ترسناک ترین فیلم های سینما بر اساس داستان های واقعی

ترسناک ترین فیلم های سینما بر اساس داستان های واقعی


25 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترسناک ترین فیلم های سینمای جهان بر اساس داستان های واقعی
فهرست محتوا پنهان

حتما شنیده اید که می گویند واقعیت از داستان عجیب تر است؟ این ضرب المثل مشهور هیچ کجا بهتر از اینجا که قرار است ۱۳ فیلم ترسناکی که بر اساس داستان های واقعی ساخته شده اند را معرفی کنیم مصداق ندارد. درباره ماجرای واقعی این فیلم های ترسناک در سرویس هنر و سینما مجله کوروش بیشتر بخوانید.

 

 

ترسناک ترین فیلم های دنیا براساس داستان واقعی شما را بیشتر می ترسانند؟

 

تنها چیزی که ترسناک تر از فیلم های ترسناک هالیوودی است، قطعا داستان های واقعی است که الهام این فیلم ها بودند. فیلم های ترسناک کلاسیکی همچون «روانی» و «جن گیر» به دلیل استفاده درست از ظرفیت داستان های واقعی به چنین فیلم های شاخصی تبدیل شدند. حتما در ابتدای بسیاری از فیلم ها به برچسب های مرسومی همچون «بر اساس یک داستان واقعی» و «الهام گرفته از وقایع واقعی» برخورده اید. برچسب های گاها شعاری که در تبلیغات اکثر فیلم های ترسناک و جنایی به چشم می خورد.

 

در برخی از فیلم های ترسناک این برچسب ها حتی ابعاد ناراحت کننده تری نیز پیدا کرده اند. یکی از این فیلم ها «کشتار با اره ‌برقی در تگزاس» است که در ابتدای فیلم عنوان شده بود: «آنچه اتفاق افتاد واقعی است. اکنون فیلم به همان حد واقعی است.» وجود عناصری از واقعیت و ماجراهای واقعی در هر فیلمی باعث کنجکاوی ذهن مخاطب و در نتیجه فروش گیشه خوب می شود.

 

البته که وقتی ماجراهای واقعی الهام بخش یک فیلم ترسناک باشند، ترس مخاطب نیز از هر زمان دیگری واقعی تر خواهد بود! در اینجا به ۱۳ فیلم ترسناک خواهیم پرداخت که بر اساس داستان های واقعی ساخته شده اند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۶ حقیقت ترسناک از پشت صحنه فیلم جن گیر «

 

 

۱-«روانی (۱۹۶۰)» از فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان های واقعی

 

«روانی (۱۹۶۰)» از فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان های واقعی

 

فیلم «روانی (Psycho)» ساخته آلفرد هیچکاک بی شک یکی از کلاسیک های ژانر ترسناک و دلهره آور است. ولی ترسناک تر از خود فیلم ماجراهای واقعی است که فیلم از آن الهام گرفته است. داستان نورمن بیتس (آنتونی پرکینز) که دچار عقیده مادر (ادیپ) است از زندگی واقعی اِد گین مشهور به «قصاب پلنت فیلد» الهام گرفته شده است که در سال ۱۹۵۰ به جرم چندین قتل، تعداد بی شماری نبش قبر و آزمایش های هولناکی که بر روی اجساد انجام می داد دستگیر شد.

 

اد گین پس از نبش قبر اجسادی که عمدتا متعلق به زنان میانسال بودند را به خانه (آزمایشگاه آخرالزمانی) خود می برد. او در آنجا از پوست، استخوان، جمجمه و باقی بخش های بدن آنها انواع وسایل و اثاثیه خانه از نقاب و صورتک تا آباژور و کاسه سوپ و … می ساخت!

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های ۲۰ سال اخیر «

 

 

۲-«پرندگان (۱۹۶۳)» شاهکار دیگری از هیچکاک برگرفته از ماجراهای واقعی

 

«پرندگان (۱۹۶۳)» شاهکار دیگری از هیچکاک برگرفته از ماجراهای واقعی

 

فیلم «پرندگان (The Birds)» یکی دیگر از فیلم های ترسناکی است که بر اساس ماجراهای واقعی ساخته شده است. وقایع این فیلم بر اساس ماجراهای واقعی که در شهر سانتا کروز، کالیفرنیا رخداد ساخته شده است.

