۴ روش طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ با آلبالو و آب آلبالو

۴ روش طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ با آلبالو و آب آلبالو


4 تیر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ به ۴ روش با آلبالو و آب آلبالو

«شربت آلبالو» از انواع نوشیدنی خنک مناسب تابستان است و به خاطر رنگ قرمزش برای نوشیدنی شب یلدا هم انتخاب مناسبی است. شربت آلبالو به عنوان یک شربت ضدعطش سرد همواره از جمله ترفندهای قدیمی مادربزرگ‌ها برای درمان گرمازدگی بزرگسالان در روزهای گرم تابستان بوده است. شاید به این خاطر که از جمله خواص آلبالو چه به صورت میوه تازه و چه به صورت شربت مجلسی این است که از قدیم‌الایام برای درمان گرمازدگی و پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان توصیه شده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ و خانگی در منزل را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای شربت آلبالو با آلبالو تازه (روش اول)

  • آلبالو: یک کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلو و دویست گرم (اگر کم شیرین‌تر می‌پسندید مقدار شکر را کمتر کنید)
  • آب: یک لیوان
  • وانیل: یک قاشق چای‌خوری
  • آب زنجبیل تازه رنده شده: چند قطره
  • ۳ تا چهار شاخه نعنا تازه و شسته شده
  • رنده پوست لیموترش: ¼ قاشق چای‌خوری

مدت زمان پخت شربت آلبالو: ۳۰ الی ۴۰ دقیقه

مدت زمان انتظار برای آماده‌سازی مواد: ۲۴ ساعت

کالری ۱۰۰ گرم شربت آلبالو: حدود ۲۷۴ کیلو کالری

مراحل طرز تهیه شربت آلبالو با آلبالوی تازه

طرز تهیه شربت آلبالو

برای درست کردن شربت آلبالو خانگی بدون شکرک، ابتدا باید آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را بیرون بیاورید. سپس آلبالوهای بدون هسته را در شکر بخوابانید و ۱ تا ۲ روز در یخچال استراحت دهید. موقع پخت، ۱ لیوان آب به آلبالوها اضافه کنید و اجازه دهید آلبالوها بپزند و قوام پیدا کنند. مراحل طرز تهیه شربت آلبالو را دنبال کنید.

مرحله اول: آلبالوها را آماده کنید

ابتدا آلبالوها را بشورید و هسته‌شان را بگیرید. هم با دستگاه هسته‌گیر و هم با دست به راحتی می‌توانید هسته آلبالوها را جدا کنید. سپس به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت آلبالوهای هسته‌ گرفته شده را در شکر بخوابانید. در این مدت حتما مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع میوه تازه و شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: آلبالوها را بجوشانید

در مرحله بعد، در یک قابلمه تمیز لعابی (قابلمه لعابی برای تهیه تمام شربت‌ها مناسب‌تر است) مخلوط شکر و آلبالو را بریزید و یک لیوان آب اضافه کنید. شعله گاز برای درست کردن شربت آلبالو باید متوسط باشد. شعله خیلی کم، رنگ شربت را تیره و شعله خیلی زیاد، رنگ شربت را قهوه‌ای می‌کند.

مرحله سوم: شربت آلبالو را آبکش کنید

رمان پخت شربت آلبالو خیلی طولانی نیست. شربت را مرتب هم بزنید و به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت متوسط نگه دارید تا حسابی غلیظ شود و قوام پیدا کند. در مراحل آخر پخت شربت آلبالو باید آب زنجبیل تازه، وانیل و چند برگ نعناع تازه به شربت اضافه کنید تا شربت شما خوش‌عطر و طعم‌تر شود.

برای این‌که یک شربت شفاف داشته باشید بعد از ۴۰ دقیقه یا بیشتر (تا زمانی که شربت قوام پیدا کند) محتویات درون قابلمه را در یک ظرف تمیز آبکش کنید و شربت حاصله را در یک شیشه تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید. بهترین ظرف برای نگهداری شربت آلبالو بطری شیشه‌ای است.

در صورت تمایل می‌توانید صیفی جات تازه، وانیل و سبزی تازه مثل نعناع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طبع و مصلح دوغ چیست | ۱۲ مصلح دوغ برای انواع مزاج

مرحله چهارم: درست کردن شربت آلبالو

برای درست کردن شربت آلبالو ۲ الی سه قاشق از شربت را در یک لیون آب خنک بریزید، هم بزنید و با چند قطعه یخ شربت را سرد میل کنید.

نکته: آلبالوهای داخل آبکش را فشار ندهید چون رنگ شربت کدر می‌شود. مزیت درست کردن شربت آلبالو این است که همزمان مربای آلبالو هم می‌توانید درست کنید. پس باقی مانده آلبالوها را دور نریزید و با این آلبالوها مربای آلبالو درست کنید. از این مربای آلبالو برای تهیه آلبالو پلو هم می‌توانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو خشکه آبدار و خوشمزه

طرز تهیه شربت آلبالو با آب آلبالو (۲ روش)

طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ با آلبالوی تازه

روش اول تهیه شربت آلبالو با آب آلبالو

اگر برایتان این سوال پیش آمده که چگونه با آب آلبالو شربت آلبالو درست کنیم، بهتر است بدانید که بهترین روش برای درست کردن آب آلبالو این است که آلبالوها را همراه با کمی نمک در قابلمه بریزید و بجوشانید. سپس یک لیوان آب اضافه کنید و بعد از ۱۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. آلبالوها را از صافی رد کنید و بعد از خنک شدن به صورت شربت آلبالو میل کنید.

روش دوم تهیه شربت آلبالو با آب آلبالو

یک روش دیگر برای درست کردن شربت آلبالو با آب آلبالو این است که یک لیتر آب آلبالو را با دو کیلوگرم شکر برای چند ساعت در یک قابلمه بگذارید تا مزه‌ها به خورد هم بروند و شکر در آب آلبالو حل شود.

بعد از چند ساعت قابلمه را روی گاز بگذارید تا محلول به حالت جوش برسد. وقتی محلول شروع به جوشیدن کرد شعله گاز را کم کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شربت آلبالو روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

در ۲ دقیقه پایانی وانیل را اضافه کنید و بعد از اینکه شربت چند قل خورد شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید شربت آلبالو خنک شود سپس آن را از صافی رد کنید. شربت آلبالو باید کاملا ته‌نشین شود. سپس به مقدار لازم شربت آلبالو در یک لیوان آب سرد بریزید و با یخ شربت را خنک میل کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو با هسته (روش چهارم)

برای تهیه شربت آلبالو با هسته باید آلبالوها را بشویید و شاخ و برگ آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را در یک پارچه توری بریزید و خوب ببندید. در این مرحله باید شکر و آب را ترکیب کنید و در قابلمه بریزید. آلبالوها را با پارچه به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا شربت بجوشد و به قوام مورد‌نظر برسد. زمانی که شربت شما خوشرنگ و آماده شد، آلبالوها را از قابلمه خارج کنید. کمی وانیل به شربت اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید.

چه زمانی شربت آلبالو به غلظت مناسب رسیده است؟

برای اینکه ببینید شربت آلبالو به غلظت کافی رسیده است یا نه، زمانی که شربت هنوز گرم است چند قطره از شربت را در بین دو انگشت خود امتحان کنید. اگر شربت، حالت چسبندگی و کشسانی داشت، شربت آلبالو به قوام و غلظت کافی رسیده است.

برای خوشرنگ شدن شربت آلبالو چه باید کرد؟

برای خوشرنگ شدن شربت آلبالو چه باید کرد؟

  • هرگز برای اینکه رنگ آلبالوها خارج شود، تفاله‌ها را با دست یا پشت قاشق فشار ندهید. این کار موجب کدر شدن و بدرنگ شدن شربت شما می‌شود.
  • برای درست کردن شربت آلبالو بهتر است از آلبالوهای رسیده و شیرین استفاده کنید. اگر با آلبالوهایی که رنگ روشن و طعم نسبتا ترشی دارند، شربت درست کنید، شربت شما کمرنگ‌تر می‌شود. برای خوش‌رنگ شدن شربت آلبالو بهتر است از قابلمه لعابی استفاده کنید.
  • برای این که شربت آلبالو به قوام برسد، حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. جوشاندن شربت بیشتر از این زمان موجب تیره شدن رنگ شربت می‌شود.
  • در زمان تهیه شربت آلبالو شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. هیچ‌گاه نباید شعله گاز را بیش از حد کم یا زیاد کنید. کم کردن شعله موجب تیره شدن رنگ شربت و زیاد بودن آن موجب سوختن شربت آلبالو می‌شود.
  • در طرز تهیه شربت آلبالو از آلبالوهای درشت و پیوندی استفاده نکنید.
  • اگر شربت آلبالوی شما تیره شد، می‌توانید یک عدد سفیده تخم‌مرغ به شربت در حال جوش اضافه کنید. بعد از اضافه کردن سفیده کمی صبر کنید و سپس آن را خارج کنید. سفیده تخم‌مرغ جرم شکر را جذب می‌کند و موجب می‌شود شربت آلبالو شما خوشرنگ‌تر شود.
حتما بخوانید  نسبت و ترکیب سبزی انواع دلمه تازه و خشک ایرانی و فرنگی

فوت و فن‌های حرفه‌ای برای درست کردن شربت آلبالو خوشرنگ و خانگی

فوت و فن‌های حرفه‌ای برای درست کردن شربت آلبالو خوشرنگ و خانگی

  •  اضافه کردن وانیل به شربت آلبالو طبیعی و خانگی الزامی نیست. بعد از این‌که شربت درست شد طعم آن را بچشید و اگر عطر مورد نیازتان را نداشت وانیل را لحظه آخر به آن اضافه کنید که طعم تلخی نگیرد. اغلب طعم ترش و شیرین شربت آلبالو را می‌پسندند و نیازی به وانیل نیست.
  • طبع شربت آلبالو در طب سنتی سرد است. برای گرفتن سردی شربت آلبالو طبیعی و خانگی کمی زنجبیل تازه رنده کنید و آب آن را با پارچه تنظیف بگیرید. در اواخر پخت شربت آلبالو و قبل از آبکش کردن چند قطره از این آب زنجبیل را به شربت اضافه کنید. از زعفران هم برای گرفتن سردی شربت آلبالو می‌توانید استفاده کنید.
  • سه تا چهار شاخه نعنای تازه و شسته شده را حین پخت شربت آلبالو داخل قابلمه بیندازید تا شربت آلبالوی شما ضمن حفظ طعم بی‌نظیرش، عطر خوش نعنا را هم به خودش بگیرد. در این صورت یک شربت آلبالوی خوش‌طعم و عطر خواهید داشت.
  • بهتر است از شعله پخش‌کن برای درست کردن شربت استفاده کنید تا شربت شما روی حرارت متوسط و یکنواخت عطر و طعم و قوام خوبی پیدا کند.
  • به اندازه ¼ قاشق چای‌خوری رنده پوست لیمو بو و عطر بی‌نظیری به شربت آلبالو می‌دهد. در اواخر پخت شربت، رنده پوست لیمو را به آن اضافه کنید.
  • اگر شربت آلبالو را با آلبالوی اول فصل که هنوز خیلی نرسیده و رنگ روشنی دارد درست کنید، رنگ مربا و شربت آلبالو شما قرمز روشن و مزه‌ آن مقداری ترش خواهد بود و برعکس اگر با آلبالوی رسیده درست کنید، رنگ شربت آلبالو تیره و طعم ترش آن کمتر خواهد بود.
  • در طرز تهیه شربت آلبالو با اسانس می‌توانید در طول مراحل طرز تهیه شربت آلبالو، اسانس را اضافه کنید تا رنگ و مزه شربت شما بهتر شود.
  • شربت آلبالو خوشرنگ و طبیعی علاوه بر مقابله با گرمازدگی، در درمان ناراحتی‌های کبد، ورم معده و روده، ورم و التهاب کلیه و نارحتی‌های مثانه بسیار مفید است.
  • اگر می‌خواهید شربت آلبالو با هسته درست کنید مرحله هسته‌گیری آلبالو را حذف کنید.
  • می‌توانید شربت آلبالو با هسته هم درست کنید. ذکر این نکته ضروری است که یک کیلوگرم آلبالو حدود ۲۰۰ گرم هسته دارد و این اضافه وزن را باید در مقدار شکر در نظر بگیرید.
  • اگر به ترازو دسترسی ندارید، برای هر یک کاسه آلبالوی بدون هسته از یک و نیم تا دو کاسه سرصاف شکر استفاده کنید. مقدار شکر به ترشی و شیرینی آلبالو بستگی دارد.
  • اگر نمی‌خواهید شربت آلبالو خیلی شیرین باشد، می‌توانید هم وزن آلبالو را شکر اضافه کنید یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم بیشتر از وزن آن‌ها در شربت، شکر بریزید.

سوالات متداول

با آلبالو چی درست کنیم؟

طرز درست کردن شربت آلبالو همزمان با مربای آلبالو چگونه است؟

طریقه درست کردن شربت البالو همزمان با مربای آلبالو بسیار ساده است. در طرز تهیه شربت آلبالو باید آلبالوها را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت همراه با شکر ترکیب کنید. سپس مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید. سپس قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آب آلبالوها به دمای جوش برسد. زمانی که ترکیب آلبالو و شکر غلیظ شد، آبلیمو و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید.

نحوه درست کردن شربت آلبالو از مربای آلبالو به چه صورت است؟

طرز درست کردن شربت آلبالو با مربای آلبالو بسیار ساده است، بعد از درست شدن شیره مربای آلبالو می‌توانید نصف شربت را بردارید و بعد اجازه دهید باقیمانده شربت به غلظت مناسب برسد.

مدت زمان نگهداری شربت آلبالو چقدر است؟

شربت آلبالو را تا دو سال می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

طبع شربت آلبالو سرد است یا گرم؟

طبع شربت آلبالو سرد و تر است و به همین خاطر برای افراد سرد مزاج بهتر است با ادویه‌جات گرم مثل زنجبیل یا زعفران درست شود.

اگر شربت آلبالو شکرک زد چه کنیم؟

شربت آلبالو معمولا شکرک نمی‌زند. اما اگر شربت آلبالو شکرک زد، مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره شربت را بجوشانید تا شکرک‌ها حل شوند.

 

کالابرگ الکترونیک