طرز تهیه انواع پلو و چلو مجلسی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه انواع پلو و چلو مجلسی + فیلم آموزش تهیه


4 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 22 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع پلو مهمانی

درست کردن انواع پلو مجلسی در مهمانی ها و دورهمی ها یکی از جذاب ترین وعده های غذایی است که می توان تهیه کرد. انواع پلو مهمانی با گوشت، مرغ و سبزیجات که هر کدام عطر و طعم متفاوتی دارند جزو غذاهای افطاری مقوی برای ماه رمضان و در برخی شهرها از غذاهای شام شب یلدا محسوب می‌شوند. از طرف دیگر قرار دادن انواع پلو و چلو مجلسی جلوه فوق العاده زیبایی به میزهای غذای شما می بخشد. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با طرز تهیه انواع پلو مجلسی برای غذای مهمانی شام و منوی غذای ناهار آشنا شوید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

۱- مانی پلو

 

طرز تهیه مانی پلو

 

«مانی پلو» یک پلو مخلوط مجلسی خوشمزه است که می توانید آن را برای وعده شام و ناهار تهیه کنید. اصالت این غذا به منطقه دامغان در سمنان باز می گردد. شما می توانید این غذا را با گوشت تکه ای، مرغ و گوشت قلقلی تهیه کنید.

برای درست کردن این غذا باید از برنج، رشته پلویی، در کنار خلال، مرغ، گوشت و زعفران استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه مانی پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲- میگو پلو

 

طرز تهیه میگو پلو

 

«میگو پلو» یکی از انواع پلو مجلسی برای مهمانی است که به جای گوشت و مرغ از میگو استفاده کرد. این غذا یک پلو مخلوط جذاب جنوبی است که برای درست کردن آن از سبزیجات معطر در کنار میگو و ادویه های خاص استفاده می شود. ترکیبی از عطرهای مختلف که موجب می شود میگو پلو طعم فوق العاده ای داشته باشد. برای خواندن جزییات درست کردن میگو پلو به مقاله طرز تهیه میگو پلو  مراجعه کنید.

 

۳- کباب لا پلو مجلسی

 

طرز تهیه کباب لا پلو مجلسی

 

«کباب لا پلو» یکی از انواع پلو مخلوط مجلسی برای مهمانی است که نه تنها ظاهر جذابی دارد، بلکه به دلیل لایه لایه بودن برنج طعم فوق العاده لذیذ و خوشمزه ای دارد. برای درست کردن این غذای خوشمزه باید گوشت و مرغ را داخل برنج قرار دهید و با ترکیبی از زعفران، پیاز، گوجه فرنگی، پودر زیره و سماق به آن عطر و طعم ببخشید. مراحل طرز تهیه کباب لا پلو و فوت و فن‌های آن را در لینک مطلب بخوانید.

 

۴- شیرین پلو مجلسی

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی

 

«شیرین پلو »مجلسی یک غذای فوق العاده لذیذ است که با استفاده از فیله مرغ، گوشت قلقلی، زعفران و ترکیبی از خلال پسته و بادام تهیه می شود. ظاهر این غذا درست شبیه به مرصع پلو پر از رنگ و طعم است. بهتر است این غذا را برای پذیرایی از مهمان ها درست کنید و از عطر و طعم جذاب این غذا لذت ببرید. جزییات و مراحل طرز تهیه شیرین پلو را در مقاله طرز تهیه شیرین پلو مجلسی مطالعه کنید.

 

 

 

۵- آلبالو پلو مجلسی

 

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

 

رنگ فوق العاده زیبا و طعم متفاوت آلبالو پلو با هیچ غذایی قابل مقایسه نیست. معمولاً برای درست کردن این نوع از انواع پلو مهمانی به جای گوشت چرخ کرده از گوشت قلقلی استفاده می شود. اما شما می توانید از مرغ ریش شده نیز برای درست کردن این غذا استفاده کنید.

این کار موجب می شود تا ظاهر برنج شما به طرز شگفت انگیزی جذاب شود. بهتر است این غذای خوشمزه را در روزهای گرم تابستانی درست کنید و از طعم آن لذت ببرید. برای خواندنطرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده و آلبالو پلو با مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۶- مرصع پلو مجلسی

 

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی

 

«مرصع پلو» یکی از خوشمزه ترین غذاهای برنجی ایرانی است. این غذای مجلسی ظاهر فوق العاده زیبایی دارد و برای تهیه آن می توان از انواع مغزها در کنار غذا استفاده کرد. شما می توانید مرصع پلو را هم با گوشت و هم با مرغ تهیه کنید. این غذا یکی از بهترین انواع پلو مهمانی ایرانی است که پیشنهاد می شود حتماً آن را امتحان کنید. برای خواندن فوت و فن ها و مراحل طرز تهیه مرصع پلو  روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۷- انار پلو با مرغ

 

طرز تهیه انار پلو مجلسی

 

«انار پلو» یک غذای منحصر به فرد متعلق به شیراز و قزوین است که طعم آن برای اهالی شهرهای دیگر احتمالا چندان آشنا نیست. از طرف دیگر این غذا یکی از معروف ترین غذاهای افغانستان نیز محسوب می شود.

ترکیب دانه های انار در کنار سبزیجات، مرغ و خلال پسته طعم و جلوه بی نظیری به این غذای مجلسی شب یلدا می بخشد. طرز تهیه این پلو مجلسی برای مهمانی را در لینک طرز تهیه انار پلو مجلسی مطالعه کنید.

 

۸- رشته پلو

 

طرز تهیه رشته پلو ساده و مجلسی

 

«رشته پلو» یکی از انواع پلو ساده و خوشمزه است که می توانید آن را در کنار مرغ و گوشت سرو کنید. این غذای سنتی معمولاً به روش های مختلفی تهیه می شود و غذای شب عید در اغلب شهرهای ایران است.

به طور معمول برای درست کردن این غذا از برنج، رشته پلویی، سینه مرغ، زعفران، پیاز داغ، کشمش پلویی و مقداری ادویه و طعم دهنده استفاده می شود. جزییات و مراحل طرز تهیه رشته پلو را در لینک مربوطه مطالعه کنید.

 

۹- زرشک پلو با مرغ

 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

 

شاید اولین و محبوب ترین غذای مجلسی ما ایرانی ها همین «زرشک پلو با مرغ مجلسی» باشد. غذایی که هم در مهمانی ها و هم به عنوان نذری تهیه می شود و کمتر کسی است که با طعم این غذای لذیذ نا آشنا باشد. برای درست کردن این غذا معمولاً از برنج زعفرانی، زرشک و مرغ پخته شده یا سرخ شده استفاده می شود. می توانید از مقداری خلال پسته نیز برای تزئین این پلوی مجلسی استفاده کنید.

برای مطالعه فوت و فن ها و مراحل درست کردن زرشک پلو به روش رستورانی روی لینک  طرز تهیه زرشک پلو با مرغ  کلیک کنید.

 

۱۰- ته انداز مرغ

 

طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی

 

«ته انداز مرغ» یکی دیگر از انواع پلو مهمانی و مجلسی است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. برای تهیه این پلو مجلسی برای مهمانی و دورهمی خوشمزه شما به چند تکه مرغ، زعفران دم کرده، پیاز، برنج و کمی ادویه نیاز دارید.

درست کردن یک ته انداز مرغ مجلسی نیاز به دانستن فوت و فن های این پلوی خوشمزه دارد. جزییات و مراحلطرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی را در لینک دستور پخت آن مطالعه کنید.

 

۱۱- مگشت پلو

 

طرز تهیه مگشت پلو

 

«مگشت پلو» درواقع یکی از انواع پلو مجلسی است که ریشه آن به جنوب کشور باز می گردد. این غذا ترکیبی از ادویه ها، سبزی های معطر است که طعم فوق العاده ای دارد. معمولاً این غذا در کنار تن ماهی سرو می شود و جنوبی ها نیز معمولاً آن را در کنار ماهی قباد میل می کنند. پیشنهاد می کنیم جزییات و مراحل طرز تهیه مگشت پلو را در لینک مربوطه مطالعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی به 2 روش و فوت و فن های آن

 

۱۲- پلو مجلسی چکدرمه

 

طرز تهیه چکدرمه

 

«چکدرمه» یک غذای ترکمنی بی نظیر است که قدمتی هزار ساله دارد. ترکمن ها این غذا را در قابلمه های بزرگ درست می کنند. این غذا در ظاهر بسیار شبیه به استانبولی است اما به شیوه متفاوتی طبخ و تهیه می شود. برای این که از طعم این غذا بیشتر لذت ببرید بهتر است آن را در کنار دوغ محلی و سالاد شیرازی و ترشی میل کنید. برای مطالعه فوت و فن ها و مراحل طرز تهیه پلو ترکمنی چکدرمه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

 

۱۳- کلم پلو

 

طرز تهیه کلم پلو

 

«کلم پلو» یکی از پلو مخلوط های خوشمزه و مجلسی است که معمولاً در هر شهر از ایران به شیوه متفاوتی طبخ می شود. برای درست کردن این غذا معمولاً کلم سفید خرد شده با مقداری سبزیجات مختلف و گوشت قلقلی ترکیب می شود. برای مشاهده فیلم آموزش تهیه و جزییات طرز تهیه  کلم پلو مجلسی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۴- مقلوبه پلو مجلسی

 

طرز تهیه مقلوبه پلو مجلسی

 

«مقلوبه پلو» یک غذای متفاوت و خوشمزه است که برای درست کردن آن از ترکیب مرغ، بادمجان، گل کلم و سیب زمینی استفاده می شود. این غذا طعم بسیار لذیذی دارد و یک غذای اصیل ترکی و عربی محسوب می شود. اگر دوست دارید در مهمانی ها یک غذاهای متفاوت سرو کنید، پیشنهاد می کنیم برای مطالعه مراحل طرز تهیه  مقلوبه پلو مجلسی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۵- ساطری پلو خراسانی

 

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی

 

«ساطری پلو» یکی از انواع پلو مجلسی ساده و خوشمزه است. برای درست کردن این غذا می توانید از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کنید. سپس غذا را با کشمش پلویی و مقداری هویج تزئین نمایید. جزییات بیشتر درباره طرز تهیه ساطری پلو در لینک دستور پخت آن مطالعه کنید.

 

۱۶- کله پاچه پلو از انواع پلوهای شیرازی

 

طرز تهیه کله پاچه پلو

 

طرز تهیه یکی از انواع پلو مجلسی برای مهمانی شاید کمی عجیب به نظر برسد. اما کله پاچه پلو یکی از بهترین غذاها برای علاقه مندان به غذاهای سنتی و افرادی است که عاشق طعم کله پاچه هستند.

این غذای شیرازی و جنوبی از ترکیب کله پاچه با آلو بخارا، برگه زرد آلو، سیر و انواع ادویه های معطر تهیه می شود. اگر مهمان های شما از خوردن کله پاچه لذت می برند، مطمئن باشید با دیدن این غذای جذاب شگفت زده خواهند شد و عاشق طعم این غذا خواهند شد. برای خواندن جزییاتطرز تهیه کله پاچه پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۷- پرده پلو

 

طرز تهیه پرده پلو خوشمزه و مجلسی

 

«پرده پلو» یک غذای اصیل ترکیه ای است که در ترکیه به آن «سیرت» گفته می شود. ظاهر و طعم این پلو مجلسی با تمام پلوهایی که تا به حال امتحان کرده اید، کمی متفاوت است. برای تهیه این غذا باید برنج را در یک لایه خمیر مخصوص قرار دهید. سپس روی خمیر را با بادام و کشمش تزئین کنید و برنج طعم دار شده و خوشمزه را داخل این خمیر قرار دهید. مراحل و جزییات طرز تهیه پرده پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۸- ارده پلو

 

طرز تهیه ارده پلو

 

«ارده پلو» یا «آش ارده خوزستان» یکی از مقوی ترین و ساده ترین انواع پلو مهمانی است. برای درست کردن این برنج متفاوت باید برنج را با ماش، ارده و مقداری نمک ترکیب کنید. تهیه این غذا بسیار ساده است اما بسیار پر انرژی و لذیذ است. خوزستانی ها معمولا در فصل پاییز و زمستان و روزهای بارانی این غذا را طبخ می کنند. برای خواندن مراحل و جزییاتطرز تهیه ارده پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۹- سیب پلو کرمانشاهی

 

طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی

 

«سیب پلو» یکی از خوشمزه ترین غذاهای مراسم و شب عید در کرمانشاه است. درست کردن این غذا بسیار ساده است و معمولاً می توانید برای تهیه آن از گوشت یا مرغ استفاده کنید. حتی گاهی برخی افراد این پلو مجلسی را با تن ماهی نیز سرو می کنند. استفاده از شوید خشک، پیاز داغ و سیب زمینی در این غذا طعم بی نظیری به آن می بخشد.

 

برای مطالعه جزییات و مراحل طرز تهیه سیب پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۰- پلو مجبوس با مرغ

 

طرز تهیه مجبوس با مرغ

 

«مجبوس» یک پلو مجلسی عربی است که محبوبیت فوق العاده ای در میان مردم حاشیه خلیج فارس دارد. این پلو به عنوان یکی از انواع پلو ملل توسط خوزستانی ها و اهالی جنوب کشور نیز تهیه می شود و به آن «هواری» گفته می شود. شما می توانید این غذا را هم با مرغ و هم گوشت تکه ای یا ماهی و میگو تهیه کنید.

 

برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه مجبوس با مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۱- قنبر پلو شیرازی مجلسی

 

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی مجلسی

 

«قنبر پلو» یا «غم بر پلو» یکی از انواع پلوهای مجلسی شیرازی است که معمولاً در شیراز به عنوان یک غذای مجلسی و نذری و مهمانی طبخ می شود. برای تهیه این غذا می توان هم از گوشت قلقلی و هم مرغ استفاده نمود. برای تهیه این قنبر پلو شیرازی شما به مقداری برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی، رب انار، گردو و زعفران نیاز دارید. جزییات و مراحل طرز تهیه قنبر پلو را در لینک مطلب مطالعه کنید.

 

۲۲- قیمه شاه عباسی

 

طرز تهیه قیمه شاه عباسی

 

«قیمه شاه عباسی» یا «قیمه لا پلو» یکی از انواع پلو مهمانی است که ظاهر آن شبیه به قیمه نثار قزوینی است. این غذای مجلسی و خوشمزه با گوشت تکه ای، رب گوجه فرنگی، زعفران و زرشک تهیه می شود و طعم بی نظیری دارد.

روش پخت قیمه پلو آسان است. ابتدا خلال پسته و بادام را در گلاب خیس کنید. برنج را بشورید و به مدت ۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید. لپه را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس لپه جداگانه بپزید تا بوی نامطبوع آن گرفته شود و البته به خاطر زمان پخت کمترش نسبت به گوشت له نشود. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه قیمه شاه عباسی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۳- باقالی پلو با ماهیچه

 

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

 

«باقالی پلو» یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که از دوران صفویه به عنوان یک غذای شاهانه طبخ می شد. این غذا معمولاً در کنار ماهیچه سرو می شود، اما شما می توانید آن را در کنار مرغ سرخ شده نیز میل کنید.

باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و رستورانی معمولا با گوشت گوسفند طبخ می شود. اگر فوت و فن های طرز تهیه باقالی پلو را بلد باشید از طعم لذیذ آن سیر نمی شوید. ماده اصلی این غذا طبعا ماهیچه است اما اگر سری به رستوران مشهور پسران کریم در مشهد زده باشید در آن جا ماهیچه با دورچین پیاز داغ کاراملی و چلو سرو می شود. فوت و فن ها و مراحل طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی را در لینک مطلب مطالعه کنید.

 

۲۴- سبزی پلو با ماهی

 

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

 

«سبزی پلو با ماهی» از قدیمی ترین غذاهای ایرانی به خصوص در شب چهارشنبه سوری و شب سال تحویل است است که البته در مهمانی ها و مجالس هم سرو می شود. این غذاها معمولاً در کنار ماهی حلوا سیاه و حلوا سفید تهیه می شود و مزه بی نظیری دارد. شما می توانید این غذا را با هر نوع ماهی که دوست دارید تهیه کنید. مراحلطرز تهیه سبزی پلو با ماهی مجلسی را در لینک مطلب بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش و تکه به ۲ روش آبکش و دمی

 

۲۵- قیمه نثار مجلسی

 

قیمه نثار مجلسی

 

«قیمه نثار» از محبوب ترین غذاهای ایرانی است که ریشه آن به قزوین باز می گردد. این غذا طعم فوق العاده خوشمزه و ظاهر رنگارنگی دارد و یکی از بهترین گزینه های برای مهمانی و دورهمی ها و غذای شب عید محسوب می شود. طرز تهیه قیمه نثار با لپه و قیمه نثار یزدی هم مرسوم است. اضافه کردن خلال نارنج هم به قیمه نثار سلیقه ای است. برای درست کردن قیمه نثار و تماشای فیلم آموزش تهیه آن به مطلب طرز تهیه قیمه نثار رستورانی و مجلسی مراجعه کنید.

 

۲۶- قابلی پلو افغانی

 

طرز تهیه قابلی پلو

 

«قابلی پلو» یا «کابلی پلو» یک غذای اصیل افغانستانی است که در اغلب شهرهای خراسان نیز طبخ می شود. این غذا از ترکیب گوشت گوسفندی، هویج، پیاز، کشمش، ادویه مخلوط و خلال پسته و بادام تهیه می شود. طرز تهیه قابلی پلو ازبکی، قابلی پلو تبریزی و قابلی پلو بجنوردی مشهور هستند. برای خواندن مراحلطرز تهیه و نکات مهم قابلی پلوی مجلسی افغانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۷- برنج زعفرانی کته و آبکش

 

طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی

 

«برنج زعفرانی مجلسی» در اکثر مهمانی های ما ایرانی ها طبخ می شود. شما می توانید این برنج خوش آب و رنگ را در کنار هر غذایی که دوست دارید، سرو کنید. طرز تهیه این غذا به ۲ روش برنج کته و برنج آبکش نیز بسیار ساده است؛ تنها باید آن را با دقت تهیه کنید و فوت و فن های آن را بدانید.

برنج زعفرانی چلویی را با انواع کباب، خورش، خوراک و … می توانید سرو کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲۸- ته چین مرغ

 

طرز تهیه ته چین مرغ

 

«ته چین مرغ» یکی دیگر از محبوب ترین پلوهای مخلوط با مرغ یا گوشت در میان غذاهای ایرانی است. درست کردن این غذا بسیار ساده است و طعم آن به طرز شگفت انگیزی لذیذ است.در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ، سینه مرغ را بپزید.

یک پیاز را به صورت نگینی یا خلالی در یک قابلمه خرد کنید و در کمی کره یا روغن تفت دهید. بعد از این که پیازها کمی نرم شدند، سینه مرغ را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، به اندازه نوک قاشق دارچین و پودر ادویه کاری را به آن اضافه کنید.  برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ته چین مرغ به لینک مطلب مراجعه کنید.

 

۲۹- ته چین گوشت و بادمجان

 

طرز تهیه ته چین گوشت و بادمجان مجلسی

 

ته چین گوشت و بادمجان از آن دسته غذاهایی است که می توانید آن را به روش های متفاوتی طبخ کنید. برای درست کردن تهچین گوشت و بادمجان رستورانی باید از ترکیب گوشت گوسفندی، پیاز، زعفران، ماست، بادمجان، زرشک، خلال بادام و پسته در کنار ادویه های معطر استفاده کنید.

برای درست کردن تهچین گوشت و بادمجان گوشت را در اندازه دلخواه و به شکل مکعبی خرد کنید. اگر قطعات آن درشت تر باشد بهتر است. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با کمی روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی شود.

سیرها را پوست بگیرید و آن ها را له کنید. سیرها را به پیاز اضافه کنید. تفت دهید تا عطر آن بلند شود. سپس قطعات گوشت را به  سیر و پیاز اضافه کنید. گوشت را با پیاز تفت دهید تا کمی رنگ آن تغییر کند. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه رستورانی ته چین گوشت و بادمجان به لینک مطلب مراجعه کنید.

 

۳۰- شکر پلو شیرازی

 

طرز تهیه شکر پلو شیرازی

 

اگر اهل استان فارس یا شهرهای جنوبی کشور باشید، حتما اسم «شکر پلو» را شنیده اید یا تجربه خوردن آن را دارید. شکر پلو یکی از غذاهای مشهور و محبوب استان فارسی ها به ویژه شیرازی هاست.

معمولا هم در ماه های محرم و صفر به عنوان نذری یا در مهمانی ها و مجالس به عنوان یک غذای مجلسی سرو می شود. شکر پلو نذری را معمولا با قیمه سرو می کنند و شکر پلو مهمانی را با مرغ. برای خواندن مراحل طرز تهیه شکر پلو شیرازی به همراه همه فوت و فن های پخت آن روی لینک مطلب طرز تهیه شکر پلو زعفرانی کلیک کنید.

 

 

 

۳۱- ته چین گوشت گرمساری

 

طرز تهیه تهچین گوشت گرمساری

 

ته‌چین گرمساری از جمله مشهورترین غذاهای استان سمنان و البته از جمله مشهورترین نذری‌های ماه محرم به خصوص در شهر گرمسار است. به جز این ایام اگر گذرتان به گرمسار افتاد هم پلوی مجلسی و پیشنهاد سرآشپز در منوی بهترین رستوران‌ها در اغلب موارد همین ته‌چین گرمساری است.

برای خواندن مراحل طرز تهیه ته‌چین گرمساری با گوشت برای نذری محرم یا به عنوان یک وعده غذای مجلسی برای مهمانی به علاوه ترکیب ادویه مخصوص ته‌چین گرمساری را در لینک طرز تهیه تهچین گرمساری مطالعه کنید.

 

۳۲- زیره پلو کرمانی

 

طرز تهیه زیره پلو کرمانی

 

زیره پلو یکی از محبوب‌ترین و البته معروف‌ترین غذاهای سنتی کرمان است که معمولاً به شیوه‌های متفاوت همراه با مرغ و گوشت تهیه می‌شود. این پلو خوشمزه معمولاً با زیره سیاه و یا ترکیب زیره سبز و زیره سیاه طبخ می‌شود و عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

در اولین مرحله از طرز تهیه زیره پلو ساده باید زیره‌ها را تمیز کنید. سپس زیره‌ها را داخل یک ظرف بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه بخیسانید. سپس زیره‌ها را آبکشی کنید و روی دستمال بریزید تا خشک شوند.

برای آماده کردن زیره پلو کرمانی باید برنج آبکش شده را با زیره ترکیب کنید. برای خوش رنگ شدن برنج می‌توانید مقداری زعفران دم کرده نیز به برنج اضافه کنید. سپس درب قابلمه را با دم‌کنی روی آن قرار دهید تا برنج دم بکشد.

زمانی که قابلمه داغ شد مقداری آب را با روغن ترکیب کنید و روی برنج بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج بخار کند و خوب دم بکشد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه زیره پلو کرمانی به روش‌های مختلف ساده و با انواع گوشت روی لینک مطلب بزنید.

 

۳۳- والک پلو

 

طرز تهیه والک پلو (سیرک پلو) مجلسی تهرانی به 3 روش خوشمزه

 

والک پلو غذای اصیل تهران، شمیرانات و کرج است. والک یک نوع سبزی محلی و کوهی در تهران و اطراف کوهپایه‌های البرز است که برگی دراز و بویی شبیه به سیر دارد، به همین خاطر به والک پلو سیرک پلو هم می‌گویند. این گیاه خواص بی‌نظیری برای تصفیه خون و ناراحتی‌های گوارشی دارد. از این گیاه به روش‌های مختلفی برای درست کردن پلو مخلوط و خورشت والک استفاده می‌شود.

برای مطالعه مراحل طرز تهیه والک پلو به روش تهرانی‌های قدیمی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۳۴- شنگ پلو

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شنگ پلو

 

شنگ پلو یک غذای خوشمزه بهاری و مخصوص مناطق کوهستانی ایران مثل لرستان و کرمانشاه است. ترکیب سبزی‌های معطر و پرخاصیت کوهی با برنج و درست کردن انواع غذای متنوع و خوشمزه به خصوص در مناطق کوهستانی از اصول آشپزی مردم این مناطق محسوب می‌شود. اما می‌دانید سبزی شنگ چیست؟ شنگ پلو با ته دیگ کاهو چطور آماده می‌شود؟ چقدر با خواص درمانی سبزی شنگ آشنایی دارید؟

هر چند که شنگ یک گیاه کوهی است، اما امروزه می‌توانید به راحتی این گیاه را در بازارهای تهران و بسیاری از شهرها خریداری کنید. خواص بی‌نظیر گیاه شنگ در کنار طعم منحصر به فرد آن موجب شده تا بسیاری از افراد برای درست کردن یک وعده غذای سالم و مفید از این گیاه استفاده کنند. برای مطالعه طرز تهیه شنگ پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

کالابرگ الکترونیک