۷ روش موثر در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه‌دار

۷ روش موثر در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه‌دار


12 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش برنامه‌ریزی مدیریت زمان

پیدا کردن روش ها و راهکارهایی برای مدیریت زمان یکی از دغدغه‌های اصلی اکثر مادران است. مراقبت از فرزندان، مسئولیت‌های خانه، پیگیری کارهای محل کار، همه و همه بسیاری از مادران با کمبود زمان مواجه می‌کند. اما روش هایی برای مدیریت زمان وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. پایبندی به این روش ها مقدار زیادی از استرس روزمره را کاهش داده و کیفیت انجام کارها را بالا می‌برد. مادران با استفاده روش‌های مدیریت زمان می‌توانند از استرس زیاد رها شوند. همچنین  زمان بیشتری را برای تفریح با فرزندان و حتی شریک زندگی خود صرف کنند و تفریح و لذت بردن از زندگی را فراموش نکنند. در این مقاله از  مجله کوروش به ارائه راه‌حل‌هایی در روش برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای مادران می‌پردازیم.

 

مادران شاغل امروزه درصد بیشتری از زنان جامعه را تشکیل می‌دهند. اشتغال زنان پدیده‌ای رایج در جوامع مختلف است که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و رشد فرهنگی جامعه نمود بیشتری پیدا کرده است. مسلما مادران شاغل فشار مضاعفی را به خاطر نقش مادری احساس خواهند کرد. اشتغال مادران می‌تواند فوایدی برای کودک داشته باشد و هم در عین حال مضراتی برای فرزندپروری نیز به بار بیاورد. با ما همراه باشد تا روش‌هایی برای مدیریت این موضوع را به شما بگوییم.

 

 

نظم و سازمان‌دهی یکی از روش های مدیریت زمان برای مادران

 

نظم و سازمان‌دهی یکی از روش های مدیریت زمان برای مادران

 

منظم بودن و سازماندهی کردن کارها و فعالیت‌ها می‌تواند یکی از روش های موثر در برنامه‌ریزی مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه‌دار باشد. فرقی نمی‌کنید یک مادر خانه‌دار هستید یا شاغل، با یک سازماندهی ساده می‌توانید بسیاری از تله‌های استرس زا را که در زندگی روزمره که در جایگاه مسئولیت مادر بودن با آن روبرو هستید، از بین ببرید. منظم بودن برای یک مادر چه معنی دارد و تا چه حد امکان پذیر است؟ سازماندهی و برنامه‌ریزی برای کار‌ها به یک نگاه استراتژیک و مدیریتی نیاز دارد. با یک برنامه‌ریزی می‌توانید کارهایی را که روز آینده قرار به انجام آن است را، از شب قبل سازماندهی کنید و مدیریت خانه را با درایت در دست بگیرید.

حتما بخوانید  لیست ۱۵۰ هدیه روز مادر و روز زن براساس خصوصیات ماه تولد

 

از یک تقویم برای برنامه‌ریزی استفاده کنید. استفاده از این روش باعث طبقه‌بندی مسائل در ذهن شما می‌شود. بنابراین زمانی که به تقویم مراجعه می‌کنید، می‌دانید که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی برای انجام باقی مانده است. ممکن است که استفاده از این روش برای مدیریت زمان در مراحل اولیه بسیار سخت و غیرممکن به نظر برسد. اما حتی اگر نیمی از کارهای لیست موجود در تقویم خود را انجام دهید، موفق شده‌اید. کافیست تا کارهای خانه را به کارهای ساده تقسیم کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ ترفند ساده و عملی برای برنامه‌ریزی مسافرت عید با کمترین هزینه

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

چند وظیفه‌ای بودن یکی از روش های مدیریت زمان

 

چند وظیفه‌ای بودن یکی از روش های مدیریت زمان

 

انجام دادن چندین کار همزمان با هم در مدیریت زمان بسیار تاثیرگذار است. اما این کار روش‌ها و تکنیک‌های خاصی دارد. اگر از روش درست آن استفاده نشود، می‌تواند نتایج ناراحت‌کننده‌ای به همراه داشته باشد. معمولاً در استفاده از روش چند وظیفه‌ای برای مدیریت زمان، به مادران توصیه می‌شود تا کارها را به دو دسته کارهای نیازمند و تمرکز بالا و کارهای نیازمند تمرکز کم، تقسیم کنند. پس از آن باید یک کار با تمرکز زیاد را در کنار کار دیگر با تمرکز کم قرار دهند. یک مثال ساده می‌تواند موضوع را راحت‌تر و روشن‌تر کند. مثلاً زمانی که درحال کارکردن در آشپزخانه هستید، می‌توانید از فرزندان خود سوالات درس هایشان را بپرسید. یا زمانی که به پیاده‌روی روزانه می‌روید، می‌توانید تماس‌های کاری خود را بگیرید.

 

 

توصیه جدی به مادران در مدیریت زمان: نه گفتن را یاد بگیرید

 

توصیه جدی به مادران در مدیریت زمان: نه گفتن را یاد بگیرید

 

یاد بگیرید تا به درخواست‌های متعددی که از شما می‌شود «نه» بگویید. گاهی اوقات نه گفتن بسیار مهم است. یکی از روش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه‌دار تمرین توانایی در گفتن نه است. این موضوع در ظاهر ساده است. اما برای مادران بسیار زیادی سخت است. چرا که هنگام نه گفتن تصور می‌کنید که افراد را ناامید کرده‌اید. با این حال متوجه نیستید زمانی که زیاد بله می‌گوید، مردم بیشتر ناامید می‌شوند. چرا که زمانی که مدام جواب مثبت می‌دهید، قطعاً با حجم زیادی از کارها روبرو می‌شوید و نمی‌توانید کارها را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. یکی از روش های مدیریت زمان توانایی  نه گفتن و اولویت‌بندی برای گفتن بله است. یاد بگیرید اولویت‌های شما چه هستند و مسئولیت چه کارهایی را می‌توان نپذیرفت.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ تکنیک ساده و کاربردی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی موفق

 

 

استفاده از روش میانبر برای مدیریت زمان

 

حتما بخوانید  10 تا از ایمن ترین ورزش ها برای زایمان طبیعی و راحت

استفاده از میانبرها یکی از روش های مدیریت زمان محسوب می‌شود. یک مثال ساده: فرقی نمی‌کند یک مادر شاغل هستید یا خانه‌دار، اگر می‌توانید برای شام غذاهای نونی سریع تهیه کنید. بهتر است همین کار را انجام دهید تا اینکه زمان زیادی برای پختن غذا اختصاص دهید و کارهای مهم دیگری را انجام ندهید. یکی از روش‌های مهم، یادگیری بررسی کوتاه‌ترین مسیرها برای رسیدن به هدف است. سعی کنید با مثال‌های عینی استفاده از روش میانبر برای مدیریت زمان را تمرین کنید. اولویت‌بندی کنید و بعد از اولویت‌بندی، میانبرهای رسیدن به هدف را مشخص کنید.

 

 

برنامه‌های روتین و روزمره داشته باشید

 

برنامه‌های روتین و روزمره داشته باشید

 

معمولاً برای کاهش استرس و آرامش ذهن به مادران توصیه می‌شود تا یک برنامه روزمره تکراری و روتین در در زندگی روزمره خود داشته باشند. روزمرگی لزوماً معنای منفی ندارد و حتی به عنوان یک روش در تکنیک‌های مدیریت زمان مطرح می‌شود. این که بدانید هر شب چه ساعتی به رختخواب می‌روید و چه ساعتی شام می‌خورید. مشخص کنید که چه ساعتی زمان روتین برای مطالعه و یا حتی استراحت است.

 

 

انعطاف‌پذیر باشید تا مدیریت زمان خوبی داشته باشید

 

گرچه روش و اصول برنامه‌ریزی در مدیریت زمان مادران بسیار مهم است، اما سعی کنید روحیه انعطاف پذیر داشته باشید. ممکن است در طی زندگی روزمره اتفاقات غیر منتظره پیش بیاید. اتفاقاتی چون بیماری فرزندان و یا مواجهه با اتفاقات متفاوت در محل کار و غیره. بنابراین سعی کنید در مقابل این حوادث انعطاف‌پذیر باشید تا استرس کمتری بگیرید و بتوانید زمان خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید. معمولاً همه چیز بر روی یک ریتم متعادل در زندگی پیش نمی‌رود. بنابراین یکی از روش های مدیریت زمان برای مادر شاغل یا خانه‌دار کاهش استرس و انعطاف پذیر بودن در شرایط بحران است.

 

 

یک توصیه، یک روش: مادران مراقب سلامتی خود باشند

 

یک توصیه، یک روش: مادران مراقب سلامتی خود باشند

 

سلامتی جسم و روح مهمترین موضوع است. مدام این موضوع را به خود گوشزد کنید. اگر یک مادر شاغل یا خانه‌دار هستید وقتی خسته‌ای، یا غذای کافی و مناسب نخورده‌اید، اغلب از کارایی کمتری برخوردار هستید. بنابراین همین موضوع می‌تواند منجر به اتلاف وقت شود و  کارها را کندتر انجام می‌دهید. نیاز است تا جسم و روح مادران سالم باشد تا بتوانند کارها را با کیفیت بهتری انجام دهند. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته و از جسم و روح خود مراقبت کنید. همچنین سعی کنید از استرس دوری کنید.

 

 

منبع: verywellfamily

 

 

کالابرگ الکترونیک