معرفی مشهورترین کتاب های چارلز دیکنز | نامدارترین نویسنده عصر ویکتوریا

معرفی مشهورترین کتاب های چارلز دیکنز | نامدارترین نویسنده عصر ویکتوریا


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب های چارلز دیکنز

چارلز دیکنز یکی از نامدارترین نویسندگان عصر ویکتوریا انگلستان است که رمان های او تا همین حالا نیز از پرفروش ترین و محبوب ترین آثار ادبی جهان به حساب می آید. در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش درباره مشهورترین کتاب های چارلز دیکنز بیشتر بخوانید.

 

چارلز دیکنز همچنان یکی از پرخواننده ترین نویسندگان عصر ویکتوریا (قرن نوزدهم) در سرتاسر دنیا است. اسکروج، دیوید کاپرفیلد، الیور توئیست و نیکلاس نیکلبی تنها بخشی از مشهورترین شخصیت های چارلز دیکنز هستند. برخی از این آثار حتی شهرتشان از خود نویسنده نیز بیشتر است. رمان های دیکنز توصیفی دقیق و ماهرانه از زندگی پرمرارت طبقه فقیر و کارگر انگلستان در دوران ویکتوریای انگلستان به دست می دهند. دوره ای که مردم با وجود برخی قوانین دست و پا گیر و سختگیرانه اوضاع سخت و مشقت باری را از سر می گذراندند.

 

 

مختصری از زندگی چارلز دیکنز

 

مختصری از زندگی چارلز دیکنز

 

چارلز دیکنز نویسنده و کنشگر اجتماعی مشهور انگلستانی بود. دیکنز از آن دسته نویسندگانی است که تقریبا حتی آنهایی که کمتر نامش را شنیده اند نیز دستکم به برخی از آثارش در هر قالبی از فیلم تا سریال و حتی نمایش رادیویی و تئاتر برخوردند. چارلز دیکنز صاحب آثار متعددی است که در طول دوران حیاتش باعث شهرت عظیم نویسنده شدند. رمان های مشهور او را از کلاسیک های ادبیات به شمار می آورند و خودِ دیکنز را نیز نابغه ادبیات قلمداد کرده اند. نابغه ای که با شاهکارهایش طی بیش از دو قرن خوانندگانی از سرتاسر جهان از هر طیف و از هر گروه سنی را به وجد آورده است.

 

چارلز دیکنز روز ۷ فوریه سال ۱۸۱۲ در پورتسموث، جنوب انگلستان متولد شد. پدر او، جان دیکنز یک کارمند نیروی دریایی بود. جان دیکنز آرزو داشت روزی ثروتمند شود. مادرش الیزابت بارو نیز می خواست معلم و مدیر مدرسه شود. اما اوضاع مالی خانواده با ولخرجی های جان دیکنز که بیش از توان خانواده خرج می کرد، رو به وخامت گذاشت. طولی نکشید که جان دیکنز به دلیل بدهی به زندان افتاد. در زمانی که پدر به زندان رفت، چارلز ۱۲ سال داشت.

 

با زندانی شدن پدر، چارلز مدرسه را رها کرد تا در یک کارخانه مشغول به کار شود. چارلز دیکنز علیرغم اینکه هیچ وقت نتوانست وارد دانشگاه شود و تحصیلات عالی را دنبال کند. ولی در عرصه ادبیات و روزنامه نگاری موفق بود. او به مدت ۲۰ سال سردبیر یک هفته نامه بود. ۱۵ رمان، ۵ رمان کوتاه (نوول) و صدها داستان کوتاه و مقالات غیر داستانی را نیز به چاپ رساند. چارلز دیکنز یک سخنران و کنشگر اجتماعی پر نفوذ نیز بود که به شدت از حقوق کودکان، اقشار فقیر جامعه و کارگران دفاع می کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۷ رمان برنده جایزه نوبل «

 

 

موفقیت های ادبی چارلز دیکنز

 

موفقیت ادبی دیکنز با انتشار کتاب «یادداشت‌ های پیکویک» به صورت پاورقی نشریات در سال ۱۸۳۶ آغاز شد. دیکنز در عرض چند سال به یک شخصیت ادبی مشهور تبدیل شد، شخصیتی که به شوخ طبعی، طنز و نگاه دقیقش به مردم و جامعه شهره عام و خاص بود. رمان های چارلز دیکنز مطابق رسم دوران ویکتوریا به صورت پاورقی در هفته نامه ها و ماهنامه های پرتیراژ به چاپ می رسید. چارلز دیکنز را غول ادبیات عصر خود دانسته اند. رمان مشهور او، «سرود کریسمس» همچنان کتاب محبوب و پرفروشی است که اقتباس های مختلفی از آن می شود. «الیور توئیست» و «آرزوهای بزرگ» هم از جمله خواندنی ترین رمان های او هستند که همچنان به طور مکرر از آنها اقتباس می شود و مانند بسیاری از رمان های دیکنز تداعی گر دوران ویکتوریا در شهر لندن هستند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «آیشمن در اورشلیم» اثر هانا آرنت

 

رمان «داستان دو شهر» که ماجراهایش در دو شهر لندن و پاریس رخ می دهند، از مشهورترین نمونه های داستان تاریخی است. چارلز دیکنز روز ۹ ژوئن سال ۱۸۷۰ در سن ۵۸ سالگی در اثر سکته قلبی درگذشت. پیکر نویسنده شهیر در کلیسای وست‌ مینستر در ابی وست مینستر به خاک سپرده شد. هزاران نفر از دوستداران چارلز دیکنز به احترام او بر سر مزارش حضور پیدا کرده و آرامگاه او را گل آذین کردند.

 

 

مشهورترین و پرفروش ترین کتاب های هوراکی موراکامی

 

 

کتاب های چارلز دیکنز

 

کتاب های چارلز دیکنز

 

چارلز دیکنز علاوه بر اینکه بزرگترین نویسنده دوران ویکتوریا به حساب می آید، یکی از بزرگترین نویسندگانی نیز هست که در تمام تاریخ ادبیات انگلستان ظهور کرده است. کتاب های چارلز دیکنز همواره مملو از شوخ طبعی و طنز، گاهی طنز تلخ و سیاه هستند و تقریبا همواره حقایق اجتماعی را آشکار می کنند. کتاب های چارلز دیکنز به مسائل مختلف اجتماعی از قبیل کودکان کار، تبعیض طبقاتی، انقلاب فرانسه و عواقب آن، نظام حقوقی انگلستان، مذهب و موضوعات دیگر پرداختند. ۶ کتاب از بهترین کتاب های چارلز دیکنز را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

 

معرفی بهترین رمان های عاشقانه خارجی

 

 

آرزوهای بزرگ از بهترین کتاب های چارلز دیکنز

 

آرزوهای بزرگ از بهترین کتاب های چارلز دیکنز

 

شاید مشهورترین رمان دیکنز «آرزوهای بزرگ» باشد، رمان تربیتی خارق العاده ای که زندگی پیپ را از کودکی تا بزرگسالی را دنبال می کند. از زندگی پیپ به عنوان یک پسربچه یتیم تا بدل شدن او به یک نجیب زاده و سرانجام یافتن خوشبختی، شخصیتی به یادماندنی که خواننده به همراهش درس های زیادی از عشق،‌ زندگی، ثروت و فقر و سخاوتمندی می آموزد.

 

در کنار پیپ شخصیت های فراموش نشدنی زیادی در رمان آرزوهای بزرگ داریم از خانم هاویشام مرموز تا استلای زیبارو، آبل مگویچ، زندانی فراری با قلبی رئوف و جو، شوهر خواهر پیپ، یک آهنگر بی سواد ولی به شدت مهربان. چارلز دیکنز در این رمان خواندنی بسیار از اقشار مختلف جامعه، تبعیض طبقاتی، انقلاب صنعتی و تعارضات اخلاقی می گوید. به همین دلیل این کتاب خواندنی چارلز دیکنز را یکی از بهترین آثار ادبی دانسته اند که به شکل دادن فرهنگ غربی یاری رسانده است.

 

 

بررسی مشهورترین آثار و کتاب های جین آستن

 

 

داستان دو شهر از فراموش نشدنی ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

داستان دو شهر از فراموش نشدنی ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

رمان «داستان دو شهر» که ماجراهای آن در شهرهای لندن و پاریس در بحبوحه انقلاب فرانسه رخ می دهد، تفسیر گزنده ای از وقایع رخداده در فرانسه و لندن است. چارلز دیکنز در این رمان خواندنی شخصیت هایی از این دو شهر را برای موازنه وقایع این دو شهر انتخاب کرده است از دکتر مارنت و دخترش لوسی، وکیل دادگستری سیدنی کارتن تا نجیب زاده فرانسوی چارلز دارنه و انقلابیون فرانسوی مسیو و مادام دفارژ.

 

رمان داستان دو شهر را اثر بی همتای چارلز دیکنز قلمداد می کنند، چرا که تنها داستان تاریخی او نیز محسوب می شود. داستان دو شهر با توجه به طنز گزنده و سیاهش، یکی از تلخ ترین آثار دیکنز نیز به حساب می آید. کتابی که یکی از پرفروش ترین کتاب های تاریخ نیز به شمار می رود.

 

 

۱۸ حقیقت جالب و کمتر شنیده شده در مورد چارلز دیکنز را هم بخوانید

 

 

خانه قانون زده از جذاب ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

خانه قانون زده از جذاب ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

رمان «خانه قانون زده» که در ایران با اسامی دیگری همچون «خانه متروک» نیز شناخته می شود را یکی از پیچیده ترین کتاب های چارلز دیکنز دانسته اند. در همین حال بسیاری از منتقدان ادبی خانه قانون زده را بهترین کتاب چارلز دیکنز نیز می دانند. بخشی از رمان خانه قانون زده توسط یک راوی دانای کل و بخشی از آن توسط قهرمان داستان، استر سامرسون روایت می شود. وقایع آن نیز پیرامون یک پرونده حقوقی کهنه می چرخند.

 

دیکنز این رمان را بر اساس بسیاری از تجارب شخصی خود به عنوان کارمند حقوقی به رشته تحریر در آورده است. اگرچه در زمان انتشار رمان خانه قانون زده، بسیاری به دلیل تصویر اغراق آمیزی که از نظام حقوقی انگلستان در آن شده بود به دیکنز تاختند. ولی همین رمان بعدها در دهه ۱۸۷۰ نقش مهمی در اصلاحات قانونی در نظام قانونی کشور ایفا کرد.

حتما بخوانید  درباره کتاب خون بد | داستان کلاهبرداری یک شرکت استارتاپی

 

 

ماجراهای الیور توئیست از خواندنی ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

ماجراهای الیور توئیست از خواندنی ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

الیور توئیست یکی از آن دسته رمان های چارلز دیکنز است که محال است خوانندگان دستکم با نام آن یا حداقل با چند سریال و کارتون ساخته شده از روی آن آشنایی نداشته باشند. الیور توئیست داستان پسرکی یتیم و مرارت هایی است که بر او می گذرد. الیور توئیست پس از اینکه از یتیم خانه خارج می شود، به نزد تابوت سازی فرستاده می شود تا شاگردی کند. او سپس به لندن می گریزد و در آنجا وارد یک حلقه از نوجوانان بزهکار و جیب بر می شود. رمان ماجراهای الیور توئیست به خوبی همچون یک تفسیر اجتماعی قدرتمند عمل می کند و طرز فکرِ نویسنده را در مورد کودکان کار و وضعیت اسفبارشان در آن دوران نشان می دهد.

 

 

سرود کریسمس از محبوب ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

سرود کریسمس از محبوب ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

اگرچه سرود کریسمس به لحاظ حجم یارای رقابت با رمان های دیگر چارلز دیکنز را ندارد. ولی یکی از جذاب ترین و البته محبوب ترین آثار او به حساب می آید. سرود کریسمس که اساسا یک رمان کوتاه ۸۰ صفحه ای (با قطع فعلی حدود ۹۵ صفحه) است، نقش اساسی در احیای سنت های کریسمس در انگلستان ایفا کرده است. همدردی دیکنز با فقرا و مستضعفان جامعه دوران ویکتوریا نیز که بسیاری از آنها از خاطرات کودکی خود او نشأت گرفته، کتاب سرود کریسمس را به اثری خواندنی بدل کرده است.

 

سرود کریسمس داستان ایبنزر اسکروج، پیرمرد کینه توزی را روایت می کند که هیچ علاقه ای به سنت کریسمس ندارد. او با چهار روح مواجه می شود که روی طرز فکرش اثر زیادی می گذارند. این روح ها شامل روح شریک سابق او، روح کریسمس گذشته، فعلی و کریسمس بعدی هستند. این روح ها اسکروچ را به دوران گذشته و خاطرات سال های سپری شده زندگی می برند و به این ترتیب پیرمرد عبوس به شخصیتی مهربان بدل می شود.

 

 

آثار برنده جایزه پولیتزر که به فارسی ترجمه شده اند

 

 

دیوید کاپرفیلد از خواندنی ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

دیوید کاپرفیلد از خواندنی ترین کتاب های چارلز دیکنز

 

رمان «دیوید کاپرفیلد» زندگینامه ای ترین اثر چارلز دیکنز است. در این رمان خواندنی همچون بسیاری از آثار دیکنز شاهد روایت زندگی شخصیت اصلی رمان از کودکی تا بزرگسالی هستیم. از کودکی دیوید کاپرفیلد تا ازدواج مجدد مادر او، رفتن به مدرسه شبانه روزی، مرگ مادرش، اوضاع و احوال زندگی او پس از آن و نهایتا یافتن شریک زندگی اش. چارلز دیکنز این رمان خود را ظاهرا بیشتر از باقی آثارش دوست داشته است. او در مقدمه نسخه ای از کتاب دیوید کاپرفیلد چنین نوشته بود: « مانند بسیاری از والدین پرمحبت، از ته دلم یک بچه را دوست دارم؛ نام او دیوید کاپرفیلد است.» دیوید کاپرفیلد خصوصا برای آن دسته از خوانندگانی که سایر آثار دیکنز را خوانده اند، جذابیت های بیشتری خواهد داشت. کسانی که می خواهند بیشتر دیکنزِ نویسنده را بشناسند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

نبوغ چارلز دیکنز در ادبیات را بسیاری نویسندگان بزرگ جهان از لئو تولستوی تا جورج اورول و جی.کی. چسترتون ستوده اند. بسیار منتقدان ادبی و نویسندگان او را به دلیل تبحر خارق العاده در خلق داستان های واقع گرایانه، توصیف وقایع و اوضاع و احوال زمانه اش، طنز دلچسب و گاها گزنده،‌ نگاه منتقدانه اش به اجتماع، نثر زنده و فاخر و شخصیت پردازی های بی نظیرش مورد تمجید قرار دادند. هر کدام از کتاب های چارلز دیکنز را که باز کنید و ورق بزنید، به آنچه می خواهید دست پیدا خواهید کرد. ترتیبی که آثار دیکنز در این مقاله ذکر شدند نیز تنها پیشنهادی هستند.

 

 

منبع: Notablebiographies، Theculturetrip

 

کالابرگ الکترونیک