طرز تهیه ۱۷ مدل انواع آش‌ مخصوص تابستان + فیلم آموزش

طرز تهیه ۱۷ مدل انواع آش‌ مخصوص تابستان + فیلم آموزش


1 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 24 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع آش‌های مناسب تابستان

آش های مخصوص تابستان جزو لیست ثابت غذاهای تابستانی محسوب می‌شوند. معمولاً آش‌های مخصوص فصل تابستان طعم ترش و ملسی دارند و برای درست کردن آن‌ها از انواع میوه‌های تابستانی و ماست و دوغ استفاده می‌کنند تا بدن را از درون خنک کند. اما طرز تهیه انواع آش‌های مناسب تابستان چگونه است؟ آیا می‌دانید در طرز تهیه آش تابستانی خوشمزه میوه از چه ترکیباتی استفاده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با روش تهیه چند آش خوشمزه مخصوص تابستان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آش‌ های مخصوص و معروف تابستان پاسخ خواهیم داد.

 

طرز تهیه انواع آش‌های مخصوص تابستان

 

طرز تهیه انواع آش‌های مناسب تابستان

 

خوردن یک آش خوشمزه مخصوص تابستان می‌تواند ایده خوبی برای دورهمی‌های این فصل گرم باشد. استفاده از میوه‌های تابستانی، لبنیات و برخی سبزیجات خاص در انواع آش خوشمزه مخصوص تابستان موجب می‌شود تا بعد از خوردن این غذا احساس بهتری را تجربه کنید.

اگر طعم آش میوه را چشیده باشید و یا گذرتان به شهرهای شمالی خورده باشد و آش ترش مخصوص شمالی را امتحان کرده باشید، می‌دانید که طعم این آش‌ها با دیگر آش‌هایی که تا به حال خورده‌اید، بسیار متفاوت است.

طعم ترش و طبع نسبتا سرد این آش‌های تابستانی موجب می‌شود تا بعد از خوردن آن‌ها انرژی بیشتری داشته باشید و بدن شما از درون خنک شود. اما تنوع آش های مخصوص فصل تابستان بسیار زیاد است و شما می‌‎توانید با هر ماده اولیه‌ای که در دسترس دارید و انواع میوه‌های خوش طعم تابستانی نیز یک آش تابستانی منحصر به فرد و خوشمزه آماده کنید.

اما آش‌های خوشمزه مخصوص بهار و تابستان چطور درست می‌شوند؟ آیا می‌دانید آش‌های مخصوص فصل تابستان با چه مواد اولیه‌ای تهیه می‌شوند؟ در طرز تهیه آش آلوچه یا آش ماست از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟ در ادامه می‌توانید با طرز تهیه انواع آش‌ های مخصوص تابستان آشنا شوید.

 

۱- طرز تهیه آش میوه

 

طرز تهیه آش میوه از انواع آش تابستانی

 

اگر به دنبال طرز تهیه انواع آش‌ های مخصوص تابستان هستید، بهتر است قبل از هر چیز «آش میوه» را امتحان کنید. آش میوه یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین انواع آش تابستانی در ایران است که در شهرهایی مثل اردبیل، تبریز، همدان و زنجان طبخ می‌شود و به دلیل وجود میوه‌های متنوع طعمی متمایز و بسیار دلپذیر دارد. آش میوه معمولاً در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. شما می‌توانید در طرز تهیه آش میوه هم از میوه‌های تازه و هم میوه خشک استفاده کنید.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تهیه آش میوه استفاده از انواع میوه‌های خشک است. استفاده از میوه‌های ترش و ملس در این آش طعم نسبتاً ترشی به آن می‌بخشد و معمولاً بچه‌ها به شدت طعم این آش را می‌پسندند.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش میوه باید نخود و لوبیا را برای ۱ شب در دو ظرف جداگانه بخیسانید. در این مدت آب حبوبات را چندین بار عوض کنید تا هم نفخ حبوبات گرفته شود و هم زودتر پخته شوند. بهتر است عدس را هم ۲ ساعت قبل از پخت خیس کنید و بعد برای تهیه آش استفاده کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه آش میوه مجلسی و خوشمزه به ۴ روش مختلف با میوه خشک و تازه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش میوه کلیک کنید.

 

۲- آش ترش مازندرانی

 

آش ترش مازندرانی از انواع آش های تابستانی

 

«آش ترش مازندرانی»، «تِرشِ آش» یا «آش سیاه» یکی از آش‌ های مخصوص فصل تابستان است. این آش طعم بی‌نظیری دارد و شما می‌توانید آن را به راحتی در خانه درست کنید. برای درست کردن آش ترش مازندرانی از شب قبل حبوبات را خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سبزی‌ها را بشورید و وقتی خشک شدند ساطوری و ریز خرد کنید. موقع درست کردن آش ابتدا حبوبات را هر کدام جداگانه بپزید چون عدس خیلی زودتر از لوبیا و باقلا می‌پزد.

وقتی حبوبات خوب پختند و با دست له شدند چغندر را درشت خرد کنید و به آن‌ها اضافه کنید. سپس برنج را اضافه کنید. وقتی برنج هم با این ترکیب پخت و به اصطلاح باز شد (حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد) سبزی آش را اضافه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش ترش مازندرانی و آشنایی با ترکیب سبزی آش ترش می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش ترش مازندرانی مراجعه کنید.

 

۳- آش آلو

 

آش آلو از انواع آش تابستانی

 

«آش آلو» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش‌ های خوشمزه مخصوص بهار و تابستان است که معمولاً در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. درواقع اگر دوست دارید یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش‌های تبریزی را امتحان کنید، پیشنهاد ما آش آلو است.

برای تهیه این آش لذیذ می‌توانید از انواع آلوهای ترش و شیرین استفاده کنید. آش آلو مزه فوق‌العاده لذیذی دارد و هم برای تابستان و هم زمستان گزینه مناسبی است. در اولین مرحله از طرز تهیه آش آلو باید ۲ پیاز متوسط را به صورت خلالی خرد کنید. سپس ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن در قابلمه بریزید و پیاز را سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود.

بعد از این که پیاز به خوبی سرخ شد، باید زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. پیاز را هم بزنید و کمی صبر کنید تا بوی خامی ادویه‌ها از بین برود. سپس نصف پیازها را بردارید و در ظرفی جداگانه بریزید.

در این مرحله از طرز تهیه آش آلو بخارا باید ۲ لیتر آب به قابلمه اضافه کنید و سپس لپه‌هایی را که از قبل برای ۱ ساعت خیس خورده‌اند، همراه با برنج خیس خورده به قابلمه اضافه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش آلو به ۷ روش در شهرهای مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش آلو کلیک کنید.

 

۴- آش گوجه سبز

 

آش گوجه سبز از انواع آش های تابستانی

 

 

به طور معمول در طرز تهیه انواع آش‌های مناسب تابستان از میوه‌های ترش مزه استفاده می‌شود، پس اگر شما هم از خوردن آش‌های ترش لذت می‌برید بهتر است این آش تابستانی بی‌نظیر را امتحان کنید. «آش گوجه سبز» یکی از آش‌های محبوب ایرانی است که با گوجه‌ سبز یا آلوچه‌های ترش بهاری درست می‌شود.

البته اگر این میوه را فریز کنید، می‌توانید در دیگر ماه‌های سال هم این آش خوشمزه و ملس را بپزید. با گوجه سبز غذاهای خوشمزه و متنوعی مثل اشکنه گوجه سبز یا خورش گوجه سبز هم می‌توانید درست کنید. برای درست کردن آش گوجه سبز ابتدا باید حبوبات را خیس کنید، سپس بقیه مواد را‌ آماده کرده و به ترتیب آن‌ها را بپزید.

استفاده از چاشنی‌ها هم در طرز تهیه آش گوجه سبز اختیاری است. اگر از زمان پخت حبوبات صرف‌نظر کنیم و آن‌ها را در زودپز بپزید، به خاطر استفاده نشدن گوشت در این روش تهیه آش گوجه سبز، زمان پخت تا ۱ ساعت هم کاهش خواهد یافت.

این آش مناسب گیاهخواران نیز هست. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش گوجه سبز به دو روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش گوجه سبز کلیک کنید.

 

۵- آش ماسوا

 

طرز تهیه آش ماسوا از آش های تابستانی

 

 

«آش ماسوا» که در واقع به عنوان آش دوغ یا آش ماست لری به سبک استان‌های غرب و جنوب غربی ایران هم شناخته می‌شود، یکی از آش‌‌های محبوب و پرخاصیت ایرانی است که در شهرهای مختلف از جمله بروجرد، لرستان، ایلام، خوزستان، اراک و … به روش‌ مشابه ولی با موادی که در جزییات کمی متفاوت هستند، پخته می‌شود.

اگر به دنبال طرز تهیه انواع آش تابستانی بدون گوشت هستید، بهتر است آش ماسوا را امتحان کنید. این آش ماست لری خوشمزه یک آش بدون گوشت است و برای کسانی که رژیم گیا‌هخواری دارند یا وگان هستند، یک گزینه بسیار عالی است. آش ماسورا را می‌توانید به عنوان پیش غذا هم استفاده کنید.

در طرز تهیه ماسوا یا آش ماست لری مواد اصلی شامل کشک، نخود، بلغور و اسفناج می‌شوند ولی می‌توانید به این ترکیب سبزیجات، حبوبات، برنج و مواد دیگر هم اضافه کنید. حتی خوزستانی‌ها در طرز تهیه آش ماسوا دزفول، از گوشت هم استفاده می‌کنند و آن را به عنوان یک وعده غذای اصلی با نان سرو می‌کنند. برای خواندن طرز تهیه آش ماسورا می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش ماسوا مراجعه کنید.

 

۶- آش ترش شمالی

 

آش ترش شمالی از انواع آش های تابستانی

 

در تمام فصل‌های سال بلد بودن چند دستور پخت آش خالی از لطف نیست، اما اگر به دنبال روش تهیه آش‌ های خوشمزه مخصوص بهار و تابستان هستید، بهتر است همین امروز «آش ترش شمالی» را امتحان کنید. این آش ترش که برای تهیه آن از آبغوره خانگی استفاده می‌شود طعم فوق‌العاده لذیذی دارد و به دلیل مزه ترشی که دارد برای تابستان بسیار مناسب است.

برای تهیه آش ترش شمالی باید لوبیا، نخود و باقالی را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر فصل باقالی تازه نیست یا باقالی تازه در دسترس ندارید، از باقالی خشک استفاده کنید و از دو روز قبل حتماً آن‌ها را بخیسانید. برنج نیم‌دانه را هم چند ساعت قبل از درست کردن در آب و نمک خیس کنید. لوبیا و باقالی و نخود را بپزید تا نیم‌پز شوند. هنگام درست کردن آش، آب برنج را دور بریزید و برای این‌که آش شور نشود یک بار برنج را با آب بشورید.

سپس سبزی‌ها را بشورید و بگذارید آب آن‌ها کاملاً گرفته شود. پوست باقالی‌ها را جدا کنید. بعد از خشک شدن سبزی‌ها آن‌ها را ریز و ساطوری خرد کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش ترش شمالی و همچنین آشنایی با روش تهیه انواع آش ترش در شهرهای مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش ترش شمالی کلیک کنید.

 

۷- آش یخ تبریزی

 

آش یخ تبریزی از آش های تابستانی

 

همیشه هم این‌طور نیست که آش‌ها در زمستان به کار بیایند و پخته شوند. در لیست متنوع غذاهای ایرانی، آش‌هایی وجود دارند که برای تابستان ساخته شده‌اند؛ «آش یخ» یکی از آن‌هاست. این آش جذاب معمولاً در آذربایجان و تبریز پخته می‌شود و علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان پیش غذا سرو شود، این قابلیت را دارد که برای وعده ناهار یا شام هم درست شود.

طرز تهیه آن هم خیلی راحت و بی‌دردسر است و با مواد ساده و در دسترس، در مدت زمان کوتاهی می‌پزد. در اولین مرحله از طرز تهیه آش یخ تبریزی، برنج را در آب ولرم با مقداری نمک خیس کنید. اجازه دهید برنج حدود ۳ ساعت در آب بماند. در یک قابلمه مناسب، مقدار کمی روغن بریزید و سبزی‌های ساطوری شده را تفت دهید. اگر طعم خامی سبزی را بگیرید، حتماً آش یخ خوشمزه‌تری خواهید داشت.

سیر رنده یا له شده را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن خارج شود. نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. حدود ۱ لیتر آب ولرم به سبزی‌ها اضافه کنید. وقتی آب داخل قابلمه جوش آمد، حرارت را کم کنید تا برنج و سبزی‌ها با هم بپزند. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش یخ تبریزی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش یخ تبریزی کلیک کنید.

 

۸- آش گوجه فرنگی

 

آش گوجه فرنگی از انواع آش های تابستانی

 

خوردن آش در فصل تابستان چندان مرسوم نیست، اما «آش گوجه فرنگی» از آن دسته آش‌هایی است که زمستان و تابستان نمی‌شناسد. یک آش خوشمزه و ملس که به خاطر مواد تشکیل دهنده آن سرشار از آنتی‌اکسیدان است و سیستم ایمنی بدن را در برابر انواع ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و البته ویروس بیماری کرونا حسابی تقویت می‌کند.

آش گوجه یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های ایرانی است که بیشتر در شهر تبریز طبخ می‌شود. مردم تبریز به این آش آبغوره یا «بامادور آش» نیز می‌گویند. برای درست کردن آش گوجه فرنگی به جای برنج از جو یا بلغور گندم و همچنین از رشته سوپی هم می‌توانید استفاده کنید. از شب قبل لوبیا چیتی و نخود را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. لوبیا چیتی و نخود را جداگانه بپزید.

اگر قصد دارید آش گوجه فرنگی را با برنج نیم دانه امتحان کنید ابتدا برنج را بشورید و در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس پیاز را درشت خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید تا سبک شود. برنج خیس خورده را آب بکشید و سپس همراه با پیاز تفت خورده و مقداری آب یا آب مرغ (می‌توانید از ترکیب آب و آب مرغ استفاده کنید) بپزید تا خوب به لعاب بیفتد. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش گوجه فرنگی مراجعه کنید.

 

۹- آش ماست

 

آش ماست از انواع آش های تابستانی

 

در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها، سوپ و آش جایگاه ویژه‌ای دارند و معمولاً در شهر‌های مختلف هم به روش‌های متفاوتی پخته می‌شوند. «آش ماست» یکی از آش‌‌هایی است که به دلیل سرد بودن طبعش، در فصول گرم سال هم درست می‌شود و شباهت زیادی به ‌«آش دوغ» دارد. آش ماست یک غذای محبوب در تبریز است که بنا به سلیقه به دو روش «آش ماست با گوشت» و «آش ماست بدون گوشت» تهیه می‌شود.

این آش در کشورهای همسایه ایران هم به روش مشابه پخته می‌شود و آش ماست ترکی، آش ماست شمالی یا مازندرانی و … از دیگر انواع این آش به حساب می‌آیند. ترکیب ماست، سیر، سبزیجات و گوشت چرخ کرده موجب می‌شود تا این آش طعم بی‌نظیری داشته باشد. برای خواندن طرز تهیه آش ماست با گوشت و بدون گوشت و همچنین آشنایی با ترکیب سبزی این آش خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش ماست مراجعه کنید.

 

۱۰- آش سورانه

 

آش سورانه از انواع آش های تابستانی

 

«آش سورانه» یک آش خوشمزه محلی مخصوص کرمانشاه است که با استفاده از گیاهی خاص به نام «سورانه» تهیه می‌شود. این گیاه که در فصل بهار و در کوهپایه‌های زاگرس رشد می‌کند از مهم‌ترین سبزی‌ها در طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه محسوب می‌شود. جالب است بدانید که گیاه سورانه شباهت زیادی به تره و برگ سیر دارد و طعم و عطر فوق‌العاده‌ای به آش می‌بخشد.

در لیست انواع آش‌ های مخصوص تابستان آش سورانه کرمانشاه طعم متفاوت و بی‌نظیری دارد. شما می‌توانید این آش خوشمزه را هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه کنید. استفاده از گیاه سورانه و رب انار در این آش موجب می‌شود تا آش سورانه مزه بسیار خاصی داشته باشد.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی با گوشت باید برگ‌های گیاه سورانه را یکی یکی جدا کنید و قسمت زرد برگ را جدا نمایید. سپس آن‌ها را داخل آبکش بریزید و با آب فراوان بشویید. بعد از شستن گیاه سورانه باید آن را چند دقیقه داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس برگ‌ها را روی تخته بگذارید و گیاه را به قطعات ۱ تا ۲ سانتی‌متری خرد کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی مخصوص با گوشت و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه مراجعه کنید.

 

۱۱- آش دوغ ارومیه

 

آش دوغ ارومیه از آش های تابستانی

 

«آش دوغ ارومیه» یک پیش غذای خوشمزه و پرطرفدار در ارومیه است که خیلی از افراد از آن به عنوان یک وعده شام سبک نیز استفاده می‌کنند. حتماً می‌دانید که آش دوغ را در بیشتر شهرهای ایران از جمله سرعین، تبریز، اردبیل، شیراز، ارومیه، رشت، ‌مازندران و… می‌توانید پیدا کنید. اما طرز تهیه آش دوغ ارومیه تفاوت‌های جزئی با دیگر شهرها مثل آش دوغ اردبیل دارد.

آش دوغ ارومیه از چند ماده اصلی مثل دوغ، نخود و سبزی آش تشکیل شده است. سبزی آش دوغ ارومیه شامل تره، جعفری و شوید است که به طور مساوی خرد و ساطوری ‌شده‌اند.

دوغی را هم که در طرز تهیه آش دوغ ارومیه استفاده می‌کنید، ترجیحاً محلی باشد و از نوع خیلی شیرین و خیلی ترش انتخاب نکنید. اگر دوغ محلی ندارید از دوغ‌های پاستوریزه هم می‌توانید کمک بگیرید. از طرفی در صورتی ‌که فشارخون بالا دارید، از سیر بیشتر و دوغ کمتری استفاده کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش دوغ ارومیه کلیک کنید.

 

۱۲- آش آبغوره

 

آش آبغوره از انواع آش های تابستانی

 

«آش آبغوره» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین آش‌ های مخصوص فصل تابستان است که برای رفع کم آبی و رفع عطش نیز در روزهای گرم نیز بسیار مناسب است. در طرز تهیه این آش معمولا هم از آبغوره و هم غوره تازه استفاده می شود و از همین رو طعمی نسبتا ترش و جذاب دارد. در ادامه می‌توانید با مراحل آش آبغوره آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه آش آبغوره

  • پیاز: ۳ عدد
  • سبزی آش: ۱ کیلوگرم
  • بلغور گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • عدس: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لوبیا چشم بلبلی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب مرغ یا آب گوشت: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آّبغوره: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • غوره: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نعنا خشک: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش آبغوره

برای درست کردن «آش آبغوره» ابتدا باید حبوبات را بخیسانید. سبزی آش را با آب فراوان بشویید و کمی خشک کنید و کنار بگذارید. پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. سپس مقداری نعنا خشک به آن اضافه کنید و بعد از سرخ شدن نعنا آب مرغ را اضافه کنید و حرارت گاز را زیاد کنید تا به جوش بیاید.

در این مرحله بلغور گندم را به آب در حال جوش اضافه کنید و بعد از یک ربع حبوبات را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید همه مواد به خوبی بپزند. هر از چند گاهی آش را هم بزنید و مراقب باشید که مواد ته نگیرند. بعد از این که حبوبات به طور کامل پختند، می‌توانید سبزی آش را اضافه کنید.

اجازه دهید آش کمی جا بیفتد، سپس می‌توانید غوره و آبغوره را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آش شما آماده است. در نهایت آش را در ظرف مورد نظرتان بکشید و سپس آن را با پیاز داغ و نعنا داغ فراوان تزیین کنید.

 

۱۳- آش دوغ اردبیل

 

آش دوغ اردبیل از انواع آش های تابستانی

 

«آش دوغ سرعین» یکی از غذاهای سنتی استان اردبیل و جزو آش های مخصوص تابستان که اتفاقاً از جمله پرطرفدارترین غذاهای تابستانی هم محسوب می‌شود. برای تهیه آش دوغ اصیل اردبیل باید از شب قبل حتماً نخود و لوبیاها را خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. قبل از این‌که هر کاری بکنید باید به مدت ۳ الی ۴ ساعت نخود و لوبیاها را بپزید. نخود و لوبیا را بدون اضافه کردن نمک بپزید تا حسابی بپزند، نمک مدت زمان پخت حبوبات را به تأخیر می‌اندازد. برنج را هم به مدت یک ساعت خیس کنید.

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ اردبیل باید نخود و لوبیا را در قابلمه بریزید تا بپزند. نخود و لوبیا باید خوب بپزند و سفت و نیم‌پز نباشند. در این فاصله سبزی‌ها را بشورید و بعد از این‌که آب‌شان گرفته شد ساطوری خرد کنید. پیاز را با رنده ریز رنده کنید و گوشت چرخ‌کرده، نمک و کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید. سپس با گوشت کوفته قلقلی‌های ریز و کوچک درست کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش دوغ اردبیل سنتی و اصیل می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش دوغ اردبیل مراجعه کنید.

 

۱۴- آش جو مجلسی

 

آش جو مجلسی از آش های تابستانی

 

«آش جو» یکی از محبوب‌ترین انواع آش تابستانی و زمستانی به خصوص در استان مرکزی و شهرستان اراک است که هم برای ادای نذر، هم برای برگزاری مهمانی و هم برای گرم کردن سفره‌های ناهار و شام ماه رمضان پخته می‌شود.

برای تهیه این آش مقوی باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. برای این‌که جو هم بهتر لعاب بیندازد جو را هم از شب قبل خیس کنید. سپس ۲ عدد پیاز را خلالی خرد کنید و تفت دهید تا سبک و نرم شوند. گوشت شسته شده و درشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید. (اراکی‌ها به این آش به جای گوشت گاهی سیرابی اضافه می‌کنند).

کمی که رنگ گوشت عوض شد، جو آبکش شده، نخود آبکش شده و ۱۰ لیوان آب گوشت یا همان استاک را به آش اضافه کنید. اگر استاک گوشت ندارید به جای آن ۱۰ لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید (آب باید روی مواد را کاملاً بپوشاند، اگر این مقدار کم بود کمی دیگر اضافه کنید). وقتی محتویات داخل قابلمه به جوش آمد شعله را کم کنید تا مواد خوب بپزند.

برای خواندن ادامه طرز تهیه آش جو می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش جو کلیک کنید.

 

۱۵- آش بلگ بختیاری

 

آش بلگ بختیاری از آش های تابستانی

 

«آش بلگ» یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع آش بختیاری است که بدون حبوبات و با استفاده از مواد اولیه در دسترسی آماده می‌شود. هر چند که محلی‌ها برای درست کردن این آش از سبزی‌های کوهی استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید با کمی سبزی آش نیز آن را آماده کنید.

اما طرز تهیه آش بلگ بختیاری چگونه است؟ در فرهنگ بختیاری‌ها آش جایگاه ویژه‌ای دارد. استفاده از انواع سبزیجات کوهی و همچنین انواع کشک‌ مایع و خشک محلی در آش بختیاری موجب شده تا آش آن‌ها طعم و مزه بی‌نظیری داشته باشد.

آش بلگ یکی از انواع آش ساده و بدون حبوبات است که طعم فوق‌العاده لذیذی دارد. آش بلگ در واقع همان «آش برگ» است که به زبان بختیاری به صورت بلگ تلفظ می‌شود. این آش نوعی آش رشته است که با استفاده از رشته‌ای مخصوص و همچنین ماش محلی تهیه می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش بلگ بختیاری باید ماش‌ها را بشویید و سپس داخل یک ظرف بریزید. مقداری آب به ماش اضافه کنید و اجازه دهید ماش‌ها حداقل برای چند ساعت خیس بخورند. این کار موجب می‌شود تا هم نفخ ماش گرفته شود و هم سریع‌تر پخته شود. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش بلگ بختیاری می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش بلگ کلیک کنید.

 

۱۶- آش کشک

 

آش کشک از آش های تابستانی

 

«آش کشک» یک آش محبوب و پرطرفدار بین ایرانی‌ها است که اصالت آن را متعلق به شهر ارومیه می‌دانند. البته این آش در همه نقاط ایران پخته می‌شود و در برخی شهرها مثل سمنان، تهران و مازندران کمی متفاوت است. البته دستور تهیه همه آن‌ها مشابه است،‌ فقط گاهی اوقات از سبزی‌ها یا مواد مختلف در دستور پخت آش کشک استفاده می‌شود.

در ضمن همان طور که از اسم این آش پیداست، با کشک زیادی درست می‌شود و طعم ترش متمایل به شور دارد. معمولاً آش کشک در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و به عنوان پیش‌غذا، تهیه و سرو می‌شود.

برای درست کردن آش کشک ساده، باید ابتدا حبوبات را آماده کنید و جداگانه بپزید. سپس آن‌ها را به سیر و پیاز تفت داده شده بیفزایید. سبزی آش و کشک را هم در مراحل بعد به مواد آش اضافه کنید. همه مواد که با هم پختند، روی آش را با پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید.

زمان پخت آش کشک متغیر است و اگر برای پخت حبوبات از زودپز استفاده کنید، زمان پخت را کاهش خواهید داد. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش کشک می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش کشک مراجعه کنید.

 

۱۷- آش خیار چنبر

 

طرز تهیه آش خیار چنبر

 

آش خیار چنبر یکی از خاص‌ترین و البته خوشمزه‌ترین انواع آش‌های تابستانی محلی است. همان‌طور که از نام این آش مشخص است، در طرز تهیه آش خیار چنبر محلی از خیار استفاده می‌شود. این آش در شهر تویسرکان و ملایر همدان و همچنین اراک طبخ می‌شود و مزه بی‌نظیری دارد.

برای پخت این آش معمولاً از گوشت گوسفند تکه‌ای به همراه عدس و لپه استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات برای تهیه آش خیار چنبر اسدآباد همدان این است که نیاز به سبزیجات مختلفی ندارد و تنها سبزی که در آن استفاده می‌شود، مقداری نعنا خشک است. برای مطالعه مراحل درست کردن آش خیار چنبر به ۲ روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه انواع آش‌های مناسب تابستان از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

 

استفاده از میوه‌های تابستانی، لبنیات و برخی سبزیجات خاص در انواع آش خوشمزه مخصوص تابستان موجب می‌شود تا بعد از خوردن این غذا احساس بهتری را تجربه کنید.

 

در لیست بهترین انواع آش‌های تابستانی چه آش‌هایی هستند؟

 

آش میوه، آش ترش مازندرانی، آش آلو، آش ماسوا، آش ماست، آش گوجه سبز، آش دوغ، آش یخ و آش آبغوره از معروف‌ترین آش‌های تابستانی محسوب می‌شوند.

 

در طرز تهیه انواع آش میوه از چه میوه‌هایی استفاده می‌شود؟

 

برای درست کردن انواع آش‌های میوه مناسب تابستان معمولا از آلوچه، آلو و میوه‌های ترش مزه استفاده می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک