معرفی و خلاصه مجموعه کتاب های هری پاتر

معرفی و خلاصه مجموعه کتاب های هری پاتر


23 تیر 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مجموعه کتاب های هری پاتر

مجموعه کتاب های هری پاتر نوشته جی.کی رولینگ احتمالا محبوب ترین سری کتاب فانتزی در تاریخ باشد. این مجموعه کتاب که تا به حال میلیون ها نسخه از آن فروخته شده و ۸ فیلم نیز از روی آن ساخته شده در سرتاسر دنیا طرفداران بی شماری دارد. در ادامه با معرفی «مجموعه کتاب های هری پاتر» با ما در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش همراه باشید.

 

مجموعه کتاب های هری پاتر نوشته جی. ک. رولینگ، شامل ۷ جلد می شود که شرکت برادران وارنر امتیاز فیلم آن را مدتی پس از چاپ اولین کتاب مجموعه خریداری کرد. این استودیوی فیلمسازی هشت فیلم (دو فیلم از روی آخرین جلد مجموعه) از روی مجموعه رمان های هری پاتر ساخته که از فیلم های بسیار پرفروش دنیا نیز به حساب می آیند.

رمان های هری پاتر زندگی جادوگری به نام هری پاتر در مدرسه جادوگری هاگوارتز را روایت می کند. او در مسیر پیشرفت خود با طلسم‌های مختص هری پاتر به عنوان یک جادوگر بزرگ باید بر موانع زیادی غلبه کند و مهمتر از همه از سد جادوگر بدنامی به نام لرد ولدمورت بگذرد که والدین هری را به قتل رسانده است. اولین کتاب مجموعه با عنوان «هری پاتر و سنگ جادو» در سال ۱۹۹۷ توسط انتشارات بلومزبری لندن به چاپ رسید که به سرعت توجهات را به خود جلب کرد.

آخرین کتاب مجموعه نیز «هری پاتر و یادگاران مرگ» بود که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از مجموعه کتاب های هری پاتر تا به حال بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه در سرتاسر دنیا فروخته شده است. شاهکار جی.کی. رولینگ همچنین تا به حال به بیش از ۸۳ زبان دنیا ترجمه و بارها تجدید چاپ شده است. تخمین زده می شود، مجموعه هری پاتر در مجموع سودی بیش از ۲۵ میلیارد دلار را عاید سازندگان آن از جی.کی رولینگ تا استودیوی برادران وارنر کرده باشد.

 

 

مختصری از زندگی جی.کی. رولینگ، خالق مجموعه رمان های هری پارتر

 

مختصری از زندگی جی.کی. رولینگ، خالق مجموعه رمان های هری پارتر

 

جی.کی. رولینگ با نام حقیقی جوآن رولینگ در ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۵ متولد شد. دیان، خواهر کوچک تر او، تقریبا دو سال بعد متولد شد تا تولد او به اولین خاطره کودکی جوآن تبدیل شود. او و خواهرش تا زمانی که جوآن پای به ۹ سالگی گذاشت در وینتربورن، گلوسترشایر زندگی می کردند. ولی پس از آن بود که خانواده به تاتشل در نزدیکی چیستو نقل مکان کرد. جوآن از آنجایی که والدینی عاشق مطالعه داشت، در محاصره کتاب ها بزرگ شد. او از همان کودکی می خواست نویسنده شود.

جوآن اولین کتاب خود را در ۶ سالگی نوشت که ماجراهای زندگی یک خرگوش را شرح می داد. او سپس از ۱۱ سالگی هم رمانی درباره ۷ الماس نفرین شده و صاحبان آن الماس ها نوشت. جوآن به مدرسه جامع وایدن رفت و سپس به تحصیل در رشته های زبان و ادبیات فرانسه و مطالعات کلاسیک در دانشگاه اکستر پرداخت.

ایده هری پاتر زمانی به ذهن جی.کی رولینگ رسید که در سال ۱۹۹۰ منتظر قطار خود بود تا او را از منچستر به لندن برساند. قطاری که با تأخیر زیاد خود رولینگ را در ایستگاه به فکر فرو برد. به این ترتیب، رولینگ پنج سال آتی را صرف برنامه ریزی برای نوشتن مجموعه هفت جلدی رمان های هری پاتر کرد.

جی.کی رولینگ بیشتر با دست می نوشت و معمولا هم انبوهی از یادداشت ها را که بسیاری از آنها روی تکه های کوچک کاغذ نوشته شده بودند دور خود جمع می کرد. سال ۱۹۹۳ بود که جوآن با دست نوشته های ۳ فصل آغازین رمان «هری پاتر و سنگ جادو» در چمدان پای به ادینبور گذاشت. در آن زمان او صاحب دختربچه ای به نام جسیکا نیز شده بود، ولی از هر فرصتی که به دست می آورد برای نوشتن استفاده می کرد.

 

 

چاپ اولین کتاب از مجموعه کتاب های هری پاتر و موفقیت های پی در پی

 

چاپ اولین کتاب از مجموعه کتاب های هری پاتر و موفقیت های پی در پی

 

ماجرای موفقیت های جی.کی رولینگ احتمالا همچون رمان هایش جادویی است. او پیش نویس رمان اول خود را به پایان رساند و تصمیم گرفت ۳ فصل از آن را برای چند مدیر برنامه بازار کتاب فرستاد. یکی از این مدیرها هم بلافاصله با جوآن تماس گرفت و از او درخواست بقیه رمان را نیز برای او بفرستد. جوآن حالا نامه این مدیر برنامه را بهترین نامه ای می داند که در زندگی خود دریافت کرده. در حالی که جوآن مشغول پشت سر گذاشتن دوره های آموزگاری بود، انتشاراتی بلومزبری لندن چاپ اولین جلد کتاب های هری پاتر را پذیرفت.

«هری پاتر و سنگ جادو» در سال ۱۹۹۷ منتشر شد تا بلافاصله یکی از پرفروش ترین کتاب های دنیا لقب بگیرد. همزمان با ترجمه این کتاب به زبان های دیگر، هری پاتر نیز مرزهای جهان را درمی نوردید و روز به روز بر شهرت جی.کی. رولینگ افزوده می شد. در این دوران نویسنده هری پاتر هزاران نامه از هواداران خود دریافت کرده بود.

کتاب های هری پاتر از آن زمان رکوردهای بسیاری را شکسته اند. در سال ۲۰۰۷ «هری پاتر و یادگاران مرگ» با فروش ۲،۶۵ میلیون نسخه ظرف همان ۲۴ ساعت اول انتشار در انگلستان، رکورد سریع ترین فروش کتاب را شکست. مجموعه هری پاتر اکنون به ۸۳ زبان ترجمه شده و بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شده است.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه کتاب «ناتور دشت» اثر جی. دی. سلینجر

جی.کی. رولینگ همچنین سه جلد دیگر که مکمل مجموعه رمان های هری پاتر هستند را نیز به رشته تحریر در آورده که درآمد آن به امور خیریه اختصاص یافت. جی.کی رولینگ جوایز و افتخارات زیادی را نیز به دست آورده که مهمترین آنها شامل «نشان امپراتوری بریتانیا» برای خدمات ارزنده اش در عرصه ادبیات کودکان، «نشان لژیون دونور» فرانسه و «جایزه هانس کریستیان آندرسن» هستند.

 

 

اطلاعات «مجموعه کتاب های هری پارتر»

 

 

خلاصه داستان:

 

مجموعه هری پاتر زندگی جادوگر جوانی به نام هری پاتر و دوستانش هرماینی گرنجر و رون ویزلی است که همگی دانش آموزان مدرسه جادوگری هاگوارتز هستند. بخش اصلی داستان به مبارزه هری علیه لرد ولدمورت است، جادوگری منفور مربوط می شود که قصد دارد به عمر جاودانه دست پیدا کند، هیئت حاکمه انجمن جادوگران معروف به وزارت جادو را نیز سرنگون کند و همه جادوگران و غیرجادوگران را تحت سلطه خود درآورد.

 

عناوین مجموعه رمان های هری پاتر به ترتیب چاپ:

 

۱- «سنگ جادو» چاپ ۱۹۹۷

۲- «تالار اسرار» چاپ ۱۹۹۸

۳- «زندانی آزکابان» چاپ ۱۹۹۹

۴- «جام آتش» چاپ ۲۰۰۰

۵- «هری پاتر و محفل ققنوس» چاپ ۲۰۰۳

۶- «شاهزاده دورگه» چاپ ۲۰۰۵

۷- «یادگاران مرگ» چاپ ۲۰۰۷

نویسنده: جی.کی. رولینگ

طراح جلد: مِری گراندپری

ژانر: فانتزی، درام، نوجوانان، معمایی، دلهره ‌آور، تربیتی

ناشر: انتشارات بلومزبری (بریتانیا)، اسکلاستیک (آمریکا) و پاترمور (کتاب‌های الکترونیکی به همه زبان ها)

 

 

معرفی مجموعه کامل کتاب های هری پاتر

 

معرفی مجموعه کتاب های هری پاتر

 

بسیاری با خواندن کتاب های هری پاتر بزرگ شده اند، به این جهت نام هری پاتر برای بسیاری بیش از تنها یک کتاب یا شخصیت داستانی دوست داشتنی است. بلکه برای بسیاری بخشی جدانشدنی از دوران کودکی و نوجوانی است. هر هری پاتر خوانی حالا پس از گذشت سال ها از انتشار آخرین کتاب مجموعه همچنان با به یاد آوردن اتفاقات رمان های فراموش نشدنی جی.کی رولینگ همچنان تحت تاثیر قرار می گیرد. کسی نیست که نخواهد برای دابی دوست داشتنی اشک نریزد یا مشت هایش را برای آمبریج منفور گره نکند و البته حتما کسانی هستند که همچنان می خواهند بدانند نوشابه باتربیر چه طعمی دارد!

جی.کی. رولینگ به خوانندگان خود دنیای سحرآمیز و جادویی را هدیه داد که محال است آن را فراموش کنند. به خصوص آنانی که آنقدر خوش شانس بودند که همراه با انتشار رمان های هری پاتری بزرگ شوند. در حالی که همه هواداران کتاب های هری پاتر را به یک اندازه دوست دارند، ولی به لحاظ ارزش ادبی و جذابیت های داستانی کتاب های مجموعه همسان نیستند. چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی از کتاب های مجموعه ضعیف تر و برخی نیز قوی ترند. به هر روی، آنچه در ادامه می آید معرفی کتاب های هری پاتر به ترتیب از بدترین به بهترین است.

 

 

۷- «هری پاتر و تالار اسرار» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

«هری پاتر و تالار اسرار» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

کتاب «هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets)» در میان مجموعه هری پاتر که مملو از فانتزی و جادو است، کمترین جذبه را دارد. با وجودی که سنگ جادو توانست به خوبی خوانندگان خود را با دنیای فانتزی هری پاتر آشنا کند، ولی ظاهرا نویسنده در افزودن به درک خوانندگان از این دنیا یا شخصیت های آن اصلا موفق عمل نکرده است. به جای آن، این کتاب از مجموعه هری پاتر که طرح داستانی مملو از هیولاهای ناشناخته و ترس های دانش آموزان است که در نوع خود عمیقا ترسناک و مجذوب کننده است، ولی به هیچ وجه نتوانسته در توسعه شخصیت های داستان موفق عمل کند.

بخش زیادی از این کتاب این ایده را به ذهن خواننده می آورد که هری (پاتر) ممکن است وارث اسلیترین باشد و اینکه چنین احتمالی چه تاثیری روی آینده او دارد، البته که اینطور نیست و البته هرمیون هم در بسیاری از فصل های رمان غایب است که این امر هم از جذابیت آن کاسته. معرفی تام ریدل هم بسیار مهیج است،‌ ولی باقی رمان تالار اسرار آن جذابیتی که باید را ندارد. بحث و جدل های پرشور در تالار بزرگ از بهترین بخش های مجموعه کتاب های هری پاتر هستند که در تالار اسرار می خوانیم، ولی قطعا برای جذاب تر شدن این رمان باید چنین بخش هایی بیشتر نیز می بودند.

