این نشانه‌ها و علائم می‌گویند احتمالا شما کرونای خفیف گرفته‌اید

این نشانه‌ها و علائم می‌گویند احتمالا شما کرونای خفیف گرفته‌اید


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم کرونا خفیف

بیماری کرونا کووید ۱۹ که در اثر ویروس کرونا این روزها تبدیل به یک پاندمی یا همه‌گیری جهانی شده است. اغراق نیست اگر بگوییم این روزها مهم‌ترین اخبار دنیا فقط حول و حوش این بیماری حاد تنفسی می‌گذرد و همه به دنبال یک خبر خوب از ساخت واکسن، کشف دارو یا روشی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هستند. اما مسئله اینجاست که علیرغم جنبه‌های ناشناخته ویروس کرونا تا اینجای کار می‌دانیم که ۸۰% افراد به نوع خفیف بیماری مبتلا می‌شوند و ۲۰% افراد هم نوع متوسط و شدید بیماری کرونا را تجربه می‌کنند. با این وجود تجربه افرادی که نوع خفیف این بیماری را تجربه کرده‌اند هم یکسان نیست و ما با یک طیف متغیر از علائم و نشانه‌های کرونای خفیف روبرو هستیم. با این همه طبق جمع بندی پزشکان یکسری نشانه‌ها وجود دارند که به ما می‌گویند احتمالا شما کرونای خفیف گرفته‌اید. این نشانه‌ها را طبق گزارش CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی آمریکا) را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 علائم و نشانه‌هایی که می‌گویند شما احتمالا کرونای خفیف گرفته‌اید

 

این نشانه‌ها و علائم می‌گویند احتمالا شما کرونای خفیف گرفته‌اید

 

طبق گزارش CDC از هر ۱۰ نفری که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند ۸ نفر مبتلا به بیماری بسیار خفیف می‌شوند. اما از آنجایی که تجربیات بیماران مبتلا به کرونا به نحو گسترده‌ای متفاوت است هنوز مشخص نیست واقعا بیماری خفیف کرونا شامل چه علائم و نشانه‌هایی است.

این در حالی است که در برخی موارد تغییر ناگهانی از علائم خفیف به علائم شدیدتر و نیاز به مراقبت پزشکی هم رخ می‌دهد. اما در حال حاضر هنوز واضح نیست که چه افرادی ممکن است دچار این تغییرات شوند. به همین دلیل نظارت بر علائم بیماری به خصوص برای افرادی که تنها در خانه زندگی می‌کنند بسیار مهم است.

طبق گزارش CDC و سازمان بهداشت جهانی شایع‌ترین علائم کرونا عبارتند از: تب، سرفه خشک و تنگی نفس.

اما آیا کسی که نوع خفیف بیماری کرونا را تجربه می‌کند باید حتما این ۳ علامت را داشته باشد؟ پاسخ منفی است. با تحقیقات گسترده‌ای که بر روی بیماران کرونایی صورت گرفته مشخص شده است که علائم و نشانه‌های کرونا می‌توانند شامل طیف وسیعی از علائم باشند. برخی از این علائم شایع که شاید کمتر به آن‌ها توجه می‌شود عبارتند از:

سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، ضعف، خستگی، درد عضلانی، حالت تهوع، ناراحتی معده، استفراغ، اسهال، از بین رفتن حس بویایی و چشایی و درد و قرمزی چشم.

البته مثل تمام مواردی که حول و حوش بیماری کرونا وجود دارد این علائم هم می‌توانند باعث سردرگمی فرد شوند. اینکه آیا آبریزش بینی نشانه بیماری کرونا است؟ آیا فقط داشتن درد شکم و اسهال ممکن است نشانه کرونا باشد؟ تب خفیف، گلودرد و درد عضلانی که بعد از یک یا دو هفته از بین می‌روند چطور؟ آیا ممکن است ما کرونا گرفته باشیم و بدون اطلاع از بیماری بهبود پیدا کرده باشیم؟

 

 

حتما بخوانید :  مشخصات سردرد و سرفه کرونایی

 

 

آیا من کرونای خفیف گرفته‌ام؟

 

نشانه‌ها و علائم کرونای خفیف ؛ آیا من کرونای خفیف گرفته‌ام؟

 

پاسخ تمام این سوالات یک جمله است: امکانش وجود دارد. به نظر می‌رسد ابتلای خفیف به بیماری کرونا ممکن است شامل طیف وسیعی از نشانه‌ها باشد. در حال حاضر احتمال ابتلا به کرونا تا حدودی به این بستگی دارد که آیا شما در شهر یا کشوری زندگی می‌کنید که کرونا در آن شیوع دارد یا خیر. این کشورها در حال حاضر عبارتند از: آمریکا، چین، ایتالیا، ایران و اسپانیا. یا اینکه در معرض تماس با کسی قرار گرفته‌اید که کرونا داشته است؟

از آنجایی که تست کرونا به طور صد در صد دقیق نیست و از هر ۱۰ مورد مبتلا به کرونا معمولا ۴ مورد پیدا نمی‌شوند در نتیجه هرگز نمی‌دانیم که چه تعداد از افراد مبتلا به کرونا هستند. در واقع این وضعیت حداقل تا زمانی که بتوانیم سرولوژی یعنی آنتی‌بادی‌های موجود در خون که علیه ویروس کرونا ساخته می‌شوند را بررسی کنیم ادامه دارد.

 

با این تفاصیل اگر علائم و نشانه‌های خفیف بیماری کرونا را داشتیم باید چه کارهایی انجام دهیم؟ بهترین کار این است که اگر علائم خفیف مثل تب پایین و کوتاه مدت، سرفه خشک، اسهال، قرمزی چشم و از بین رفتن حس بویایی دارید تا ۲ هفته از خانه خارج نشوید و خودتان را در خانه قرنطینه کنید. استراحت کنید و در خانه از ماسک استفاده کنید. یادتان باشد که تست کرونا دقیق نیست و حتی اگر علائم خفیف کرونا را هم داشته باشید از شما تست گرفته نمی‌شود و البته تست گرفتن هم تاثیری در روند بهبودی شما ایجاد نخواهد کرد. علائم خود را مرتب بررسی کنید و زیر نظر داشته باشید و اگر این علائم شدت گرفت و حال‌تان بدتر شد، مثل تب بالا، درد قفسه سینه و تنگی نفس قابل توجه، به اورژانس بروید.

یادتان باشد حتی اگر علائم کرونای خفیف را هم داشته باشید باید از دیگران دوری و فاصله را حفظ کنید، از حضور در اجتماع خودداری کنید و تمام موارد بهداشتی را رعایت کنید. دلیل این امر مشخص است. شاید شما به کرونا خفیف مبتلا باشید و خطری شما را تهدید نکند اما می‌توانید برای ۲۰ درصد دیگر از افراد که ممکن است بیماری شدیدتری را تجربه کنند خطرناک باشید و جان آنها را تهدید کنید.

 

 

حتما بخوانید : آموزش زدن دو ماسک روی هم برای پیشگیری از شیوع کرونای دلتا

 

کالابرگ الکترونیک