تاثیر کرونا بر فرانچایزهای فست فود و رستوران ها و واکنش صاحبان کسب ‌و کار

تاثیر کرونا بر فرانچایزهای فست فود و رستوران ها و واکنش صاحبان کسب ‌و کار


26 آذر 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر کرونا بر فرانچایزهای فست فود و رستورانها و واکنش صاحبان کسب ‌و کار

با وجود اینکه بسیاری از فرانچایزهای فست‌فود دردسر زیادی برای حفظ کارمندان ماهر خود دارند، شیوع ویروس کووید-۱۹ فرصتی به صاحبان این کسب‌وکارهای خرده فروشی داده است تا نشان دهند که کارمندان آنها (که در خط مقدم خطر ابتلا به بیماری هستند) حتی اگر اندکی به محل کار خود علاقه داشته باشند متقابلا آنها را تنها نمی‌گذارند. اما برای بزرگ‌ترین فرانچایز گروه رستوران‌های کارول که به نام «برگر کینگ ‌BK» شناخته می‌شود، این مساله کمی متفاوت‌تر پیگیری می‌شود. در گزارشی در این مقاله به تاثیر کرونا بر فرانچایزهای فست‌فود و رستوران‌ها و برخورد صاحبان کسب ‌و کار با این بحران پرداخته شده است که در مجله کوروش به آن خواهیم پرداخت.

 

صنعت کافه و رستوران در سرار دنیا از ابعاد مختلف و متعددی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. شیوع ویروس کرونا در اغلب بخش‌های اقتصادی و بازار تاثیر منفی گذاشته و این بخش را از رونق انداخته است. درحالی که بسیاری از خدمات دنیا از جمله کافه و رستوران در بحران کرونا رسما تعطیل شده اند و با بحران تامین مالی کارمندان خود مواجه هستند. اگرچه آنها توصیه های ساده بهداشتی را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا جدی گرفته اند  اما با این وجود، در برخی از اغذیه فروشی ها و رستوران ها پرنده پر نمیزند.

 

 

 

 

تاثیر کرونا بر فرانچایز رستوران های کارولز

 

تاثیر کرونا بر فرانچایز رستوران های کارولز

 

در گزارشی از بیزینس اینسایدر آمده است که مجموعه رستوران‌های کارولز اعلام کرده به جای پرداخت حقوق کارگرانی که خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار داده‌اند، دستمزد تمام کارگران در بیش از یک‌هزار شعبه برگرکینگ را ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. این کاهش حقوق برای تمام‌ کارمندان از کارگران گرفته تا مدیران این فروشگاه‌ها اعمال می‌شود.

در ادامه گزارش بیزینس اینسایدر آمده است که گروه رستوران‌های کارولز حتی پا را فراتر از کاهش ۱۰درصدی حقوق کارمندان گذاشته و اعلام کرده است که همین حقوق کاهش‌یافته را هم فقط به کارمندهایی اختصاص خواهد داد که فروشگاه آنها باز است و در زمان قرنطینه فعالیت دارند.

 

 

برخورد متفاوت فرانچایزهای دیگر در ایام کرونا

 

حتما بخوانید  تفاوت رشد شغلی با توسعه شغلی چیست؟ | 6 قدم رشد و توسعه شغلی

این روند درست برخلاف کمپانی‌هایی همچون تارگیت، کاستکو و آمازون است که همگی تصمیم به افزایش حقوق کارمندان خود گرفته‌اند. فرانچایز «فود بیست» Food 20، نیز گزارش داده است که حتی در صورتی که کارمندان آمریکایی و کانادایی‌اش در محل کار هم حاضر نشوند، اقدام به پرداخت حقوق تا دو ماه آینده‌اش خواهد کرد.

از سوی دیگر  استارباکس در اطلاعیه خود به کارمندانش آورده است: «هیچ کدام از همکاران استارباکسی، نیاز نیست بین سلامت خود و آمدن به محل کار، یکی را انتخاب کنند.»

 

 

تبعات تصمیم فرانچایز کارولز بر زندگی کارمندان

 

تبعات تصمیم فرانچایز کارولز بر زندگی کارمندان

 

یکی از کارمندان فرانچایز کارولز در این رابطه می‌گوید: «کاهش حقوق می‌تواند به عنوان یک اهانت به کارمندانی تلقی شود که در این زمان به فکر سرپا نگه‌داشتن کسب‌وکار هستند. این در حالی است که تنها دلیل این تصمیم را کاهش ساعت کاری اعلام کرده‌اند ولی در مقابل بیشتر کمپانی‌ها در شرایط فعلی به کارمندان خود حقوق اضافی هم پرداخت می‌کنند تا در این شرایط از آنها حمایت کنند، چرا‌ که سلامت کارمندانشان برای مدیران سطح بالا اهمیت دارد.

او می‌گوید: البته من این تصور را ندارم که یک کارمند حیاتی برای این کسب‌وکار هستم ولی با وجود این که برخی مردم خرید از رستوران‌های فست‌فود را در این مدت کاهش می‌دهند، ولی حتی اگر فروش ما ۵۰ درصد هم کاهش داشته باشد، ما باز هم یکی از رستوران‌های شلوغ در منطقه خود به حساب می‌آییم».

گفتنی است که تاثیر کرونا بر فرانچایزها کم نیست ولی این کاهش کارمزد برای کارمندان فروشگاه‌های کارولز فاجعه‌بار خواهد بود. تجارت فست‌فود دستمزدهایی برای کارمندان خود به ارمغان می‌آورد، به نحوی که به‌طور میانگین درآمد سالانه کارمندهای فست‌فود فقط ۱۳ هزار و ۵۰۰ دلار تخمین زده می‌شود.

پیش از این هم گزارش‌های زیادی از عدم تطبیق دستمزد کارگران در صنعت فست‌فود با واقعیت‌های اقتصادی منتشر شده بود، اما کارگران این رستوران‌ها مجبور هستند که شغل دومی داشته باشند و تلاش کنند تا اهداف اولیه خود در زندگی را برآورده سازند.

 

 

 

 

اما چرا برگر کینک هنوز هم محبوب است؟

 

اما چرا برگر کینک هنوز هم محبوب است؟

 

برگر کینگ یا BK یکی از معروف‌ترین فست‌فودهای زنجیره‌ای و همبرگردر سطح گسترده‌ جهانی است که شعبه اصلی آن در فلوریدای ایالت‌متحده قرار دارد. این کمپانی از سال ۱۹۵۳ فعالیت خود را با نام «insta burger king» آغاز کرد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «این است بازاریابی» اثر ست گادین

طی این مدت (حدود نیم‌قرن) مالکان و مدیران این فروشگاه‌ها ۴ بار به‌ طور کامل تغییر کردند تا اینکه در نهایت شرکت ۳G به‌عنوان صاحب امتیاز اصلی، این کمپانی را با شرکت کانادایی Tim Horton ادغام کرد و امروز این شرکت ترکیبی یا جوینت‌ونچر سومین مجموعه رستوران‌های فست‌فود زنجیره‌ای در دنیا را تشکیل داده است.

‌در پایان سال مالی ۲۰۱۳ برگر کینگ اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار شعبه در ۸۰ کشور جهان تاسیس کرده است که از این تعداد ۶۶ درصد از فرانچایزها در ایالات‌متحده قرار گرفته‌اند و تا ۹۹ درصد از این نمایندگی‌ها مالکیت خصوصی و غیر‌مرتبط با صاحبان برگر کینگ دارند. این کمپانی برای گسترش حضور خود در سراسر دنیا و افتتاح شعبات بیشتر، از مدل‌های متفاوت فرانچایزینگ بهره برده است. بنابراین شیوه واگذاری شعب در مناطق مختلف متفاوت است.

 

 

برخورد متفاوت برگر کینگ در نمایندگی‌ها

 

برخورد متفاوت برگر کینگ در نمایندگی‌ها

 

برخی از شعب منطقه‌ای به‌عنوان شعبه اصلی در نظر گرفته می‌شوند و مسئول واگذاری و دادن مجوز فعالیت به سایر شعب این منطقه هم می‌شوند. به خاطر نداشتن روالی مشخص در روابط بین شعبه‌ها، معمولا این کمپانی با مشکلات قانونی زیادی مواجه شده است.

برگر‌کینگ منوی خود را از یک همبرگر ساده، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، نوشابه سودا و میلک شیک در سال ۱۹۵۴ آغاز کرد ولی حالا بازه متنوع‌تری از فست‌فودهای مختلف در نمایندگی‌های آن عرضه می‌شود. البته در سال ۱۹۵۷ همبرگری به نام Whopper را به منوی خود اضافه کرد که در نهایت به نماد این رستوران‌ها تبدیل شد.

 

 

داستان تاسیس برگر کینگ

 

جالب است بدانید که پایه‌گذاری برگر‌کینگ را کیت جی‌وکرامر و همسرش متیو برند آنکل، به‌واسطه خریداری دو دستگاه پخت برگر که حقوق تولید انحصاری تولید آن را داشتند، در اختیار گرفتند. تمام شعب این فرانچایز ملزم به استفاده از این دستگاه‌ها شدند که البته کارایی بالایی داشت.

پس از موفقیت این دستگاه‌ها، برگر کینگ پنج دستگاه دیگر به نام‌های دستگاه پخت برگر اتوماتیک نیکو، تستر نان پرینس کستل، هلدینگ برگر پرینس کستل، سرخ‌کن فرای مستر سه‌وت و مایکروویو منو مستر را به مجموع دستگاه‌های اختصاصی خود اضافه کرد.

درنهایت آنچه بر کسی پوشیده نیست این است که هر چند تاثیر کرونا بر فرانچایزها به یک اندازه نیست ولی تصمیم‌های متفاوت صاحبان کسب‌وکار تا حد زندگی کارمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

منبع: mashed

 

کالابرگ الکترونیک