طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور یا مرجمک کوفتسی به روش ترکیه‌ای

طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور یا مرجمک کوفتسی به روش ترکیه‌ای


15 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور یا مرجمک کوفتسی به روش ترکیه‌ای

کوفته دال عدس یا مرجمک کوفتسی یکی از سنتی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ترکیه است که به دلیل نداشتن گوشت، در بسیاری از کشورهای دنیا غذای مورد علاقه گیاهخواران نیز محسوب می‌شود. این غذای خوشمزه با استفاده از دال عدس و بلغور تهیه می‌شود و آن‌قدر لذیذ است که اگر یک بار طعم آن را بچشید، حتماً جایگاه ویژه‌ای در سفره غذایی شما پیدا می‌کند. در ترکیه به این کوفته خوشمزه مرجمک کوفتسی گفته می‌شود (ترک‌ها به عدس مرجُمک یا مرجی می‌گویند) و درست کردن آن بسیار ساده و سریع است. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور ترکیه‌ای از وب‌سایت turkishfoodchef را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور ترکیه‌ای یا مرجمک کوفتسی

 

طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور یا مرجمک کوفتسی به روش ترکیه‌ای

 

زمان تقریبی پخت و آماده‌سازی: ۵۰ دقیقه

مواد لازم

 

دال عدس یا عدس قرمز: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۴ تا ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

بلغور: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز متوسط رنده شده: ۳ عدد

روغن زیتون: ۵ قاشق غذاخوری

سس پوره فلفل: ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

پیازچه خرد شده: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

جعفری تازه و خرد شده: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

لیمو ترش تازه: ۱ عدد

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

فلفل قرمز: به مقدار لازم

زیره، نعناع خشک و ریحان خشک شده: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور یا مرجمک کوفتسی به روش ترکیه‌ای

 

در ابتدا برای طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور باید ۲ فنجان دال عدس را به خوبی بشویید و در یک قابلمه کوچک بریزید. سپس ۴ تا ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب به آن اضافه کنید. آب باید حدود ۳ انگشت بالاتر از سطح دال عدس قرار بگیرد. اجازه دهید آب به جوش بیاید و عدس‌ها پخته شوند. زمانی که آب عدس روی حرارت بخار شد و عدس‌ها کمی نرم شدند، آن را از روی حرارت بردارید. در این مرحله از درست کردن کوفته دال عدس و بلغور باید بلغورها را به عدس اضافه کنید. مواد را خوب با هم ترکیب کنید و سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید برای ۲۰ دقیقه بلغور با دمای قابلمه دم بکشد.

 

 

مرحله دوم

 

در حالی که به ترکیب دال عدس و بلغور استراحت می‌دهید، در این زمان برای درست کردن کوفته بلغور ترکیه یا مرجمک کوفتسی ترکیه‌ای باید ۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل یک ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس  پیازهای رنده شده یا ریز خرد شده را به روغن اضافه کنید. خوب هم بزنید تا پیاز نرم شود. سپس ۱ قاشق غذاخوری پوره فلفل قرمز و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. برای ۵ دقیقه به طور مرتب مواد را هم بزنید. سپس نمک، فلفل سیاه و قرمز، زیره، نعناع و ریحان خشک را به آن اضافه کنید و مواد را از روی حرارت بردارید و برای ۱۵ دقیقه اجازه دهید خوب خنک شوند. معمولاً اصل این غذا کمی طعم تندی دارد و فلفل قرمز آن زیاد است. از همین روز می‌توانید به میزان ذائقه خودتان این کوفته ترکیه‌ای را کمی بیشتر از حالت معمول  تند کنید تا لذیذتر شود.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور یا مرجمک کوفتسی به روش ترکیه‌ای

 

در این مرحله از طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور باید همه مواد شامل بلغور و عدس و پیاز و ادویه‌ها را در یک کاسه بزرگ با هم ترکیب کنید. مواد را با دست به خوبی ورز دهید و برای ۱۰ دقیقه به این کار ادامه دهید تا خمیری تقریباً منسجم ایجاد شود. در انتها پیازچه‌هایی که را ریز خرد کرده‌اید را به همراه جعفری تازه خرد شده به مواد کوفته اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر ورز دهید.

 

مواد کوفته را به صورت کوفته‌هایی با سایز و اندازه دلخواه در آورید و سپس داخل ظرف مخصوص سرو غذا قرار دهید. یکی از نکات مهم در مورد طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور این است که نیاز به پخت مجدد ندارد و بعد از پخته شدن مواد و ترکیب به شکل کوفته در آورده می‌شود و سرو می‌شود.

برای تزئین این غذای گیاهی خوشمزه که محبوب گیاهخواران هم هست می‌توانید آن را همراه با کاهو، گوجه فرنگی، تربچه، پیازچه و نعناع تزئین کنید و با ریختن کمی آب لیمو ترش تازه روی این کوفته‌های خوشمزه طعم لذیذ آن را چند برابر کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک