طرز تهیه پودر سیر خانگی + طبع سیر در طب سنتی

طرز تهیه پودر سیر خانگی + طبع سیر در طب سنتی


25 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پودر سیر خانگی + طبع سیر در طب سنتی

از سیر (Allium sativum) به عنوان طعم‌دهنده در پخت و پز استفاده می‌شود، اما در طول تاریخ باستان و مدرن نیز از آن به عنوان دارو برای جلوگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها بهره گرفته شده است. بنا به ادعای مقاله‌ای در سایت اخبار روز پزشکی، در طول تاریخ در خاورمیانه، آسیای شرقی و نپال، از سیر برای درمان برونشیت، فشار خون بالا، سل، اختلالات کبدی، اسهال خونی، نفخ شکم، قولنج، کرم روده، روماتیسم، دیابت و تب استفاده می‌شده است. پس اگر سیر می‌کارید یا به صورت عمده خریداری می‌کنید و هنوز به مقدار کافی ذخیره می‌کنید، قبل از خراب شدن حبه ها، مقدار اضافی آن را به پودر سیر تبدیل کنید. در ادامه طرز تهیه پودر سیر خانگی و طبع پودر سیر در طب سنتی را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه پودر سیر خانگی

 

طرز تهیه پودر سیر خانگی + طبع سیر در طب سنتی

 

حتما می‌دانید که پوست کندن سیر بدون دستکش به دست‌ها آسیب می‌رساند و نوک انگشتانتان را می‌سوزاند بنابراین در طرز تهیه پودر سیر حتما باید مواردی را رعایت کنید که هم به یک پودر سیر سالم و طبیعی برسید و هم به خودتان صدمه نزنید. برای این کار می‌توانید سیرها را دانه کنید و در شیشه خالی مربا بریزید. در شیشه را ببندید و آنقدر تکان دهید که پوست‌ها از سیر جدا شوند.

روش دوم این است که سیرها را برای چند دقیقه در آب بخیسانید، سپس پوست آنها را جدا کنید. بعد از پوست کندن سیرها، آنها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. قبل از پوست کندن سیرها به مدت ۱۰ دقیقه آنها را در فریزر قرار دهید تا گازهای سمی آنها خارج شود.

 

خشک کردن سیر به روش خانگی

 

 

طرز تهیه پودر سیر خانگی + طبع سیر در طب سنتی

 

برای خشک کردن سیر مثل خشک کردن میوه، چند روش وجود دارد:

*اولین روش این است که برش‌های سیر را روی پارچه تمیزی پهن کنید و در برابر نور آفتاب قرار دهید و هر چند ساعت آن‌ها را زیر و رو کنید تا هم به هم نچسبند و هم هر دو طرف سیر خشک شود.

*روش دوم استفاده از بخاری یا شوفاژ است. در این روش لایه‌های سیر را در سینی روحی بگذارید و روی بخاری بگذارید. هر از گاهی آنها را زیر و رو کنید تا به کف سینی نچسبند.

*روش سوم، استفاده از فر است. کف سینی را کاغذ شیرینی پهن کنید. سیرها را کف سینی فر قرار دهید و به مدت ۲ ساعت در دمای ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

*روش چهارم، استفاده از مایکروفر یا خشک‌کن است. درجه خشک‌کن را را روی کم (حدود ۵۰ درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. در این روش، سیرها ۸ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز دارند تا خشک شوند. پس از آن‌که حلقه‌‌‌های سیر ترد شدند، آنها را از خشک کن خارج کنید.

 

پودر کردن سیر به روش خانگی

 

طرز تهیه پودر سیر خانگی + طبع سیر در طب سنتی

 

بعد از اینکه سیر را به روش دلخواه خشک کردید، نوبت آسیاب کردن سیرها است.

می‌توانید از آسیاب برقی برای پودر کردن سیرها استفاده کنید و سیرها را به اندازه دلخواه (کاملا پودر شده یا درشت‌تر) پودر کنید.

همچنین از هاون‌های دستی می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

سیرها را پس از آسیاب کردن در ظرف دربسته بریزید و در جای خشک و خنک بگذارید.

برای اینکه پودر سیر به دست آمده، بعد از مدتی به هم نچسبد، کمی نمک به آن اضافه کنید تا رطوبت را بگیرد.

 

طبع سیر در طب سنتی

 

طرز تهیه پودر سیر خانگی + طبع سیر در طب سنتی

 

طبع سیر بر اساس طب سنتی، گرم و خشک است و از نظر گرمی درجه سه است یعنی گرمی خیلی زیادی دارد و فقط یک درجه با گرمی درجه چهار که منجر به سمی‌شدن می‌شود، فاصله دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که در خوردن آن زیاده‌روی نکنید. درجه خشکی سیر متوسط است و سیر تازه مقداری رطوبت دارد. به همین خاطر خاصیت سیر تازه بیشتر از سیر کهنه است. البته طبع گرم و خشک سیر، بعد از پخت تا حد زیادی کم می‌شود. در برخی موارد خوردن سیر زیاد باعث ایجاد سردرد می‌شود که به خاطر پایین آمدن فشار خون به وجود می‌آید. سیر همچنین چربی و غلظت خون را کاهش می‌دهد.

 

نکته: استفاده از پودر سیر در غذا برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

 

کالابرگ الکترونیک