 

رمان کوتاه «پرندگان» نوشته نویسنده مشهور بریتانیایی دافنه دوموریه، منبع اصلی الهام آلفرد هیچکاک برای ساخت این کلاسیک ژانر تعلیقی و ترسناک بود. ولی در همین حال، هم هیچکاک و هم دافنه دوموریه هر دو برخی از عناصر فیلم خود را مدیون ماجرای واقعی هستند که در سال ۱۹۶۱ در سانتا کروز رخ داد. ماجرای واقعی که طی آن گروهی از مرغ های دریایی به مردم شهر حمله کرده بودند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ «

 

 

۳- «جن گیر (۱۹۷۳)» بر اساس یک داستان واقعی جن گیری

 

«جن گیر (۱۹۷۳)» بر اساس یک داستان واقعی جن گیری

 

فیلم «جن گیر (The Exorcist)» یکی از بهترین فیلم های ترسناکی جن و شیطان است که تا به حال ساخته شده است. ولی وقتی متوجه شوید این فیلم ترسناک و منزجرکننده جن گیری از داستان واقعی دختربچه ای تسخیر شده الهام گرفته فیلم برای شما حتی ترسناک تر نیز می شود.

 

ویلیام پیتر بلتی نویسنده رمان پرفروش «جن گیر (چاپ ۱۹۷۱)» که فیلمنامه برنده جایزه اسکار را نیز نوشت،‌ داستان فیلم جن گیر را از ماجرای واقعی جن گیری یک پسر ۱۴ ساله در سال ۱۹۴۹ الهام گرفت. بلتی که در آن زمان دانشجوی دانشگاه جورج تاون بود و پس از خواندن گزارشی در نشریه واشنگتن پست با عنوان «کشیش پسربچه را از چنگال شیطان رهاند» به این ماجرای واقعی علاقه مند شد.

 

سال ها پس از چاپ رمان جن گیر و ساخت فیلم مشهور ویلیام فریدکین بر اساس ماجراهای واقعی، نویسنده دیگری به نام توماس بی. آلن سراغ داستان واقعی جن گیر رفت و کتابی با عنوان «تسخیرشده: داستان واقعی یک جن گیری» را به رشته تحریر در آورد که نهایتا در سال ۱۹۹۳ به چاپ رسید.

 

به گفته آلن، پسر بچه ای که واقعا توسط موجود شیطانی به تسخیر در آمده بود همچون ریگان (لیندا بلر) در فیلم جن گیر با ویجا (تخته احضار روح) بازی می کرده است. مدتی بعد نیز با پیدا شدن سر و کله این روح شیطانی زندگی او کاملا دستخوش تغییر شد.

 

پس از تسخیر همچون فیلم جن گیر، دو کشیش برای ۲۰ تا ۳۰ مرتبه مراسم طاقت فرسای جن گیری را انجام می دهند تا پسربچه را از چنگ اهریمنی که او را به تسخیر خود در آورده نجات دهند. بله گاهی داستان های واقعی از فیلم های ترسناک هم ترسناک ترند!

 

 

۴- «کشتار با اره ‌برقی در تگزاس (۱۹۷۴)» بر اساس داستان واقعی!

 

«کشتار با اره ‌برقی در تگزاس (۱۹۷۴)» بر اساس داستان واقعی!

 

گاهی حتی با تماشای منزجرکننده ترین و وحشتناک ترین فیلم به این فکر می کنیم که ماجراهای فیلم تماما خیالی بودند و با این تصور با خیال راحت ماجراهای دلهره آور فیلم را به دست فراموشی می سپاریم. ولی بسیاری از فیلم ها از ماجراهای واقعی الهام گرفته اند. یکی از فیلم هایی که اصلا دوست نداریم بدانیم بر اساس ماجراهای واقعی ساخته شده «کشتار با اره برقی در تگزاس (The Texas Chainsaw Massacre)» است. این فیلم ترسناک توبی هوپر یکی دیگر از فیلم هایی است که بر اساس داستان واقعی زندگی و جنایات اِد گین ساخته شده است.

حتما بخوانید  نقد فیلم لیکریش پیتزا (Licorice Pizza) | به سبک عاشقانه های دهه هفتاد هالیوود

 

«صورت چرمی» که یکی از بدترین شخصیت های شرور فیلم های ترسناک است همچون اد گین نقاب هایی از پوست انسان می پوشد. با وجودی که در ابتدای فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس عنوان شده که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده ولی پیرنگ داستانی فیلم اساسا تخیلی است. تنها برخی از عناصر فیلم از زندگی قاتل مشهور الهام گرفته است. برای خواندن نقد و بررسی خلاصه داستان فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس را روی لینک مطلب بزنید.

 

 

۵- «آرواره ها (۱۹۷۵)»، فیلم جریان ساز اسپیلبرگ

 

«آرواره ها (۱۹۷۵)»، فیلم جریان ساز اسپیلبرگ

 

همانطور که بسیاری از طرفداران فیلم «آرواره ها (Jaws)» می دانند، فیلم پرفروش استیون اسپیلبرگ و رمانی به همین نام از پیتر بنچلی که فیلم از روی آن ساخته شده از ماجراهای واقعی الهام گرفته اند. در فیلم آرواره ها یک کوسه بزرگ سفید مردم بندری در نیوانگلند را به وحشت می اندازد.

 

بسیاری ماجرای فیلم آرواره ها را بیشتر مدیون واقعه حمله کوسه ای در سال ۱۹۱۶ در جرسی می دانند. ولی یک واقعه دیگر در سال ۱۹۶۴ الهام بخش بنچلی برای نوشتن این رمان خواندنی بوده است.

 

چنانچه بنچلی در مقدمه کتاب خود عنوان می کند که پس از خواندن ماجرای واقعی رودرویی ماهیگیری به نام فرانک موندوس و یک کوسه بزرگ سفید در سواحل لانگ آیلند به فکر نوشتن آرواره ها افتاده است. موندوس الهام بخش نویسنده برای خلق شخصیت کوینتی بود که در فیلم نقش او را رابرت شاو بازی می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین مکان های گردشگری ایران «

 

 

۶-«وحشت در آمیتی ویل (۱۹۷۹)»

 

«وحشت در آمیتی ویل (۱۹۷۹)» از فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان های واقعی

 

چهار دهه از ساخت فیلم وحشت در آمیتی ویل (The Amityville Horror) می گذرد و همچنان این فیلم که داستان زندگی زن و شوهر جوانی که منزل آنها به تسخیر ارواح خبیث در آمده را بازگو می کند یکی از ترسناک ترین فیلم هایی است که شب ها خواب را از چشم تماشاگران می رباید. وحشت در آمیتی ویل مسلما یکی از مشهورترین فیلم هایی است که بر اساس ماجراهای واقعی ساخته شده است.

 

چهار سال پیش از اکران فیلم بود که یک خانواده واقعی به نام لوتز ادعا کردند به چنین سرنوشتی دچار شده اند. این خانواده یک سال پس از ماجرای واقعی قتل های رونالد دفئو جونیور‌ که شش نفر از اعضای خانواده اش را به قتل رساند به خانه ای در آمیتی ویل که این قتل ها در آن رخ داده بود نقل مکان کردند.

 

این زوج گزارش دادند که تقریبا تا یک ماه شاهد وقایع ترسناکی بودند و همیشه صداهای عجیب و غریبی می شنیدند. هر چند اخیرا بسیاری از ادعاهای خانواده لوتز رد شده، ولی ماجراهایی مورد ادعای این خانواده آنقدری تأثیرگذار بود که استودیوهای هالیوودی دست به کار شوند و یکی از ترسناک ترین فیلم های خود را بر اساس زندگی این دو بسازند.

 

 

۷- «پولترگایست (۱۹۸۲)» بر اساس ماجراهای واقعی

 

پولترگایست (۱۹۸۲)» بر اساس ماجراهای واقعی

 

«پولترگایست (Poltergeist)» یا «ارواح خبیثه» به تهیه کنندگی استیون اسپیلبرگ و به کارگردانی توبی هوپر فیلمی با «درجه PG (تذکر به والدین: نامناسب برای بچه ها)» به قدری ترسناک بود که باعث ایجاد درجه بندی جدیدی با عنوان «PG-13 (تذکر قاطع به والدین: نامناسب برای بچه های زیر ۱۳ سال)» نیز شد.

 

در این فیلم تحسین شده که بر اساس داستان های واقعی ساخته شده، خانواده فریلینگ متوجه می شوند خانه آنها بر روی یک قبرستان بزرگ ساخته شده است و حالا در تسخیر گروهی از ارواح خبیث است. در حالی که وقایع فیلم در در کالیفرنیا اتفاق می افتد، مکانی که الهام بخش داستان فیلم بوده هزاران کیلومتر دورتر در ایالت نیویورک رخ داده بود.

 

ماجرای واقعی از این قرار بود که در سال ۱۹۵۸ در شهر سیفورد، خانواده هرمان ادعا کردند که ماجرای عجیب و غریب و ماورا الطبیعه ای در زندگی آن رخ داده است. برای مثال آنها ادعا کردند که سر بطری ها خود به خود جلوی چشم آنها به وسیله دستانی نامرئی باز شده است. ادعاهای آنها به سرعت در رسانه های مختلف بازتاب پیدا کرد و چنان به آن در سطح منطقه ای و ملی پرداخته شد که نهایتا مجله لایف نیز گزارشی در این مورد منتشر کرد.

 

مانند خانواده فریلینگ، خانواده هرمان نیز تصمیم گرفتند از متخصصان امور ماورا الطبیعه برای بیرون کردن ارواح خبیث از خانه استفاده کنند. در حالی که متخصصانی که به کار گرفته شدند توانستند شواهدی از وقایع عجیب و ماورایی را در خانه ثبت و ضبط کنند، ولی اندکی پس از ورود آنها این اتفاقات عجیب متوقف شدند. خوشبختانه ادعاهای خانواده هرمان آنقدر در رسانه ها بازتاب پیدا کرد تا بعدا به ساخت یکی از ترسناک ترین فیلم های سینمایی تاریخ منجر شود.

 

 

۸- «کابوس در خیابان الم (۱۹۸۴)» برگرفته از داستانی عجیب ولی واقعی!

 

«کابوس در خیابان الم (۱۹۸۴)» برگرفته از داستانی عجیب ولی واقعی!

 

کسانی که فیلم «کابوس در خیابان اِلم (Nightmare on Elm Street)» را تماشا کرده اند به سختی می توانند باور کنند وِس کِریون داستان این فیلم را از ماجراهای واقعی اقتباس کرده است. ولی در کمال شگفتی کریون در مصاحبه ای با نشریه Vulture فاش کرد که ایده شخصیت فِردی کروگر و به دام انداختن قربانیان در خواب را از ماجرای مرگ های هولناکی که در لس آنجلس تایمز خوانده الهام گرفته است.

 

این فیلمساز فقید در یکی از گزارش های لس آنجلس تایمز درباره خانواده ای کامبوجی خوانده بود که پسر کوچکشان با کابوس های هولناکی دست و پنجه نرم می کرد. به گفته کریون،‌ این پسر بیچاره به والدین خود گفته بود که از چیزی که در کابوس ها در تعقیبش است هراس دارد و دوست ندارد بخوابد.

 

بنابراین او همچون بسیاری از نوجوانان فیلم کابوس در خیابان الم تصمیم گرفته بود تا جایی که می تواند با خوردن قهوه و قرص کافئین و روش های دیگر خود را بیدار نگه دارد. ولی سرانجام پسرک به خواب رفت. والدین او که تصور می کردند بالاخره کابوس های پسرشان تمام شده خوشحال شدند.

 

ولی اندکی بعد از اتاق خواب صدای فریاد وحشتناکی بلند شد و تا آنها خود را به بالین پسرشان رساندند، با جنازه او که حالت وحشت زده ای به خود گرفته بود مواجه شدند. البته مرگ این پسربچه کامبوجی ربطی به فِردی کروگر با آن تیغ ‌های بّرنده اش نداشت. بلکه بر اساس گزارش های آن زمان یک سندرم بسیار نادر موسوم به «سندرم مرگ ناگهانی شبانه» منجر به چنین اتفاقاتی شده بود. سندرمی که در مورد ماهیت آن همچنان بحث است.

حتما بخوانید  نقد فیلم «اسپنسر (Spencer)» | تصویری ترسناک از زنی شکننده

 

 

۹- «مار و رنگین کمان (۱۹۸۸)» ماجرای واقعی الهام گرفته از آئین وودوی تبدیل انسان به زامبی!

 

«مار و رنگین کمان (۱۹۸۸)» ماجرای واقعی الهام گرفته از آئین وودوی تبدیل انسان به زامبی!

 

اگرچه «مار و رنگین کمان (The Serpent and the Rainbow)» به اندازه کابوس در خیابان الم موفق نشد، ولی این فیلم  نادیده گرفته شده وس کریون بی شک یکی از بهترین فیلم های ترسناکی است که بر اساس داستان های واقعی ساخته شده است.

 

این فیلم تاثیرگذار از روی کتابی به همین نام نوشته وید دیویس، انسان شناس یا به تعبیر بهتر مردم گیاه شناس دانشگاه هاروارد ساخته شده است. وید دیویس در این کتاب مشهور خود ماجراهای واقعی مردی را بازگو می کند که به مدت ۲ سال به یک زامبی تبدیل شده بود. چنانچه دیویس در کتاب خود شرح می دهد، این مرد بیچاره پس از آنکه به وسیله معجون جادویی مسموم شده، زنده زنده دفن و سپس دوباره با همین معجون از قبر برخیزانده می شود.

 

دکتر دیویس در جستجوی این معجون جادویی به کشور هائیتی زادگاه آئین «وودو» و «زامبی سازی» سفر می کند. فیلم وس کریون اقتباس آزادی از تجارب دیویس است. او توانسته با اضافه کردن عناصر تخیلی زیادی به این اثر خود آن را به یکی از بهترین فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان های واقعی تبدیل کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین و عجیب ترین رستوران های دنیا « 

 

 

۱۰- «سکوت بّره ها (۱۹۹۱)» یکی دیگر از فیلم های که بر اساس داستان واقعی اِد گین ساخته شد

 

«سکوت بّره ها (۱۹۹۱)» یکی دیگر از فیلم های که بر اساس داستان واقعی اِد گین ساخته شد

 

فیلم «سکوت بره ها (Silence of the Lambs)» که تنها فیلم ترسناکی است که تا به حال برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شده، شخصیت مشهور «هانیبال لکتر» را به دنیای وحشت معرفی می کند. در همین حال موفقیت سکوت بره ها باعث شد تا کتاب توماس هریس که فیلم از روی آن ساخته شده بود و البته داستان های واقعی که او رمان خود را از آن الهام گرفته بود به کانون توجهات تبدیل شود.

 

توماس هریس در کتاب سکوت بره ها که فیلمنامه آن نوشته تِد تالی، نامزد جایزه اسکار نیز شد، برای خلق شخصیت بوفالو بیل، قاتل زنجیره ای کتاب به برخی تحقیقات واقعی اف بی آی رجوع کرده بود. بیل همچون تِد باندی (قاتل زنجیره ای مشهور) برای به دام انداختن قربانیانش ادعا می کرد که مجروح شده و نیاز به کمک دارد.

 

همچون تد باندی، قاتل دیگر گری ریجوی مشهور به «قاتل رودخانه گرین» به خلق شخصیت لکتر کمک کرد. در مورد گودال شکنجه ای که بوفالو بیل در زیر زمین خانه خود ساخته نیز ماجراهای واقعی جنایت های هولناک گری هیدنیک الهام بخش بودند. این قاتل زنجیره ای اهل فیلادلفیا شش نفر را در زیر زمین خانه اش شکنجه کرده و سپس به قتل رسانده بود. پیشنهاد می‌کنیم برای خواندن مقاله نقد و بررسی و خلاصه فیلم سکوت بره‌ها روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

 

۱۱- «حریص (۱۹۹۹)»

 

«حریص (۱۹۹۹)» از فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان های واقعی

 

فیلم «حریص (Ravenous)» در گیشه فروش خوبی نداشت، ولی از زمان اکران اولیه به بعد تا به حال طرفداران زیادی در میان علاقه مندان به ژانر ترسناک پیدا کرده است. این امر نیز بی شک به دلیل ماجراهای واقعی هولناکی است که فیلم از روی آن ساخته شده است.

 

فیلم حریص وقایع زندگی فردی به نام آلفرد پکر مشهور به «آدمخوار کلرادو» را دنبال می کند. کسی که در سال ۱۸۷۴ اعتراف کرد که دوست و همسفر خود را پس از اینکه به همراه هم در سفری زمستانی در کوه های سن خوان کلرادو در راه مانده اند، به قتل رسانده و خورده است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های تخیلی منتخب سایت IMDB «

 

 

۱۲-«احضار (۲۰۱۳)» بر اساس داستان واقعی تسخیر شیطانی

 

«احضار (۲۰۱۳)» بر اساس داستان واقعی تسخیر شیطانی

 

جیمز وان پیش از اینکه فیلم «آکوامن» را بسازد، با یکی از کلاسیک های ژانر وحشت، یعنی «احضار (The Conjuring)» طرفداران زیادی در بین علاقه مندان به فیلم های ترسناک به دست آورده بود. در این فیلم پس از اینکه ساکنان خانه ای متوجه تسخیر شده بودن آن می شوند از دو نفر متخصص امور ماوراالطبیعه، اِد و لورین وارن می خواهند که درباره قدرت های ناشناخته ای که موجب ترس آنان شدند تحقیق کنند. شخصیت وارن ها با بازی پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا از روی افراد واقعی ساخته شدند که ادعا می کردند خودشان با چنین واقعه ای مواجه شدند.

 

لورین وارن واقعی که مشاور فیلم احضار نیز بود، اصرار داشت که ماجرای واقعی همچون آنچه در فیلم شاهدیم را تجربه کرده است. او در مصاحبه ای به یو اس ای تودی گفته بود: «(آن روحی که خانه را تسخیر کرده بود) روح هر کسی که بود، خود را بانوی خانه می دانست. با مادرم جدل داشت و به همین دلیل از او کینه به دل گرفته بود.»

 

 

۱۳-«تازیان عشق (۲۰۱۶)» از فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان های واقعی

 

«تازیان عشق (۲۰۱۶)» از فیلم های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان های واقعی

 

فیلم ترسناک تازیان عشق (Hounds of Love) از فیلم های دلهره آور و ترسناک نادیده گرفته شده ای است که ماجرای فرار دختری از دست یک زوج قاتل را روایت می کند. زوجی که در فیلم به تصویر کشیده می شوند عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و هر دو در قتل و شکنجه دختران با هم همکاری می کنند. همچون تمام فیلم هایی که در این مطلب به آن پرداختیم، ماجراهای فیلم از داستان های واقعی و از زندگی بیرنی ها الهام گرفته شده بود.

 

در سال ۱۹۸۶ بود که کاترین و دیوید بیرنی در گوشه ای از ایالت استرالیای غربی دست به شکنجه و قتل دختران جوان زدند، قتل هایی که از روی خیابانی که جنایات در آن رخ داد به «قتل های مورهاوس» مشهور شدند. کاترین و دیوید دستکم ۴ زن جوان را در خانه خود در مورهاوس زندانی کرده و به دلخراش ترین شکل ممکن پس از شکنجه های سادیستی به قتل رساندند. از کاترین همچنان به عنوان مخوف ترین قاتل زنجیره ای ایالت استرالیای غربی یاد می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا «

 

 

منبع: syfy

 

کالابرگ الکترونیک