روش ها و تکنیک های خرید به صرفه

روش ها و تکنیک های خرید به صرفه


3 آبان 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش خرید به صرفه

بعضی از فعالیت‌ها و کارها در زندگی وجود دارند که همیشه با ما هستند و به‌صورت ناخودآگاه مجبور به انجام آن‌ها هستیم؛ یکی از این فعالیت‌ها که اتفاقاً در بین خانم‌ها طرفداران بیشتری دارد، خرید کردن است. ذات خرید کردن بد نیست، اما اگر بدون برنامه‌ریزی انجام شود، عواقب بدی را می‌تواند برای اقتصاد خانواده و جیب شما داشته باشد. برای همین است بیشتر افراد دنبال مکان یا روش‌هایی هستند که بتوانند به‌ نوعی خرید به صرفه و کم‌هزینه‌ای را داشته باشند. با ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش همراه باشید تا نکاتی در خرید به صرفه مرور می‌کنیم.

خرید به صرفه چیست؟

 

متأسفانه بعضی از افراد خرید به صرفه را با خرید ارزان‌قیمت اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند که اگر کالایی را ارزان‌تر خریداری نمایند، یعنی خرید به صرفه ای را انجام دادند. خرید به صرفه یعنی اینکه شما بتوانید کالاها و خدمات خود را به‌صورتی تهیه نمایید تا ازنظر کلی هزینه کمتری را پرداخت کنید که هم برای شما و هم برای فروشنده سود داشته باشد.

تفاوت خرید به صرفه با خرید ارزان این است که در خرید ارزانی که شما انجام می‌دهید، نمی‌توانید جنس‌های باکیفیت بالا و مد روز پیدا کنید ولی منظور در خرید به صرفه این است که شما همان کالا با همان کیفیت یا با اختلاف ناچیزی بتوانید تهیه کنید.

 

 

آیا هر ارزان خریدنی را باید به‌عنوان خرید به صرفه حساب کرد؟

 

جواب مطمئناً نه است. همان‌طور که گفتیم، خریدی را به صرفه می‌گوییم که شما در کل بتوانید هزینه کمتری را بپردازید. فرض کنید که شما قصد خرید یک کاپشن را داشته باشید و فروشگاه پوشاکی نزدیک محل شماست که کاپشن موردنظر شما  را ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رساند. اتفاقاً همین نوع مدل کاپشن  و با همین کیفیت در بازار هم به فروش می‌رسد که قیمت آن ۲۵۰هزار تومان است.

حتما بخوانید  زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی و کنسروی چند ماه است؟

 

همچنین محل زندگی شما هم به بازار دور است و اگر بخواهید که به بازار بروید، باید تاکسی بگیرید یا از اتوبوس استفاده کنید که در حالت کلی زمان‌بر است. به نظر شما آیا ارزش دارد که به خاطر اختلاف ۵۰هزار تومان، یک روز خود را تلف‌کرده و با پرداخت هزینه گزاف تاکسی یا اتلاف وقت خود در ترافیک و اتوبوس و غیره به بازار بروید؟

 

دقیقاً منظور ما از خرید به صرفه همین است. این را دیگر شما باید در نظر بگیرید که آیا در حالت کلی، واقعاً به صرفه است که چنین زمانی و هزینه‌ای را به خاطر اختلاف کم‌قیمت انجام دهید یا نه؟

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید: تعریف خرید هدفمند | چگونگی و تکنیک‌های انجام آن

 

 

روش‌های خرید به صرفه چیست؟

 

 

کالاها را به‌صورت عمده خریداری کنید

 

اکثر شرکت‌ها یا فروشگاه‌ها، به مشتریانی که چند عدد کالای خاص را به‌صورت هم‌زمان بخرند، تخفیف می‌دهند. شما می‌توانید کالاهای پرمصرف زندگی خود مانند دستمال‌کاغذی را به این صورت خریداری نمایید. همچنین توصیه می‌شود که به‌صورت چند نفره و گروهی از یک فروشگاه خرید کنید. بیشتر فروشنده‌ها، اگرچند خانواده یا یک گروه برای خرید را مشاهده کنند، تخفیف ویژه‌ای می‌دهند.

 

 

خریداری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ

 

امروزه در کلان‌شهرها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرهایی وجود دارند که اقدام به فروش کالاها با تخفیفات زیادی می‌کنند. تخفیف این فروشگاه به خاطر این نیست که کالاهای آن‌ها بی کیفیت یا بنجل است؛ بلکه هدفشان این است که با این روش بتوانند فروش و سود بیشتری را بدست بیاورند. شما درصورتی‌که نیاز به کالاهای زیادی دارید، می‌توانید آن‌ها را از این فروشگاه‌ها تهیه نمایید تا در حالت کلی تخفیف بیشتری را دریافت نمایید.

حتما بخوانید  کادو کریسمس چی بخریم | 15 مورد از کادوهای مرسوم کریسمس

 

 

احساسات را کنار بگذارید

 

در خرید کردن نباید احساسات خود را وارد کنید. به‌هیچ‌وجه به خاطر زیبایی یک کالا و تفننی خرید نکنید. چیزی را بخرید که واقعاً نیاز دارید.

 

 

زمان مناسب را در نظر بگیرید

 

همیشه در زمان‌هایی خاص اکثر فروشگاه‌ها تخفیف ویژه ای برای محصولات خود قرار می‌دهند؛ مانند شب عید، سالگردها، مناسب‌ها و آخر فصل‌ها. سعی کنید این زمان‌ها را در نظر بگیرید و خریدهای گران‌قیمت یا زیاد خود را در این مواقع انجام دهید.

 

 

بعد مسافت را در نظر بگیرید

 

بعضی‌اوقات ممکن است فروشگاه‌های تخفیف‌دار به محل زندگیتان خیلی دور باشند و برای دسترسی به آنجا، باید زمان و پول زیادی را صرف کنید تا مثلاً کالایی را ۲۰هزار تومان ارزان‌تر خریداری کنید( اما ۵۰ هزارتویمان صرف هزینه تاکسی و غذا می‌شود)

پس سعی کنید اگر واقعاً خرید شما کم است و کالاهای مورد نیاز در فروشگاه‌های نزدیک در دسترس است، آن‌ها را از همان‌جا خریداری کنید.

 

 

از جاهای بورس خریداری کنید

 

اصولاً کالاهایی که درجاهای بورس کالا عرضه می‌شود، به‌مراتب هزینه پایین‌تری دارد. حتی شما می‌توانید خیلی از جنس‌های شبیه برند‌ها را با همان کیفیت و باقیمتی ارزان‌تر، در این مکان‌ها نیز پیدا کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: خرید و کاهش هزینه‌ها | دریافت خدمات ویژه با عضویت در باشگاه مشتریان

 

 

نتیجه‌گیری

 

هیچ‌وقت در خرید به صرفه به دنبال جنس ارزان نباشید. در این نوع خرید شما به دنبال کالایی هستید که کیفیت مناسب را داشته باشد اما هزینه‌های کمتری را پرداخت کنید تا هم شما و هم فروشنده سود کنید.

 

کالابرگ الکترونیک