طرز تهیه نان چمچمو با خمیر جادویی؛ نان محلی بندرعباس

طرز تهیه نان چمچمو با خمیر جادویی؛ نان محلی بندرعباس


3 دی 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان چمچمو با خمیر جادویی؛ نان محلی بندرعباس

یکی از نان‌های معروف و محبوب بندرعباس نان چَمچَمو است که به نان تخم‌ مرغی هم شهرت دارد. چمچمو از نان‌های سنتی شهرستان‌های قشم و دولاب است که بافتی شبیه پنکیک دارد. این نان خوش‌عطر و طعم در ترکیبات خود آرد، آب، تخم‌مرغ و شکر دارد و در روغن داغ برشته می‌شود. نان چمچمو را به عنوان عصرانه یا میان‌ وعده با چای سرو می‌کنند. در ادامه طرز تهیه نان چمچمو یا نان تخم مرغی با خمیر جادویی را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه نان چمچمو یا نان تخم مرغی بندرعباس

 

طرز تهیه نان چمچمو با خمیر جادویی؛ نان محلی بندرعباس

 

مواد لازم

 

آرد: ۲ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

تخم مرغ: ۲ عدد

شیر خشک: ۳ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مایه خمیر: ۲ قاشق غذاخوری

هل: ۱ قاشق غذاخوری

پودر رازیانه: ۱ قاشق غذاخوری

آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن: به میزان لازم

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه نان چمچمو با خمیر جادویی؛ نان محلی بندرعباس

 

مرحله اول

 

برای درست کردن خمیر نان ابتدا آرد را دو بار در یک ظرف بزرگ الک کنید تا ناخالصی‌های آن، کاملا گرفته شود. تخم‌ مرغ را بشکنید و پودر رازیانه را اضافه کنید. پودر رازیانه جزء جدا نشدنی در طرز تهیه نان چمچمو بندرعباسی است و توصیه می‌شود اگر برای اولین اقدام به تهیه نان چمچمو می‌کنید، حتما از آن استفاده کنید چون طعم فوق‌العاده‌‌ای به نان می‌دهد و از طرفی در دستور اصلی پخت نان چمچمو، رازیانه وجود دارد. خمیر مایه و شکر را به همراه پودر هل به آرد اضافه کنید. خمیر را ورز دهید یا با قاشق به هم بزنید.

 

مرحله دوم

 

شیر خشک را به آرد اضافه کنید. می‌توانید به جای شیر خشک، از شیر پاستوریزه استفاده کنید. در این حالت شیر را به همان اندازه‌ آب، در طرز تهیه نان چمچمو به کار ببرید و آب را از دستور پخت حذف کنید.

می‌توانید در طرز تهیه خمیر جادویی، شیر خشک را حذف کنید. مواد خمیر را کاملا با دست ورز دهید تا جایی که یک خمیر لطیف و یکدست داشته باشید. برای این کار، آب را به تدریج و در چند مرحله اضافه کنید. در پایان باید به خمیری برسید که به دستتان نمی‌چسبد. ظرف را با نایلون بپوشانید و در دمای محیط ترجیحا گرم به مدت ۲ ساعت استراحت دهید تا حجم آن زیاد شود.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه نان چمچمو با خمیر جادویی؛ نان محلی بندرعباس

 

بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، آن را بیرون آورده و روی سطح کارتان را آردپاشی کنید. مقداری از خمیر را بردارید و روی سطح قرار دهید. می‌توانید خمیر را به صورت کامل پخش کنید و با وردنه صاف کنید سپس با استفاده از قالب، به اندازه دلخواه در آورید. یا اینکه خمیر را با دست شکل دهید. در یک تابه، روغن بریزید و اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. خمیرهای آماده شده را در روغن بیندازید و سرخ کنید. اگر یک طرف نان چمچمو سرخ شد، سریع آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. روی خمیر را با قاشق، روغن نریزید چون این کار باعث می‌شود نان به قدر کافی پف نکند.

 

بعد از اینکه هر دو طرف نان کاملا طلایی و سرخ شد، آنها را از روغن خارج کرده و روی دستمال قرار دهید تا روغن‌شان گرفته شود.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه نان چمچمو یا نان تخم مرغی بندرعباسی

 

طرز تهیه نان چمچمو با خمیر جادویی؛ نان محلی بندرعباس

 

*بعد از اینکه خمیر را استراحت دادید و قبل از قالب زدن و شکل دادن، دوباره به مدت ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید.

 

*اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در حالی که ولرم است به آرد اضافه کنید. البته باید دمای آن در حدی باشد که دست را نسوزاند.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک