طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری مرحله به مرحله

طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری مرحله به مرحله


30 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری به همراه ترفند گرفتن بوی زُهم میگو

یکی از انواع غذا با میگو پلو میگو بوشهری یا به قول خود بوشهرها هواری میگو است که یکی از لذیذترین پلوهای ایرانی با عطر و بوی خوش سبزیجاتی مثل شوید و ادویه‌های خوش عطر است. طرز تهیه پلو میگو بوشهری و خوزستانی و حتی هندی شبیه هم است. شیرازی‌ها گاهی به پلو میگوی شیرازی سیب زمینی اضافه می‌کنند که در پلو میگو مجلسی بوشهری آن را نداریم. طرز تهیه پلو میگو مجلسی زعفرانی بوشهری به همراه فوت کوزه‌گری و ترکیب ادویه پلو میگو برای گرفتن بوی زهم میگو را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری

 

طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری به همراه فوت کوزه‌گری

 

مواد لازم

 

برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

میگو: ۶۰۰ گرم پاک شده

سبزی پلویی ساطوری خرد شده: ۲۰۰ گرم

سیر: ۳ حبه

پیاز: ۱ عدد درشت

ادویه پلویی: تخم گشنیز، پودر زنجبیل، زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

تمر هندی آب شده: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری به همراه فوت کوزه‌گری

مرحله اول

 

دستور پخت هواری میگو یا پلو میگو بوشهری مجلسی ساده است. کافی است طرز پخت میگو خوشمزه را بلد باشید و میگو را به روش حرفه‌ای سرخ کنید. در این صورت یک پلو میگو یا هواری میگو مجلسی خوشمزه خواهید داشت. انواع پخت میگو وجود دارد اما برای یک پلو میگو مجلسی بوشهری خوشمزه ابتدا باید پیاز را نگینی و ریز خرد کنید.

 

مرحله دوم

 

وقتی پیازها سبک و طلایی شدند سیرهای رنده شده را هم اضافه کنید و تفت دهید تا بوی سیر بلند شود. سبزی پلویی را هم به این ترکیب اضافه کنید و کمی تفت دهید. حالا میگوهای تمیز پاک شده و شسته شده را اضافه کنید و همراه بقیه مواد تفت دهید. ادویه پلویی را به این ترکیب اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی ادویه گرفته شود. وقتی مواد مقداری تفت خوردند تمر هندی را هم اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

 

مرحله سوم

 

برنج را جداگانه بپزید و آبکش کنید. بهتر است برنج را کمی زنده (یک ترک روی دانه برنج بخورد کافی است) آبکش کنید تا پلو میگو شفته نشود. حالا کف قابلمه روغن بریزید و ته دیگ مورد نظرتان را بچینید. سپس لایه لایه برنج آبکش شده و مایه میگو را بریزید و پلو را دم بگذارید. بعد از پخت پلو میگو آن را با انواع ترشی لیته، ترشی بندری یا ترشی سالاد گوجه سرو کنید.

 

نکات مهم

 

طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری به همراه فوت کوزه‌گری

 

طبع میگو در طب سنتی گرم و تر است. در برخی شهرها برای پخت پلو میگو مقداری کشمش هم سرخ می‌کنند و کنار پلو موقع سرو می‌گذارند یا همراه با پلو دم می‌کنند. در این صورت سبزی را از پلو میگو حذف کنید و پلو را به همان صورت ساده زعفرانی دم کنید. در این صورت میگو پلو شیرازی خواهید داشت.

 

ترکیب سبزی پلو هم شامل: تره، جعفری، گشنیز، شوید، و شنبلیله و بوته سیر است. برای مثال برای ۸۰۰ گرم سبزی پلویی مقدار تره، جعفری، گشنیز و شوید هر کدام ۲۰۰ گرم، شنبلیله ۲ شاخه و ۲ عدد بوته سیر تازه است. در مقدار شنبلیله دقت کنید چون طعم سبزی را تلخ می‌کند.

 

 

فوت کوزه گری گرفتن بوی زهم میگو در پخت انواع میگو

 

طرز تهیه پلو میگو مجلسی بوشهری به همراه فوت کوزه‌گری

 

اگر احساس می‌کنید به هر روشی که میگو را درست می‌کنید و در پخت انواع غذا با میگو از سرخ کردن میگو تا سوخاری کردن میگو و قلیه میگو و حتی ته چین میگو، هنوز بوی زهم میگو شما را اذیت می‌کند قبل از پخت میگو این روش را امتحان کنید: یک پیمانه کرفس، ۱ قاشق غذاخوری سرکه، چند حبه سیر و ۳ لیوان آب را در یک قابلمه بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و سپس آبکش کنید. با این روش به هیچ عنوان دیگر میگو بوی زهم یا بوی زُخم نمی‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه میگو پفکی سوخاری رستورانی با سس تارتار را هم در مجله کوروش بخوانید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک