تعریف گردشگری خرید و نقش آن در صنعت خرده فروشی و توریسم

تعریف گردشگری خرید و نقش آن در صنعت خرده فروشی و توریسم


6 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گردشگری خرید در خرده فروشی

اقتصاد جهان در طی سال‌های اخیر تغییرات فراوانی را در تمام بخش‌ها به خود دیده است. در این میان صنعت خرده فروشی هم از جمله اساسی‌ترین و در عین حال جالب‌ترین رخدادها را تجربه کرده است. صنعت خرده فروشی در تعامل با سایر صنایع، راه‌های جدیدی را برای تجارت باز کرده است. در سال های اخیر گردشگری خرید در حال نشان دادن قدرت خود به عنوان یک محرک تجاری بوده است. در عین حال، این نوع گردشگری که با خرید گره خورده به رشد و توسعه در کوتاه مدت و بلند مدت منجر می‌شود. در این مقاله از مجله کوروش به مفهوم گردشگری خرید و نقش آن در صنعت خرده فروشی و صنعت گردشگری می‌پردازیم.

 

 

گردشگری خرید چیست؟

 

گردشگری خرید چیست؟

 

«گردشگری خرید» بدون شک یک موتور اقتصادی است که اشتغال، درآمد و منافع مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد می‌کند. این مفهوم ترکیبی از دو صنعت جهانی است که می‌توانند پول هنگفتی وارد هر کشوری کند. گردشگری خرید یک بخش فرعی است که با سایر بخش‌ها، محصولات و خدمات، هم در سفر و هم در خرده فروشی و همچنین سایر صنایع تعامل دارد.

 

در صنعت خرده فروشی، روند آشکاری که در سراسر جهان مطابق با تغییرات اجتماعی به دنبال توسعه فناوری به وجود آمده است، مشاهده می‌شود. تقاضای روزافزون برای تجربه‌های منحصر به فرد و شخصی، جنبشی است که “اقتصاد تجربه” نامیده می‌شود. در میانه آن، تجارت الکترونیکی، با قیمت‌های رقابتی و تحویل سریع، در حال بازنویسی قوانین مصرف است. صنایع و بخش‌ها در یک فرآیند رقابتی تعامل می‌کنند تا در بازاری پر از پیشنهادهای هیجان انگیز، ابتکاری و مرتبط، حضوری موفق داشته باشند. این امر نیاز به اقدامات مشترک بیشتری دارد تا اطمینان حاصل شود که مدلهای تجاری سنتی می‌توانند با موفقیت به یک اقتصاد فوق العاده متصل شوند. یک مثال خوب از این هم افزایی‌ها، ادغام خرید و گردشگری است، بخشی که در سراسر جهان رشد چشمگیری دارد.

 

آنچه که در گردشگری خرید، به عنوان حوزه‌ای بینابین صنعت خرده فروشی و صنعت گردشگری، مسلم است، توجه به تعاملی عمومی است. خرید به طور حتم در حساب و کتاب هزینه‌های سفر اهمیت بالایی دارد. فرصت‌هایی که در این حوزه نهفته است می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد. روندی که تمرکز بر آن هم در حوزه فرهنگ و هم در رشد اقتصادی توجه بسیاری را به خود جلب کرده و از این پس این توجه بیشتر هم خواهد شد.

 

 

 

 

رشد سفر اهمیت گردشگری خرید را برای صنایع خرده فروشی نمایان می‌کند

 

حتما بخوانید  خلق بهترین تجربه حلقه‌ آخر زنجیره‌ ارسال کالا (Last Mile Delivery)

رشد سفر اهمیت گردشگری خرید را برای صنایع خرده فروشی نمایان می‌کند

 

به گفته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)، خرید از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده هنگام انتخاب مقصد از سوی مسافران است که ارتباط آن را فراتر از یک سرویس جانبی صرف نشان می‌دهد. همانطور که داده‌های سال ۲۰۱۹ UNWTO نشان می‌دهد، بیش از ۱.۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۹ به سراسر جهان سفر کرده‌اند، یعنی چهار درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸. این نهاد افزایش بین سه تا چهار درصد در ورود گردشگران بین‌المللی به سراسر جهان را پیش بینی کرده است. علاوه بر این، هزینه‌های گردشگری در سال ۲۰۱۹ همچنان در برابر افت اقتصاد جهانی جالب توجه بوده است.

 

این ارقام با توجه به اینکه تعداد مسافران هر سال و همچنین کل هزینه‌ها افزایش می‌یابد، تصویر جالبی برای خرده فروشی در سفر ارائه می‌دهد. خرید بدون مالیات به تعیین کمیت ابعاد گردشگری خرید از بازارهای خارج از اروپا کمک می‌کند. به ویژه هنگامی که نوبت به فروش می‌رسد. زیرا تفاوت نرخ ارز جذاب است. خریدها البته محدود به فرودگاه‌ها یا مراکز خرید نیستند و به بخشی اصلی از تجربه سفر تبدیل شده‌اند.

 

 

ظهور مفهوم اقتصاد تجربه در همسویی صنعت خرده فروشی و گردشگری

 

ظهور مفهوم اقتصاد تجربه در همسویی صنعت خرده فروشی و گردشگری

 

خرید، مانند مسافرت در کل ایجاد تجربه‌ای است که از مکانی به مکان دیگر بی‌نظیر و تکرار نشدنی است. ادغام واقعی خرید در تجربه سفر به معنی دسترسی به خرده فروشی محلی مرتبط و راحت است. برای این منظور، حضور صنعت خرده فروشی در حوزه گردشگری مهم و ضروری است. زیرا همراهی این دو حوزه با هم به شیوه‌ای جذاب، تجربه هر مسافر از فرهنگ و تاریخ هر مکان را متمایز می‌کند. اقتصاد و تجربه را می‌توان در همسویی این دو صنعت به وضوح دید.

 

مد، دقیقاً مانند سفر، مطابق با آرزوها و سبک زندگی مصرف‌کنندگان است و این همان اصل اقتصاد تجربه است. صنعت گردشگری، مدتها قبل از خرده فروشی، این تحول را از مکانی به مکان دیگر تجربه کرده است. در واقع، انتخاب مسافران دارای عنصری عمیق، مرتبط، آرزوگرایانه و گره خورده با احساسات است که انگیزه خرید را نیز فراهم می‌کند. به همین دلیل است که ما گردشگری خرید را ترکیبی قدرتمند می‌دانیم که می‌تواند درآمد خرده فروشان را افزایش دهد. و همچنین اقامت طولانی‌تر، هزینه‌های بالاتر و نسبت وفاداری را برای مقاصد گردشگری افزایش دهد.

 

علاوه بر این، گردشگری خرید فراتر از عمل صرف خرید است. از همان لحظه‌ای که مسافر مقصد خاصی را انتخاب می‌کند، در طول سفر خود در زمینه‌های مختلف ادامه می‌یابد. و حتی پس از بازگشت به خانه، این تجربه ادامه دارد. طبق آخرین داده‌ها در شورای جهانی (DFWC)،  ۷۵ درصد از خریداران قبل از سفر، برنامه‌ریزی خرید خود را انجام می‌دهند. در حالی که ۲۵ درصد باقیمانده خریدهای خود را با در نظر گرفتن یک محصول یا مارک خاص برنامه‌ریزی می‌کنند. بنابراین، پیشرو بودن در ذهن مسافر با برنامه‌ریزی، برای همه طرف‌های درگیر در این بخش حیاتی است.

 

حتما بخوانید  بهترین استراتژی‌های تخفیف در فروشگاه‌‌های خرده فروشی بدون آسیب به فروش

 

 

موفقیت گردشگری خرید با همراهی صنعت توریسم و خرده فروشی

 

موفقیت گردشگری خرید با همراهی صنعت توریسم و خرده فروشی

 

آنچه این ارقام نشان می‌دهد این است که برای استفاده واقعی از ظرفیت گردشگری خرید، دو حوزه صنعت توریسم و خرده فروشی باید با هم کار کنند. گردشگری خرید نتیجه توسعه، رشد و تکامل صنعت توریسم و مسافرانی است که مشتاق لذت بردن از مقصد خود هستند. این یک محرک اقتصادی جهانی برای هر دو صنعت در حال ظهور و تثبیت شده است. این محرک شامل همکاری بازیگران در صنعت گردشگری و صنعت خرده فروشی و همچنین سایر بخش‌های اقتصادی و نهادهای عمومی می‌شود.

 

بنابراین می‌توان گفت گردشگری خرید به همراهی و همسویی صنعت توریسم و صنعت خرده فروشی نیاز دارد. با همکاری این دو بخش می‌توان مفهوم جذابی ایجاد کرد که واقعاً تمام آنچه را که مقصدی را برای مسافران سراسر جهان بی‌نظیر و جذاب می‌کند، فراهم شود. وقتی نوبت به مراکز فروش می‌رسد، خرید بدون مالیات به کمیت بخشیدن به بُعد گردشگری خرید از بازارها کمک می‌کند.

 

گردشگری خرید انگیزه‌ای برای مسافران است

 

گردشگری خرید انگیزه‌ای برای مسافران است

 

گردشگری خرید علاوه بر اینکه به یکی از انگیزه‌های اصلی مسافران در هنگام انتخاب مکانی برای بازدید است، یک نیروی توسعه یافته و پایدار برای مقاصد صنعت توریسم است. این مفهوم می‌تواند به اشتغال‌زایی محلی، توسعه مشاغل و اقتصاد گسترده‌تر کمک کند. گردشگری خرید در واقع موتوری محرک و تنوع بخش برای خرده فروشی و صنعت توریسم و سفر است. برای صنعت خرده فروشی، مسافران تقاضا را احیا می‌کنند و بازدید آنها از مراکز خرید، مناطق خرید شهری و مراکز فروش، نوآوری در محصولات و خدمات را تبدیل به امری ضروری می‌کند. بنابراین گردشگران مقصد خود را مجبور می‌کنند تا با فراهم کردن امکانات گسترده و طیف وسیعی از خدمات، آن مکان همچنان در رونق باقی بماند.

 

 

 

گردشگری خرید اقتصاد محلی را تقویت می‌کند

 

گردشگری خرید اقتصاد محلی را تقویت می‌کند

 

گردشگری خرید برای مقصدهای گردشگری، هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی، فرصتی برای ایجاد تجربیات جدید است. تجربه‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد تجارت و اقامت، جذب بازارهای ورودی جایگزین و سودآورتر و بازدیدهای مکرر شود. گردشگری خرید برای سازماندهی مجدد مقاصد اشباع شده شهری و تقویت اقتصاد محلی از منظر بلند مدت بسیار سودمند است. هرچه جذابیت مقصد خرید در یک مکان، منطقه یا کشور بیشتر باشد بازدیدکنندگان بیشتری خواهند آمد. طبیعتا با رشد گردشگر، منطقه کمتر در معرض پدیده «فصلی بودن خرید» قرار می‌گیرد.

 

مهمترین چالشی که صنعت خرده فروشی و صنعت گردشگری با آن روبه‌رو شده،‌ این است که باید اطمینان حاصل کرد که مسافران و تجربیات آنها در مرکز استراتژی قرار دارد. گردشگری خرید شامل طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها، موسسات و ارگان‌های عمومی است که باید اهداف، نیازها و پویایی یکدیگر را درک کنند تا واقعاً گردشگری خرید را در حد بالقوه خود توسعه دهند.

 

 

 

 

منبع: across-magazine

 

کالابرگ الکترونیک