طرز تهیه آش یخ تبریزی؛ یک آش متفاوت و خوشمزه

طرز تهیه آش یخ تبریزی؛ یک آش متفاوت و خوشمزه


8 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-آش-یخ

همیشه هم این‌طور نیست که آش‌ها در زمستان به کار بیایند و پخته شوند. در لیست متنوع غذاهای ایرانی، آش‌هایی وجود دارند که برای تابستان ساخته شده‌اند. آش یخ یکی از انواع آش مخصوص تابستان است. این آش جذاب معمولا در آذربایجان و تبریز پخته می‌شود و علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان پیش‌غذا سرو شود، این قابلیت را دارد که برای وعده ناهار یا شام هم درست شود. طرز تهیه آن هم خیلی راحت و بی‌دردسر است و با مواد ساده و در دسترس، در مدت زمان کوتاهی می‌پزد. حتما می‌دانید که تبریزی‌ها و آذربایجانی‌ها آش‌های خوشمره زیادی مثل آش اوماج، آش دویماج، آش ماست و … را در برنامه غذایی خود جا داده‌اند که خیلی ار آنها مناسب فصل سرما هستند اما بهتر است دور خوردن آش یخ در فصل زمستان و پاییز را خط بکشید چون با در این آش، با یخ سر و کار دارید. در این مطلب از مجله کوروش، با طرز تهیه آش یخ تبریزی آشنا شوید.

طرز تهیه آش یخ تبریزی

مواد لازم

 

سبزی (تره، جعفری، ترخون، گشنیز، برگ چغندر): ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

برنج: ۱۰۰ گرم

سیر: ۲ حبه

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

ماست (ترجیحا ترش): ۵۰۰ گرم

یخ: به میزان لازم

 

طرز تهیه

 

طرز-تهیه-آش-یخ

 

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آش یخ تبریزی، برنج را در آب ولرم با مقداری نمک خیس کنید. اجازه دهید برنج حدود ۳ ساعت در آب بماند. در یک قابلمه مناسب، مقدار کمی روغن بریزید و سبزی‌های ساطوری شده را تفت دهید. اگر طعم خامی سبزی را بگیرید، حتما آش یخ خوشمزه‌تری خواهید داشت.

سیر رنده یا له شده را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن خارج شود. نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و ۱ لیتر آب ولرم به سبزی‌ها اضافه کنید. وقتی آب داخل قابلمه جوش آمد، حرارت را کم کنید تا برنج و سبزی‌ها با هم بپزند.

 

 

مرحله دوم

 

هنگامی که آش یخ در حال پختن است، آن را چند بار به هم بزنید تا ته نگیرد و وقتی غلظت آن به اندازه شیربرنج رسید حرارت را قطع کنید و اجازه دهید از دما بیفتد.

آش را در یک ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگه دارید تا سرد شود. موقع سرو، آش را با ماست ترش ترکیب کنید. تکه‌‌های یخ را به آش اضافه کنید و با چند برگ سبزی تازه، تزیین و آن را سرو کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه آش یخ تبریزی

 

طرز-تهیه-آش-یخ

 

*لزومی ندارد حتما همه سبزی‌های نام ‌برده در مواد لازم دستور پخت آش یخ را به کار ببرید. می‌توانید از هر کدام که در دسترستان‌ بود استفاده کنید. در ضمن می‌توانید سبزی خشک به کار ببرید ولی طبیعتا در آن صورت کیفیت طعم آش تغییر خواهد کرد.

 

*می‌توانید ماست را بعد از پختن و سرد شدن کامل در یخچال، در تمام آش یخ مخلوط کنید یا اینکه هر کس بنا به میل خود و به میزان دلخواه از ماست در هنگام سرو، مصرف کند.

 

*این غذا کالری بسیار کمی دارد و یک وعده غذایی عالی برای کسانی است که دنبال غذاهای کم کالری هستند و رژیم لاغری را دنبال می‌کنند.

 

*همچنین برای گیاه‌خوارها گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید. ترکیب برنج و سبزیجات معطر، از آن یک غذا یا پیش‌غذای بسیار سالم می‌سازد.

 

*روی آش یخ را می‌توانید با گردو و پیاز داغ تزیین کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک