۴ طرز تهیه کوفته انار و گردو با سس خوشمزه در فر و بدون فر

۴ طرز تهیه کوفته انار و گردو با سس خوشمزه در فر و بدون فر


8 مهر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته انار و گردو با سس خوشمزه به 4 روش در فر و بدون فر
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه کوفته انار و گردو یکی از جذاب‌ترین رسپی‌ها با آب انار برای علاقه‌مندان به انواع کوفته است. کوفته انار به خصوص برای افرادی که از خوردن غذاهایی با طعم ترش و ملس لذت می‌برند، یک انتخاب فوق‌العاده برای شام شب یلدا محسوب می‌شود. اما طرز تهیه کوفته گردو و رب انار چگونه است؟ تفاوت درست کردن کوفته گردو ارومیه با رب انار با کوفته انار شمالی چیست؟ آیا می‌دانید در طرز تهیه کوفته انار به روش شمالی از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه کوفته انار گردو به چند روش مختلف خوشمزه آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه کوفته انار و گردو به روش شمالی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
زرده تخم مرغ ۱ عدد
مغز گردوی آسیاب شده ۱۵۰ گرم
رب انار ۱ قاشق چای‌خوری
نعناع خشک ۱ قاشق چای‌خوری
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۱ قاشق چای‌خوری
آرد سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
روغن مایع یا جامد به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سس کوفته انار و گردو شمالی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
آب  ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت کوفته انار و گردو شمالی: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوفته انار و گردوی شمالی

مراحل طرز تهیه کوفته انار و گردوی شمالی

کوفته انار و گردو یکی از خوش‌طعم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای شمالی است که به خاطر طعم ترش و ملسی که دارد، بسیار پرطرفدار است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن کوفته انار و گردوی شمالی آشنا شوید.

مرحله اول؛ درست کردن مایه کوفته انار و گردو

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته انار شمالی باید گوشت چرخ کرده را با ۳ قاشق گردوی آسیاب شده ترکیب کنید. سپس پیاز را رنده کنید، آب اضافه آن را بگیرید و ترکیب گردو و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید.

برای خرید گوشت چرخ کرده و مغز گردو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم؛ ورز دادن مایه کوفته انار

بعد از ترکیب کردن گوشت با نصف گردوها و پیاز، رب انار، نعنا خشک، جعفری خرد شده، زرده تخم مرغ، آرد سوخاری، نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. برای چند دقیقه مواد را ورز دهید تا کاملاً یکدست شوند.

رب انار، تخم مرغ، انواع سبزی‌های خشک مثل نعنا خشک، آرد سوخاری، نمک، تخم مرغ، فلفل سیاه و زردچوبه را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی، از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن کوفته‌ها

بعد از این که به خوبی مواد کوفته را ورز دادید، آن‌ها را به کوفته‌هایی در اندازه نارنگی درست کنید. سپس با دست خوب فشار دهید تا منسجم شوند. کوفته شما در این مرحله نباید هیچ ترکی داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو شوید رژیمی به ۳ روش مختلف و خوشمزه

مرحله چهارم؛ قرار دادن کوفته‌ها در یخچال

در این مرحله از طرز تهیه کوفته انار و گردوی شمالی باید آن‌ها را در یک سینی بچینید و یک سلفون روی سینی بکشید. سپس کوفته‌ها را برای حدود ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا استراحت کنند.

مرحله پنجم؛ ترکیب کردن مواد سس کوفته انار

ترکیب کردن مواد سس کوفته

برای تهیه سس کوفته انار باید پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. سپس آن را در مقداری روغن تفت دهید. بعد از این که پیاز مقداری سبک شد، باقی مانده گردوی آسیاب شده را به آن اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید. مقداری دارچین و زردچوبه به مواد اضافه کنید. سپس رب انار و رب گوجه را همراه با نمک و فلفل سیاه به سس اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد، دارچین و رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله ششم؛ آماده کردن سس کوفته انار و گردو

بعد از ترکیب کردن مواد سس در این مرحله کمی حرارت را زیاد کنید تا سس به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و در صورت تمایل مقداری شکر به آن اضافه کنید. اجازه دهید سس شما کمی غلیظ شود.

برای خرید شکر می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم؛ سرخ کردن کوفته‌ انار و گردو

در این مرحله از طرز تهیه کوفته انار به روش شمالی باید کوفته‌ها را از یخچال خارج کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از این که روغن داغ شد، کوفته‌ها را به آرامی در روغن قرار دهید تا همه بخش‌های آن سرخ شود.

انواع روغن مایع و روغن جامد و نیمه‌ جامد را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هشتم؛ اضافه کردن کوفته‌ها به سس

در این مرحله از طرز تهیه کوفته انار به روش شمالی باید کوفته‌های سرخ شده را به سس اضافه کنید. اجازه دهید کوفته‌ها برای ۱۵ دقیقه در سس بجوشند تا مزه‌دار شوند. سپس دانه‌های انار را به سس کوفته اضافه کنید و مقداری از سس را روی کوفته‌ها بریزید.

مرحله نهم؛ آماده شدن کوفته‌ انار و گردو

بعد از این که سس به غلظت مناسب رسید و کوفته‌ها حسابی مزه‌دار شدند، غذای شما آماده است. در این مرحله می‌توانید کوفته‌ها را در ظرف مناسب سرو کنید و مقداری از سس را روی کوفته‌ها بریزید و با برنج یا نان میل کنید.

انواع برنج و نان را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار خانگی

مواد لازم برای تهیه کوفته انار و آرد نخودچی مخصوص شب یلدا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
مغز گردوی آسیاب شده ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
مرزه تازه و ساطوری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
آب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
نمک به مقدار دلخواه
فلفل سیاه ۱ قاشق مرباخوری
دانه انار به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت کوفته انار و گردو با آرد نخودچی: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوفته انار و گردو با آرد نخودچی

طرز تهیه کوفته انار مخصوص شب یلدا

کوفته انار و گردو یکی از محبوب‌ترین غذاهای شب یلدا است که برای پذیرایی از مهمان‌ها و دورهمی‌ها در بلندترین شب سال، انتخاب بی‌نظیری محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن کوفته انار و گردوی شب یلدا آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن پیازها

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته انار مخصوص شب یلدا باید یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و پیاز بعدی را رنده کنید. سپس آب پیاز را بگیرید و پیازها را برای تهیه کوفته کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد کوفته انار و گردو

مرحله دوم؛ در این مرحله گوشت چرخ کرده را با گردوی آسیاب شده ترکیب کنید. سپس پیاز رنده شده، مرزه ساطوری خرد شده یا مرزه خشک، رب انار، آرد نخودچی و نمک و فلفل سیاه را نیز اضافه کنید.

برای خرید آرد نخودچی می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  ۴ طرز پخت گوشت در هواپز به صورت استیک، کباب، بیکن و شیشلیک

مرحله سوم؛ آماده کردن مواد کوفته‌ها

بعد از ترکیب کردن مواد کوفته باید مایه گوشتی را برای چند دقیقه ورز دهید. سپس یک لایه سلفون روی ظرف بکشید و گوشت را برای حدود ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا آماده شود.

مرحله چهارم؛ درست کردن کوفته انار

بعد از ۳۰ دقیقه کوفته‌ها را از یخچال خارج کنید. سپس مقداری گوشت بردارید و داخل آن چند دانه انار بگذارید و کوفته‌ها را کاملاً گرد کنید. این کار را برای تمام کوفته‌ها انجام دهید.

مرحله پنجم؛ سرخ کردن کوفته‌ها

در این مرحله باید یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید. مقداری روغن در آن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس تمام کوفته‌ها را به نوبت در روغن سرخ کنید.

مرحله ششم؛ آماده کردن سس کوفته انار

آماده کردن سس کوفته

بعد از این که کوفته‌ها را سرخ کردید، در این مرحله باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. سپس پیازهایی را که خرد کرده بودید، در روغن سرخ کنید. بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. یک لیوان آب همراه با رب انار به قابلمه اضافه کنید و کمی نمک و فلفل سیاه نیز به سس بزنید و اجازه دهید به جوش بیاید.

مرحله هفتم؛ آماده کردن کوفته‌های انار و گردو

بعد از این که سس کوفته‌ها به جوش آمد، کوفته‌ها را در سس بریزید. اجازه دهید کوفته‌ها برای ۳۰ دقیقه بجوشند و به خوبی بپزند تا آماده شوند. هر زمان که سس به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و کوفته انار و گردو را با برنج یا نان میل کنید.

روش تهیه کوفته انار و گردو در فر

طرز تهیه کوفته انار و گردو در فر

برای تهیه کوفته انار و گردو در این روش با فر باید ابتدا کوفته‌ها و سس را به صورت جداگانه آماده کنید. سپس کوفته‌های سرخ شده را همراه با سس در یک ظرف مناسب فر بریزید و آن را با دمای ۱۸۰ درجه برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا آماده شود.

روش تهیه کوفته گردو ارومیه با رب انار

طرز تهیه کوفته گردو ارومیه با رب انار

طرز تهیه کوفته گردو ارومیه با رب انار بسیار شبیه به کوفته انار شمالی است، تنها باید در مایه گوشتی کوفته یک عدد سیب زمینی خام که آب آن را گرفته‌اید، اضافه کنید. سپس مقداری آرد نخودچی و پیاز رنده شده هم به آن اضافه کنید و مایه کوفته برای یک ساعت در یخچال قرار دهید. سپس سس کوفته را آماده کنید. کوفته‌ها را در مقداری روغن تفت دهید و سپس به سس در حال جوش اضافه کنید تا غذای شما آماده شود.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته انار و گردو

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته انار و گردو

  • به طور معمول در طرز تهیه کوفته انار از شکر استفاده نمی‌شود، اما اگر دوست ندارید طعم کوفته شما ترش باشد، پیشنهاد می‌شود حتماً کمی شکر به سس آن اضافه کنید.
  • برای تهیه سس کوفته انار و گردو بهتر است گردو را بیش از حد خرد نکنید.
  • به منظور خوش عطر شدن کوفته انار دون و گردو می‌توانید بعد از آماده شدن غذا، مقداری نعناع خشک روی غذا بریزید.
  • برای تهیه کوفته انار گردو خوشمزه خانگی بهتر است از آب انار و رب انار طبیعی استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری پودر پاپریکا و پودر سیر یا سیر تازه پوره شده طعم بی‌نظیری به سس کوفته انار می‌بخشد. فلفل پاپریکا و پودر سیر را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • طرز تهیه کوفته انار و پسته درست شبیه به کوفته انار و گردو است، تنها باید برای تهیه سس این غذا به جای گردو از خلال پسته استفاده کنید. خلال پسته را هم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.
  • برای تهیه کوفته قلقلی انار با گردو می‌توانید کوفته‌ها را به ترتیب در مایه تخم مرغ همزده و آرد سوخاری بغلتانید تا در زمان پختن از هم وا نروند.

سوالات متداول

در طرز تهیه کوفته گردو و رب انار به روش شمالی از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه کوفته انار به روش شمالی از ترکیب جعفری تازه خرد شده و نعنا خشک استفاده می‌شود.

آیا در طرز تهیه کوفته گردو از شکر استفاده می‌شود؟

به طور معمول در طرز تهیه کوفته انار به روش شمالی از شکر استفاده نمی‌شود، اما اگر دوست ندارید طعم کوفته شما ترش باشد و طعم ملس را می‌پسندید، پیشنهاد می‌شود حتماً کمی شکر به سس آن اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک