طرز تهیه دو پیازه آلو به ۲ روش اصیل شیرازی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه دو پیازه آلو به ۲ روش اصیل شیرازی + فیلم آموزش تهیه


13 مهر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی

اگر تا حالا دو پیازه آلو نخورده‌اید، احتمالا اسم آن را شنیده‌اید. دو پیازه آلو در اصل همان دو پیازه سیب زمینی‌ است که در بین شیرازی‌ها به دو پیازه آلو معروف است، دلیل آن هم این است که در زبان هندی‌، به سیب زمینی، آلو گفته می‌شود و شیرازی‌ها هم مثل هندی‌ها به سیب زمینی، آلو می‌گویند. بنابراین در این غذا اثری از آلو بخارا، آلو قیسی یا آلو جنگلی نیست و به جای آن از سیب زمینی استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه دو پیازه آلو به ۲ روش متداول را به شما آموزش خواهیم داد. فیلم طرز تهیه دوپیازه آلو را هم تماشا کنید.

مواد لازم برای تهیه دوپیازه آلو شیرازی (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۳ عدد درشت
پیاز ۶ عدد متوسط
روغن سرخ کردنی یا کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم دوپیازه آلو شیرازی: حدود ۲۰۰ کیلوکالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دوپیازه آلو: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه دوپیازه آلو به صورت له شده (روش اول)

دو پیازه آلو یکی از غذاهای ارزان و ساده است که با مواد در دسترس و ساده‌ای هم تهیه می‌شود. این غذا بسیار سیر کننده است و می‌توانید به عنوان ناهار یا شام، تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه دو پیازه آلو به روش اصیل شیرازی را بخوانید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آبپز کنید

سیب زمینی‌ها را آبپز کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دو پیازه آلو، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. روی سیب زمینی‌ها مقداری آب بریزید تا حدی که آب روی آنها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا سیب زمینی‌ها آبپز شوند. در این روش ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد که سیب زمینی‌ها بپزند.

برای زودتر آماده شدن سیب زمینی‌ها، می‌توانید آنها پوست بگیرید و خرد کنید و بعد آبپز کنید. (می‌توانید یکی از سیب زمینی‌ها را نگینی خرد کرده و سرخ کنید. سپس آن را کنار بگذارید و در آخرین مرحله برای تزیین، روی غذا بریزید.)

مرحله دوم: سیب زمینی‌ها را پوره کنید

سیب زمینی‌ها را پوره کنید

در این مرحله، بعد از آبپز شدن سیب زمینی‌ها، آنها را زیر آب سرد بگیرید تا از داغی بیفتند. سپس پوست سیب زمینی‌ها را جدا کنید. بعد از آبپز کردن، پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و آنها را با چنگال یا گوشت‌کوب پوره کنید تا یکدست شوند.

مرحله سوم: پیاز داغ درست کنید

پیاز داغ درست کنید

بعد از آماده کردن سیب زمینی‌ها، نوبت به آماده کردن پیاز داغ است. در این مرحله، پوست پیازها را بگیرید و پیازها را به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک، خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید و بعد از داغ شدن، پیازها را در تابه بریزید و کاملا تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه کنید تا با پیازها تفت بخورند و طعم خامی آنها گرفته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی شاتوت با طعم بازاری به 4 روش با شیر و یخی

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن مایع، روغن جامد و نیمه‌ جامد، کره، پیاز داغ منجمد و انواع ادویه‌ها مثل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: همه مواد دو پیازه آلو را با هم مخلوط کنید

همه مواد را با هم تفت دهید

بعد از سرخ شدن پیازها با ادویه‌جات، سیب‌ زمینی‌های آبپز و پوره شده را در یک بشقاب بریزید. به آرامی شروع به هم زدن مواد کنید. همه مواد که با هم به صورت یکدست میکس شدند و زردچوبه‌ها به سیب زمینی‌ها رنگ طلایی دادند، حرارت را کم کرده و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا طعم ادویه‌ها و پیاز داغ به خورد سیب زمینی‌ها برود.

مرحله پنجم: دو پیازه آلو را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دو پیازه آلو، غذا را بچشید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. کمی آبلیمو هم به عنوان چاشنی می‌توانید به غذا اضافه کنید. سپس حرارت را قطع کنید. سیب زمینی را که به عنوان تزیین، به صورت نگینی خرد کرده و سرخ کرده بودید، روی غذا بریزید. دو پیازه آلو را در ظرف سرو بریزید و با نان و ترشی یا سبزی خوردن نوش جان کنید.

آبلیمو و انواع ترشی را می‌توانید به روش‌های متنوع تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه دو پیازه با آلو مجلسی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۳ عدد درشت
پیاز ۶ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سبزی خشک معطر به مقدار دلخواه (اختیاری)
نمک، فلفل، زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه دو پیازه آلو با رب گوجه (روش دوم)

طرز تهیه دو پیازه آلو با رب گوجه فرنگی

در این روش، علاوه بر پیاز و سیب زمینی، از رب گوجه فرنگی هم برای طعم دادن و خوشرنگ شدن دو پیازه آلو استفاده می‌شود. برای تهیه دو پیازه آلو با سیب زمینی و رب گوجه فرنگی، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آماده کنید

برای درست کردن دو پیازه سیب زمینی با رب گوجه فرنگی، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه، با مقداری آب، روی حرارت آبپز کنید. سیب زمینی‌ها را به قطعات مکعبی ۱/۵ سانتی متری، خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید

پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید. آنها را در تابه با مقداری روغن سرخ کنید. زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید. سپس رب گوجه فرنگی را به تابه بیفزایید و چند ثانیه دیگر تفت دهید تا رب رنگ باز کند. سیب زمینی‌های خرد شده را هم به تابه اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا به صورت یکدست، رنگ غذا به قرمزی بزند.

مرحله آخر: دو پیازه سیب زمینی را سرو کنید

در یک دقیقه پایانی پخت مقداری سبزی معطر خشک مخصوص دو پیازه مثل نعناع خشک، شنبلیله، ترخون یا گشنیز، هم می‌توانید به سیب زمینی‌ها اضافه کنید (استفاده از سبزیجات در دو پیازه آلو اختیاری است). ۵ دقیقه بعد، می‌توانید غذا را سرو کنید. نوش جان

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه شیک پروتئین برای عضله سازی، لاغری، چاقی، صبحانه و ...

می‌توانید رب گوجه فرنگی و سبزیجات معطر خشک از جمله نعناع خشک، سبزی خشک شنبلیله، و ترخون خشک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنی تهیه کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه دو پیازه سیب زمینی

فوت و فن‌های طرز تهیه دو پیازه سیب زمینی

  • اگر برای آبپز کردن سیب زمینی‌ها عجله دارید، به جای استفاده از قابلمه، می‌توانید سیب زمینی‌ها را در زودپز آبپز کنید. معمولا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد، سیب زمینی‌ها آبپز می‌شوند.
  • یک روش دیگر برای آبپز کردن سیب زمینی‌ها این است که سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک پلاستیک فریزری بریزید. پلاستیک را داخل آب در حال جوش روی شعله متوسط گاز بیندازید. در این روش هم سیب زمینی‌ها زود آبپز می‌شوند.
  • برخی افراد به صورت جداگانه یک تخم مرغ را آبپز کرده و در هنگام سرو، به صورت رنده شده، در دو پیازه آلو، به کار می‌برند. البته این روش چندان متداول نیست ولی بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد.
  • استفاده از سبزیجات معطر خشک بیشتر در دو پیازه سیب زمینی تهرانی متداول است.
  • طرز تهیه دو پیازه سیب زمینی بوشهری هم مثل دو پیازه آلو شیرازی است اما با مقدار بیشتری فلفل قرمز تند و تیزتر است.
  • حتما میزان پیاز برای تهیه دوپیازه آلو را زیاد در نظر بگیرید. معمولا به ازای هر یک سیب زمینی، ۲ عدد پیاز استفاده می‌شود. هر چه پیاز داغ غذا بیشتر باشد، دو پیازه آلوی شما خوشمزه‌تر و به طعم اصیل آن نزدیک‌تر می‌شود.
  • برای خوشرنگ و خوشمزه‌تر شدن دو پیازه آلو، در آخرین مرحله پخت دو پیازه آلو، می‌تواند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ را به دو پیازه اضافه کنید و تفت دهید.
  • استفاده از رب گوجه فرنگی در طرز تهیه دو پیازه آلو اختیاری است و می‌توانید آن را از دستور پخت، حذف کنید. در صورت استفاده از رب گوجه فرنگی، حتما رب گوجه را با روغن یا کره تفت بدهید تا هم رنگ باز کند و هم غذا طعم خامی رب گوجه فرنگی را به خودش نگیرد. طرز تهیه رب گوجه را بلد هستید؟
  • اگر دو پیازه خود را با رب گوجه فرنگی درست می‌کنید، بهتر است به آن آبلیمو نزنید تا طعم ترش غذا غالب نشود.
  • دو پیازه آلو یک غذای ساده و خوشمزه است که با نان سرو می‌شود و می‌توانید در نان باگت یا تست هم سرو کرده و به عنوان یک میان وعده برای مدرسه بچه‌ها، به عنوان یک لقمه سیر‌کننده استفاده کنید.
  • طرز تهیه دو پیازه میگو و دو پیازه مرغ هم بسیار مشهور و پرطرفدار است.

سوالات متداول

مواد اصلی دو پیازه آلو چیست؟

مواد اصلی دو پیازه آلو چیست؟

مواد دو پیازه آلو، شامل سیب زمینی، پیاز و ادویه‌جات معطر هستند. در این غذا از آلو بخارا به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود.

سیب زمینی‌ها در طرز تهیه دو پیازه آلو، به صورت خرد شده هستند یا له شده؟

هم می‌توانید سیب زمینی‌ها را بعد از آبپز کردن به صورت نگینی درشت خرد کنید و هم با گوشت‌کوب، آنها را بکوبید تا کاملا یکدست شوند. حتی می‌توانید دو پیازه آلو له شده را به صورت قالبی سرو کنید تا مجلسی‌تر شود.

 

کالابرگ الکترونیک