 

 

بیشتر بخوانید » زندگینامه و خلاصه بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز «

 

 

۶-«هری پاتر و سنگ جادو» اولین رمان مجموعه محبوب هری پاتر

 

«هری پاتر و سنگ جادو» از رمان های هری پاتر

 

هر کسی همیشه اولین های خود را برای همیشه به خاطر می سپارد، «هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone)» نیز از این قاعده مستثنی نیست. این رمان هم آغازگر مجموعه رمان هری پاتر بود. همین کتاب بود که بسیاری را با زندگی پسرکی به نام هری پاتر آشنا کرده و عشق به جهان جادویی را در خوانندگان بی شماری شعله ور کرد.

در اولین کتاب از مجموعه هری پاتر نوعی نوستالژی نهفته که در دیگر رمان های مجموعه خبری از آن نیست. با این حال، اگر از نگاه منتقدانه به این اثر بنگریم، متوجه می شویم، سنگ جادو اصلا قدرت و جذابیت سایر رمان های هری پاتر را ندارد. ولی این کتاب وظیفه ای که از اولین کتاب از مجموعه هفت جلدی بر دوش داشت را به نحو احسن انجام داد، یعنی به خوبی خوانندگان را با مهمترین شخصیت ها آشنا کرد، آنان را با جهان داستانی پیوند داد و پیرنگی را به وجود آورد که باعث می شود بارها و بارها به آن برگردیم و در ذهن مرورش کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و کتاب های الیف شاف نویسنده ملت عشق »

 

 

۵- «هری پاتر و جام آتش» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

حتما بخوانید  معرفی 15 کتاب صوتی رمان های معروف ایران و جهان

«هری پاتر و جام آتش» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

«هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire)» چهارمین کتاب از مجموعه کتاب های هری پاتر است که جایگاه آن دقیقا در میانه های مجموعه است. هری پاتر و جام آتش با ۶۳۶ صفحه (در نسخه اصلی) پس از «هری پاتر و زندانی آزکابان» ۳۱۷ صفحه ای منتشر شد و اولین رمان از رمان های طولانی تر و به همان نسبت دوست داشتنی تر هری پاتر است که حالا علاقه مندان به دنیای هری پاتر بیشتر نیز می پسندند.

جام آتش جذابیت های زیادی دارد از معرفی کردن مسابقات سه جادوگر تا انبوهی از شخصیت های جدید و بازگشت ولدمورت به شکل انسانی را نیز در همین کتاب به نظاره می نشینیم. با این حال، این کتاب نسبت به سایر کتاب های هری پاتر آن خاصیتی که باعث شود دوباره به آن برگردیم و از نو بخوانیمش را ندارد و قسمت های زیادی از آن خسته کننده اند.

 

 

۴-«هری پاتر و محفل ققنوس» از مجموعه هری پاتر

 

«هری پاتر و محفل ققنوس» از مجموعه هری پاتر

 

«هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Phoenix)» در تمام مجموعه هری پاتر بیشترین دوگانگی را دارد. در محفل ققنوش خوانندگان برخی از قوی ترین بخش های مجموعه و در عین برخی از ضعیف ترین های بخش های آن را از نظر می گذارنند. شاید بهتر باشد این کتاب حجیم را «هری پاتر و جدل با بلوغ» نیز بنامیم. چرا که در بخش های زیادی از محفل ققنوس هری پاتر در هاگوارتز سرگردان است و همیشه نیز از این شکایت دارد که آلبوس دامبلدور (پدید آورنده محفل ققنوس) چندان توجهی به او ندارد و سر به سر هرمیون و رون نیز می گذارد. با وجودی که رفتارهای او، نوجوانی ۱۵ ساله و دمدمی مزاج که دوستش به تازگی در کنارش جان داده، تا حد زیادی قابل توجیه باشند، ولی باز هم خواندن آن چندان جذابیتی ندارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۸ نکته جذاب درباره کتاب جدید کوئنتین تارانتینو/ روزی روزگاری هالیوود «

 

 

۳- «هری پاتر و یادگاران مرگ» آخرین اثر از رمان های هری پاتر

 

«هری پاتر و یادگاران مرگ» از رمان های هری پاتر

 

اگرچه هوادران دو آتشه مجموعه کتاب های هری پاتر هیچ وقت دوست نداشتند این مجموعه روزی به پایان راه خود برسد، ولی «هری پاتر و یادگاران مرگ (Harry Potter and the Deathly Hallows)» آخرین کتاب از مجموعه هری پاتر بود. یادگاران مرگ رمانی بود که باعث شد تا با مجموعه هری پاتر در اوج خداحافظی کنیم. یادگاران مرگ پایانی مجذوب کننده و تا حد زیادی غیر قابل پیش بینی برای مجموعه هفت جلدی کتاب های هری پاتر رقم زد.

وداع مبهوت کننده سفری حماسی که بسیاری از خوانندگان را مجبور به خداحافظی با بسیاری از شخصیت های مورد علاقه شان کرد و البته همه را در داستانی تکان دهنده، وحشتناک، هیجان ‌انگیز و در عین حال الهام بخش غرق کرد که قرار نبود به این زودی ها آن را فراموش کنند. البته این کتاب هم از خالی نقطه ضعف نبود. فصل پایانی کتاب یادگاران مرگ از بدترین فصل های تمام مجموعه کتاب های هری پاتر بود. در بیش از نیمی از کتاب هم گروه سه نفره دوستان از اردوگاهی به اردوگاهی دیگر در حرکت بودند و البته تصمیم جی.کی رولینگ در تقریبا کُشتن هری پاتر و بازگرداندن او به زندگی نیز در این نقطه از مجموعه انتخاب ضعیف و سردرگم کننده ای بود. با این حال، نبرد پایانی میان هری و ولدمورت همان چیزی بود که هواداران هری پاتر انتظار داشتند.

 

 

۲- «هری پاتر و شاهزاده دورگه» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

«هری پاتر و شاهزاده دورگه» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

احتمالا برای بسیاری جایگاهی که «هری پاتر و شاهزاده دورگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince)» در میان مجموعه کتاب های هری پاتر کسب کرده کمی تعجب آور باشد. ولی شاهزاده دورگه که ششمین جلد از مجموعه هری پاتر است، توازن بسیار خوبی میان آن ماجراهای تیره و تار و طنزهای دوست داشتنی را برقرار کرده و به نوعی بهترین های هر دو را با هم دارد.

شاهزاده دورگه با میزان معقولی ماجراهای صمیمانه و مهیج خوانندگان را با داستان گذشته «تام ریدل» همراه کرده و همچنین به آنها این امکان را می دهد تا وارد ذهن «سوروس اسنیپ» یکی از محبوب ترین شخصیت های مجموعه رمان های هری پاتر شوند. با تمام اوصاف شاهزاده دورگه مملو از طنز، تاریخ و ماجراهای غم انگیز است که به خوبی خوانندگان را برای آخرین رمان هری پاتر آماده می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه ترسناک ترین رمان های دنیا «

 

 

۱-«هری پاتر و زندانی آزکابان» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

«هری پاتر و زندانی آزکابان» از مجموعه کتاب های هری پاتر

 

وقتی که بحث هری پاتر به میان می ‌آید، هیچ کدام از کتاب های مجموعه بهتر از «هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)» حق مطلب را در مورد این شخصیت دوست داشتنی و دنیای سحر و جادوی آن ادا نمی کند. سومین کتاب از مجموعه خواندنی جی.کی رولینگ تصویری مبهوت کننده از گذشته هری و خانواده اش ترسیم کرده که خود او نیز چیزی از آن نمی دانست. هری در زندانی آزکابان  شدیدا به دنبال پیشرفت است و در این مسیر با اتفاقات مختلفی مواجه شده، بر دمنتورها غلبه می کند و نهایتا شیاطینی که پدرش باقی گذاشته را نیز به تسخیر خود در می آورد.

زندانی آزکابان به خوانندگان لذت دنبال کردن ماجراهای غارتگران و همینطور آشنایی با برخی از دوست داشتنی ترین شخصیت های مجموعه هری پاتر همچون سیریوس بلک و ریموس لوپین را می دهد. نهایتا زندانی آزکابان یکی از همان رمان های هری پاتر است که هر خواننده ای از هواداران مجموعه دوست دارد دیر یا زود دوباره به آن رجوع کند و از نو بخواندش و از نو غرق لذت غوطه ور شدن در دنیای سحرآمیز هری پاتر شود.

 

 

منبع: wikipedia، bloomsbury، theportalist

 

کالابرگ الکترونیک