دسته‌بندی باشگاه مشتریان وفادار برای تدوین یک استراتژی مناسب بازاریابی

دسته‌بندی باشگاه مشتریان وفادار برای تدوین یک استراتژی مناسب بازاریابی


6 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
باشگاه مشتریان استراتژی بازاریابی

باشگاه مشتریان یا همان باشگاه وفاداری مشتری یکی از بخش‌های پررنگ در استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود. استراتژی‌های مختلفی برای حفظ مشتریان و یا عضویت آن‌ها در باشگاه وفاداری مشتریان هر برند استفاده می‌شود. اما پیش از هر چیز باید مشتریان فروشگاه خرده فروشی را به درستی شناخت. تا بتوان برنامه‌های بازاریابی مناسب را برای آن‌ها اجرا کرد. اگر مشتریان فروشگاه به درستی شناسایی و طبقه‌بندی شوند با یک استراتژی بازاریابی مناسب در باشگاه مشتریان می‌توان وفادارسازی خوبی در مشتری ایجاد کرد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به دسته بندی انواع مشتری در باشگاه مشتریان فروشگاه های زنجیره‌ای در صنعت خرده فروشی می‌اندازیم. با ما در سرویس علم و تکنولوژی همراه باشید.

 

 

باشگاه مشتریان با مشتری‌های راضی

 

باشگاه مشتریان با مشتری‌های راضی

 

مشتریان راضی در باشگاه مشتریان فروشگاه شما از خدمات شما کاملاً راضی هستند. آن‌ها محصولات و خدمات شما را دوست دارند و شکایتی نسبت به آن ندارند. این دسته از مشتریانی هستند که بیشتر در باشگاه مشتریان شما باقی می‌مانند و به برند شما وفادار هستند. مشکل این دسته از مشتریان این است که اگر احساس کند رقبای شما چیزی بهتر برای خرید ارائه خواهند داد، بدون وقفه از رقبای شما خرید خواهد کرد. از آن‌ها به عنوان دوستان پروانه‌ای در باشگاه مشتریان یاد می شود که برای حفظ شأن نیاز به یک استراتژی مناسب بازاریابی است. این در حالی است که اگر آن‌ها در صورت خدمات مناسب واقعا از شما خرید کنند، درآمد قابل توجهی نصیب فروشگاه زنجیره‌ای خود شما خواهد شد.

 

 

یک استراتژی بازاریابی خوب برای مشتریانی که به قیمت‌ها وفادار هستند

 

یک استراتژی بازاریابی خوب برای مشتریانی که به قیمت‌ها وفادار هستند

 

قیمت‌ اقلام برای برخی مشتریان که در دسته باشگاه مشتریان وفادار قرار می‌گیرند بسیار مهم است. این دسته از مشتریان در باشگاه مشتریان، برند و فروشگاه شما را احتمالاً به دلیل نرخ مناسب کالا ترجیح می‌دهند. آن‌ها کالاهای با قیمت مناسب را از فروشگاه شما تهیه می‌کنند. این دسته از مشتریان به تحقیق در مورد قیمت بسیار اهمیت می‌دهند. بنابراین اگر برای دوره‌ای تخفیف‌های شما مناسب نباشد و یا قیمت اقلام موجود در فروشگاه زنجیره‌ای در مقایسه با فروشگاه های دیگر بیشتر باشد، برند شما را ترک خواهند کرد. حتی دیگر در باشگاه وفاداری باقی نخواهند ماند. سعی کنید با یک استراتژی بازاریابی خوب قیمت‌ها را در اندازه نرمال نگه دارید. با این کار این دسته از مشتریان در باشگاه مشتریان وفادار فروشگاه زنجیره‌ای شما باقی می‌مانند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

 

مشتریانی که به صورت آنی جذب باشگاه مشتریان می‌شوند

 

مشتریانی که به صورت آنی جذب باشگاه مشتریان می‌شوند

 

این دسته از مشتریان جزو مشتریان وفادار هستند، اما نه وفادار به برند شما. آن‌ها وفادار به تخفیف‌ها و پیشنهادات و مزایایی هستند که از سوی گروه‌ها و کانال‌های برند شما در اختیارشان قرار می‌گیرد. تخفیف، مزایا و پیشنهاد برای این دسته از مشتریان در باشگاه وفاداری بسیار حائز اهمیت است. بنابراین با استفاده از یک استراتژی بازاریابی مناسب آن‌ها در باشگاه مشتریان باقی می‌مانند تا از آخرین مزایا و تخفیف ها باخبر شوند. برای حفظ این دسته از مشتریان لازم است تا پیشنهادهای هیجان‌انگیز بازاریابی را در کانال‌های مرتبط با باشگاه مشتریان بیشتر کنید. یک مثال خوب از مشتریان این دسته افرادی هستند که در اکثر کانال‌ها و گروه‌های خطوط هوایی و ارائه خدمات هوایی عضو هستند. آن‌ها سعی می‌کنند تا آفرهای ارزان بلیط را از هر جا که می‌توانند با بیشترین امتیاز دریافت کنند.

 

 

مشتریان راحت‌طلب باشگاه مشتریان

 

مشتریان راحت‌طلب باشگاه مشتریان

 

این دسته از مشتریان معمولاً به قیمت حساس نیستند. آن‌ها به دلیل دسترسی آسان به فروشگاه شما، در باشگاه مشتریان وفادار قرار گرفته‌اند. راحتی اولویت آن‌ها است و حتی گاهی حاضرند هزینه بیشتری بپردازند. آن‌ها به راحتی می‌توانند وفادار بمانند. بنابراین بهترین استراتژی بازاریابی برای این دسته از مشتریان ارائه خدمات بیشتر چون تحویل فوری، خرید آنلاین و … است. برای آن‌ها تخفیف چندان اهمیتی ندارد.

 

 

استراتژی مناسب برای جذب مشتریان وفادار به مزایا

 

استراتژی مناسب برای جذب مشتریان وفادار به مزایا

 

این دسته از مشتریان که در باشگاه مشتریان فروشگاه شما قرار می‌گیرند وفاداری خاصی به برند شما ندارند، آن‌ها فقط مزایای خرید از فروشگاه شما را در نظر می‌گیرند. جالب اینجاست که آن‌ها معمولاً به ندرت خرید می‌کنند. این دسته از مشتریان درآمد قابل توجهی برای برند شما ندارند. بنابراین تدوین یک استراتژی قوی بازاریابی برای جذب این نوع مشتریان برای خرید مداوم از فروشگاه به یک برنامه‌ریزی کامل و دقیق نیاز دارد. یک مثال می‌تواند نوع این مشتریان را برای شما مشخص کند. اگر قهوه بفروشید آن‌ها احتمالاً فقط یک فنجان قهوه می‌خرند. در واقع آن‌ها حتی ممکن است خریدی نکنند و استفاده از وای‌فای و یا سرویس بهداشتی فروشگاه شما برایشان اولویت باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ نکته در استراتژی روابط عمومی صنعت خرده‌فروشی سال ۲۰۲۰

 

 

مشتریان واقعاً وفادار در باشگاه وفاداری مشتریان

 

مشتریان واقعاً وفادار در باشگاه وفاداری مشتریان

 

این دسته از مشتریان واقعاً محصولات خدمات و برند شما را دوست دارند و به آن وفادار هستند. آن‌ها خرید های مکرر انجام می‌دهند و سهم قابل توجهی در درآمد کسب‌و‌کار شما دارند. آن‌ها تجربیات عالی برای اجرای استراتژی های مختلف بازاریابی هستند. با این مشتریان در باشگاه مشتریان صحبت کنید و آن‌ها را در برنامه‌های مختلف بازاریابی خود ثبت‌نام کنید. اگر محصولات و خدمات جدید معرفی می‌کنید این دسته از مشتریان را در اولویت قرار دهید تا بازخورد آن‌ها را صادقانه ببینید. چرا آن‌ها به شما خیلی وفادار هستند و برند شما را ترک نمی‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ مدل مشتری صنعت خرده‌فروشی | روش‌های تشویق مشتری به خرید بیشتر

 

 

منبع: referralrock

کالابرگ الکترونیک