طرز تهیه کالباس خانگی بدون کاور و دستگاه با طعم بازاری

طرز تهیه کالباس خانگی بدون کاور و دستگاه با طعم بازاری


17 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کالباس خانگی بدون کاور و دستگاه با طعم بازاری

چطور کالباس خانگی درست کنیم؟ در اغلب موارد کالباس خانگی را معمولا با گوشت مرغ درست می‌کنند اما طرز تهیه سالم‌ترین کالباس خانگی با گوشت قرمز و گوشت بوقلمون هم مرسوم است. در این مقاله طرز تهیه کالباس مرغ خانگی لیوانی بدون نیاز به کاور یا دستگاه خاصی و ترکیب ادویه کالباس را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم طرز تهیه کالباس مرغ خانگی لیوانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ بدون پوست و استخوان (یا ترکیب یک سینه و یک ران مرغ) ۲ عدد متوسط
قارچ (اسلایسی خرد شده) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج نیم پز و نگینی خرد شده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۳ حبه
روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
سس کچاپ ۱ قاشق مرباخوری
سس خردل ۱ قاشق مرباخوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
یخ ۲ قالب کوچک
باقالی سبز یا مغز پسته خام ۲ قاشق غذاخوری

 

ترکیب ادویه کالباس خانگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر زنجبیل نصف قاشق مرباخوری
پودر فلفل سیاه نصف قاشق مرباخوری
ادویه کاری نصف قاشق مرباخوری
پودر دارچین نصف قاشق چای‌خوری
پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
پودر جوز هندی ۱/۴ قاشق چای‌خوری
پودر سیر نصف قاشق چای‌خوری
دانه فلفل سیاه (خرد شده) ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی کالباس خانگی با مرغ: ۱/۵ تا ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه کالباس خانگی با مرغ

مراحل طرز تهیه کالباس مرغ خانگی لیوانی

درست کردن کالباس در خانه، علاوه بر اینکه مقرون به صرفه است، می‌تواند خیالتان را بابت سالم بودن کالباس خانگی راحت‌تر کند. مرحله به مرحله طرز تهیه کالباس مرغ خانگی لیوانی و بدون نیاز به دستگاه را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: وسایل کالباس را آماده کنید

برای درست کردن کالباس خانگی لیوانی با طعم کالباس بیرون و بازاری یا همان کالباس مرغ خشک باید از لیوان‌هایی استفاده کنید که هم تحمل حرارت زیاد را داشته باشند و نشکن باشند و هم ممکن است رنگ لیوان بعد از استفاده کدر شود و دیگر برای پذیرایی قابل استفاده نباشد. پس از مقاومت لیوان‌تان حتما مطمئن باشید. اگر طعم پسته یا باقالی را در کالباس می‌پسندید این مواد را از شب قبل در آب خیس کنید.

مرحله دوم: قار‌چ‌ها را بلانچ کنید

برای تهیه کالباس مرغ لیوانی ابتدا باید قارچ‌ها را بلانچ کنید (اگر طعم قارچ در کالباس دوست ندارید آن را حذف کنید). برای بلانچ کردن قارچ، قارچ‌ها را به صورت اسلایسی خرد کنید و روی آن‌ها آبجوش بریزید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و سپس قارچ‌ها را در آب یخ بریزید.

برای خرید قارچ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مواد کالباس را پوره کنید

تکه‌های مرغ بدون پوست و استخوان، شسته شده و خشک شده را به همراه ۲ قالب یخ، ادویه‌ها و نمک، نشاسته ذرت، سس خردل، سس گوجه و روغن در غذاساز بریزید. تمام مواد را در غذاساز پوره کنید. سپس مایه کالباس را در یک ظرف بریزید و با هویج نیم‌پز و نگینی خرد شده، باقالی سبز یا مغز پسته خرد شده، قارچ بلانچ شده و دانه فلفل سیاه خرد شده خوب مخلوط کنید و ورز دهید.

نکته: در صورت دلخواه یک تکه گوشت گوسفند یا گوشت گوساله را هم می‌توانید خیلی نازک خرد کنید و به گوشت مرغ اضافه و همراه سایر مواد پوره کنید که در این صورت کالباس خانگی مخلوط خواهید داشت. البته اضافه کردن گوشت قرمز اختیاری است.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی زردآلو و گردو کافی شاپی به 3 روش مختلف

گوشت مرغ به صورت سینه و ران، گوشت گوسفند، گوشت گوساله، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، ادویه کاری، دارچین، پودر زنجبیل، هل، سس خردل، سس گوجه، روغن مایع و آرد را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگا‌ه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه کالباس را در لیوان بریزید

۲ لیوان محکم و با کیفیت در اندازه لیوان فرانسوی دسته‌دار را با مقداری روغن مایع کمی چرب کنید و سپس مایه کالباس را در لیوان‌ها بریزید. روی لیوان‌ها فویل بکشید.

مرحله پنجم: لیوان کالباس را در آب جوش بگذارید

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. حالا لیوان‌های حاوی مایه کالباس در قابلمه آبجوش قرار دهید. مقدار آب باید تا کمر لیوان‌ها باشد نه بیشتر. درب قابلمه را ببندید. مدت زمان پختن کالباس مرغ و کالباس گوشت خانگی ۱ و نیم الی ۲ ساعت روی شعله ملایم گاز است.

در تمام مدت پخت کالباس درب قابلمه را برندارید. مراقب باشید فویل سوراخ یا درز نداشته باشید.

مرحله آخر: کالباس خانگی را سرو کنید

کالباس خانگی به راحتی از لیوان جدا می‌شود. ۱ ساعت صبر کنید کالباس خنک شود بعد آن را از لیوان خارج کنید. وقتی کالباس خنک شد آن را به مدت ۶ ساعت در یخچال بگذارید و سپس برش بزنید. چون کالباس خانگی مواد نگه دارنده ندارد بقیه آن را حتما فریز کنید.

شما می‌توانید انواع کالباس ماکیان، کالباس گوشت و کالباس مخلوط را هم از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

روش‌های دیگر برای درست کردن کالباس خانگی

روش تهیه کالباس با مرغ پخته

طرز تهیه کالباس با مرغ پخته

برای طرز تهیه کالباس مرغ پخته ابتدا باید مرغ را با پیاز و ادویه‌ها بپزید و بعد از پختن، آن را در غذاساز پوره کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید. این کالباس ماندگاری بیشتری نسبت به کالباس خانگی با مرغ خام دارد.

روش تهیه کالباس خانگی در بطری نوشابه

طرز تهیه کالباس خانگی در بطری نوشابه

در این روش، به جای لیوان برای درست کردن کالباس از بطری نوشابه برای فرم دادن به کالباس استفاده می‌شود و گوشت مرغ باید پخته باشد. باید سر بطری نوشابه را ببرید و خمیر کالباس را در آن بریزید و با ته لیوان یا قاشق، فشار دهید تا کاملا منسجم شود. سپس بطری را به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا کالباس فرم بگیرد.

روش تهیه کالباس خانگی با گوشت

روش تهیه کالباس خانگی با گوشت

طرز تهیه کالباس خانگی گوشت هم دقیقا مانند روش بالا است با این تفاوت که به جای گوشت مرغ از گوشت مخلوط گوسفند و گوساله استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید گوشتی که به کار می‌برید باید چربی بسیار کمی داشته باشد چون بعد از پخت کالباس، چربی آن ذوب شده و حجم آن کم می‌شود. همچنین برای پخت گوشت باید حدود نیم ساعت بیشتر از زمانی که به پخت مرغ برای تهیه کالباس مرغ در قابلمه اختصاص می‌دهید، وقت بگذارید.

برای طرز تهیه کالباس گوشت دودی، باید کالباس گوشت دود داده شده را چند هفته تا چند ماه در جای خشک آویزان کنید تا به اصطلاح برسد. بافت این نوع کالباس معمولا سفت و خشک است و در لایه‌های نازک بریده می‌شود.

برای طعم دودی کالباس باید به ازای هر ۶۰۰ گرم گوشت مرغ یا مخلوط گوشت گوسفند و گوساله، ۴۰۰ گرم سویای دودی یا کبابی که از قبل خیسانده‌اید هم اضافه کنید. سویا را همراه با گوشت در غذاساز پوره کنید و بقیه موارد را مثل روش بالا دنبال کنید.

کالباس همان ژامبون است؟ فرق کالباس و ژامبون چیست؟

کالباس همان ژامبون است؟ فرق کالباس و ژامبون چیست؟

پیش از پاسخ به این سوال بد نیست کمی درباره تاریخچه کالباس بدانید. کالباس هم مثل سوسیس قدمتی به اندازه تاریخ تمدن بشر دارد و سابقه درست کردن و خوردن آن به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

در واقع سالامی که بافتی شبیه کالباس دارد ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در شهر ساحلی سالامی در کشور یونان درست شده است. «هومر»، شاعر و داستان‌نویس مشهور یونانی هم در برخی کتاب‌هایش به سوسیس و کالباس اشاره کرده است.

در تاریخ پر فراز و نشیب سوسیس و کالباس (در دوره‌ای کلیسا و در دوره‌هایی هم برخی دولت‌ها خوردن کالباس و سوسیس را منع کرده بودند) ایرانی‌ها هم دستی بر آتش داشتند. مثلا در دوران جنگ جهانی دوم سربازان انگلیسی مستقر در ایران به دولت انگلیس نامه نوشتند تا با فرستادن چند تن سوسیس و کالباس به خاورمیانه و آفریقا موافقت کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ ورمیشل رستورانی با مرغ

در ایران میان ژامبون و کالباس ظاهرا تفاوتی نیست اما در اصل ژامبون به مدلی از کالباس گفته می‌شود که صرفا از گوشت ران خوک درست می‌شود. پس در ایران ما ژامبون صرف‌نظر از اینکه چند درصد گوشت دارد، به معنای واقعی کلمه نداریم و هر چه هست کالباس است؛ نه ژامبون.

کالباس گوشت، کالباس مرغ، گوشت و قارچ، مرغ و قارچ، کالباس گیاهی، کالباس دودی و … انواع مختلف کالباس محسوب می‌شوند.

نکات مهم در طرز تهیه کالباس مرغ خانگی با طعم ساده یا دودی

فوت و فن‌های طرز تهیه کالباس مرغ و گوشت خانگی

  • افراد گیاهخوار هم میتوانند از کالباس گیاهی خانگی استفاده کنند.
  • برای طرز تهیه کالباس خانگی عالی می‌توانید قارچ، پسته و گوشت قرمز را حذف کنید.
  • در صورتی که از پسته یا باقالی در کالباس استفاده می‌کنید، این مواد را از شب قبل خیس کنید.
  • اضافه کردن قالب یخ برای پایین آوردن دمای گوشت یا مرغ در میکسر است.
  • بعد از آماده شدن کالباس ۱ ساعت صبر کنید و سپس به راحتی آنها را از لیوان جدا کنید.
  • به کالباس حدود ۶ ساعت در یخچال استراحت دهید تا خوب خودش را بگیرد و به راحتی برش بخورد.
  • چون این کالباس خانگی مثل کالباس بیرونی و بازاری مواد نگهدارنده ندارد بهتر است نهایتا ظرف سه روز مصرف شود یا در فریزر نگهداری کنید.
  • برای درست کردن کالباس خانگی مرغ یا گوشت در لیوان نیازی به پختن گوشت مرغ یا گوشت قرمز ندارید. روی شعله ملایم گاز و در عرض دو ساعت گوشت حسابی در بخار آب مغز پخت می‌شود.
  • برای عطر و طعم دودی کالباس، می‌توانید یک یا چند قطره اسانس دودی به مایه یا خمیر کالباس اضافه کنید.
  • برای درست کردن سوسیس خانگی با طعم عالی مطلب ساده‌ترین طرز تهیه سوسیس خانگی را بخوانید.

فوت و فن های خوشمزه شدن کالباس خانگی

چرا خمیر کالباس شل می‌شود؟

آب قارچ و حتی گوشت یا مرغ، ممکن است باعث شل شدن بافت کالباس شود. به همین خاطر هم مواد کالباس پخته می‌شود. برای رفع شل بودن خمیر کالباس، کمی نشاسته درت یا آرد به خمیر کالباس اضافه کنید. این کار را با احتیاط انجام دهید تا کالباس زیادی سفت نشود. چون کالباس بعد از سرد شدن، کمی سفت‌تر می‌شود و خودش را می‌گیرد.

برای دودی شدن طعم کالباس خانگی چه کنیم؟

برای عطر و طعم دودی کالباس، می‌توانید یک یا چند قطره اسانس دودی به مایه یا خمیر کالباس اضافه کنید.

به کالباس چقدر باید نمک بزنیم؟

به ازای هر یک کیلوگرم گوشت یا مرغ، ۱ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید.

جایگزین نشاسته در کالباس چیست؟

اگر نشاسته ذرت نداشتید، می‌توانید از شیر خشک در طرز تهیه کالباس خانگی استفاده کنید.

ترکیب ادویه مخصوص کالباس چیست؟

ادویه مخصوص کالباس که یک کالباس خانگی خوش عطر مثل کالباس بازاری به ما می‌دهد شامل مواردی چون دارچین، پودر سیر، پودر جوز هندی، فلفل سیاه، پودر زنجبیل و در صورت تمایل مقداری پودر تخم گشنیز است.

محصولات مرتبط