۴ اشتباه حیرت انگیز ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

۴ اشتباه حیرت انگیز ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی


2 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 اشتباه حیرت انگیز ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

اگر بخواهیم صادق باشیم ترکیب رنگ‌ها مقوله‌ای بسیار گسترده است. صدها رنگ با تناژهای مختلف وجود دارند به همین خاطر تعجبی ندارد اگر افراد عادی و حتی کارشناسان دکوراسیون و طراحان مد گاهی در ترکیب رنگ‌ها خطا می‌کنند و یک ترکیب رنگی نامناسب را طراحی و اجرا می‌کنند. ۴ اشتباه ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون و معماری داخلی منزل که هر کسی ممکن است آن را انجام دهد را در سرویس سبک زندگی مجله کوروش بخوانید.

 

۱- در انتخاب رنگ، نورپردازی را در نظر نمی‌گیرید

 

در انتخاب رنگ، نورپردازی را در نظر نمی‌گیرید برای دکوراسیون داخلی

 

چه قبول داشته باشیم یا نه، نورپردازی نقش زیادی در جلوه رنگ دکوراسیون داخلی دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب یک رنگ به عنوان رنگ دیوار یا رنگ اکسسوری‌هایی که می‌خواهید برای اتاق انتخاب کنید چند مورد را به عنوان نمونه انتخاب کنید و سپس این نمونه‌ها را در گوشه‌های مختلف اتاق بگذارید و ببینید که نور در طول روز چه تاثیری روی آن‌ها دارد و به قول معروف این رنگ‌ها به درد اتاق می‌خورند یا خیر.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ رنگ آرام‌بخش؛ بهترین و بدترین رنگ اتاق خواب

 

 

در طیف‌های مختلف نور قطعا به این نتیجه خواهید رسید که رنگ مورد نظر در درجات مختلف نور ملایم‌تر، تیره‌تر یا حتی دارای تناژهای متفاوتی است و نسبت به آن‌چه پیش از این تصور می‌کردید زمین تا آسمان فرق دارد. به این ترتیب انتخاب رنگ مناسب برای فضایی که در نظر دارید آسان‌تر صورت می‌گیرد و در نتیجه یکی از رایج‌ترین اشتباهات ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار را مرتکب نخواهید شد.

 

 

۲- نادیده گرفتن توازن رنگ‌ها

 

نادیده گرفتن توازن رنگ‌ها در دکوراسیون خانه

 

زمانی که قرار است در یک فضا مثل اتاق نشیمن یا دفتر کار چند رنگ داشته باشید پیدا کردن توازن و تعادل میان آن‌ها بهترین کار است. بهتر است چند نقطه را برای رنگ‌های جسورانه و تند و تیزتر در نظر بگیرید و چند نقطه را هم برای رنگ‌های ملایم و خنثی. به این ترتیب توازن و تعادل میان رنگ‌ها خود به خود برقرار می‌شود. به نظر می‌رسید به بازی گرفتن بیش از حد یکی از این طیف رنگ‌ها سبب خستگی چشم‌ها و یکنواختی فضا می‌شود.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  14 ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک‌ که بزرگ‌تر به نظر برسد

 

 

بیشتر بخوانید: چطور رنگ در و دیوار و وسایل را با رنگ و تناژ وسایل چوبی خانه هماهنگ کنیم؟

 

 

خوشبختانه یک ترفند ساده برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل یا محل کار وجود دارد. این ترفند به قانون ۱۰.۳۰.۶۰ مشهور است. در این قانون باید چند نسبت را رعایت کنید: ۶۰ درصد رنگ پایه و اصلی که معمولا یکی از طیف‌های رنگی خنثی است و شامل رنگ دیوارها می‌شود، ۳۰ درصد رنگ ثانویه که یک رنگ میانه است و رنگ مبلمان و فرش‌ها را شامل می‌شود و ۱۰ درصد هم رنگی تند و تیز که شما دوست دارید بیشتر از سایر رنگ‌ها در چشم باشد و برجسته شود. این ۱۰ درصد معمولا رنگ اکسسوری‌ها، پرده و لوازم تزیینی منزل است.

 

 

۳- طراحی رنگ اتاق‌ها به صورت جداگانه

 

طراحی رنگ اتاق‌ها به صورت جداگانه برای دکوراسیون داخلی

 

در نگاه اول به نظر می‌رسد هر اتاق در منزل یا محل کار شما با توجه به کارکردی که دارد باید یک رنگ جداگانه داشته باشد. اگر چه این ایده چندان هم بد نیست اما در حقیقت برای انتخاب رنگ دکوراسیون خانه یا محل کار بهتر است در ذهن خود تمام محیط را یک فضای واحد در نظر بگیرید. به این ترتیب ایجاد توازن و تعادل در ترکیب رنگ امری ساده‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل

 

 

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا خانه‌هایی که به عنوان مدل در مجلات تخصصی دکوراسیون می‌بینید منسجم و منظم به نظر می‌رسند؟ دلیل این امر این است که برای طراحی رنگ تمام فضاهای خانه از یک پالت رنگی منسجم و هماهنگ استفاده می‌شود و در نتیجه فضای این خانه‌ها یکپارچه و هماهنگ به نظر می‌رسد. به این ترتیب به نظر می‌رسد برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون باید یک پالت رنگ مشخص و هماهنگ داشته باشید. این را در نظر داشته باشید که رنگ تمام اتاق‌ها باید با هم هماهنگ باشد و یک انسجام اجمالی در تمام فضاها وجود داشته باشد.

 

 

۴- توجه نکردن به کنتراست رنگ‌ها

 

توجه نکردن به کنتراست رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

 

وقتی می‌گوییم که رنگ‌ها باید با هم انسجام داشته باشند و هماهنگ باشند منظور این نیست که تمام اتاق‌ها را یک رنگ کنید. برای انتخاب رنگ فضاهای مختلف منزل باید به کنتراست و هماهنگی رنگ‌ها توجه کنید تا چشم خسته و روح کسل نشود. اگر در رنگ‌آمیزی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار این اشتباه را مرتکب شده‌اید چندان هم جای نگرانی نیست.

حتما بخوانید  جدیدترین مدل و پارچه و ترند های پرده در سال ۲۰۲۱

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ راز نقاشی و رنگ کردن دیوارها به روش حرفه‌ای‌ها

 

 

شما می‌توانید جذابیت بصری و کنتراست رنگ‌ها را به شیوه‌های مختلف خلق کنید. با استفاده از لوازم جانبی و اکسسوری‌های موجود در فضای دکوراسیون می‌توانید رنگ‌های چشم‌نواز به وجود بیاورید یا الگوی جسورانه‌ای به ترکیب دکوراسیون اضافه کنید.

 

 

چطور رنگ‌ها را با هم هماهنگ کنیم؟

 

در دکوراسیون داخلی چطور رنگ‌ها را با هم هماهنگ کنیم؟

 

برای تصمیم‌گیری در مورد ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل بهتر است از سالن نشیمن شروع کنید. برای رنگ سالن نشیمن بهتر است از یک رنگ خنثی استفاده کنید تا انتخاب رنگ برای سایر فضاها آسان‌تر شود. رنگ‌های سفید، ملایم یا خنثی مثل کرم و خاکستری بهترین انتخاب‌ها هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۴ ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کوچک‌ که بزرگ‌تر به نظر برسد

 

 

یک نکته مهم دیگر برای ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل و محل کار این است که ترجیحا پالت رنگی خود را از طیف‌های شبیه هم انتخاب کنید. برای این کار در فضاهای مختلف از طیف‌های رنگی مشابه اما با تناژهای تیره‌تر و روشن‌تر استفاده کنید به این ترتیب از خطر هماهنگ نبودن رنگ‌ها با هم در امان می‌مانید. از طرف دیگر، اگر قصد دارید از رنگ‌های ملایم خنثی و سفید در اتاق‌های‌تان استفاده کنید، راهروها و راه پله بهتر است رنگی‌تر باشند.

 

دکوراسیون داخلی و اصول آن

 

اگر هم رنگ اتاق‌ها رنگی‌تر و شادتر و برجسته‌تر است است رنگ های سفید، بژ، خاکستری و مانند این‌ها هم گزینه‌های خوبی برای راهروها، چارچوب‌ها، حاشیه سقف و راه پله‌ها هستند و بین بخش‌های رنگی‌تر به چشم استراحت می‌دهند. ممکن است این رنگ‌ها کاملا متضاد با هم (مثلا یک رنگ خیلی تیره و یک رنگ کاملا روشن و خنثی باشند) یا اختلاف میان این رنگ‌ها خیلی کم باشد یعنی یک یا دو درجه تیره‌تر ،اما همین تفاوت هم در فضای دکوراسیون شما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. نکته مهم دیگر این است که رنگ فضاها را با توجه به رنگ وسایل منزل، مبلمان، فرش‌ها و سایر اکسسوری‌های مهم منزل خود انتخاب کنید.

 

اگر برای انتخاب و ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی مشکل دارید و در مرحله رنگ‌آمیزی منزل یا محل کار خود هستید و نمی‌خواهید ریسک کنید بهترین کار این است که با یک کارشناس دکوراسیون و طراحی داخلی مشورت کنید.

 

 

منبع:  Fresh Home 

کالابرگ الکترونیک