راهنمای خرید گبه و گلیم؛ تفاوت گلیم با گبه و نحوه تشخیص آن‌ها

راهنمای خرید گبه و گلیم؛ تفاوت گلیم با گبه و نحوه تشخیص آن‌ها


6 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای-خرید-گلیم-گبه

اگر به دنبال خرید فرش سنتی هستید و نمی‌توانید تفاوت بین گلیم و گبه را تشخیص بدهید، بهتر است از راهنمای خرید فرشهای سنتی استفاده کنید. بد نیست بدانید گلیم یک کلمه ترکی به معنای منسوجات بدون شمع است. گلیم معمولاً در کشورهایی چون ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، قفقاز، آفریقای شمالی و آسیای میانه بافته می‌شود. با این حال گلیم را فرشی شرقی می‌دانند. در راهنمای تشخیص گلیم و گبه به تفاوت‌های ظریفی اشاره شده است. تفاوت‌هایی از تکنیک‌های مختلف بافندگی گرفته، تا طرح و رنگ آن‌ها. گلیم از جمله فرش‌های سنتی است که بسیار سبک است. در بافت آن از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و متنوعی استفاده می‌شود. از گلیم به عنوان تزیین کف، دیوار آویز و حتی رو میزی استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله کوروش به نکات مهم در راهنمای خرید گبه و گلیم و تفاوت بین این دو می‌پردازیم.

 

تشخیص تفاوت گلیم و گبه در خرید

 

راهنمای-خرید-گلیم-گبه

 

تفاوت انواع فرش سنتی گبه و گلیم چیزی بیشتر از ظاهرا آن‌ها است. شاید با نگاه اول نتوان فرق میان این دو را به خوبی تشخیص داد. گلیم معمولاً در اندازه‌ها و سایز های بزرگتری از گبه بافته می‌شود. با این حال باید گفت که اندازه هر دوی آن‌ها معمولاً کمتر از شش متر است. گلیم تنوع رنگی بیشتری نسبت به گبه دارد. با پیشرفت فناوری معمولاً گلیم و گبه‌های ماشینی از تنوع رنگی نسبتاً زیاد و متفاوتی برخوردار شده‌اند. اما گلیم و گبه دست بافت همچنان رنگ‌های محدودی دارند. در بافت گلیم از نقش و نگارهای طراحی شده استفاده می‌شود. اما طرح‌های گبه معمولا به صورت کاملاً ذهنی هستند.

 

اگر بخواهیم از نظر دیگری گلیم و گبه را بررسی کنیم، باید به نوع بافت آن‌ها بپردازیم. تشخیص تفاوت بافت در گلیم و گبه بسیار ساده است. نوع بافت گلیم به صورتی است که روی آن هیچ پرزی وجود ندارد. اما در گبه پرزها کاملا قابل تشخیص هستند. در کل تشخیص این دو چندان دشوار نیست. با این حال اگر برای اولین بار قصد خرید گلیم و یا گبه دارید، بهتر است از یک راهنمای آشنا به فرش‌های سنتی کمک بگیرید.در راهنمای خرید فرش‌های سنتی گبه در دسته فرش‌ها قرار نمی‌گیرد. اما گلیم در دسته فرش قرار گرفته و معمولاً از جنس نخ و یا پشم مرغوب و لطیف تهیه می‌شود.

 

 

راهنمای تشخیص گلیم و گبه دستبافت از ماشینی

 

راهنمای-خرید-گلیم-گبه

 

برای خرید گلیم و یا گبه پیش از هر چیز اول باید مشخص کنید که می‌خواهید فرش دست‌بافت بخرید یا برایتان مهم نیست فرش شما دستبافت باشد یا ماشینی. فرش‌های ماشینی از مواد مصنوعی و پلی‌استر تهیه شده‌اند و دوام زیادی نمی‌آورند. نحوه تشخیص فرش ماشینی از موادی است که در آن به کار رفته است. مواد آلی فرش‌های ماشینی برای کودکان و زنان باردار بسیار مضر هستند. این مواد برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بسیار خطرناک هستند. معمولا در راهنمای خرید فروش‌های سنتی، فرش ماشینی برای خرید توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید گبه و یا گلیم بخرید و مدت طولانی از آن استفاده کنید، سلامت اعضای خانواده را لحاظ کنید و با پرداخت هزینه بیشتر از جنس دست‌بافت استفاده کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

تشخیص شکل و اندازه گلیم و گبه برای خرید

 

راهنمای-خرید-گلیم-گبه

 

قبل از هر چیز تنها کاری که باید انجام دهید، اندازه‌گیری فضای اتاق است. تعیین کنید در کجا می‌خواهید از گلیم و گبه استفاده کنید. اگر می‌خواهید از گلیم برای زیر مبلمان، میز ناهارخوری و میز آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است شکل مستطیلی را اولویت قرار دهید. معمولا از فرش گرد برای زیر میز گرد و صندلی راحتی استفاده می‌شود. پیش از خرید بهتر است تا از راهنمای اندازه‌ها برای دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید تا کمی دید پیدا کنید.

 

 

راهنمای انتخاب رنگ گلیم و گبه

 

راهنمای-خرید-گلیم-گبه

 

یکی از نکات مهمی که در راهنمای خرید گلیم و گبه به آن اشاره شده، عدم تنوع رنگی بسیار زیاد است. رنگ‌های کمی وجود دارند که از مواد طبیعی تهیه می‌شوند. سعی کنید فرش پشمی با رنگ‌های طبیعی خریداری کنید. رنگ‌های قرمز، آبی و قهوه‌ای معمولاً در گلیم و گبه طبیعی هستند.

 

 

کیفیت گبه و گلیم دستباف و ماشینی

 

راهنمای-خرید-گلیم-گبه

 

بدون داشتن تخصص هم می‌توانید در زمان خرید کیفیت فرش گلیم و گبه را تشخیص دهید. یک راهنمای ساده وجود دارد. پشت فرش را نگاه کنید. تراکم گره‌ها در تشخیص کیفیت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اگر گره‌ها ناهموار هستند، مطمئن باشید که فرش دستبافت است. همچنین فاصله نامنظم بین گره‌ها نیز همین موضوع را نشان می‌دهند. گره‌های فرش گلیم و گبه ماشینی تقریباً یکنواخت هستند. هرچه گره‌ها بیشتر به هم نزدیک باشند، بهتر است. این به این معناست که فرش دستبافت شما دارای بهترین کیفیت است.

 

کالابرگ الکترونیک