طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + راز خوشمزگی لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + راز خوشمزگی لوبیا پلو


25 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یکی از محبوب‌ترین روش‌های درست کردن لوبیا پلو است که می‌توانید از آن به عنوان یک غذا با گوشت چرخ کرده و برنج لذیذ برای غذای ناهار و شام خودمانی یا دورهمی استفاده کنید. لوبیا پلو با گوشت چرخ یک غذای خوشمزه برای سحری ماه رمضان هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به روش آبکش و فوت کوزه گری لوبیا پلو رستورانی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده (برای ۴ تا ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا سبز خرد شده ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی پوره یا رنده شده ۲ عدد بزرگ
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
ادویه لوبیا پلو نصف قاشق چای‌خوری
سیب زمینی ۲ عدد برای ته دیگ
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
سیر ۲ حبه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

میزان کالری لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده در ۲۴۰ گرم: حدود ۴۷۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده رقیب جدی لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای است که به خاطر زمان پخت کمتر معمولا برای وعده ناهار و شام خودمانی بیشتر هوادار دارد. مراحل طرز تهیه لوبیا پلو دمی با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده باید برنج را بشویید و آن را برای ۲ ساعت در مقداری آب و نمک بریزید تا خیس بخورد. این کار به پخت بهتر برنج و قد کشیدن آن کمک زیادی می‌کند.

شما می‌توانید برنج و نمک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ لوبیاها را بپزید

برای تهیه لوبیا پلو باید لوبیا سبزها را بشویید و خرد کنید. سپس آن‌ها را همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و برای حدود ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بپزند. بعد از این که لوبیاها پختند، آن‌ها را آبکش کنید. مراقب باشید لوبیاها خیلی له و پخته نشوند.

مرحله سوم؛ پیاز داغ را آماده کنید

پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد پیازهای خرد شده را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک به ۳ روش

می‌توانید روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ گوشت چرخ کرده و ادویه‌ لوبیا پلو را به پیاز داغ اضافه کنید

زمانی که پیاز به خوبی سرخ شد، می‌توانید گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. گوشت را برای چند دقیقه همراه با پیاز تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس سیر را رنده کنید و همراه با ادویه مخصوص لوبیا پلو، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه کنید.

مواد را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی ادویه‌ها گرفته شود. (در این مرحله می‌توانید فقط مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه کنید و ادویه لوبیا پلو را موقع دم گذاشتن لا به لای گوشت و برنج بریزید، این کار سلیقه‌ای است).

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده، ادویه پلویی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ رب گوجه را به مایه لوبیا پلو اضافه کنید

در این مرحله باید رب گوجه را به گوشت اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و اجازه دهید رب گوجه با گوشت سرخ شود و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله ششم؛ گوجه فرنگی پوره شده و لوبیا سبز را اضافه کنید

رب گوجه که سرخ شد، پوره گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و صبر کنید تا آب گوجه‌ها مقداری کشیده شود. سپس لوبیا سبزها را هم اضافه کنید و اجازه دهید مایه لوبیا پلو خوب بپزد و کم آب شود تا جا بیفتد. در این مرحله می‌توانید مقداری از مواد لوبیا پلو را بچشید و در صورت نیاز کمی نمک و فلفل سیاه و روغن به آن اضافه کنید و تا مایه گوشتی لوبیا پلو خوب سرخ شود و جا بیفتد.

مرحله هفتم؛ برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید. صبر کنید تا آب به جوش بیاید، سپس برنج خیسانده شده را آبکش کنید و در آب جوش بریزید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج قد بکشد و نیم‌پز شود. زمانی که سطح بیرونی دانه برنج نرم شد و وسط آن هنوز کمی سفت بود، یعنی برنج شما آماده است و می‌توانید آن را آبکش کنید.

مرحله هشتم؛ برنج و مایه لوبیا پلو را لایه لایه در قابلمه بریزید

برای ته دیگ لوبیا پلو باید سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. حالا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سیب زمینی‌های ورقه‌ای را کف قابلمه بچینید. در ادامه یک لایه برنج روی سیب زمینی‌ها بریزید و بعد مقداری مایه لوبیا پلو روی آن بریزید. دوباره مقداری برنج و سپس مقداری مایه لوبیا پلو بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. بعد از تمام شدن مواد مقداری زعفران دم کرده به برنج اضافه کنید.

در صورت تمایل زعفران را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ لوبیا پلو را دم کنید

در این مرحله باید یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید و آن را روی شعله ملایم بگذارید و اجازه دهید لوبیا پلو برای ۴۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد و آماده شود. بعد از این که لوبیا پلو آماده شد، آن را در دیس مورد نظر برگردانید و از طعم این غذا در کنار ماست و خیار یا سالاد شیرازی لذت ببرید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک لوتوس (چیز کیک بیسکوف) به روش یخچالی بدون فر

راز و فوت و فن کوزه‌گری لوبیا پلو خوشمزه رستورانی چیست؟

فوت کوزه‌گری لوبیا پلو خوشمزه «ادویه مخصوص لوبیا پلو» است که ترکیبی از زنجبیل، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، زیره سبز، پودر کاری و پودر دارچین است. اگر ادویه مخصوص لوبیا پلو ندارید فلفل سیاه، زردچوبه، پودر دارچین یا پودر گل محمدی برای خوشبو شدن آن کافی است. سیر رنده شده هم طعم لوبیا پلو را شگفت‌انگیز می‌کند.

نکات مهم در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

  • اگر به سیر دسترسی ندارید می‌توانید برای مزه‌دار کردن لوبیا پلو از مقداری پودر سیر استفاده کنید. البته اگر از ادویه مخصوص لوبیا پلو استفاده می‌کنید می‌توانید سیر را هم حذف کنید.
  • طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به صورت کته هم مرسوم است. برای مطالعه طرز تهیه لوبیا پلو کته ای با گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب آن کلیک کنید.
  • به جای ادویه مخصوص لوبیا پلو می‌توانید از ترکیب زردچوبه، دارچین، پودر سیر، فلفل سیاه و کمی فلفل پاپریکا برای سرخ کردن گوشت لوبیا پلو استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن و خوش عطر شدن لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده می‌توانید مقداری کره یا روغن حیوانی روی برنج بریزید و بعد آن را روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد.
  • در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده و هویج می‌توانید از مقداری هویج خرد یا رنده شده در مواد لوبیا پلو استفاده کنید.
  • لوبیا پلو از آن غذایی است که خیلی زود شفته می‌شود، برای جلوگیری از این مشکل باید برنج را کمی زنده‌تر آبکش کنید تا آب موجود در لوبیا موجب خمیری شدن برنج نشود.
  • برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده مجلسی می‌توانید یک قاشق گلاب روی برنج بریزید و بعد برنج را دم بگذارید.
  • برای مزه دار کردن لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده می‌توانید مقداری پودر هل نیز به غذا اضافه کنید. البته اگر از ادویه مخصوص لوبیا پلو استفاده می‌کنید نیازی به هل ندارید.
  • به منظور تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی می‌توانید گوشت چرخ کرده با پیاز رنده شده و ادویه ترکیب کنید و خوب ورز دهید. سپس گوشت را به صورت قلقلی درست و در روغن سرخ کنید. میتوانید قلقلی‌ها را بعد از پخت لوبیا پلو روی آن قرار دهید.

بیشتر بخوانید: رازهای خوشمزه شدن لوبیا پلو که نمی دانستید

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

چرا لوبیا پلو شفته میشه؟

از آن جایی که مایه لوبیا پلو کمی آب‌دار است، اگر برنج را به مدت زیاد در آب بجوشانید، ممکن است لوبیا پلو شفته شود. به خاطر داشته باشید که برای تهیه لوبیا پلو از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، چون اگر آب زعفران زیاد باشد برنج شفته می‌شود. زمانی که سطح بیرونی دانه برنج نرم شد و وسط آن هنوز کمی سفت بود، بهترین حالت برای آبکش کردن برنج جهت تهیه انواع پلو است.

راز و فوت و فن کوزه‌گری لوبیا پلو خوشمزه چیست؟

فوت کوزه‌گری لوبیا پلو خوشمزه ادویه مخصوص لوبیا پلو است که ترکیبی از زنجبیل، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، زیره سبز، پودر کاری و پودر دارچین است. اگر ادویه مخصوص لوبیا پلو ندارید فلفل سیاه، زردچوبه، پودر دارچین یا پودر گل محمدی برای خوشبو شدن آن کافی است. سیر رنده شده هم طعم لوبیا پلو را شگفت‌انگیز می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک