جزئیات یارانه جدید سال ۱۴۰۱ | پاسخ به سوالات یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی

جزئیات یارانه جدید سال ۱۴۰۱ | پاسخ به سوالات یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی


21 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جزییات یارانه جدید

یارانه جدید سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ طی جدیدترین اخبار منتشر شده از صدا و سیما و مطبوعات رسمی کشور، مبلغ یارانه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده و به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت به خاطر برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی از روی کالاهای اساسی است که طبق بودجه سال جدید، این ارز با ارز ۲۳ هزارتومانی جایگزین خواهد شد. این تغییر در ارز، به تبع باعث ایجاد تغییر در قیمت‌ کالاها و تاثیر آن بر معیشت خانوار خواهد شد. ما در این مقاله از مجله کوروش به بررسی تمام جزییات یارانه جدید سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم و به سوالات مربوط به یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پاسخ خواهیم داد. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

یارانه کمک معیشتی برای هر نفر چقدر است؟

 

یارانه کمک معیشتی برای هر نفر چقدر است؟

 

طبق برنامه‌ریزی و تصمیم سازمان برنامه و بودجه، برای ۳ دهک اول، این مبلغ نفری ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم، مبلغ یارانه جدید سال ۱۴۰۱، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بنابراین خانواده‌های تک نفره و دو نفره نسبت به یارانه قبلی، ۳ برابر، خانوار سه نفره، ۳/۳ برابر، خانواده‌های چهار نفره ۳/۴ برابر و خانواده‌های پنج نفره ۳/۵ برابر میزان قبل، یارانه دریافت خواهند کرد.

برای اطلاعات بیشتر بد نیست بدانید که حدود ۳۰ درصد جامعه شامل دهک‌های ۱ تا ۳ هستند و ۶۰ درصد جامعه در دهک‌های ۴ تا ۹ قرار دارند. ۱۰ درصد جمعیت نیز به عنوان دهک‌های برخوردار و بی‌نیاز از حمایت یارانه‌ای‌ دولت شناسایی شده‌اند و به آن‌ها یارانه تعلق نخواهد گرفت.

 

قیمت چه کالاهایی تغییر نمی‌کند؟

 

از آن جایی که نگرانی درباره تغییر قیمت‌ها بین مردم افزایش یافته است، طبق وعده دولت، با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی، در قیمت نان سنتی، قیمت دارو  و بنزین، تغییری ایجاد نخواهد شد.

 

چه زمانی مبلغ یارانه کمک معیشتی پرداخت می‌شود؟

 

بر اساس اعلام هیات دولت، تا وقتی زیرساخت‌های فنی برای صدور کالا برگ الکترونیک آماده شود، یارانه کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر زمان کالا برگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  معرفی ۵ بو و رایحه‌ای که وادارتان می‌کند پول خرج کنید

تخمین زده می‌شود که زیر ساخت‌های مربوط به کالابرگ الکترونیک طی یک تا دو ماه آینده آماده شود و در عین حال فرآیند آغاز پرداخت یارانه به مشمولان دریافت یارانه، در روزهای اخیر آغاز شده است.

 

جزییات یارانه نان و دارو

 

بر اساس طرح یارانه جدید سال ۱۴۰۱، همه ایرانی‌ها، چه کسانی که مشمول دریافت یارانه هستند و چه کسانی که به آن‌‌ها یارانه تعلق نمی‌گیرد، می‌توانند از یارانه نان و دارو استفاده کنند.

همچنین طبق سیاست حمایتی دولت، بر اساس طرح حمایتی وزارتخانه راه و شهرسازی، دولت در حال تصویب لایحه‌ای است که بر اساس آن، از مستاجران در برابر افزایش بی‌رویه اجاره‌بها حمایت صورت بگیرد. مشابه این طرح در وزارت بهداشت و درمان در حال بررسی است که با پوشش بیمه‌ سلامت از بیماران به صورت رایگان حمایت شود.

 

یارانه جدید سال ۱۴۰۱ چگونه واریز می‌شود؟

 

یارانه جدید سال ۱۴۰۱ چگونه واریز می‌شود؟

 

بر اساس تصمیم دولت، از این پس، کلیه یارانه‌ها که به صورت جداگانه طی یک ماه پرداخته می‌شده است، در سال جدید، به صورت یکپارچه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. بنابراین پرداخت‌های انتقالی به مردم، یکپارچه‌سازی خواهد شد. برای مثال مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان با لحاظ کردن یارانه ۴۵۵۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود.

 

چرا برای برخی افراد مبلغ واریز یارانه کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان است؟

 

بر اساس مشاهدات صورت گرفته و اعلام مردم، در میان مبالغ واریزی به حساب برخی از سرپرست‌های خانوار، رقم واریزی کمتر از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. این موضوع برای برخی افراد باعث ایجاد ابهام و سردرگمی شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل تفاوت رقم پرداختی به قسط وام یک میلیون تومانی «کمک معیشتی کرونا» برمی‌گردد.

به بیان دیگر، این مابه‌التفاوت به خاطر کسر شدن مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطا شده در دولت قبل است که در مبلغ یارانه جدید، حساب و از مبلغ آن کم شده است.

 

چرا برای برخی، بیش از رقم تعیین شده در یارانه جدید سال ۱۴۰۱ واریز شده است؟

 

طبق بررسی‌ها برای برخی از سرپرستان خانوار، مبالغ واریزی،‌ رقمی معادل با دو برابر ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است که این افزایش مربوط به مبلغ یارانه برای دو ماه است. علاوه بر این برای برخی افراد، مبلغ واریزی برای دو نفر بوده است. اما در صورتی که مبلغ یارانه کرونا از این میزان کسر شود، این کسری روی قیمت کل واریزی اعمال خواهد شد و رقمی که به دست می‌آید، کمتر از ۶۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

 

چه زمانی می‌توان مبالغ یارانه جدید سال ۱۴۰۱ را برداشت کرد؟

 

چه زمانی می‌توان مبالغ یارانه‌ جدید سال ۱۴۰۱ را برداشت کرد؟

 

بنا بر تصمیم دولت جدید،‌ در حال حاضر امکان برداشت مبلغ یارانه از حساب سرپرستان خانوار وجود ندارد و برای برداشت و استفاده از این مبلغ باید منتظر اطلاع‌رسانی دولت از طریق رسانه‌ها باشید. این اطلاع‌رسانی طی روزهای آتی با جزییات بیشتری در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید  بهترین روش های شستشوی انواع توت تازه و خشک

 

یارانه جدید سال ۱۴۰۱ در حساب کدام بانک‌ها واریز می‌شود؟

 

واریز ۴۰ درصد از کل یارانه‌ها از طریق دو بانک «ملی» و «ملت» انجام می‌شود. طبق اعلام دولت، تاکنون برای ۷۲ میلیون ایرانی، یعنی ۲۳ میلیون خانوار، یارانه جدید واریز شده است.

 

چطور اعتراض یا ابهام درباره یارانه‌ها را اعلام کنیم؟

 

از آن‌ جایی که برخی افراد ممکن است درباره مبلغ و واریزی یارانه‌ها با ابهام یا مشکل مواجه شوند، مردم می‌توانند در صورتی که یارانه به حساب آن‌ها (سرپرستان خانوار) واریز نشده است، بنا بر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس طرح اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند. همچنین می‌توانید از شماره ۶۳۶۹ برای بیان اعتراض و ابهام خود کمک بگیرید.

اگر بعد از بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، شخص معترض، مشمول یا محق دریافت یارانه تشخیص داده شده و مشخص شود مشکلی به وجود آمده است،‌ یارانه به صورت معوقه، طی ماه‌های آتی به وی پرداخت خواهد شد.

 

ثبت نام جدید متقاضیان یارانه جدید سال ۱۴۰۱ چه زمانی است؟

 

ثبت نام جدید متقاضیان یارانه جدید سال ۱۴۰۱ چه زمانی است

 

دولت برای کسانی که از سال ۱۳۹۳ به بعد برای دریافت یارانه‌ها ثبت نام نکرده‌اند یا نام‌شان به هر دلیلی از قلم افتاده، اعلام کرده است که در روز‌های آینده امکان ثبت نام برای این افراد وجود خواهد داشت.

این افراد باید در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعات مربوط به مشخصات فردی خود را ثبت کنند و پس از آن در صورت تشخیص، نام آن‌ها به لیست دریافت‌کنندگان یارانه اضافه شده و یارانه به حساب آن‌ها، واریز خواهد شد.

در ضمن برای ورود به سامانه باید از شماره ملی سرپرست خانوار که به صورت کد ۱۰ رقمی است، استفاده کنید. توضیحات بیشتر و تکمیلی برای ثبت نام طی روی‌های آتی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

 

توضیحاتی درباره کالابرگ الکترونیکی خرید

 

دولت با کالابرگ الکترونیکی، مابه‌التفاوت قیمت کالاهای اساسی را به جای پول نقد پرداخت خواهد کرد. بر اساس این طرح، کالابرگ الکترونیکی با کارت بانکی که مردم در اختیار دارند، اجرا می‌شود و نیاز به کارت جدید نیست. طبق وعده مسولان دولت،‌ این کارت به صورت ماهانه شارژ می‌شود و مردم می‌توانند کالاهای مشخص را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری کنند.

برای این منظور، دستگاه‌های کارتخوان مخصوصی در فروشگاه‌ها نصب می‌شود و مردم می‌توانند کالاهای اساسی را خریداری کنند. در هنگام خرید، نوع کالای خریداری شده در دستگاه را انتخاب می‌کنند تا یارانه آن محاسبه شود.

با این کالا برگ مردم می‌توانند کالاهای اساسی مثل مرغ، تخم مرغ و روغن را خریداری کنند. این کالابرگ‌ها محدود به خرید اقلام مشخصی هستند و روند کار قرار است طی ماه‌‌های آینده به اطلاع عموم رسانده شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک