عوارض و خطرات لنزهای رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی

عوارض و خطرات لنزهای رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی


14 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض و خطرات لنزهای رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی

این روزها استفاده از انواع لنز رنگی چشم طبی و دائمی و موقت برای مصارف آرایشی به منظور تغییر در رنگ چشم و تنوع بخشیدن به ظاهر به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما استفاده از این لنزها به مدت طولانی و توجه نکردن به اصول بهداشتی و همچنین استفاده از لنزهای نامرغوب می‌تواند موجب قرمز شدن چشم‌ها و آسیب‌های جبران ناپذیری به چشم‌ها شود. در این مقاله مجله کوروش ترجمه‌ای از مقاله nvisioncenters در مورد خطرات لنز رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی را مطالعه کنید.

 

خشکی و عفونت‌های چشمی از مهم‌ترین خطرات لنز رنگی آرایشی چشم

 

عوارض و خطرات لنزهای رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی

 

سازمان جهانی دارو و غذای امریکا هشدار می‌دهد که استفاده از لنزهای رنگی آرایشی می‌تواند موجب آسیب به چشم، التهاب، عفونت‌های قرنیه، خراش روی قرنیه، اختلالات بینایی و حتی کوری چشم شود. از طرف دیگر بسیاری افراد نیز به این لنزها واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند. به طور کلی قرار دادن یک ماده خارجی در چشم می‌تواند احتمال عفونت‌های باکتریایی مانند کراتیت را در چشم افزایش دهید. عدم درمان و رسیدگی به موقع به این مشکلات چشمی می‌تواند به امری جدی و خطرناک و مشکلات غیر قابل جبران تبدیل شود.

 

از مهم‌ترین خطرات لنزهای رنگی آرایشی این است که یک جسم اضافی روی قرنیه چشم قرار می‌گیرد و این موضوع موجب عدم رسیدن اکسیژن به قرنیه می‌شود. زمانی که به قرنیه اکسیژن و هوای کافی نرسد، چشم خشک می‌شود و خطر ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند.

 

کاهش بینایی از خطرات لنزهای رنگی آرایشی

 

عوارض و خطرات لنزهای رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی

 

لنز‌های رنگی به دلیل داشتن یک رنگ اضافی در بخش عنبیه ظاهری مات دارند. این لنزها دقیقاً روی عنبیه قرار می‌گیرند و در بخش وسط آن سوراخی وجود دارد که مردمک چشم باز باشد و فرد بتواند به خوبی ببیند. با این حال زمانی که شما چشم خود را حرکت می‌دهید و یا پلک می‌زنید، امکان تکان خوردن لنز درون چشم وجود دارد. زمانی که لنز مدام به مردمک چشم تماس پیدا کند، به مرور می‌تواند روی بینایی فرد تأثیر بگذارد و منجر به کاهش دید در او شود.

 

مردمک چشم ما با قرار گرفتن در موقعیت‌های کم نور منبسط می‌شود و استفاده از لنز عملکرد عادی چشم را مختل می‌کند. استفاده مدام از لنز می‌تواند موجب شود تا دید فرد به خصوص در شب‌ها و زمانی که نور کمتر است، دشوار شود. با کاهش نور مردمک چشم بزرگ‌تر می‌شود و سعی می‌کند نور بیشتری بگیرد. حال زمانی که فرد در این شرایط از لنزهای رنگی آرایشی استفاده می‌کند؛ فضای کافی برای دریافت نور از طریق مردمک وجود ندارد و از همین رو فرد در تاریکی و زمانی که از لنز استفاده کرده است، بینایی مناسبی نخواهد داشت.

 

روش‌هایی برای کاهش خطرات لنزهای رنگی آرایشی

 

عوارض و خطرات لنزهای رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی

 

*قبل از استفاده از انواع لنزهای رنگی بهتر است به یک پزشک بینایی سنج مراجعه کنید و مطمئن شوید که چشم‌های شما کاملاً سالم است و نیازی به استفاده از عینک یا لنز طبی ندارید.

*برای استفاده از لنزهای رنگی آرایشی و برای دور ماندن از خطرات ناشی از این لنزها حتماً آن‌ها را طبق دستورالعمل‌های مشخص شده استفاده کنید. روش تمیز کردن لنز، گذاشتن و برداشتن، نگه داشتن و تعویض لنز را به صورت اصولی یاد بگیرید. این کارها موجب کاهش خطرات لنزهای رنگی آرایشی می‌شود.

 

عوارض و خطرات لنزهای رنگی آرایشی برای سلامت چشم و بینایی

 

*برای خرید لنزهای رنگی حتماً از برندهای شناخته شده و مورد تأیید FDA استفاده کنید. هیچ‌گاه این لنزها را از فروشگاه‌هایی که مطمئن  و شناخته شده نیستند خریداری نکنید. استفاده از لنزهای رنگی نامعتبر و بدون نسخه پزشک می‌تواند زمینه آسیب به چشم‌های شما را ایجاد کند و مشکلات جبران ناپذیری در بینایی شما به وجود آورد.

 

*توجه داشته باشید که برای خرید لنزهای رنگی باید حتماً از اندازه‌ای متناسب با عنبیه چشم‌های خودتان استفاده کنید. به همین دلیل لازم است حتماً از یک متخصص بینایی سنج کمک بگیرید. این کار موجب می‌شود تا استفاده از لنز آسیب کمتری به چشم‌های شما وارد کند و احتمال ایجاد عفونت، زخم و مشکلات چشمی کاهش، گم شدن لنز در چشم و پارگی لنز کمتر اتفاق بیفتد.

 

*قبل از گذاشتن و برداشتن لنز حتماً دستان خود را بشویید و لنزها را در محلول‌ مناسب تمیز کنید.

 

*توجه داشته باشید که اگر بعد از استفاده از لنز احساس ناراحتی، تحریک، قرمزی شدید، بلافاصله لنز را از چشم خارج کنید و سریع از یک متخصص مراقبت از چشم کمک بگیرید.

 

*در صورت پیروی از کلیه دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بینایی سنج و تولید کننده مورد تأیید FDA و در صورت عدم حساسیت، می‌توانید با خیال راحت از لنزهای رنگی استفاده کنید. فراموش نکنید که افرادی با چشم‌های حساس و بیماری‌های چشمی به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک از این لنزها استفاده کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک