرد شدن آن

 

آبیاری بیش از اندازه، علت ریختن برگهای بنجامین و زرد شدن آن

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

آب دادن بیش از اندازه نیز درست مثل آب کم می تواند موجب زرد شدن و ریختن برگ های بنجامین شود. گاهی اوقات آبیاری زیاد گیاه موجب پوسیدن شاخه های بنجامین نیز می شود. برای آبیاری بنجامین باید اجازه دهید خاک گیاه کاملاً خشک شود و مطمئن شوید که در زیر گلدانی گیاه نیز هیچ آبی وجود ندارد. معمولاً زرد شدن برگ های پایینی گیاه که نزدیک به خاک هستند، نشانه آبیاری بیش از حد و نور کم است. از همین رو بهتر است تعداد دفعات آبیاری گیاه را کمتر کنید و آن را در محلی با نور مناسب قرار دهید. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه می تواند موجب پوسیده شدن ریشه گیاه شود.

 

 

۳- تعویض مکان گلدان، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

تعویض مکان گلدان، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

برخی اوقات انتقال گلدان بنجامین از یک اتاق به اتاق دیگر می تواند علت زرد شدن برگ بنجامین باشد. تغییر شدت نور و دما در مکان جدید می تواند نیاز گیاه به آب را تغییر دهد. به علاوه در بسیاری از مواقع زرد شدن برگ گیاه بعد از جابجایی موفق است. زمانی که گیاه به مکان جدید خود عادت کند، برگ ها دوباره شروع به رشد می کنند و سبز می شوند.

حتما بخوانید  آموزش کامل کاشت گوجه فرنگی در خانه مرحله به مرحله

 

 

بیشتر بخوانید » ۸ گیاه بالارونده آپارتمانی با رشد سریع «

 

 

۴- تغییر آب و هوا، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

تغییر آب و هوا، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

انتقال گیاه از یک محیط سرد به جای گرم، یا از کنار بخاری به کنار پنجره می تواند موجب زرد شدن برگ های گیاه شود. اگر جای گیاه را عوض کرده اید و یا آن را از شهر دیگری به خانه تان منتقل کرده اید، باید ببینید که چه تغییراتی در شرایط آب و هوایی آن ایجاد شده است. اگر گیاه تا به حال در محیطی مرطوب بوده، بهتر است شما هم چندین بار در روز آن را اسپری کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم شود. به طور معمول بنجامین به دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارد. گرما و سرمای بیش از اندازه نیز می تواند به گیاه آسیب برساند و موجب ریختن برگ های گیاه بنجامین ابلق زیبای شما شود.

 

 

۵- نور نامناسب، علت ریختن برگهای بنجامین

 

نور نامناسب، علت ریختن برگهای بنجامین

 

بنجامین باید برای رشد در مکانی با نور غیرمستقیم و زیاد قرار بگیرد. نور بیش از حد و فضای تاریک برای رشد گیاه مناسب نیست. زمانی که بنجامین زیر نور مستقیم آفتاب باشد، برگ های آن زرد و قهوه ای می شود. از طرف دیگر تاریک بودن فضا نیز می تواند به گیاه آسیب برساند. سعی کنید بنجامین را در مکانی پشت پنجره با نور غیر مستقیم قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ گیاه سایه دوست و مقاوم آپارتمانی «

 

 

۶- عدم کوددهی مناسب، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

عدم کوددهی مناسب، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

برای پرپشت شدن بنجامین و رشد برگ های آن می توانید ماهی یک بار به آن کود دهید. اما کود بیش از اندازه به گیاه موجب تجمع نمک در خاک می شود. این موضوع موجب می شود تا برگ گیاه زرد و پیر شود. اگر متوجه شدید که مقداری زیادی کود به گیاه داده اید، بهتر است به خوبی خاک را آبیاری کنید تا مقدار کود اضافی از زیر گلدان خارج شود. سپس زیر گلدانی گیاه را تخلیه کنید. اگر در سطح گلدان خاک حالتی سفید و پوسته ای شده است، می تونید گلدان را در سطح آب غوطه ور کنید تا نمک ها و کودهای اضافی از آن خارج شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۸ روش آسان و خانگی تولید کود و کمپوست «

 

 

۷- خشکی بیش از حد هوا، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

خشکی بیش از حد هوا، علت زرد شدن برگ بنجامین

 

در بسیاری از مناطق هوا در زمستان یا تابستان فوق العاده خشک است. خشکی بیش از حد می تواند عامل مهم دیگری برای زرد شدن برگ های بنجامین باشد. برای رفع این مشکل باید چند بار در روز گیاه را غبار پاشی کنید. برای این کار برگ های گیاه را از فاصله کمی دورتری اسپری کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم شود.

 

 

اگر مشکل گیاه بنجامین با موارد بالا حل نشد چکار کنیم؟

 

اگر مشکل گیاه بنجامین با موارد بالا حل نشد چکار کنیم؟

 

اگر میزان رطوبت، آب دهی و دمای گیاه را کنترل کردید اما باز هم برگ بنجامین شما زرد شد، بهتر است کمی اساسی تر مشکل را بررسی کنید. برای رفع این مشکل بهتر است ابتدا شاخ و برگ های گیاه را با دقت بررسی کنید. ببینید مشکلی در گیاه وجود دارد یا شاخه ها آن سالم است؟ در این شرایط بهتر است خاک بنجامین را به طور کامل عوض کنید. برای این کار خاک گیاه را کاملاً خالی کنید. سپس گلدان را با آب و صابون بشویید. سپس گیاه را در همان گلدان با خاک جدید بکارید. بار دیگر میزان نور، رطوبت و عوامل محیطی گیاه را بسنجید و ببینید چه تغییر ناگهانی در شرایط گیاه ایجاد شده است.

حتما بخوانید  آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه

توجه داشته باشید که آبیاری گیاه در فصل های مختلف متفاوت است. بنجامین در زمستان به میزان آب کمتری نیاز دارد. در بهار و تابستان باید به اندازه ای به گیاه آب دهید که از انتهای گلدان خارج شود. قبل از آب دادن همیشه خاک را بررسی کنید و اگر تا چند سانتی متری خاک خشک بود، به آن آب دهید.

 

 

نکاتی که باید در مورد گیاه بنجامین بدانید

 

نکاتی که باید در مورد گیاه بنجامین بدانید

 

  • عمر مفید گیاه بنجامین ۱۰ تا ۱۵ سال است.
  • گیاه بنجامین به فضای روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. نور مستقیم و شدید موجب سوختن برگ های بنجامین می شود.
  • علت کوچک شدن برگهای بنجامین می تواند نبود مواد مغذی کافی در خاک باشد. بهتر است هر سه هفته یک بار یک کود گیاهی رقیق شده به بنجامین بدهید.
  • برای عوض کردن گلدان بنجامین بهتر است این کار را در بهار انجام دهید. می توانید سالی یک بار در بهار گلدان گیاه را عوض کنید تا بهتر رشد کند.
  • گیاه بنجامین معمولاً در فضای بسته داخل خانه بهتر از فضای بیرون رشد می کنند.
  • برای پر رنگ شدن بنجامین و شاداب شدن برگ های آن باید رطوبت بالای ۴۰ درصد را برای گیاه فراهم کنید. برای این کار می توانید زیر گلدانی گیاه را از آب پر کنید و یا از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • برای براق شدن برگ بنجامین باید هر ۲ هفته یک بار برگ های گیاه را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. برای این کار باید هر برگ را به صورت جداگانه در دست بگیرید. سپس به آرامی تمیز کنید تا پاره نشود.
  • گاهی اوقات علت قهوه ای شدن برگ بنجامین، آفات هستند. برای از بین بردن آفات باید برگ های گیاه را با آب و صابون مخصوص بشویید.
  • در انتهای تابستان شاخ و برگ های بنجامین را هرس کنید. باید گیاه را طوری هرس کنید که نور به همه بخش های آن بتابد. توجه داشته باشید که هیچگاه بیشتر از ۱/۳ گیاه را هرس نکنید. چسبناک شدن برگ بنجامین بعد از هرس کردن طبیعی است. اما بهتر است دستکش بپوشید تا این شیره ها با دست شما برخورد نکنند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

بنجامین گیاهی محبوب و فوق العاده زیبایی است که اگر از آن به درستی مراقبت کنید تا سال ها می توانید از زیبایی وصف ناپذیر آن لذت ببرید. برای مراقبت از گیاه بنجامین سعی کنید به آبیاری گیاه توجه کنید. هیچگاه بیش از اندازه به بنجامین آب ندهید و مراقب خشک شدن خاک آن نیز باشد. رطوبت، کود دهی و شرایط آب و هوایی گیاه را بررسی کنید و در صورت زرد شدن برگ های گیاه، هر چه سریع تر علت آن را پیدا کنید.

 

 

منابع: hunker، askinglot، wikihow

 

کالابرگ الکترونیک