نقد و بررسی سریال «آنها» | پا به پای دنیای دیگران

نقد و بررسی سریال «آنها» | پا به پای دنیای دیگران


21 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال «آنها»

مدتی است که پخش سریال «آنها» در فیلم نت در شبکه نمایش خانگی آغاز شده است. این مجموعه آنتولوژی که در ژانر ترسناک ساخته شده تا به حال نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را به دست آورده است. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش به نقد و بررسی این سریال ایرانی ترسناک خواهیم پرداخت.

 

سریال «آنها» تازه ترین سریالی است که این روزها از شبکه فیلم نت در شبکه نمایش خانگی پخش می شود. آنها که یک مجموعه آنتولوژی ترسناک است را میلاد جرموز کارگردانی کرده و تهیه کنندگی آن نیز برعهده پرویز پرستویی، بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون است. این مجموعه شبکه نمایش خانگی در هر قسمت به ماجراهای ترسناک مختلفی از ترس های ماورایی تا اجنّه و ارواح و می پردازد. تاکنون هفت قسمت از این سریال ژانر وحشت از فیلم نت پخش شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های سینما براساس داستان های واقعی «

 

 

شناسنامه سریال «آنها»

 

شناسنامه سریال «آنها»

 

خلاصه داستان

 

سریال آنها در هر قسمت داستان تازه ای را با شخصیت های جدید دنبال می کند و در هر قسمت شاهد ماجراهای با آغاز و پایان هستیم.

 

ژانر: ترسناک

کارگردان: مهدی آقاجانی، میلاد جرموز

نویسندگان: سروش روح بخش

بازیگران: عرفان ابراهیمی، خسرو احمدی، پردیس احمدیه، آناهیتا افشار، محمد بحرانی، مجتبی پیرزاده، علیرضا جلالی تبار، دیبا زاهدی، حسام محمودی، نورا هاشمی

تهیه کننده: پرویز پرستویی

تعداد فصل: ۱

تعداد قسمت: ۱۰

مدت زمان هر قسمت: ۵۰ دقیقه

زمان پخش: هر پنجشنبه

آغاز پخش: ۶ خرداد ۱۴۰۰

قسمت های پخش شده: ۷ قسمت

توزیع‌ کننده: فیلم نت

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

سال تولید: ۱۴۰۰

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۶ حقیقت ترسناک پشت صحنه فیلم جن گیر «

 

 

در ۷ قسمت اول سریال آنها چه گذشت؟

 

در ۷ قسمت اول سریال آنها چه گذشت؟

 

در سریال آنها در هر قسمت یک داستان ترسناک بر اساس موضوعی آشنا روایت می شود:

 

 

در قسمت اول «بت چین» می بینیم:

 

مادر و پسر خردسالش در فضایی محبوس شده اند و خطری نادیدنی آنها را تهدید می کند.

 

 

در قسمت دوم «نون و پنیر آوردیم» می بینیم:

 

اتفاقاتی شوم موجب می شود پیوند زن و شوهری از هم گسسته شود.

 

 

در قسمت سوم «هورلا هورلا» می بینیم:

 

 فردی به نام سیاوش به روستایی می رود و تصمیم می گیرد از مراسم جن گیری روستاییان فیلم مستندی بسازد.

 

 

در قسمت چهارم «عروسک مفت» می بینیم:

 

 یک عروسک شیطانی وارد زندگی یک مادر و پسر می شود.

 

حتما بخوانید  معرفی بهترین و پرفروش ترین انیمیشن های پیکسار

 

در قسمت پنجم «همه چی تموم» می بینیم:

 

 زن و شوهری به زودی راهی خانه جدید خود می شوند، ولی شوهر رازی را از همسر خود مخفی نگه داشته است.

 

 

در قسمت ششم «جان جامد» می بینیم:

 

یک استاد پس از آنکه یکی از دانشجویانش به طرز مرموزی خودکشی کرده، به تدریج دیوانه می شود.

 

 

در قسمت هفتم «گوشه ‌نشینان» می بینیم:

 

 هاتف و گلرخ، دو فرد ماجراجو هستند که تصمیم می گیرند در دل شب به کاروانسرای متروکه ای که محل زندگی اجنّه است بروند.

 

 

آنها یک تجربه جدید در عرصه ژانر ترسناک ایران

 

سریال آنها تجربه ای جدید در عرصه ژانر ترسناک ایران

 

ژانر وحشت در ایران کمابیش ژانری طلسم شده است. بر خلاف تصور عموم برای ساخت آثار ماندگار ترسناک نیازی به بودجه های کلان و جلوه های ویژه آنچنانی نیست. موفقیت پروژه های سینمایی با بودجه ای اندک همچون «فعالیت فراطبیعی (۲۰۰۸)» و همین اواخر «میزبان (۲۰۲۰)» نشان داده که می توان با فیلم های جمع و جور و تک دوربینه هم تماشاگران را میخکوب کرد. فیلم های ترسناک ایرانی همچون «خوابگاه دختران (۱۳۸۳)» و یا «آل (۱۳۸۸)» نیز به خوبی نشان دادند می توان با خلق موقعیت های باورپذیر و فضاسازی های خوب و بدون جلوه های ویژه پر زرق و برق به سبک فیلم های هالیوودی نیز فیلم ترسناک خوب ساخت.

این از فیلم های سینمایی بود. ولی اگر سینمای ایران از حیث آثار ترسناک فقیر است، در سریال ها اوضاع از این هم بدتر است. تا همین حالا سریال ترسناک ایرانی ساخته نشده بود. قبلا صدا و سیما چندباری تلاش کرده بود سریال هایی با رنگ و بوی ماورایی بسازد، ولی تمام این سریال ها آنچنان ضعیف بودند که اصلا حتی به چشم مخاطبان بد سلیقه صدا و سیما هم نیامدند.

ولی فیلم نت این بار با سریال «آنها» و رفتن سراغ ژانر وحشت ریسک بزرگی را انجام داد. میلاد جرموز، کارگردان سریال آنها قبلا در دهه ۱۳۸۰ چند فیلم نه چندان موفق ساخته بود، ولی با وجودی که این آثار هیچکدام چنگی به دل نمی زدند، او خصوصا با نویسندگی فیلم «شب (۱۳۹۷)» که در ژانر وحشت ساخته شده، نشان داده بود که نویسنده ای خلاق است که همچنان فرصت خودنمایی پیدا نکرده است. در حالی که میلاد جرموز در آن شب تنها نویسنده بود، این بار در سریال آنها همه کاره است.

 

 

آیا سریال آنها تلاشی موفق در ژانر وحشت است؟

 

آیا سریال آنها، تلاشی موفق در ژانر وحشت است؟

 

سریال آنها با تبلیغات پرآب و تاب و جذابی وارد رادار تماشاگران شبکه نمایس خانگی شد. بسیاری با همین تیتراژ و تبلیغات جذاب بود که تصمیم به تماشای این سریال ایرانی گرفتند. سریال آنها یک مجموعه آنتولوژی است، به این معنا که در هر قسمت آن داستانی مجزا با گروهی متفاوت از بازیگران روایت می شود. آنتولوژی قالب بسیار محکم و جانداری برای سریال های وحشت است، چرا که می توان در هر قسمت انتظار ماجراهای ترسناک تازه ای را داشت. سریال ‌های مشهوری همچون «منطقه گرگ و میش» و «آلفرد هیچکاک تقدیم می کند» ی از بهترین نمونه های آنتولوژی هستند.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاپ کورن خانگی خوشمزه در طعم های مختلف

 

حال سازندگان سریال آنها تصمیم گرفتند با یک آنتولوژی مخاطبان ژانر وحشت در ایران را محک بزنند. سریالی که می تواند شروع جدی برای بسیاری از نویسندگان و کارگردانان آینده ای باشد که می خواهند وارد ژانر وحشت شوند. آنها از آنجایی که در فیلم نت و شبکه نمایش خانگی منتشر شده از آن سختگیری ها و ممیزی های صدا و سیما مبرا مانده است. با وجودی که در این هفت قسمت آنها به مسائل ماورایی و فراواقعی گوناگونی پرداخته همچنان فاصله خود را با جهت گیری های عقیدتی حفظ کرده که می تواند نکته مثبتی برای سازندگان سریال باشد.

 

با مرور هفت قسمتی که از پخش سریال آنها می گذرد می توان به سادگی این سریال را بهترین سریال ترسناک ایرانی دانست. با این حال، تا ساخت سریال های ترسناکی که همچون سایر همتایان خود در شبکه نمایش خانگی همچون «شهرزاد» و «قهوه تلخ» رکورد بزنند فاصله زیادی داریم. ولی این سریال به خوبی نشان داد، در ژانر وحشت ایران همچنان پتانسیل های نهفته زیادی وجود دارد که تا به حال فرصتی برای شکوفا شدن نیافته بودند.

 

 

سخن پایانی

 

دو کارگردان سریال آنها احاطه خوبی بر روی عناصر ژانر ترسناک دارند. تنوع داستان ها در قسمت های پخش شده این سریال ژانر ترسناک به خوبی نشان می دهد که سازندگان سریال با دستی پر وارد این پروژه شدند. با وجودی که نوسان های زیادی بین قسمت های مختلف مجموعه آنها وجود دارد، همچنان در هر قسمت چند موقعیت ترسناک خوب وجود دارد که واقعا بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد. سریال آنها طی هفت قسمتی که از پخش آن گذشته نشان داده که سریالی موفقی است که می تواند در آینده حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

هر چند این موفقیت نسبی نمی تواند به معنای بی نقصی آن باشد. چرا که این سریال همچنان در این سطح هم شاهد مشکلات فنی فراوانی از جمله از برخی اشکالات جزئی در فیلمنامه و تدوین و نورپردازی های گاها به شدت اغراق شده تا تعلیق های بی جهت و کِشدار شدن برخی اتفاقات و موارد دیگر دارد ولی سوای تمام اینها، سریال آنها نشان داده می تواند راه را برای آثار آینده ای که در ژانر وحشت به خصوص در صنعت رو به رشد سریال های شبکه نمایش خانگی ساخته می شوند کاملا هموار کند.

 

 

این مطلب را هم بخوانید » بهترین فیلم های سینمایی ترسناک سال ۲۰۲۰ «

 

 

 

کالابرگ الکترونیک