زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین | تمام مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین | تمام مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین


26 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فرق زایمان طبیعی سزارین

احتمالاً اگر باردار هستید، یکی از اولین سوالاتی که ذهن شما را به خودش درگیر می‌کند این است که کدام روش برای زایمان مناسب‌تر است؟ عوارض چه نوع زایمانی کمتر است و فرق زایمان طبیعی و سزارین در چیست؟ قطعاً سوالات زیادی در مورد معایب زایمان سزارین و یا مزایای زایمان طبیعی دارید. در این مقاله از سرویس سلامت و در مجله کوروش می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد فرق زایمان طبیعی و سزارین بدانید، آشنا شوید.

 

 

۴ تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

 

4 تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

 

زایمان طبیعی و سزارین از جنبه‌های مختلفی با هم فرق دارند. روال زایمان، زمان آن و همچنین عوارض بعد آن در مادر متفاوت است. در ادامه می‌توانید با ۴ تفاوت روش وضع حمل طبیعی و سزارین آشنا شوید.

 

 

۱- مدت زمان زایمان طبیعی و سزارین

 

روش طبیعی یک روند فیزیولوژیکی است که در آن انقباضات موجب گشاد شدن دهانه رحم می‌شود و با هدایت سر نوزاد به سمت پایین، روند زایمان معمولاً برای فرزند اول در حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت طول می‌کشد و در زایمان‌های بعدی این زمان کمتر می‌شود. اما در روش سزارین زیر شکم مادر جراح می‌شود و نوزاد از این راه از بدن خارج می‌شود. زمان این جراحی حدود ۴۵ دقیقه است که کودک در ۱۰ دقیقه اول از بدن خارج می‌شود.

 

 

۲- درد هنگام زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

به طور کلی روش طبیعی با درد زیادی همراه است. اما امروزه روش‌های زیادی وجود دارد که مادر می‌تواند ضمن انجام زایمان طبیعی درد کمتری را تجربه کند. اگرچه مادر معمولاً در زایمان سزارین به علت بی‌هوش بودن درد خاصی را تجربه نمی‌کند، اما درد و نقاهت بعد از زایمان سزارین معمولاً بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است و عوارض بیشتری دارد.

 

 

۳-  زمان بهبودی پس از زایمان طبیعی و زایمان سزارین

 

بعد از زایمان طبیعی معمولاً بدن به صورت طبیعی شروع به ترمیم می‌کند. معمولاً وجود درد، تورم و خونریزی تا چند روز بعد از زایمان ادامه دارد و بهبودی کامل به قدرت بدنی مادر بستگی دارد. اما عوارض زایمان سزارین معمولاً شدیدتر است.

 

احساس ضعف و تهوع در این نوع زایمان معمولاً بیشتر است و نیاز است که مادر با همه دردی که دارد از جای خود بلند شود و حرکت کند. به طور کلی مادری که زایمان سزارین انجام داده است از ۱ تا ۶ ماه به استراحت نیاز دارد تا بدن او به حالت عادی خود بازگردد.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مزایا و معایب زایمان طبیعی در آب

 

 

۴-  مقایسه عوارض زایمان طبیعی و سزارین

 

در زایمان طبیعی معمولاً عوارض بسیار کمتر از زایمان سزارین است. اما به هر حال ممکن است بخیه واژن بعد از زایمان برای مادر درد ایجاد کند و یا در برخی از مواقع مادر مشکلاتی مربوط به مثانه یا پارگی روده را تجربه کند. اما در زایمان سزارین خطر عفونت‌های لایه رحم و آمبولی ریوی برای مادر وجود دارد. امروزه با پیشرفت علم و ابداع روش‌های مختلف، زایمان سزارین معمولاً خطرات کمتری نسبت به گذشته دارد. اما به هر حال پزشکان توصیه می‌کنند در شرایطی که مادر و فرزند در وضعیت مناسبی قرار دارند، بهتر است از زایمان طبیعی برای به دنیا آوردن نوزاد خود استفاده کنند.

 

 

مزایای و برتری‌ زایمان طبیعی

 

مزایای زایمان طبیعی

 

  • بهبود بدن و بازگشت به روند عادی معمولاً در زایمان طبیعی راحت‌تر اتفاق می‌افتد و مادر بعد از زایمان درد و مشکلات کمتری را تجربه می‌کند.

 

  • از مزایای زایمان طبیعی این است که این روش زایمان معمولاً بسیار کم هزینه‌تر از سزارین است.

 

  • مدت زمان بستری مادر در بیمارستان و در زایمان طبیعی معمولاً یک تا دو روز است، اما در روش سزارین ممکن است مادر تا ۴ روز نیاز به بستری شدن داشته باشد.

 

  • زایمان طبیعی موجب خروج مایع درون ریه نوزاد می‌شود و معمولاً نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، عملکرد تنفسی بهتری دارند.

 

  • از دیگر مزایای روش طبیعی این است که نوزاد باکتری‌های مفید را دریافت می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا روده و سیستم ایمنی بدن او قوی‌تر شود.

 

  • معمولاً بعد از زایمان حال عمومی مادر خوب است و می‌تواند فرزند خود را در آغوش بگیرد و به او شیر دهد. اما ممکن است در روش سزارین به هوش آمدن مادر طول می‌کشد و مادر تا چند ساعت نتواند فرزند خود را ببیند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین فصل برای بارداری و زایمان نوزاد دختر و پسر چه فصلی است؟

 

 

مزایا زایمان سزارین

 

مزایای زایمان سزارین

 

  • مهم‌ترین فرق زایمان طبیعی و سزارین این است که مادر در زایمان سزارین می‌تواند زمان دقیق به دنیا آوردن فرزند خود را پیش بینی کند و برای آن برنامه ریزی کند.

 

  • در روش سزارین مادر معمولاً بدون درد خاصی برای به دنیا آوردن فرزند خود به بیمارستان می‌رود، در حالی که در روش طبیعی با درد زیاد همراه است.

 

  • از دیگر مزیت‌های روش سزارین این است که روند آن بدون درد است و مادر هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

 

 

چه زمانی لازم است مادر به صورت سزارین زایمان کند؟

 

چه زمانی لازم است مادر به صورت سزارین زایمان کند؟

 

به طور معمول زمانی که وضعیت مادر نرمال باشد و همه چیز در بهترین وضعیت خود باشد، بهترین روش برای زایمان، روش طبیعی است. اما در برخی مواقع لازم است مادر به دستور پزشک خود از روش سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد استفاده کند. در ادامه می‌توانید با شرایطی که لازم است از روش سزارین استفاده شود، آشنا شوید.

 

 

از موارد زایماk سزارین نامناسب بودن وضعیت قرارگیری کودک

 

بهترین وضعیت برای روش طبیعی وضع حمل این است که سر نوزاد به سمت پایین و نزدیک به مجرا باشد. زمانی که نوزاد در وضعیت نامناسبی قرار گرفته باشد، معمولاً باید از روش سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد استفاده شود. در شرایط زیادی ممکن است نوزاد در رحم مادر حرکت کند و سر او در سمت بالا و پاها در قسمت مجرا قرار بگیرند. این موضوع معمولاً در افرادی که نوزاد چند قلو دارند، رایج‌تر است.

 

 

در افتادگی رحم شدید زایمان سزارین ضروری است

 

افتادگی رحم که به آن پرولاپس نیز گفته می‌شود، به حالتی خطاب می‌شود که رحم به سمت پایین کشیده می‌شود و در برخی موارد موجب ایجاد برآمدی در واژن می‌گردد. پزشک معمولاً با معاینه واژینال پی به این موضوع می‌برد. در چنین شرایطی مادر باید برای زایمان نوزاد خود از روش سزارین استفاده کند.

 

 

ترجیح زایمان سزارین هنگام بزرگ بودن جثه نوزاد

 

در بسیاری از مواقع بزرگ بودن جثه نوزاد موجب می‌شود تا به راحتی از مجرا خارج نشود. از همین رو در این شرایط معمولاً از روش سزارین استفاده می‌شود.

 

 

کاهش خطر با زایمان سزارین در ناقص بودن نوزاد

 

اگر پزشک تشخیص دهد که نوزاد دارای نقص است و شرایط نرمالی ندارد، برای کاهش خطرات احتمالی از روش سزارین استفاده می‌شود.

 

 

بیمار بودن مادر از موارد ارجح بودن زایمان سزارین

 

زمانی که مادر به مشکلاتی از قبیل بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت مبتلا باشد، بهترین روش برای به دنیا آوردن نوزاد او سزارین است.

 

 

مناسب بودن سزارین در  افراد داری لگن کوچک

 

اگر اندازه لگن مادر بیش از حد کوچک باشد، امکان روش طبیعی وضع حمل برای مادر وجود ندارد. از همین رو در چنین شرایطی از روش سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد استفاده می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: بارداری و زایمان و شیردهی در دوران کرونا 

 

 

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

 

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

 

با همه این توضیحاتی که تا به اینجای مقاله خواندید اگر هنوز فکر می‌کنید طبیعی زایمان کنم یا سزارین، باید بدانید که این موضوع به طور کامل به وضعیت بدنی شما، شرایط نوزاد و عوامل دیگری که توسط پزشک و به وسیله معاینه و سونوگرافی بارداری بررسی می‌شود بستگی دارد. اما به هر حال اگر همه چیز در بهترین وضعیت خودش قرار دارد و بدن شما آمادگی زایمان طبیعی را دارد، بهتر است از این روش برای زایمان استفاده کنید تا عوارض کمتری را بعد از زایمان تجربه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک