۱۰ روش مفید و کارساز برای شاد بودن در محل کار

۱۰ روش مفید و کارساز برای شاد بودن در محل کار


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 روش مفید و کارساز برای شاد بودن در محل کار

شاد بودن در محل کار برای چقدر برایتان اهمیت دارد؟ اصل دوست دارید در محیط کار یک فرد خنده‌رو و محبوب و کار راه‌انداز باشید؟ یا شغل‌تان را دوست ندارید و فقط چون مجبورید و چاره‌ای ندارید ادامه می‌دهید؟ جز هر دسته که باشید خوشحال و شاد بودن در محل کار و شرکت تاثیر زیادی در راندمان مفید شغل شما دارد. روز ۲۸ سپتامبر روز جهانی «شاد بودن در محل کار» است. ۱۰ روش مفید روانشناسان برای شاد بودن در محل کار و جذاب تر کردن محیط کار را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

 

۱- شاد بودن در محل کار انتخاب خود شماست

 

شاد بودن یک انتخاب بزرگ است. شاید در نگاه نخست بسیاری با این عقیده مخالف باشند اما حقیقت دارد. شما باید راه‌های شاد بودن در محل کار را خودتان انتخاب کنید. آسان به نظر می‌رسد؟ بله! اما در عمل کار آسانی نیست. در ابتدا باید نسبت با شغل‌تان دید مثبت و خوبی داشته باشید.

 

شاد بودن در محل کار انتخاب خود شماست

 

سعی کنید روی جنبه‌هایی از کارتان که به آن علاقمند هستید بیشتر تمرکز کنید. افراد منفی و شایعه‌سازان را نادیده بگیرید. با آن دسته از همکاران‌تان که مثل شما فکر می‌کنند و از چیزهای مشابه لذت می‌برند دوست شوید و وقت بگذرانید تا محیط کارتان را جذاب تر کنید. انتخاب‌های شما در محل کارتان تا حد زیادی به تجربه شما بستگی دارد. شما باید خودتان انتخاب کنید که در محل کار شاد باشید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ راز ساده و آسان زنان برای شاد بودن

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- برای شاد بودن در محل کار کاری را که دوست دارید هر روز انجام دهید

 

شاید شما کار فعلی‌تان را دوست داشته باشید شاید هم دوست نداشته باشید. اما این شما هستید که احتمالا اعتقاد دارید یا ندارید که می‌توانید یک جنبه دوست‌داشتنی از شغل‌تان را پیدا کنید و عاشقش شوید. سخت است اما شدنی است، مطمئن باشید.

 

برای شاد بودن در محل کار کاری را که دوست دارید هر روز انجام دهید

 

یک نگاه به خودتان، علایق‌تان و جنبه‌های مورد علاقه‌ در شغل‌تان بیندازید و وجهی از شغل‌تان را پیدا کنید که از انجام دادن هر روزه آن لذت می‌برید. اگرشما قادر هستید یک کار تکراری را هر روز انجام دهید پس عاشق شغل‌تان شدن چندان هم سخت نیست. با این‌همه یادتان باشد ادامه دادن در شغل فعلی یا ترک کردن آن به خود شما بستگی دارد.

حتما بخوانید  بولت ژورنال چیست | راهنمای کامل ساخت بولت ژورنال شخصی

 

 

۳- مهارت‌های حرفه‌ای و شخصی‌تان را ارتقا دهید

 

گاهی اوقات کارمندان جوان به این دلیل که رییس‌شان کمک چندانی برای ارتقا مهارت‌های حرفه‌ای آن‌ها نمی‌کند ترجیح می‌دهند شغل‌شان را ترک کنند و ادامه ندهند. اما آیا از خودتان پرسیده‌اید که خودتان برای ارتقا مهارت‌های حرفه‌ای‌تان چه قدمی برداشته‌اید؟ بهتر است برای رشد و ارتقا مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای ابتدا از خودتان شروع کنید و قدم نخست را خودتان بردارید.

 

 

۴- برای شاد بودن در محل کار مسئولیت‌پذیر باشید

 

برای پیدا کردن راه‌های شاد بودن در محل کار بهتر است درباره تمام اتفاقاتی که پیرامون مسئولیت شما در محل کار می‌افتد، پروژه‌های شرکت و همکاران‌تان مطلع باشید. منتظر این نباشید که رییس و بالادست‌تان شما را در جریان اتفاقات پیرامون مسئولیت شما در شرکت بگذارد.

 

یکی از راه های شاد بودن در محل کار مسئولیت پذیر بودن است

 

چرا؟ واضح است، سر رییس شما معمولا آن‌قدر شلوغ است که فرصت ندارد به این فکر کند که شما از اتفاقات پیرامون‌تان چه می‌دانید و چه نمی‌دانید. برای این‌که روند کاری و شغلی موفقی داشته باشید اطلاعات و دانش خود را بالا ببرید و آن را مرتب توسعه دهید. منتظر جلسه آخر هفته با رییس‌تان نباشید تا از او اطلاعات بگیرید. شما مسئول اطلاعاتی هستید که به دست شما می‌رسند.

 

 

بیشتر بخوانید: رابطه زناشویی شاد و سالم 

 

 

۵- برای شاد بودن در محیط کار مرتب در مورد فیدبک‌ها و بازخوردها بپرسید

 

منتظر این نباشید که رییس‌تان بازخورد و فیدبک کارهایی را که انجام داده‌اید به شما اطلاع بدهد. این خود شما هستید که بهتر می‌دانید دقیقا چه کاری انجام داده‌اید به خصوص اگر حس مثبتی نسبت به عملکرد و نحوه انجام کارتان داشته باشید.

 

برای شاد بودن در محل کار مرتب در مورد فیدبک‌ها و بازخوردها بپرسید

 

اگر از عملکرد خودتان راضی نیستید بهتر است در مورد نحوه اجرای وظایف خود تجدید نظر کنید و در روند کارتان اصلاحاتی ایجاد کنید، سپس از رییس خود در مورد فیدبک و بازخوردها بپرسید. به او بگویید که دوست دارید نظرش را در مورد عملکردتان بدانید. اگر ارباب رجوع دارید با آن‌ها صحبت کنید و فیدبک را از آن‌ها بگیرید. شما مسئول رشد و توسعه خودتان هستید تا بتوانید راه‌های شاد بودن در محل کار را تمرین و شادی را تجربه کنید.

 

 

۶- برای شاد کردن محیط کار تعهداتی بدهید که می‌توانید به آن‌ها عمل کنید

 

یکی از مهم‌ترین دلایل استرس کاری و شاد نبودن در محیط کار ناتوانی در انجام تعهدات است. بسیاری از کارمندان عادت دارند زمان بیشتری از ساعت رسمی و مشخص کاری را در شرکت بمانند و مسئولیت‌های بیشتری را که برای انجام آن‌ها تعهد داده‌اند به انجام برسانند. در اغلب موارد نگرانی در مورد عدم توانایی برای انجام این مسئولیت‌ها سبب استرس می‌شود.

حتما بخوانید  تست روانشناسی میوه‌ها به شما می‌گوید گلابی هستید یا هلو

 

برای شاد بودن در محل کار تعهداتی بدهید که می‌توانید به آن‌ها عمل کنید

 

یک سیستم منظم طراحی کنید و برای انجام کارهایی که توانایی انجام آن‌ها را دارید برنامه‌ریزی کنید. اگر زمان کافی ندارید داوطلب نشوید و در دریای تعهدات انجام نشدنی غرق نشوید.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه همسر خوب و والدینی شاد و قوی باشیم

 

 

۷- منفی‌گرایی نکنید تا محیط کار جذاب تری داشته باشید

 

انتخاب این‌که در سر کار خود شاد باشید به این معناست که عبارات منفی به کار نبرید، غیبت نکنید و از آدم‌های غمگین و منفی‌نگر تا حد امکان دوری کنید. مهم نیست که چقدر احساس مثبت بودن می‌کنید، افراد منفی‌نگر تاثیر عمیقی بر روح و روان شما می‌گذارند پس اجازه ندهید که شما را زمین‌گیر کنند.

 

 

۸- شهامت حرفه‌ای را تمرین کنید

 

شهامت حرفه‌ای از جمله مهم‌ترین راه‌های شاد بودن در محل کار است. اگر شما هم شبیه اغلب مردم هستید پس زیاد دچار تعارض نیستید و البته دلیل آن هم ساده است؛ شما برای مشارکت در تعارض‌های معنادار تربیت نشده‌اید.

 

برای شاد بودن در محل کار شهامت حرفه‌ای را تمرین کنید

 

به همین دلیل موارد پیچیده و متناقض شما را سردرگم می‌کنند و به شما آسیب می‌رسانند. این تناقض‌ها و تعارض‌ها معمولا سه گروه هستند: موفق شدن، به انجام رساندن ماموریت‌ها و وظایف، دیدگاه شخصی. آدم‌های شاد اهداف‌شان را در جهت انجام وظایف عملی می‌کنند. تعارض‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که به مشتری‌ها بهتر خدمات دهید و محصولات موفقی خلق کنید. چرا باید اجازه دهید مسئله‌ای که به کمی شهامت حرفه‌ای نیاز دارد شما را از رسیدن به اهداف و رویاهای‌تان دور کند.

 

 

۹- برای شاد بودن در محیط کار دوست پیدا کنید

 

به عقیده روانشناسان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راه‌های شاد بودن و فعال بودن در محل کار داشتن یک دوست خوب در محل کار است. دوستان خوب در محل کار پشتیبانی از شبکه کاری شما، منابع، اشتراک‌گذاری و مراقبت را برای شما به ارمغان می‌آورند و این مسئله یکی از مهم‌ترین عوامل شاد بودن در محل کار است.

 

 

۱۰- با لبخند شغل‌تان را عوض کنید

 

اگر فکر می‌کنید تمام مواردی که در بالا گفته شد هیچ‌کدام راه‌های شاد بودن شما در محیط کار نیستند، زمان آن رسیده که شغل‌تان را عوض کنید.

 

اگر در محیط کار شاد نیستید با لبخند شغل‌تان را عوض کنید

 

قرار نیست تا آخر عمر با شغلی سر و کار داشته باشید که از آن متنفرید و محیطی دوستانه برای شما ندارد. اغلب محیط‌های کاری هیچ وقت تغییر نمی‌کنند اما کارمندی که در محل کار خود خوشحال نیست این قابلیت را دارد که در زندگی شخصی خود هم تبدیل به یک آدم غمگین شود. تا زمانی که شغل خود را عوض نکرده‌اید و به دنبال کار جدید می‌گردید در سر کار فعلی لبخند بزنید؛ یک لبخند بزرگ.

 

 

منبع: the balance careers

 

 

کالابرگ الکترونیک