نقد و بررسی فیلم بورات ۲ (Borat Subsequent Moviefilm)

نقد و بررسی فیلم بورات ۲ (Borat Subsequent Moviefilm)


16 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم بورات ۲ (Borat Subsequent Moviefilm)

فیلم «بورات ۲» دنباله کمدی مشهور ساشا بارون کوهن است که در سال ۲۰۰۶ غوغا به پا کرده بود. نقد و بررسی این فیلم جنجالی به عنوان بهترین فیل کمدی گلدن گلوب ۲۰۲۱ را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

فیلم «بورات دنباله فیلم سینمایی یا بورات ۲ (Borat Subsequent Moviefilm) » بی شک از جنجالی ترین فیلم های کمدی است که طی سال های اخیر بر پرده سینماها نقش بسته است. آنهایی که فیلم بورات اصلی را به خاطر می آورند. از حواشی و جنجال های آن به خوبی اطلاع دارند. حواشی که مردم قزاقستان به خصوص سیاستمداران این کشور را به شدت عصبانی کرد.

 

لیست برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۱

 

 

بورات ۲؛ یک فیلم کاملا سیاست زده

 

وظیفه کارگردانی فیلم بورات ۲۰۰۶ بر عهده ی لری چارلز بود. کارگردان و نویسنده ای که بسیاری او را با نویسندگی سریال بسیار موفق «ساینفلد (۱۹۸۹-۱۹۹۸)» و البته کارگردانی و نویسندگی فیلم های «برونو (۲۰۰۹)» و «دیکتاتور (۲۰۱۲)» می شناسند. ولی این بار کارگردانی فیلم برعهده فیلمساز جوان، جیسون ولینیر بود. به هر حال، نزدیک به ۱۵ سال از ماجراهای فیلم اول بورات که با نام کامل «یادگیری ‌های فرهنگی آمریکا برای انجام منفعت ملت پرشکوه قزاقستان» می گذرد. دنباله بورات هم عنوان عجیب و غریب و طویلی دارد: «بورات دنباله فیلم: رساندن رشوه‌ حیرت ‌انگیز به رژیم آمریکایی برای منفعت ملت یک زمان باشکوه قزاقستان»

 

بورات ۲؛ یک فیلم کاملا سیاست زده

 

ماجرای قسمت دوم به جریان های پس از فیلم اول باز می گردد. گویا دولت قزاقستان از اینکه بورات باعث شده تصویر نامطلوبی از مردم و فرهنگ این کشور نزد مردم جهان شکل گیرد، بورات را به زندانی شدن در اردوگاه کار اجباری محکوم کرده است. در این بین، از آنجایی که ماجرای فیلم باید در آمریکا بگذرد، مقامات قزاق بار دیگر به بورات فرصت دیگری می دهند تا به آمریکا برود و این بار ارزش های خود و کشورش را ثابت کند. به این ترتیب، این بار او به همراه هدایایی به آمریکا فرستاده می شود. هدایایی که چنانچه در عنوان فیلم هم ذکر شده قرار است به عنوان رشوه به سیاستمداران این کشور داده شود.

 

بورات ساگدیف این بار به جای عظمت باتاگف (با نقش آفرینی کن داویتیان)، دخترش توتار (با نقش آفرینی ماریا باکالوا) را به صورت پنهانی همراه با خود به آمریکا می برد. بورات ۲ هم مانند بورات اصلی با سبک دوربین روی دست و مستندواره ساخته شده است. همچون فیلم اول، بسیاری از صحنه های فیلم به همراهی نابازیگران و در لوکیشن فیلمبرداری شدند. ولی در بورات ۲ با توجه به آنکه دیگر دست ساشا بارون کوهن برای مردم رو شده، او دیگر نمی تواند در خیابان به صورت ناشناس راه برود و نقش آدم دیگری را بازی کند. در واقع در صحنه های ابتدایی فیلم می بینیم که بسیاری از مردم او را در خیابان می شناسند و می خواهند همراه او سلفی بگیرند. همین هم باعث می شود، بورات در ادامه با لباس مبدل در جمع ها حاضر شود.

 

ولی بزرگترین تفاوت بورات اصلی با بورات نسخه ۲۰۲۰ در شخصیت خود بورات است. بورات ساگدیف دیگر آن خبرنگار ساده لوحی نیست که قبلا سراغ داشتیم. آدم ساده ای که واقعا ببیننده باور می کرد از کشوری عقب افتاده به آمریکا آمده و چیزی از داد و ستدها و بده و بستان های مردم آنجا سر در نمی آورد. به همین دلیل اظهارنظرهای او در مورد مسائل بعضا حساس همچون حقوق زنان یا مذهب تا حدی واقعی از آب در آمده بود. همین هم موقعیت های کمیک و خنده دار زیادی را رقم زده بود. ولی این بار ساشا بارون کوهن دیگر آن قصه گویی جذاب و شوخ طبعانه را کنار گذاشته و بیشتر وارد مباحث روز آمریکا می شود. مباحتی که بیشتر شامل دولت ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می شود.

 

نقد و بررسی فیلم بورات ۲

 

در واقع همین باعث شده تا بسیاری بورات ۲ را فیلمی به شدت سیاست زده بدانند. بورات در نسخه ۲۰۲۰ دیگر آن خارجی ساده لوح نیست که بخواهد با واکنش نشان دادن به فرهنگی دیگر موجب خنده ببینندگان شود. بلکه بورات جدید حتی تا جایی پیش رفته که وارد مباحث سیاسی شود و به بحث و مناظره مابین جمهوری خواهان و دموکرات ها بپردازد! بله درست شنیدید، بورات دیگر از فردی ساده لوح به آدمی تبدیل شده که کاملا از سیاست آمریکا سر در می آورد و می تواند وارد هر بحث و مناظره ای شود. موضوعی که با هیچ منطقی نمی توان آن را هضم کرد.

 

شاید سیاست زدگی فیلم با وجود نزدیکی زمان ساخت فیلم به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چندان عجیب نباشد، ولی آنچه بیشتر به ذوق مخاطب می زند، طرفداری کاملا آشکار بورات از دموکرات ها است. در واقع، ساشا بارون کوهن حتی تا جایی پیش می رود که جمهوری خواهان را سیاستمدارانی کودن جلوه می دهد. موضوعی که شاید به مذاق برخی از ببینندگان طرفدار حزب دموکرات خوش بیاید، ولی در میان ببیندگان بین المللی اصلا نمی تواند ایده جالبی باشد.

 

 

بورات ۲ یا جنجالی های ادامه دار

 

فیلم بورات ۲ بیشتر از عنصر شوک و صحنه های پر حاشیه و جنجالی برای پیش برد داستان خودش استفاده کرده است. در یکی از نماهای فیلم رودی جولیانی، شهردار سابق شهر نیویورک را داریم. جولیانی جمهوری خواه که از هواداران دونالد ترامپ است، در یکی از نماهای فیلم در صحنه ای مشکوک با دختر بورات نشان داده می شود. صحنه ای جنجالی که هنوز هم جنجال های آن ادامه دارد. اگرچه جولیانی بارها اعلام کرده که این صحنه تدوین شده و جعلی است. ظاهرا همچون نسخه اول بورات که بسیاری از صحنه های فیلم با بازیگرانی ساخته شده که نمی دانستند در فیلمی با مضمونی کمدی بازی می کنند به همین ترتیب تدوین شده است تا معنایی که ساشا بارون کوهن و جیسون ولینیر می خواهند را به بیننده القا کند.

 

بورات ۲ در کنار آنکه فیلمی به شدت سیاست زده است، به مباحث دیگری همچون زندگی زنان در کشورهای توسعه نیافته نیز نزدیک می شود. مسئله ای که همچون بسیاری از سوژه های دیگر فیلم، چندان به مرز پختگی نمی رسد و تنها در حد همان سوژه ی خام باقی می ماند. پرداخت رابطه عاطفی میان خود بورات و دخترش هم در طول فیلم اصلا چنگی به دل نمی زند. اساسا گویی به نظر می رسد ساشا بارون کوهن، در نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم به نوعی شتاب زدگی دچار شده است. شتابزدگی که در بسیاری از صحنه های فیلم نیز مشهودند.

 

 

بورات ۲ فیلمی شعاری است

 

فیلم بورات ۲ نسبت به بورات اصلی آن مایه های مفرح و خنده داری که باید را ندارد و از بسیاری جهات فیلمی است که اسیر شعارگویی شده است. دیگر در بورات ۲ شاهد آن تجربه ی کاملا نو نیستیم. بلکه همه چیز در فیلم معطوف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است. اگر هدف ساشا بارون کوهن و دست اندرکاران فیلم بورات ۲ تغییر رأی مردم آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری به نفع جو بایدن بوده، قطعا فیلم بورات را باید موفقیتی بزرگ به حساب بیاوریم. ولی از نقطه نظر سینمایی، بورات ۲ اصلا نتوانسته حتی به حد و اندازه های یک کمدی معمولی درجه دو هم نزدیک شود.

 

در قسمت اول بورات عمدتا نابازیگرانی حضور داشتند که برخی در نقش های واقعی و برخی در نقش های داستانی حضور پیدا کرده بودند. البته بسیاری از آنها اصلا روحشان خبر نداشت که قرار است گفته هایشان به نحو دیگری تدوین شود تا آنچه لری چارلز و ساشا بارون کوهن می خواهند از دل آن بیرون کشیده شود. از جمله اهالی روستایی در رومانی که هیچ کدام اصلا از ماجرای فیلم خبر نداشتند و نمی دانستند بورات آنها را چطور به بینندگانش نشان می دهد. در حالی که هدف اصلی فیلم بورات با وجود آنکه بازهم به مسائل سیاسی نقب می زد، دنبال کردن مسائل اجتماعی همچون حقوق زنان، سیاهپوستان، مشکلات و مسائل اجتماعی و اقلیت های جنسی بود. ولی این بار همه چیز فدای نقطه نظرات سیاسی سازندگان فیلم شده است.

 

نقد و بررسی فیلم بورات ۲

 

با این حال، ساشا بارون کوهن دلیل عدم موفقیت فیلم جدید را موفقیت بسیار زیاد قسمت اول آن می داند. شاید هم درست می گوید. به خصوص که دیگر قرار نیست نابازیگران گول بورات را بخورند و اسیر صحبت های پر نیش و کنایه اش شوند و موقعیت هایی بشوند که خارج شدن از آن دشوار است. همین هم باعث می شد که در بورات اصلی شاهد واکنش های واقع نمایانه ای از نابازیگران فیلم باشیم. ولی حالا دیگر بسیاری از مردم بورات را می شناسند و می خواهند با او سلفی بگیرند. به همین جهت هم بورات را در قسمت دوم در بسیاری صحنه های فیلم با لباس مبدل می بینیم.

 

شاید در نهایت نتوانیم بورات را کمدی اصیل و جسورانه همچون قسمت اول آن بدانیم، ولی برای بسیاری از هواداران سینمای کمدی و ساشا بارون کوهن، تماشای دوباره او به خصوص در دوران همه گیری کرونا و قرنطینه ای که باعث لغو فیلمبرداری فیلم ها و تعطیلی بسیاری از فعالیت های جمعی شده بود ارزشمند بود. به این جهت، برای طرفداران بورات که از نسخه اصلی آن لذت برده اند و به آن خندند، تماشای دوباره بورات خالی از لطف نیست. کمدی که مانند بسیاری دیگر از کمدی هایی که ساشا بارون کوهن چه به عنوان بازیگر و چه نویسنده در آنها حضور داشته پرداختی جسورانه دارد و اگر چه اسیر مسائل سیاسی و شتابزدگی در تدوین و نگارش فیلمنامه شده، ولی باز هم از صحنه های کمیک، شوخی های کلامی و موقعیت های بامزه خالی نیست.

 

نقد و بررسی انیمیشن روح

 

کالابرگ الکترونیک