۶ راهکار سلامت ذهن و روانشناسی شخصیت نوجوانان در دوران کرونا

۶ راهکار سلامت ذهن و روانشناسی شخصیت نوجوانان در دوران کرونا


17 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سلامت روان برای نوجوانان در کرونا

۲۹ اکتبر روز نوجوان است. همه‌گیری و پاندمی جهانی ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا که چندین ماه است مهمان مردم جهان شده، صرف‌نظر از خطراتی که برای سلامت جسم دارد، می‌تواند اثرات نامطلوب روحی و روانی هم داشته باشد. ۶ راهکار برای سلامت روان از منظر روانشناسی شخصیت نوجوانان برای کنار آمدن با فاصله اجتماعی دوران شیوع ویروس کرونا را در مجله کوروش بخوانید.

 

دوران نوجوانی و مشکلات آن یک طرف، در این میان نوجوانان دختر و پسر و بچه‌های کوچک‌تر که در سن رشد قرار دارند هم از ترکش‌های فاصله‌گیری اجتماعی دوران کرونا در امان نیستند. آنها در سن بلوغ هستند و ارتباطات اجتماعی به شکوفا شدن‌ شخصیت‌شان کمک می‌کند. کرونا اما ناجوانمردانه مدارس را تعطیل کرد، دشمن مهمانی‌ها و جمع‌های شلوغ شد و به همه گفت در خانه بمانید. بسیاری از خانواده‌ها از افسردگی و عوارض فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار تغییرات روحی در دوران بلوغ حسابی نالان و شاکی هستند اما در این میان گذر از این دوران برای نوجوان‌ دختر و پسر در سنین ۱۳ تا ۱۶ سال که در سن بلوغ هستند سخت‌تر و پیچیده‌تر به نظر می‌آید. حالا پرسش اینجاست که دختر و پسرهای نوجوان و در سن بلوغ چه کارهایی انجام دهند که در دوران فاصله اجتماعی دوران کرونا جای دورهمی، کافه‌نشینی، ارتباط نزدیک با همکلاسی‌ها در مدرسه، ورزش کردن، سینما رفتن و فعالیت‌های جمعی را برای آنها بگیرد و استرس‌ و ناراحتی‌شان را کم کند؟

 

 

روانشناسی شخصیت نوجوانان در دوران کرونا

 

روانشناسی شخصیت نوجوانان دوران کرونا یعنی در قدم اول با کودکان خود همدلی کنید. به فرزندان خود مرتباً اطمینان بدهید که بیماری کرونا به خصوص برای کودکان و نوجوانان معمولاً خفیف است. همچنین به خاطر داشته باشید که نشانه‌های بیماری کرونا قابل درمان هستند. همینطور می‌توانیم به کودکان یادآوری کنیم که کارهای مؤثر زیادی می‌توانیم انجام دهیم که هم خود و هم دیگران را ایمن نگه‌ داریم و احساس کنیم که بر شرایط به وجود آمده مسلط هستیم. از جمله شستشوی مرتب دست‌ها، لمس نکردن صورت و حفظ فاصله اجتماعی.

 

والدین می‌توانند در مورد کودکان خردسال با کشیدن نقاشی این ویروس، سرچ کردن در مورد اشکال مختلف ویروس و ساختن قصه و داستان‌هایی پیرامون این مسئله تا حدودی ترس کودکان را کاهش دهند. والدین باید بدانند با توجه به اینکه فرزندان آنها از تفریحات و زندگی عادی خود محروم هستند غمگین و بی حوصله هستند، با آنها همدلی داشته وقت بیشتری را با آنها بگذرانید. اجازه دهید فرزندانتان درباره احساساتشان صحبت کنند، احساسات فرزندان خود را درک کنید و بازتاب احساسات داشته باشید. داشتن تعامل مثبت با فرزندان که شامل زمان باکیفیت می‌تواند در کاهش اضطراب و تنش و بالا بردن اعتماد به نفس در فرزندان نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

 

 

با ما همراه شوید تا چند روش برای سلامت روان نوجوانان در دوران کرونا را معرفی کنیم.

 

 

۱- از شادی‌های جایگزین استقبال کنید

 

بریا سلامت روان نوجوان در دوران کرونا از شادی‌های جایگزین استقبال کنید

 

اگرچه شاید هیچ چیز جای ارتباط نزدیک با همسالان در مدرسه یا سینما رفتن را نگیرد، اما رویدادهای مجازی که این روزها با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته درحال رشد هستند، از باب روانشناسی شخصیت نوجوانان می‌توانند گزینه مناسبی برای سلامت روان آن‌ها باشند. برای نمونه یک دورهمی نوجوانانه مجازی می‌تواند شادی و سرزندگی را به آنها در دوره شیوع کرونا هدیه کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ توصیه برای رفتار و ارتباط بهتر با نوجوانان

 

 

۲- با نوجوان همدلی کنید

 

همدلی کردن با نوجوان برای دوران کرونا و سلامت روانی

 

شاید پدر و مادرها بیشتر دوست داشته باشند به نوجوان‌شان بگویند خدا را شکر که در این اوضاع کرونا و شیوع ویروس کووید ۱۹ سالمی! این خوب است اما نباید مانع همدلی با فرزندان در سن بلوغ‌ شود. رشد شناختی و عاطفی و روانی در دوران نوجوانی امری حیاتی است.

 

 

بیشتر بخوانید: چرا کودکان و نوجوانان دروغ می‌گویند؟

 

 

نادیده گرفتن احساساتی که آنها در این اوضاع کمابیش شبیه قرنطینه تجربه می‌کنند، می‌توانند به سرکشی آنها منجر شود. نوجوانان نیاز به درک شدن دارند. پس بهتر است پدر و مادرها به جای کم‌حوصلگی یا نصحیت کردن به حالت غمگین و ناراحتی فرزندانشان اهمیت داده و با گفتن جملاتی چون «حق داری ناراحت باشی» یا «درکت می‌کنم» با آن‌ها همدلی کنند.

 

۳- به یک برنامه‌ریزی مدرسه‌ای بچسبید

 

در دوران کرونا برای سلامت روان نوجوان به یک برنامه‌ریزی مدرسه‌ای بچسبید

 

چارچوب‌هایی که در ساعات حضور نوجوانان در مدرسه وجود داشت را در خانه هم پیاده کنید. اما حواس‌تان باشد این چارچوب را نه در فضای خشک و بی‌روح که در شرایطی عادی و قابل‌انعطاف در نظر بگیرید.

 

توجه به ساعت بیدار شدن در صبح، آنلاین بودن در زمان برگزاری کلاس‌های آنلاین و ساعت خواب شب بسیار مهم است. اما پس از آن با انعطاف بیشتری برای انجام تکالیف و کارهای مربوط به مدرسه با نوجوان دختر و پسر برخورد کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۸ سرگرمی و بازی جالب کودکان در روزهای قرنطینه کرونا

 

 

۴- تکنولوژی را در آغوش بکشید

 

استفاده از تکنولوژی در دوران کرونا برای سلامت روان نوجوانان

 

تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی در این روزهای فاصله اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری ارزش خودشان را نشان می‌دهند و اگر نبودند شاید نوجوانان و حتی همه‌ی ما سر به بیابان می‌گذاشتیم!

 

هنوز هم البته مهم است که حواسمان به نوجوان‌مان و نحوه استفاده‌ آن‌ها از فضای مجازی باشد، اما اگر کمی زمان بیشتری را در این فضا می‌گذراند، به او حق بدهیم و حتی تلاش کنیم با خلاقیت‌هایی چون دورهمی‌های مجازی یا تماس تصویری کمک کنیم تا استفاده بهتری از شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

 

 

۵- به وقتش هم آنها را از برق بکشید!

 

برای همه سنین و به ویژه نوجوان‌ها و افراد در سن بلوغ روزی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بیرون رفتن و وقت‌گذرانی با گروه همسالان ارزشمند است. پس با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و همراه داشتن ضدعفونی کننده و ماسک هر روز دست نوجوانان‌تان را بگیرید و او را به جاهایی ببرید که تراکم جمعیتی کمی دارد.

 

برای نمونه به پارک یا فضای سبز نزدیک محل زندگی‌تان بروید و ساعتی را هم برای این کار انتخاب کنید که خلوت‌تر باشد تا بتوانید فاصله اجتماعی را هم رعایت کنید. اگر نوجوان‌تان دوست داشت خودش و بدون همراهی شما هم بیرون برود، مانعش نشوید او به او تاکید کنید که فاصله اجتماعی را رعایت کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ لایه دفاعی سیستم ایمنی بدن برای واکنش در برابر ویروس کرونا کدامند؟

 

 

۶- رهبری فعالیت‌های مشترک در خانه را به نوجوان بسپارید

 

در دوران کرونا برای سلامت روان رهبری فعالیت‌های مشترک در خانه را به نوجوان بسپارید

 

یک نکته که از نظر روانشناسی شخصیت نوجوانان در همه‌ی ایام مهم است نزدیکی او به سایر افراد خانواده است. در ایام فاصله‌گذاری اجتماعی شیوع ویروس کرونا حتما برای فعالیت‌های خانوادگی مثل دور هم نشستن و صحبت کردن یا بازی کردن وقت بگذارید. اگر دور کار هستید و از خانه کار می‌کنید طبعا راحت‌تر می‌توانید چنین کنید، اما اگر نه هم وقتی برای این کار اختصاص دهید. از نوجوان‌تان بپرسید دوست دارد چه کاری انجام دهید. شاید پیشنهادش دیدن یک فیلم در کنار خانواده یا بازی‌های ویدئویی باشد. اگر ایده‌ای برای کاری می‌دهد، لطفا ایده را پر پر  نکنید و با روی گشاده از آن استقبال کنید.

 

و در نهایت اینکه در روزگار فاصله‌گذاری اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی، شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری کووید ۱۹، می‌توانید با این راهکارها استرس نوجوان خود را کم کرده و فضای گرم‌تری در خانواده ایجاد کنید.

 

 

منبع: uofmhealth

 

 

کالابرگ الکترونیک