۱۱ استارتاپ موفق دنیا و داستان شکل‌گیری موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

۱۱ استارتاپ موفق دنیا و داستان شکل‌گیری موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا


16 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

استارتاپ یا شرکت نوپا کلمه‌ای است که در قرن ۲۱ زیاد به گوش مردمان جهان خورده است. موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا هیچوقت از روز اول موفق نبوده‌اند. در واقع اکثر آن‌ها، محصول یا خدماتی را ارائه می‌دادند که تا پیش از این نیاز بزرگی درباره‌ی آن احساس نشده بود، بنابراین به کلی بازاریابی و فروش آن‌ها هم با چالش و سختی‌های زیادی همراه بوده است. ما در این مطلب سایت، که آن را در مجله‌ی کوروش می‌خوانید، ۱۱ کسب و کار و استارتاپ‌های موفق حال حاضر دنیا را به شما معرفی می‌کنیم و داستان شکل‌گری آن‌ها را تعریف می‌کنیم. موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا با یک ایده‌ی ساده شروع کردند و حالا به عنوان یک شرکت بزرگ و موفق در جهان امروز شناخته می‌شوند. از سرویس کارآفرینی و استارتاپ در مجله کوروش بیشتر بخوانید.

۱. AirBnB

 

AirBnB از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

Airbnb یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا است که با کمک آن، گردشگران و مسافران می‌توانند بدون تماس با هتل‌ها و آژانس‌های مختلف، محل اقامت‌شان را مستقیما از مالکان اجاره کنند. در سال ۲۰۱۴ ، این پروژه ۵۰۰ میلیون دلار بودجه جذب کرد و پس از آن ارزش آن به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت و بنیانگذاران این شرکت، برایان چسکی، ناتان بلاچارزیک و جو گبیا بلافاصله به مقام میلیاردر دست یافتند. امروزه Airbnb شامل ۱.۵ میلیون ملک در ۱۹۰ کشور است. در طول مدت فعالیت این شرکت بزرگ بیش از ۱۱ میلیون نفر از خدمات آن استفاده کرده‌اند.

 

ایده‌ی AirBnB  اینطور شکل گرفت که در سال ۲۰۰۷، دو طراح به نام‌های برایان چسکی و جو گبیا، توانایی پرداخت اجاره‌ی آپارتمان خود در سانفرانسیسکو را نداشتند. در همان زمان یک کنفرانس طراحی در سانفرانسیسکو برگزار ‌می‌شد و هتل‌های شهر کاملا رزرو شده بودند؛ بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند که سه تخت خواب در اتاق نشیمن خود را همراه با صبحانه، اجاره دهند. آن‌ها برای این کار یک وبلاگ ساده تاسیس کردند و موفق شدند هر سه تخت را با هزینه‌ی ۸۰ دلار اجاره دهند.

 

پس از این موفقیت کوچک، آن‌ها یک همکار سابق و یک فارغ‌التحصیل علوم کامپیوتر، ناتان بلاچارچیک را برای توسعه‌ی وبسایت و پیوستن به این شرکت دعوت کردند و به این ترتیب AirBnB طور رسمی پایه‌گذاری شد.

 

مقالات مختلف حوزه رشد و توسعه فردی را می‌توانید در مجله کوروش بخوانید!

 

 

۲. Instagram

 

Instagram از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

اینستاگرام داستان دو پسر است که این اپلیکیشن را طی ۸ هفته و در یک آپارتمان کوچک خلق کردند. کوین سیستروم، فارغ التحصیل استنفورد که در زمینه‌ی Gmail و توسعه در شرکت بزرگ گوگل کار می‌کرد، آخر هفته‌های خود را صرف ساخت برنامه‌ای کرد که امکان اشتراک عکس و موقیت مکانی را به کاربران می‌داد و نام آن را Burbn گذاشت.

 

در همین مسیر بود که کوین با مایک کریگر، یکی از کاربران اولیه Burbn آشنا شد. با همکاری این دو نفر بود که Burbn گسترش پیدا کرد و به اینستاگرام تغییر نام داد و تبدیل شد به بزرگترین اپلیکیشن به اشتراک گذاری عکس و ویدیو در دنیا. فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را خریداری کرد و بیشترین مبلغی که تا به حال برای خرید یک شبکه‌ی اجتماعی پرداخت شده بود را به بنیان‌گذارن آن پرداخت کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ استارتاپ برتر صنعت خرده فروشی 

 

 

۳. Pinterest

 

بن سیلبرمان که در خانواده‌ای رشد کرده که هم پدر و هم مادر پزشک هستند، تصور ‌می‌کرد که او هم همان راه را ادامه خواهد کرد. او از سال ۱۹۹۹ در دانشگاه ییل تحصیل کرد اما خیلی زود فهمید که نمی‌خواهد دکتر شود بنابراین پس از یک کنفرانس مشاوره‌ای در واشنگتن دی‌سی، کار در گوگل و یک کسب و کار ناموفق، او ایده‌ی دیگری را ارائه داد که تبدیل یه یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا شد.

 

در سال ۲۰۰۹، بن و یک دوست دانشگاهی به نام پاول سییارا، به همراه اوان شارپ، کار روی ساتی را شروع کردند که در آن افراد می‌توانستند مجموعه چیزهایی را که به آن‌ها علاقمند هستند را در قالب پوشه‌ یا بردهای تعاملی با دیگران به اشتراگ بگذارند. بن شخصا با ۷۰۰۰ کاربر اولیه‌ی این سایت تماس گرفت و شماره تلفن شخصی خود را به آن‌ها و حتی با برخی از آن‌ها حضوری دیدار کرد تا پیشنهادات و انتقادات آن‌ها از سایت را بداند. اسم Pinterest هم در طول یک شام شکرگزاری، به ذهن نامزد بن رسید.

 

 

۴. Angry Birds

 

 

Angry Birds از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

هیچکس نمی‌داند که بنیان‌گذاران Angry Birds چندبار در طی ساخت این ایده با شکست مواجه شدند اما ماجرای آن‌ها این است که ممکن است ۵۱ بار شکست بخورید، اما باید یک بار موفق شوید و تبدیل به یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا شوید!

 

 

بیشتر بخوانید: چالش‌ های بزرگ تجارت الکترونیک

 

 

۵. Linkedin

 

Linkedin از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

در اواخر سال ۲۰۰۲، رید هافمن تیمی از همکاران قدیمی خود را از SocialNet و PayPal استخدام کرد تا روی یک کسب و کار و ایده‌ی‌ جدید کار کنند. تا ماه مه ۲۰۰۳، هافمن LinkedIn را در اتاق نشیمن خود راه اندازی کرد و از ۳۵۰ مخاطب خود دعوت کرد تا به شبکه‌ی وی بپیوندند و پروفایل‌های خودشان را بسازند. این استارتاپ در ابتدا با رشد آهسته آغاز شد، (بعضی روزها فقط حدود ۲۰ کاربر جدید جذب می‌کرد) اما تا پاییز همان سال به موقعیتی رسید که بتواند از Sequoia Capital سرمایه جذب کند.

 

 

۶. Uber

 

Uber از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

پس از یک کنفرانس در پاریس، تراویس کالانیک و گرت کمپ از خیلی چیز‌ها در زندگی که همه‌ی ما مجبوریم با آن‌ها سر و کله بزنیم شکایت داشتند، از جمله پیدا کردن تاکسی! بعد از این، چیزی که ما می‌دانیم این است که این دو نفر با هم هم فکری کردند و به یک روش جدید و بی دردسر برای پیدا کردن تاکسی رسیدند. یک درخواست تاکسی اینترنتی که هم ساده و راحت است و هم امن و حالا یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا در زمینه‌ی حمل و نقل است.. در واقع این دو نفر به ما نشان می‌دهند که چطور یک ایده را در زمان و مکان درست پیدا و آن را تبدیل به یک کسب و کار موفق کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید: موفق ترین استارتاپ های خاورمیانه

 

 

۷. Snapchat

 

Snapchat از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

ایوان اشپیگل، رگی براون و بابی مورفی، سه دوست دانشگاه در حال آزمایش مهارت‌های کارآفرینی خود بودند. در یک گفتگوی معمولی، رگی گفت: «کاش عکس‌هایی که برای دوستم می‌فرستم ناپدید ‌می‌شدند.» کمی بعد، آرزوی ایوان به عنوان یک ایده‌ی «میلیون دلاری» شناخته شد. آن‌ها روی این اپلیکیشن کار کردند و در ابتدا با نام Picaboo عرضه شد. اما بعدا پس از مشکلاتی که با رگی براون پیش آمد، اوان و بابی از او جدا شدند و اپلیکیشن با نام جدید Snapchat به کار خود ادامه داد.

 

 

۸. WhatsApp

 

WhatsApp از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

جان کوم و برایان اکتون، دو دوست و همکار در شرکت بزرگ یاهو، از تبلیغات زیاد در هر صفحه‌ی این سایت شکایت داشتند و در نهابت در سال ۲۰۰۷ از این شرکت جدا شدند. بعد از آن تلاش کردند تا وارد شرکت فیسبوک شوند که موفق نشدند.

 

پس از فراز و نشیب‌های فراوان، آن‌ها پیام‌رسان WhatsApp را در سال ۲۰۰۹ راه‌ اندازی کردند. اولین قانون آن‌ها در این کسب و کار این بود که خدمات آن‌ها به هیچ وجه هیچگونه تبلیغی نداشته باشد و تمرکز همه جانبه‌ی آن‌ها بر این بود که کاربران‌شان تجربه‌ای راحت و بدون مزاحمت در اپلیکیشن‌شان داشته باشند.

 

 

بیشتر بخوانید:  بهترین استارتاپ‌های جهان در سال ۲۰۲۰ 

 

 

۹. Twitter

 

 توئیتر از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

تولد توییتر در یک جلسه‌ی طوفان فکری یک روزه اتفاق افتاد که توسط اعضای هیئت مدیره‌ی شرکت بزرگ Odeo برگزار شده بود. جک دورسی، که در آن زمان دانشجوی کارشناسی دانشگاه نیویورک بود، به ایده‌ی برقراری ارتباط یک فرد از طریق یک پیام کوتاه، با گروهی از مخاطبان رسید و به این ترتیب یکی از تاثیرگذار‌ترین و موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا را خلق کرد.

 

 

۱۰. Facebook

 

 فیسبوک از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

مارک زاکربرگ ۱۹ ساله و دانشجوی سال دوم هاروارد، یک شبکه‌ی اجتماعی داخلی برای دانشجویان هاروارد راه اندازی کرد. بلافاصله پس از محبوبیت این سایت در بین دانشجویان، دامنه‌ی خود را به سایر دانشگاه‌ها هم گسترش داد و اینطور شد که استارتاپ او اولین قدم‌ها را برای جهانی شدن برداشت. در سال ۲۰۰۴، دفتر مرکزی Facebook به پالو آلتو در کالیفرنیا منتقل شد و اولین هزینه‌ی سرمایه گذاری خود را از بنیانگذار PayPal، پیتر تیل دریافت کرد.

 

 

۱۱. آمازون

 

 آمازون از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا

 

آمازون از پیشگامان صنعت خرده فروشی آنلاین است که در دهه نود از یک زیر پله‌ای تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در سال ۲۰۲۱ شده است. این شرکت توسط جف بزوس تاسیس شده که مهندس کامپیوتر بوده و اولین بار با تاسیس یک سایت به فروش آنلاین کتاب می‌پرداخته است.

 

بیشتر بخوانید: دو سرنوشت متفاوت استارتاپ‌ها در مواجه با کرونا

 

منبع:ARKENEA

کالابرگ الکترونیک